Beobuddy Geplaatst: 18 augustus 2010 Geplaatst: 18 augustus 2010 In mijn project om een passief luidsprekerfilter om te bouwen naar een actieve met iedere sectie zijn eigen versterker, zit ik toch met een klein vraagteken. In onderstaand schema zie je de middensectie. Aan de linkerzijde zit dus de ingang en die krijgt het volledige signaal aangeboden. Nu zie je de 4 middentoners rechts zitten en staan min of meer in serie. Wat ik mij nu afvraag is, wat doen L5 en C8 in het filter? Mocht het van belang zijn, de 4 middentoners zijn alle vier in lijn boven elkaar geplaatst en alleen de tweeter in het midden op oorhoogte. Wat zou de reden kunnen zijn om die R5 en C8 in dat filter erbij te plaatsen? Ofwel, (hoe)moet ik er rekening mee houden? Iemand een idee? Enige aanvulling ter info: het gaat om een bandfilter die de frequenties doorlaat tussen de 700hz en de 5Khz. De speakers hebben een impedantie van 4 ohm. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Moderator Matchless Geplaatst: 18 augustus 2010 Moderator Geplaatst: 18 augustus 2010 volgens mij wordt een bepaalde frequentie-bereik naar massa afgevoerd zodat het juiste frequentie-bereik op die speakers komt. zijn dus wel belangrijk. Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
Gast Kimble Geplaatst: 18 augustus 2010 Geplaatst: 18 augustus 2010 Origineel bericht van: Matchless volgens mij wordt een bepaalde frequentie-bereik naar massa afgevoerd zodat het juiste frequentie-bereik op die speakers komt. zijn dus wel belangrijk. Daar valt idd iets over te zeggen dat een bepaald bereik wordt weggesluist. Wat me opvalt nl. in het schema is dat 2 speakers serieel (plus aan min) en de andere twee serieel(plus aan plus) zijn gekoppeld. In mijn project voor de "boombox" is gesproken over het push-pull effect en dat een speaker doodslaat als je er twee zou inbouwen waarbij de plus/min (fase) ook omgedraaid wordt. Er zullen hier wel techneuten zijn die het uit kunnen leggen. Met Google kom ik niet verder dan vele calculators, impedantiecorrectie en legio filters mbt 4 voudige midrange speakers.
Big fellow Geplaatst: 18 augustus 2010 Geplaatst: 18 augustus 2010 Normaal gesproken doe je zoiets als je een piek hebt (resonantie van de driver!) in je driver curve. Wat ik vreemd vindt is dat het maar op de helft van de set wordt gedaan... Misschien is dat voldoende? @Kimble; Volgens mij zijn beide sets op dezelfde manier geschakeld... “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Gast Kimble Geplaatst: 19 augustus 2010 Geplaatst: 19 augustus 2010 Origineel bericht van: Big fellow @Kimble; Volgens mij zijn beide sets op dezelfde manier geschakeld... Ja, nu zie ik het ook. Brilletje niet op Ach dan had ik het verhaal van de impedantiecorrectie ook gewoon kunnen lezen. Daar was een soortgelijk schema. Staat wel onder mijn favorieten al die calculators.
Beobuddy Geplaatst: 19 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2010 Origineel bericht van: Sjaak(k Dat is een "impedantie correctie" voor de resonantiefrequentie van midden en hoog units. Maar ik vind het wel merkwaardig dat het dan alleen maar bij 1 sectie van 2 middentoners wordt gedaan. Zou het dan ook niet bij de andere sectie moeten zitten omdat het allemaal exact dezelfde speakertjes gaat? Ik heb een lange tijd terug ooit eens gehoord dat als je hoofd (lees: oor) dicht bij de speaker houdt en van laag (woofer) naar hoog (tweeter) beweegt, dat je dan een geleidelijke overgang van het geluid moet kunnen ervaren. Zou het daarmee te maken kunnen hebben? Ik zou moeten uitzoeken of de middentoners, waar de L5 en C8 tussenzitten, of die welllicht de 2 buitenste speakertjes zijn. Dat daar dus inderdaad bepaalde tonen worden weggefilterd om een meer geleidelijke overgang te creeren? Maar de vraag blijft bij nog, wat moet ik ermee als de speakers direct op een versterker wil plaatsen die een actief filter ervoor krijgt? Alle 4 de speakers gewoon in serie plaatsen? Laat ik het laatste stukje passieve filter toch nog aan de middentoners hangen vanwege de zogenoemde impedantiecorrectie? Het (en daarmee bedoel ik laatste rechtse sectie in zijn geheel vanaf C3/R2) zal zeker geplaatst zijn om het geluid een juiste weergave te geven. Het betreft overigens een kolomspeaker met in totaal 9 speakers. 2 woofers onder, daarboven de 4 middenspeakers met in het midden de tweeter en daarboven weer 2 woofers. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Beobuddy Geplaatst: 19 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2010 Een kleine uitleg heb ik tevens gevonden ondermeer over hetgeen je meldt: de kastresonantie. Zie ook hier: http://www.breem.nl/fldtechniek/pgwissel.htm Hier wordt het zogenaamde Zobel netwerkje toegelicht. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Beobuddy Geplaatst: 20 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2010 Gewoon, voor de uitdaging. De betreffende speakers werden al 25 jaar geleden gemaakt en naar eigen ervaring worden de condensatoren minder. Daardoor wordt het geluid ook behoorlijk beïnvloed. Door het plaatsen van nieuwe condensatoren en tevens ook van betere kwaliteit (bijv MKS ed van Audyn), hoor je indrukwekkend verschil. Meer kleine details hoorbaar en dergelijke. En daar komt geen enkele psychologie bij kijken. Een blinde test met een zelf mono gemixte cd gaf duidelijke verschillen. Dus vandaar dat bij mij de vraag op kwam: wat als ik juist die onderdelen er tussen haal en de boel actief maak. Speakers werden overigens geleverd met een versterker eronder, waarbij bij vele na jaren dienst deze de geest geeft. Ruststromen lopen te hoog op, waarbij de boel te heet wordt of zelfs verbrand. Printsporen die uitgefikt raken, Zwarte plekken op printen etc. En ze zijn te repareren, maar er duikt kennelijk toch iedere keer iets op waardoor diezelfde versterker de geest geeft. Heb dus nu een reserve setje speakers gekocht die ik ga gebruiken om om te bouwen. Per speaker komen er drie versterkermodules van het type ICE power, waarbij de filterprint a.h.w. erop geschoven wordt. Als voeding wordt er gebruik gemaakt van speciale geschakelde voedingen die de 3 modules van spanning gaat voorzien. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Drs. IJzerbout Geplaatst: 23 augustus 2010 Geplaatst: 23 augustus 2010 Hallo Beobuddy, Ik heb waardering voor je ambitie om die luidsprekers om te bouwen. Toch denk ik dat je op de verkeerde weg bent. Dit scheidingsfilter is ontworpen om het gehele systeem in de box op elkaar aan te passen en is daarom uniek voor de box waar het nu inzit. Als je nu zelf wat wilt gaan bouwen en het geheel aktief wilt gaan maken, dan ben je verkeerd bezig. Dit filter is laagohmig en slecht toe te passen op ingangen voor een versterker omdat het laagohmig belast moet worden. Ingangen van versterkers zijn hoogohmig. Het is domweg ontworpen voor een andere toepassing. Ik raad je ervan af deze weg in te slaan omdat er veel betere oplossingen zijn, met name de filtering: hoog, midden laag dmv filters met enkele opamps...voordat je individueel per frequentiegebied gaat versterken. "On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."
Beobuddy Geplaatst: 23 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 23 augustus 2010 Origineel bericht van: Drs. IJzerbout Ik raad je ervan af deze weg in te slaan omdat er veel betere oplossingen zijn, met name de filtering: hoog, midden laag dmv filters met enkele opamps...voordat je individueel per frequentiegebied gaat versterken. Beste Drs. IJzerbout, Het zal vandaag wel zo hart waaien dat ik niet begrijp wat je hiermee bedoelt. Met de speaker actief maken bedoel ik dus met gebruik van opamps een 3 weg, 4e orde filter te gebruiken. Na de doorgenomen leesvoer (Active Filter Cookbook) op aanraden van Eddy-VL, wordt het een Sallen-Key ontwerp. Dus dan ga je toch individueel elk gebied, laag, midden en hoog versterken? Of zie ik iets over het hoofd. Het voordeel wat een actief systeem zou zijn, is o.a. het niet elkaar beïnvloeden van weergaven. Dus het gebruikte/weergegeven laag beïnvloed bijvoorbeeld niet het midden of hoog. Dus wat geeft dat voor effect, m.a.w. hoe klinkt dat. Ook kun je ieder gedeelte apart instellen qua sterkte. Mijn ervaring met actieve speakers is dat ze vaak wat "klinischer" gaan klinken. Ik ben benieuwd of dat hier ook gaat gebeuren. Je zou/kan eventueel het -3dB punt van de woofer verlagen naar een lagere frequentie door het onderste gebied iets op te krikken. Deze topic houdt overigens verband met deze: http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads..._is#Post1853823 DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen