Erik Slagter Geplaatst: 24 augustus 2010 Geplaatst: 24 augustus 2010 Origineel bericht van: Brambo's Hier heb je nu net een zender genomen waar ze (CDS/TVV) de aspect ratio nog niet goed doorsturen. Volgens de berichten hier zendt Animal Planet reeds uit in anamorf breedbeeld maar wordt dit dus nog niet zo doorgegeven door CDS/TVV. Resultaat is dat je ontvanger het beeld nog steeds als 4/3 interpreteert (letterboxformaat, dus met zwarte balken links en rechts/boven en onder). De aspect ratio is juist prima, de beeldverhoudingen zijn prima. Er is wel degelijk een probleem, net als bij veel andere zenders, en waar ik dan ook telkens over klaag, en dat is het volgende: De zender zendt in aspect ratio 4:3. Daarom, als je een breedbeeld-tv hebt (en wie heeft dat niet tegenwoordig?), worden door de ontvanger links en rechts zwarte balken toegevoegd om de aspect ratio correct te maken voor 16:9. Dat is helemaal correct. Het probleem is dat de zender vervolgens TOCH 16:9 materiaal gaat uitzenden. De zender (!) voegt hierbij zwarte balken onder en boven toe, om de 16:9 uitzending qua ratio te laten passen in z'n uitzend-ratio van 4:3. En zo krijg je dus aan vier kanten zwarte balken, waardeloos. Wat men zou MOETEN doen, is het vlaggetje met de aspect ratio aanpassen en geen enkele zwarte balk toevoegen. Bij een 4:3 uitzending zou dan de ontvanger balken toevoegen (= goed), bij 16:9 heb je dan helemaal geen zwarte balken, dus volledige resolutie en bitrate. Maar dat is kennelijk erg moeilijk. DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
Erik Slagter Geplaatst: 24 augustus 2010 Geplaatst: 24 augustus 2010 Origineel bericht van: Zatter Uit een grijs verleden toen ik nog TS files bewerkte met Projex-X van Oozoon.de kon je in de header het beeldformaat instellen. 100% Weet ik dat niet. Marcel Dat helpt dus niet, het kwaad is al geschied, de zender doet het fout, niet de ontvanger, de zwarte balken zitten al in het signaal. Je kunt de zwarte balken er wel uitknippen en de aspect ratio aanpassen (dat deed ik ook wel eens vroeger), dan ben je de balken kwijt, maar de resolutie is nog steeds ***** en dat zie je echt wel. DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
Brambo's Geplaatst: 24 augustus 2010 Geplaatst: 24 augustus 2010 Eric, Ik begrijp best je uitleg en 't is correct. Sinds een aantal is er terug iets veranderd en duidt de VU+/Dreambox aan dat het een 16/9 uitzending is en heb je nog steeds zwarte balken. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze bij Animal Planet in 21:9 uitzenden Het is nu aan CDS/TVV om uit te zoeken wat er precies verkeerd gaat want volgens andere forumleden is het bij UPC wel correct. - VU+ Duo met OpenPli, TVV Basic+ abo --> Basic Light - Triax 78 met multiblock 13-19,1-23-28,2 - Panasonic TX-P46G10 full HD.
Gast zzzzzzz Geplaatst: 24 augustus 2010 Geplaatst: 24 augustus 2010 Origineel bericht van: Erik Slagter Origineel bericht van: Zatter Uit een grijs verleden toen ik nog TS files bewerkte met Projex-X van Oozoon.de kon je in de header het beeldformaat instellen. 100% Weet ik dat niet. Marcel Dat helpt dus niet, het kwaad is al geschied, de zender doet het fout, niet de ontvanger, de zwarte balken zitten al in het signaal. Je kunt de zwarte balken er wel uitknippen en de aspect ratio aanpassen (dat deed ik ook wel eens vroeger), dan ben je de balken kwijt, maar de resolutie is nog steeds ***** en dat zie je echt wel. Maar het omgekeerde probleem bestaat ook, Eric. Dat een zender een oud programma dat in 4:3 is uitrekt naar 16:9 en dan zo doorstuurt, zwarte balken zijn er niet. Gevolg : je kunt het niet meer corrigeren op Dreambox. Voor SD files kun je dat eenvoudig oplossen via de PC, maar voor HD files is het moeilijker, dan moet ik ofwel mijn TV afstandsbedieningsfunctie gebruiken om de TV het werk te doen om er weer 4:3 van te maken. Of ik kan het afspelen via mijn PC (in Media Player Classic kun je de aspect ratio volledig zelf instellen, de file blijft daarmee echter in de verkeerde beeldverhouding). Of ik kan de file hercoderen met tools als Videoredo. Maar het is wel een heel gedoe dat ik daarvoor mijn Dreambox niet rechtstreeks de opdracht kan geven het beeld te samenduwen om er weer 4:3 van te maken.
Zatter Geplaatst: 1 september 2010 Geplaatst: 1 september 2010 Sinds vandaag ook een horizontaal gestuikt beeld op Discovery Channel. Marcel DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen