Ga naar inhoud


Fooi geven is dat nu nodig?


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: alx
Waar ligt Flevoland, denk je?
Verder ben ik geboren en getogen, zoals dat heet, in Amsterdam.
Wel wat meer van de wereld gezien.


Ik ben niet met je eens dat alle belgen nederlanders gierig vinden.ik woon zeer dicht in de buurt van duitsland en belgie.
Wij Limburgers (ook Nederlanders :D) geven vrijwel altijd fooi.Of het eten moet niet te vreten zijn of slechte bediening dan uiteraard geen fooi.
Er zullen altijd mensen zijn die leuke bediening of goed eten niet belonen met een extra fooi. Die mensen leven in Limburg of in de overige 11 provincies.
Allochtonen (ook niet allen) doen zelfs afdingen op de prijs, dus.......
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: 1664
In de USA is een serveerster zo ongeveer het allerlaagste wat je kunt zijn op de maatschappelijke ladder. "Salaris" kan zo laag zijn als 2 dollar per uur (€1,50).

Sorry, maar je zit hier toch echt fout. Min. salaris per uur ligt op dit moment op minimaal $5.15 per uur, met een federaal min. van $7.25 . Er zijn uitzonderingen kwa staten die "geen" min salaris per uur hebben, maar daar is het anders geregeld waardoor het min. nog altijd rond het federaal minimum ligt.
Als je het zelf eens wilt nalezen: klik ...
Hetgeen waar je wel juist in bent is het feit dat het bedienend personeel's inkomen sterk afhankelijk is van de fooien. Maar dat zorgt er ook voor dat over het algemeen de service beter is. (Uitzonderingen daargelaten)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: maestro
Origineel bericht van: alx
Is het nog zo vreemd dat belgen nederlanders gierig vinden?


Ik kan je uit ervaring zeggen dat Belgen bijna nooit fooi geven.
Dit in tegenstelling tot de Duitsers en de Nederlanders.

Dat wil zeker niet zeggen dat ik een fooi verwacht, maar het is altijd een leuk gebaar als je service extra wordt beloond.

groetjes,

Maestro


Ik weet niet of ze wel of geen fooi geven maar op mijn werk in Heusden-Zolder is het gebruikelijk flink de portemonnee te trekken als er iemand jubileert, een kind krijgt, voor het eerst ongesteld is geworden en weet ik veel wat voor festiviteiten ze allemaal verzinnen.


Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus


Ik weet niet of ze wel of geen fooi geven maar op mijn werk in Heusden-Zolder is het gebruikelijk flink de portemonnee te trekken als er iemand jubileert, een kind krijgt, voor het eerst ongesteld is geworden en weet ik veel wat voor festiviteiten ze allemaal verzinnen.


Dat is niet echt een fooi, maar meer iets van vroegere tijden om namens een groepje mensen iets aan die persoon in kwestie aan te bieden als gebaar. Dat gebeurd nog regelmatig, al zijn de bedragen niet leuk meer.

Dochterlief kijkt programma Sweet16, en als je ziet wat die verwendde nesten krijgen als ze 16 zijn.... auto, live concert in de tuin etc etc.

Dit draadje is meer over het geven van fooien op plaatsen waar je niet elke dag zit. Hoewel in Nbr. had ik een stamkroeg en was het iedere avond een fooi.... Zelf kom ik niet vaak op terasjes ofzo, maar in de winkel roep ik altijd (hoe oud de caissiere/eigenaar/eigenaresse ook is; "Laat die xx Euro(cent) maar zitten, die is voor de kinderwagen"
Komen wel eens leuke reacties van los.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad is er in de usa ook een minimum salaris... maar dat is wel erg laag. Aan de anddre kant vind ik niet dat 'ik' dat bedrag moet compenseren door fooi te geven. Dan zoeken ze maar een andere baan... De mensen die je boodschappen inpakken bij de kasse in Amerikaanse supermarkten geef je ook geen fooi, en die verdienen volgens mij stukken minderr dan een serveerster, die na diensttijd vaak nog wel wat extra's weet te verdienen wink

Als de basisprijzen zonder fooi heel erg laag zouden zijn, ZOU je een fooi kunnen geven, maar als je bekijkt hoe torenhoog de prijzen in de horeca zijn, heb je dat extraatje al 4 dubbel betaald lijkt mij. Maar goed, mij zie je toch al vrijwel nooit in dat soort etablissementen, alleen als het echt niet anders kan, als je op doorreis bent.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind je opmerking over diensters niet aardig.Je neemt zomaar aan en generaliseert dat ze dat soort bijbanen hebben.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alx
Ik vind je opmerking over diensters niet aardig.Je neemt zomaar aan en generaliseert dat ze dat soort bijbanen hebben.


nee, uiteraard hebben ze dat niet allemaal... sterker nog, het zal maar een heel erg klein percentage zijn wat zoiets doet.
Bij deze dus mijn excuses voor de eerder gedane uitspraak... het was ondoordacht geschreven blush

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Big fellow
Min. salaris per uur ligt op dit moment op minimaal $5.15 per uur


Klopt, maar...dat is niet de vaste component voor bedienend personeel. Het minimum salaris voor de bediening is inclusief fooi. Die fooi maakt dat het voldoet aan de wettelijke eisen. Vrijwel geen enkel restaurant in de USA betaalt 'minimum wage' aan vast salaris.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: kriebie
Toch een mooie uitvinding dan, dat kapitalisme.


tja, mensen kiezen er voor... ik ben er altijd tegen geweest. Het levert alleen maar ellende op als je niet tot de 5% behoort die de macht/geld in handen heeft.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sverige
ik ben er altijd tegen geweest. Het levert alleen maar ellende op als je niet tot de 5% behoort die de macht/geld in handen heeft.


Alle andere systemen zijn onhoudbaar gebleken.
Ook jij bent rijk dankzij een kapitalistisch systeem.

Maar on-topic:
Als een serveerster slechts 2 tafeltjes per uur 'doet' en maar 3 dollar fooi krijgt, dan zit ze al boven minimum loon. Dat minimum loon probleem bestaat dus niet echt.

Belangrijker is de vaste aanstelling: recht op gezondheidszorg, krediet, hypotheek, pensioen etc. Dat je moet presteren om je uurloon te verhogen heeft ook veel voordelen.

Beloning naar prestatie zie je dan namelijk direct terug in je eigen portemonnee, niet in die van de baas.

Het gevolg is dat in de USA de klant nog 'koning' is, in Europa wordt een klant te vaak behandeld als een onaangename onderbreking van de pauze.

Zie je op Schiphol mensen klaar staan om je koffer voor je te dragen? in de winkels personeel om je boodschappen in te pakken en naar je auto te brengen? Schoenpoetsers? insmeerders aan het strand?

Allemaal werkgelegenheid die is gebaseerd op een laag vast inkomen, maar prima fooien.

Uitgeroeid in Europa, terwijl er voldoende vraag is en de werkloosheid gemiddeld hoog.

Ik schrik me altijd kapot op Schiphol-waar blijven ze..? En dan weet ik het weer: zelf sjouwen,inpakken, poetsen...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...