Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb hier een DM800 met openpli erop. Nu heb ik zelf een zenderlijst aangemaakt met de nederlandse HD zenders achterelkaar. Ned1HD,Ned2HD zijn 16:9 maar Ned3Hd is 3:4 RTL4HD 16:9 RTL5 =3:4 in het menu van de DM800 staat alles op Alleen scalen. Wanneer ik hiermee experimenteer verandert er bij de 3:4 zenders niks die blijven 3:4. Weet iemand hoe dit op te lossen zodat alles in breedbeeld wordt weergegeven?

Gerrit

Geplaatst:

Met een beetje de zoekfunctie gebruiken had je het antwoord al kunnen vinden, maar ik zal je matsen.

HD zenders zenden altijd in 16:9 uit. Als men ouder materiaal uitzendt, dat nog in 4:3 is opgenomen, dan worden er zwarte balken links en rechts toegevoegd, om toch weer op 16:9 uit te komen. Dat is in feite een heel slecht systeem, want je ontvanger weet daardoor niet dat er eigenlijk een 4:3 uitzending is, hij ziet gewoon 16:9 binnenkomen.

Bij SD-uitzendingen, in "anamorph"-breedbeeld, is de situatie precies omgekeerd en ook slimmer aangepakt. Daar wordt het materiaal in feite in 4:3 uitgezonden, maar dan met een vlaggetje erbij dat de ontvanger of de TV (ligt eraan hoe je het instelt) het beeld moet uitrekken naar 16:9. Daardoor hoeven er geen zwarte balken meegestuurd te worden (zonde van de resolutie) en de kan de kijker zelf kiezen hoe hij de omzetting van 4:3 naar 16:9 of omgekeer wil, of hij een stuk wil afknippen ("pan@scan") of dat hij zwarte balken wil zien ("letterbox"). De zwarte balken worden dan door de ontvanger toegevoegd en nemen daardoor geen onnodige pixels (resolutie) in.

In het kort, bij een HD-uitzending heb je niks te kiezen, de uitzender bepaalt voor jou hoe je 4:3 materiaal krijgt te zien.

DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org

Geplaatst:

Het probleem dat ik al een paar keer aangekaart heb, is als HD aanbieders zich vergissen.

Ik merk regelmatig dat HD zenders een 4:3 uitzending ook "anamorf" uitzenden, dat wil zeggen met 16:9 verhouding (compleet uitgerekt).

De Dreamboxen hebben geen methode om dat naar 4:3 om te zetten (samendrukken van het beeld).

Je komt dat vooral met oude progamma's tegen (Cheers, Married with Children, enz.), maar soms ook met speelfilms, die op de SD versie van een zender correct als 4:3 worden uitgezonden, maar op de HD versie naar 16:9 zijn uitgerekt.

Corrigeren kan dan alleen op het TV toestel zelf.

Merk op dat dit probleem niet specifiek is voor één bepaalde distributie, het zit gewoon ingebakken in de standaarddistributie.

Men gaat ervan uit dat de zender geen verkeerde beeldverhouding doorstuurt, maar dat gebeurt helaas wel regelmatig.

Geplaatst:

Op een HD TV heb je er geen last van, zijn die balken zelfs precies wat je wil.

Op de 4:3 beeldbuis was het resultaat lachwekkend, dan kreeg je een soort "postzegel" formaat beeld omdat er dan boven en onder ook nog eens balken werden toegevoegd...

Geplaatst:

toevallig ook naar "Johnson County War" gekeken op RTL7 ?

daar hebben ze er een ongeloofelijke knoeiboel van gemaakt : een 3:4 film die op het SD kanaal in 16:9 werd uitgezonden !

gevolg : zwarte balken boven & onder (op SD)

om het nog wat erger te maken 'verdwenen' de zwarte balken boven/onder en links/rechts regelmatig, zodat het beeld ofwel vertikaal ofwel horizontaal werd uitgerokken.

dan zwijg ik nog van het feit dat het beeld zeker 5 minuten is weggevallen (vóór de 1e reklamebreak), we zagen alleen storingen en ondertitels (die dan nog eens bovenop elkaar geprojekteerd werden).

en als toetje heeft men vergeten de ondertitels te aktiveren op het einde van de film, gelukkig verstaan we wel allemaal engels, maar toch.

er zat zeker een jobstudent in de regiekamer.......

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Geplaatst:
Origineel bericht van: MiLo
Op een HD TV heb je er geen last van, zijn die balken zelfs precies wat je wil.

Zeker niet "precies" wat ik wil.

Wat ik wil, is dat ze het beeld ZONDER zwarte balken uitzenden met de juiste pixel aspect ratio, zodat mijn ontvanger of tv zelf de zwarte balken kan toevoegen, MOCHT IK DAT WILLEN. Misschien wil ik dat wel helemaal niet (om wat voor reden dan ook).

Al die nodeloze zwarte pixels is ook zinloze resolutie- en bitrate-vernietiging.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Erik Slagter

Wat ik wil, is dat ze het beeld ZONDER zwarte balken uitzenden met de juiste pixel aspect ratio,...

Hoe kan dat nu?

En verder wil je dat iedereen die de juiste beeldverhouding wil zien met de instellingen van de tv moet gaan rommelen om een vervormd beeld weer goed te krijgen.
Alsjeblieft niet.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.

Geplaatst:

Het komt de laatste tijd wel erg vaak voor dat het verkeerde formaat wordt aangegeven door de zender. Men laat gewoon het kanaal op 16:9 staan terwijl de uitzending in het 4:3 formaat is.

Het lijkt dan net of je door een spiegelpaleis loopt de bij een Western lopen er allemaal dwergen rond en als er dan net eentje is neerschoten hoor je letterlijk de doodgraver schelden want de kist past niet meer...trouwens wel als hij de kist ook plat legt.

Marcel :D

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Zatter
Het komt de laatste tijd wel erg vaak voor dat het verkeerde formaat wordt aangegeven door de zender. Men laat gewoon het kanaal op 16:9 staan terwijl de uitzending in het 4:3 formaat is.

Het lijkt dan net of je door een spiegelpaleis loopt de bij een Western lopen er allemaal dwergen rond en als er dan net eentje is neerschoten hoor je letterlijk de doodgraver schelden want de kist past niet meer...trouwens wel als hij de kist ook plat legt.

Marcel :D

En de miserie is dat je dit niet op je Dreambox zelf kunt corrigeren.
Als de uitzendig als 16:9 doorgestuurd wordt terwijl het eigenlijk 4:3 zou moeten zijn kun je dat niet meer rechtzetten, tenzij je het op je TV doet, of bepaalde tools op PC gaat inzetten om heel de uitzending te hercoderen.
Op PC kun je ook met bijv. Media Player Classic het programma afspelen, en daar kun je vrijelijk de beeldverhouding (aspect ratio) instellen.
Ik vind het erg jammer dat die instelling op Dreambox ontbreekt.
Geplaatst:

Uit een grijs verleden toen ik nog TS files bewerkte met Projex-X van Oozoon.de kon je in de header het beeldformaat instellen.

100% Weet ik dat niet.

Marcel

Geplaatst:

Pas als ik de DM8000 op pan&scan zet gaan de balken boven en onder weg.

P1020289.jpg

Op een trouwe Panasonic Quintrix 16:9 beeldbuis met alle hulpmiddelen uit voor het beste beeld.

Geplaatst:

Hier heb je nu net een zender genomen waar ze (CDS/TVV) de aspect ratio nog niet goed doorsturen. Volgens de berichten hier zendt Animal Planet reeds uit in anamorf breedbeeld maar wordt dit dus nog niet zo doorgegeven door CDS/TVV. Resultaat is dat je ontvanger het beeld nog steeds als 4/3 interpreteert (letterboxformaat, dus met zwarte balken links en rechts/boven en onder).

- VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light

- Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2

- Panasonic TX-P46G10 full HD.

Geplaatst:
Origineel bericht van: youriy
Origineel bericht van: Erik Slagter

Wat ik wil, is dat ze het beeld ZONDER zwarte balken uitzenden met de juiste pixel aspect ratio,...

Hoe kan dat nu?

En verder wil je dat iedereen die de juiste beeldverhouding wil zien met de instellingen van de tv moet gaan rommelen om een vervormd beeld weer goed te krijgen.
Alsjeblieft niet.

Je begrijpt het niet (maakt niet uit, de meeste mensen begrijpen het kennelijk niet).

Ten eerste wil ik de mogelijkheid hebben om ZELF het beeld vervormd of onvervormd te bekijken zoals IK dat wenselijk acht. Als materiaal al met zwarte balken wordt uitgezonden, wordt die mogelijkheid mij ontnomen.

Ten tweede is het uitzenden met zwarte balken niks meer dan een workaround. De uitzender moet de aspect ratio correct meesturen, waarop mijn ontvanger dan, NAAR MIJN VOORKEUR, het beeld bijsnijdt of balken toevoegt.

Last but not least: de ruimte die in het beeld worden ingenomen worden de zwarte balken, nemen ook een deel van de bitrate in beslag alsook resolutie. Nodeloze verslechtering van de beeldkwaliteit dus. Als de ontvanger de balken toevoegt kost dat geen bitrate of resolutie.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen