Ga naar inhoud


[XSAT410] Firmware en favorieten, ontdekkingen en vraagjes


a33

Aanbevolen berichten

 

Hallo iedereen,

 

Ik weet niet of er nog veel XSAT-liefhebbers overzijn, maar bij deze een update over mijn ervaringen en probleempjes met de XSAT410, zie mijn eerdere thread http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/topics/1642441/1.

Punt 1 en 2 betreft een update van deze eerdere thread, maar de andere punten zijn nieuw. Ervaringen/oplossingen die ik gevonden heb, maar ook een paar vraagjes. Daarom maak ik er maar een nieuwe thread van.

 

 

1. Het starten op gratisTV nr.1 met maximaal volume, door 230V-schakelaar:

Ik ben er nu zeker van dat dat meestal komt door problemen bij de audio-spoor/ondertiteling instelling. Het probleem doet zich alleen voor als ik die schermen heb opgeroepen tijdens de vorige sessie, bij zenders die geen (of een andere, niet-ondersteunde?) ondertiteling geven. Als ik de XSAT heb uitgeschakeld met de door mij ingebouwde netschakelaar, dan is de volgende start dus op gratisTV.1 met max volume.

Eerst op de stand-by uitschakelen voorkomt dit! Kennelijk zorgt de XSAT er dan voor, dat alles in het geheugen "schoon" wordt opgeslagen.

En als het toch weer gebeurd is, dan helpt 2x in standby schakelen om de geheugenstand weer op te schonen. De eerste keer standby onthoudt hij het laatst gekeken programma, de tweede keer standby onhoudt hij ook het laatste volume weer.

Overigens heb ik via maestrolist een nietbestaande transponder en zender toegevoegd, die altijd (dus op naam, frequentie en provider) bovenaanstaat bij gratisTV. Dat voorkomt bij het opstarten dat ik me lam schrik van de herrie, als-ie onverhoopt weer met maximaal volume opstart: Hij start dan op die niet-bestaande zender, dus ook zonder geluid.

 

 

2. Ondertitelprobleem engelse Astra2/eurobird zenders:

Bij de MM-firmware (en de Allcam, die op MM gebaseerd is geloof ik) doet dat probleem zich niet voor. Ik had het alleen op de VM-firmware en WC-firmare. Ik gebruik daarom nu alleen nog maar MM-firmware, de 1.11.1.

Het kwam dus waarschijnlijk doordat de XSAT steeds een keuze moest maken tussen het toevoegen van de teletekst-ondertiteling, of de apart meegezonden SUB-ondertiteling. Kennelijk was de TTX-ondertiteling er soms iets eerder, maar werd die dan even later overruled door de SUB-ondertiteling, wat leidde tot verspringen van het lettertype.

 

Waarom soms een flash met oude favorietenlijsten het probleem oploste, en een nieuwe satellietscan het probleem weer tevoorschijn toverde?

Ik vermoed dat dat komt doordat in favorietenlijsten die je met maestrolist hebt aangepast, sommige zenderinfo (zoals TTX en SUB) niet (of niet goed) wordt opgeslagen.

Dit heb ik ontdekt, doordat ik in gewijzigde zenderlijsten plotseling de teletekst van de nederlandse gecodeerde zenders kwijt was (op BVN bleef die dan wel). Een nieuwe scan bracht de teletekst dan terug. En als ik die nieuwe zenderlijsten dan op de computer opsloeg (en dus niet wijzigde met Maestrolist) en terug in de XSAT laadde, dan bleef de teletekst in orde.

Ik neem dus aan dat dat bij de ondertiteling van de engelse zenders ook zo was, dat in de gewijzigde zenderlijsten de TTX- of SUB-instelling niet goed terugkwam naar de XSAT, waardoor het verspringen niet plaats vond.

 

 

3. Vastzetten van een audio-spoor:

Bij de XSAT kan je maar twee voorkeuren aangeven voor de taal van het audiospoor. Bij een zender die die twee talen niet heeft, kiest hij de "standaard"taal van die zender. En soms wil ik dan een andere taal.

In de zenderlijst kun je dan met Maestrolist de APID ofwel Audio-PID ofwel AUD aanpassen aan de gewenste A-PID. Echter als je de SID van die zender ongewijzigd laat, past die -zodra je XSAT die zender kiest- automatisch de APID (en VPID en PCR en zendernaam) weer aan op de "officiele" waarde, die komt vanuit de satelliet.

Daarom wijzig ik dan ook de SID van die zender, in bijvoorbeeld "1". De APID blijft dan vaststaan op alleen die ene APID.

 

 

4. Gewijzigde zendergegevens bij een scan niet kwijtraken:

Na een satellietscan zou ik natuurlijk gewijzigde zendergegevens weer kwijt zijn, en opnieuw moeten aanpassen. Datzelfde geldt voor gecodeerde zenders, die ik kwijt ben als ik de satellietscan alleen op FTA-zenders doe. Maar iedere keer aanpassen heb ik natuurlijk geen zin in. De oplossing die ik hiervoor gevonden heb: Ik zet in Maestrolist de SymbolRate (S/R) van de desbetreffende transponder op 1 meer of minder dan de eigenlijke waarde. Dus op bijv. 27501 i.p.v. 27500. Omdat een satellietscan altijd precies op de aangegeven S/R plaatsvindt, laat een scan op 27500 dus de zender/transpondergegevens van 27501 onaangetast: precies wat ik wil!

En gecodeerde zenders, die ik bij een FTA-scan niet kwijt wil, scan ik dus op de XSAT met een frequentiescan met S/R 27501. Die ene punt afwijking maakt bij het scannen niet uit: de transponder wordt gewoon gevonden, en bewaard met S/R 27501.

Als ik dan een FTA-scan doe op de hele satelliet, staan de FTA-zenders vervolgens dubbel in de zenderlijst, namelijk zowel op S/R 27500 als op S/R 27501. Maar dat vind ik niet erg.

 

 

5. Relatie tussen voorkeurs-taal en EPG?

Bij de oost-europese (hongaarse?) versie van Travel Channel (vroeger FTA, nu niet meer) heb ik destijds ontdekt, dat ik alléén duitse EPG(now/next) had, als ik één van de voorkeurs-talen voor audio ook op Duits had staan. Anders gaf hij EPG-informatie in een andere (voor mij onbegrijpelijke) taal.

Dus om bepaalde coderingen/talen voor EPG te ontvangen, hangt dat kennelijk af van de gekozen voorkeurs-taal. En of een zender EPG in verschillende talen meezendt, waarschijnlijk.

Weet iemand hoe dit zit? Waar vind ik, welke zenders meerdere talen EPG ondersteunen? Kingofsat.net geeft die informatie niet.

En hoe is dit binnen de XSAT geregeld: Heeft de voorkeurs-taalkeuze nog meer consequenties voor welke manieren van decoderen verwacht/gebruikt worden? Want dan zou dit ook een reden voor het verspringen van de ondertitels van de engelse zenders kunnen zijn, zie hierboven, en dat anderen die problemen niet hadden? Wellicht hadden anderen andere talen als voorkeurs-taal ingesteld dan ik, en daardoor dus niet dezelfde decoderings-problemen...

 

 

6. Datum eerste gebruik?

Bij verschillende firmware komt bij mij soms ook een andere "datum eerste gebruik" te staan, onder de bootloaderversie (Ik heb steeds 1.6.0 als bootloader op mijn XSATs). Ik heb als data gehad: 6/11/2001, 17/5/2003, en 17/10/2005.

Ik dacht altijd, dat die datum bij de bootloader hoorde, en dus niet zou veranderen bij een andere firmware. Maar dat klopt kennelijk niet. Want bij de VMA 1.8.103d heb ik zowel de datum van 2001 als van 2003 gezien.

Weet iemand waar die datum nu aan gekoppeld is? En of die werkelijk leidt tot verschillen in bootloader of firmware?

 

 

Ben benieuwd naar jullie reacties en ervaringen op bovenstaande punten.

 

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dag iedereen;

 

Nog steeds geen reacties, zie ik.

 

Weet niemand waar de "datum eerste gebruik" op slaat? (mijn vraag 6)

 

En moet ik van de vraag naar relatie EPG(now/next) en voorkeurstaal (mijn vraag 5) maar een keer een aparte vraag/draad maken?

Ik ben echt nieuwsgierig, of er meer zenders zijn die meerdere talen EPG ondersteunen, en waar ik dat zou kunnen vinden.

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat er nog maar weinig gebruikers zijn met deze ruim 7 jaar oude tuner.

 

En er wordt al tijden geen nieuwe Firmware meer gemaakt voor deze tuner.

 

Ondanks dat het toen een leuk tunertje was , helaas.

 

Datum eerste gebruik is de datum dat deze versie firmware uitgebracht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Ronald,

 

Okee, datum eerste gebruik is dus een datum van de firmware.

Ik neem aan dat het versienummer van de firmware in principe het belangrijkste is? Zoals MMA 1.9.105 of MMA 1.11.1?

Wel gek alleen: ik heb firmwares met hetzelfde versienummer in mijn XSAT's gehad, die wel een andere datum eerste gebruik hadden. Dat klinkt dan toch verwarrend. Of zouden er ook inhoudelijke verschillen in die firmware zitten?

 

Voor het overige: Ook de "oude" firmware is flink stabiel, ook al wordt die niet meer vernieuwd. Doet het nog steeds prima met mijn settopbox-kaartje van CanalDigitaal.

Inderdaad gewoon nog steeds een prettig ontvangertje. En liever stabiel, dan nog meer mogelijkheden maar niet meer stabiel...

 

groet, A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Vol tegenzin begin ik te kijken OF de XSAT CDTV410 van firmware kan worden voorzien, die het kijken naar C+ zenders weer mogelijk kan maken. De ontvanger is van een vriend, die door het omvallen van de mast in Assen, digitenne toch weer vaarwel wil zeggen. zucht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vol tegenzin? dat kan ook gewoon, ik heb hier nog een werkende Xsat staan, voor het geval dat. Als je de firmware nodig hebt laat maar horen.

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...