Ga naar inhoud


Fooi geven is dat nu nodig?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Er is geen wet of regel die je verplicht om fooi te geven,dus valt er ook niets af te schaffen,(je geeft het of je geeft het niet)

 

De fooi woordt vaak verdeeld over/door alle medewerkers, zoals koks, schoonmakers e.d, de bediening is vaak het vissite plaatje van het restaurant, caffe of wat dan ook, maar zij zijn niet de enige bepalende factor voor het gafe van fooi, er speelt namelijk meer, schone wc, niet lang hoeven wachten, lachende gezichten,en dit is maar een voorbeeld, ieder mens heeft zijn eigen wens en als die wens/wensen worden behartigd, .............$$$$$$$$$$,

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Is het nog zo vreemd dat belgen nederlanders gierig vinden?

 

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ligt Flevoland, denk je?

Verder ben ik geboren en getogen, zoals dat heet, in Amsterdam.

Wel wat meer van de wereld gezien.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Neptunus

 

Citaat:
Is het nou zo vreemd dat ik daar moeite mee heb?

 

Nee hoor, niet vreemd. Jij bent gewoon zo'n krenterige hollander.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verleden week hier in Nederland gegeten en overnacht, het was een speciaal arangement een stuk of 8 gangen met bij iedere gang 2 halve glaasjes wijn, maar de flessen bleven ook op tafel staan.... We hebben de koffie daarna en de grappa niet meer gehaald.

Totale rekening bedroeg voor 4 personen 600 euro incl. overnachting, dus 10 % fooi is dus wel 60 euro.

We hebben dus toen 25 euro fooi gegeven, ben ik nu een krenterige Hollander ??

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het meeste al gezegd is, maar je geeft een fooi uit dankbaarheid. Omdat mensen hun best hebben gedaan je een leuke avond te bezorgen, ook al is het hun werk.

 

Er zijn ook mensen die de kabel monteur een footje geven, uit dankbaarheid.

 

Er zijn ook mensen die de cassiere bij de supermarkt een fooitje geven, omdat afronden nu eenmaal makkelijker is.

 

Het doet er allemaal niet zoveel toe, wil je een fooi geven dan doe je dat, wil je dat niet dan doe je dat niet.

 

Maar al dat gezeur om een paar euro... blijf dan lekker thuis.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: H&3
als ik naar een all inclusive hotel in bijv Turkije ga, dan geef ik de bediende vooraf een tientje fooi. De hele week staan ze dan als eerste aan je tafel. smile


dat is dan ook uit jou eigen gemak!
en wat is dan een tientje op 8 dagen???

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Totale rekening bedroeg voor 4 personen 600 euro incl. overnachting, dus 10 % fooi is dus wel 60 euro.

We hebben dus toen 25 euro fooi gegeven, ben ik nu een krenterige Hollander ??

 

Nee, absoluut niet. Niemand zegt dat je 10% moet geven. Die 25 euries is een mooi bedrag.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal even een paar feiten betreffende 'de fooi' toelichten aan de hand van de volgende quotes en eigen 'know how'.

 

 

 

Origineel bericht van: borsjea
In een restaurant nota zit hier in Nederland al 15 % bedieningsgeld, ongeacht of de bediening goed of slecht is, fooi is overbodig.

Origineel bericht van: Neptunus
Is dat zo?

Origineel bericht van: borsjea
ja dat is zo en dat geldt voor de meeste west-Europese landen.

Als het goed is staat dit ook vermeldt op de prijslijst van een restaurant en op je bon

 

Hier worden twee zaken met elkaar verward: Fooi en Salaris.

 

Bedieningsgeld (hoezo 15 %?) zoals hierboven genoemd is geen fooi, maar zal bedoeld zijn als ingecalculeerd deel van de verkoopprijs wat voor de salarissen van de medewerkers gereserveerd is (Verkoopprijs is niks anders dan: Inkoop + kosten + winst).

De fooi is niks anders dan een bedrag dat gegeven wordt als het gebodene de gast goed bevallen is, en de gast vindt dat een extraatje wel op zijn plaats is.

Het is dus niet verplicht, maar kan bij (bij herhaling door vaste gasten) wel stimulerend op de service werken.

Gemiddeld wordt er in Nederland zo'n 5% fooi gegeven (wel afhankelijk van de sector binnen de horeca, bv café, restaurant, hotel, cafetaria, etc.).

 

Origineel bericht van: Tonskidutch
om je vraag te beantwoorden, werd in het artikel gesteld dat al die fooi in een pot gaat en ook de uitbater deelt in de onbelaste winst.

 

dus niet enkel dat grietje krijgt een deel.

ciao

 

De verdeling van de fooi zal overal anders zijn.

Bijvoorbeeld bij het eerste bedrijf wordt alles netjes door iedereen gedeeld (dus ook de mendsen achter de schermen), bij tweede andere bedrijf is het alleen voor de bedieningsmedewerker zelf, bij het derde bedrijf is het mischien wel voor de uitbater zelf, bij het vierde bedrijf is het alleen voor de full-time medewerkers, bij het vijfde bedrijf is het .... etc, etc.

 

Over de 'onbelaste winst'-factor kan ik ook duidelijk zijn.

Fooi komt meestal niet in het kassaregistratie-systeem, dus ook niet in de boeken.

Veel bedrijven krijgen dus officieel geen fooi. Zouden zij naar de fiscus aangeven dat ze wel fooi krijgen, dan zou de fiscus minimaal een bijtelling op het bruto-loon plaatsen van 2%.

 

Origineel bericht van: alx
Is het nog zo vreemd dat belgen nederlanders gierig vinden?

 

Ja dat is vreemd, want ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de gasten uit Belgie die ons land en onze gastronomie bezoeken, met een enkele uitzondering daargelaten, géén fooi geeft, daar waar andere nationaliteiten dat wel doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alx
Is het nog zo vreemd dat belgen nederlanders gierig vinden?


Ik kan je uit ervaring zeggen dat Belgen bijna nooit fooi geven.
Dit in tegenstelling tot de Duitsers en de Nederlanders.

Dat wil zeker niet zeggen dat ik een fooi verwacht, maar het is altijd een leuk gebaar als je service extra wordt beloond.

groetjes,

Maestro

- - - - To SAT or not to SAT , that's the question - - - -

 

** Dreambox 500S - Humax 5400 - Target CI2000 **

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Europa is het voor bedienend personeel prima geregeld, fooi is daar geen noodzaak.

 

In de USA is een serveerster zo ongeveer het allerlaagste wat je kunt zijn op de maatschappelijke ladder. "Salaris" kan zo laag zijn als 2 dollar per uur (€1,50). Er is ook meestal een verplichte openingszin als: "Hallo, mijn naam is Sandy en ik ben uw serveerster deze avond"

 

Vergeet de serveerster dit een keer te zeggen dan draait zij op voor de kosten van het betreffende diner.

 

Het werkelijke inkomen bestaat uit de fooi. In de USA geen fooi (15-20%) geven doe je alleen als je ontevreden bent.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...