Ga naar inhoud


Twee keer zo hoog stroomverbruik?


EL PIÑO

Aanbevolen berichten

Kreeg zojuist de jaarafrekening van mijn energieleverancier. Opvallend daarop is dat het stroomverbruik ruim twee keer zo hoog is als mijn geschatte verbruik. Twee keer! En bovendien ruim 1370 euro bijbetalen!

 

Want waar wij jaarlijks altijd zo rond de 3700 kWh gebruiken, zou dat nu ineens 7532 kWh moeten zijn. Genoeg voor twee flinke gezinnen dus. En hoewel de meterstanden kloppen (ik heb ze immers zelf doorgegeven) kan ik me niet voorstellen dat het verbruik ook klopt. Twee keer ons normale gebruik (overigens ook twee keer het gemiddelde!) red je immers niet als je per ongeluk de tv af en toe op standby laat staan of vergeet een oplader er eens uit te trekken als je telefoon er niet aanhangt.

 

Vanzelfsprekend heb ik al naar mijn leverancier gebelt en de jongen die ik sprak was netjes en gaf wat bruikbare tips. Helaas wel onder het motto 'als je maar betaalt'. Zijn tips:

  • Waarschijnlijk een nieuw apparaat dat veel gebruikt (nou, nee, alles wat we nieuw hebben aangeschaft gebruikt minder dan de voorganger)
  • Een apparaat met kortsluiting dat dus maar blijft gebruiken (maar dan had de aardlekschakelaar er wel uitgeklapt)
  • Een apparaat dat minder defect is maar wel lekt, te testen door alles uit te schakelen met de stekker erin (getest, met alles echt uit stond de meter stil)
  • Een meter die niet goed meer loopt, echter om zo'n ding opnieuw te laten ijken kost ruim 500 euro en betaal je ook nog eens het verbruik dat je dan niet gemaakt hebt

 

Goed, allemaal aardige tips dus maar drie van de vier lijken niet waar en de laatste daar ga ik niet aan beginnen omdat me dat alleen maar geld lijkt te kosten. Immers kun je dan waarschijnlijk alleen met zeer veel moeite nog wat gemaakte kosten terugkrijgen...

 

Iemand al eens met dit bijltje gehakt? Wat was er bij jou aan de hand? Ben benieuwd of mensen hier ervaring hebben, eventueel ook met het opnieuw laten ijken en later toch terughalen van de betaalde rekening?

 

Ik vind het persoonlijk vreemd dat de energieleveranciers je praktisch aan je lot overlaten. Kijk, dat ze niet bij iedereen die een tientje moet bijbetalen gaan meten of alles wel klopt snap ik maar 1370 euro? Ik vind het wat veel om zomaar te laten gebeuren en betalen moet je sowieso, ook als het buiten jouw schuld om gebeurt. Beetje jammer.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

ik neem aan dat je meter in de kelder van je huis zit. en daar kan zomaar eens iets van het schap vallen waardoor de meter ineens kapot kan gaan.

kijk dan eerst eens wat je verbruikt in 1 week en doe dan hetzelfde met de nieuwe meter.

mijn colega heeft precies hetzelfde, alles in huis is energiezuinig. geen gekke dingen, geen wiet plantages ofzo maar wel 2 keer zoveel als wat ik gebruik. zijn meter is ook kapot gegaan doordat eriets van het schap viel.

tis maar een idee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed, wat ik begrepen heb van de netbeheerder kost een nieuwe meter je sowieso een pak geld. Je meter laten ijken kost weer minder.

 

Ik vind het nogal wat om al dat geld uit te geven, terwijl ik nog niet eens zeker weet dat het daar aan ligt. Goed, de kans is groot maar dan nog.

 

Vandaar ook mijn vraag: Zijn er mensen die ervaring hebben met een veel groter verbruik en hoe hebben zij dat opgelost. Was het een apparaat? Was het de meter? Kregen ze het geld uiteindelijk terug als bleek dat het de meter was.

 

Ik wil best mijn meter laten onderzoeken maar alleen als ik zeker weet dat ik het geld dan ook terug kan krijgen. Dat lijkt me logisch. Ik ga niet 500 euro + 1370 euro uitgeven voor iets wat niet mijn fout is.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zeker weet dat je minder stroomvretende apparaten hebt aangeschaft ter vervanging van een ouder, dan is je verbruik gewoon lager.

Een extra tuner erbij kost overigens ook niet meer dan 1300 Euries stroomverbruik.

 

Wat ik wel weet is dat een meter naar zijn grootje kan gaan en je niet de enigste bent alwaar het gebeurd.

 

Dat ze jou opzadelen met een 500 Euro om die meter te controleren slaat helemaal nergens op.

 

Ik weet niet wat voor een meter dat het is, maar je ik kan me voorstellen dat je met een extra groep aanleggen door het glaasje gaat met de trap whistle In dit geval zsm melden en je krijgt een nieuwe meter. smirk

 

Om zekerheid te hebben kan je een kastje kopen en tussen je huishoudelijk apperatuur zetten, om te kijken wat de werkelijke opname is. Ook zo even een week de boel in de gaten houden en die nota die je meer betaald terugrekenen naar KW/h per week.

 

Zit gelukkig bij een leverancier waar ik halfjaarlijks een eindafrekening krijg en zelf mijn maandbedrag kan aanpassen voor iedere maand. Je kan alleen niet een lager bedrag ingeven dat als de netwerkbeheerder heeft vastgesteld en je leverancier gebruikt als bodem.

 

Ik verbruik aan stroom een 1876 Euro per jaar. (incl. 2 airco's, lader scootmobiel, aantal pc's/tv's, electrische oven/kooktoestel etc). Wel een gezin met totaal 7 man. Aan gas betaal ik ongeveer hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EL PIÑO


Vandaar ook mijn vraag: Zijn er mensen die ervaring hebben met een veel groter verbruik en hoe hebben zij dat opgelost. Was het een apparaat? Was het de meter? Kregen ze het geld uiteindelijk terug als bleek dat het de meter was.



Heb het ook nog nooit gehad, je hebt toch niet tijdelijk wat plantjes gekweekt met groeilampen.
Is er een mogelijkheid dat iemand stroom bij je afgetapt heeft om dezelfde agrarische reden, die lampen schijnen veel te verbruiken.

Maar in ieder geval even uitrekenen hoeveel je per dag gebruikt en dan regelmatig op de meter kijken als hij als een dolle staat te draaien kun je op zoek naar de oorzaak wellicht toch een kapot apparaat. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Wij gebruiken met twee personen 5500 kwh en 1200 m3 gas per jaar, vooral de electra lijkt mij te veel maar ook hier wil men de meter niet kosteloos testen of vervangen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opletten voor meerverbruik door een wasmachien. Een vriend van mij had onlangs een defecte waterinvoer (electroventiel. Hierdoor bleef er water bijstromen wat via een overloop ongemerk weg kon. De verwarming kreeg het water (uiteraard) niet opgewarmt. Gelukkig was hij er tijdig bij door zijn deelname aan een klimaatwijk. Hij schrijft dus dagelijks zijn meters op. Behalve een hoger waterverbruik heb je ook meer electro verbruikt.

 

Groeten Graafje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Check even je diepvries, als je die hebt. Controle lampje wilt niet alles zeggen omdat ie in het circuit zit van de sturing en geen neon lampje parallel over de compressor.

 

Die dingen kunnen aardig stroom lurken, als is het klasse A.

 

Mocht je überhaupt nog een enkele meter hebben, dan is er nog wel een trucje om een andere meter te krijgen. Kiezen voor nachtstroom. Meter zal dan vervangen moeten worden, mits het een schijfmeter is. En dan hoef je niets te betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Bij dergelijke problemen kan je best zelf je vermogen eens meten. Als je niet boven de 16A gaat per keten kan je zo een kwh-metertje aanschaffen en in serie met de zekeringen zetten, (bvb met stopkontakt + stekker en wat 2,5mm³) en die metertjes kosten amper rond de 10 € in sommige zaken. Je kan bijvoorbeeld eens alle kringen afzetten, behalve degene die je aan het meten bent, en dan het verbruik vergelijken.

 

- let speciaal eens op Airco als je die hebt... die staat meestal niet aan als je proeven doet, maar sleurt in de zomermaanden ettellijke kw's erdoor. (je verbruik kan er door verdubbelen).

 

M.v.g.

 

Eddy Vl

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tips tot zover. Ik ga eens zo'n digitaal metertje aanschaffen, maar dan om per apparaat eens te kijken of het niet lekt of zo.

 

@Aart, ik heb niet zulke groene vingers en mijn buren kennende zij ook niet wink.

@Graafje, Ik heb niet zo'n verstand van wasmachines maar de mijne is nog niet zo oud en bovendien recentelijk nagekeken... Veelvoorkomend probleem?

@EddyVL, met de gedachte van de airco heb ik al gespeeld maar dat ding staat hooguit tien uur per dag aan in de zomer en volgens mijn berekening zou dat met zijn 850 Wh (max) 4390 uur per jaar op volle kracht moeten zijn, oftewel bijna 183 dagen non-stop. Lijkt me wat veel wink.

 

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar jaren terug ook eens zo iets meegemaakt. Verenigingsgebouw (ik ben penningmeester), of we (normaliter 244 euro p/m gas/licht) even 4400 euro wilden nabetalen sick

En het maandbedrag zou naar 528 euro p/m gaan...

 

Nog gebeld met die club, maar het antwoord was betalen, of afgesloten worden en de rekening zou dan naar een deurwaarder gaan

Nog gevraagd of het in termijnen kon: Ja hoor, drie maandelijkse termijnen, binnen 3 maanden te voldoen. eek

 

Zoals Kimble al zei: Een nacht-/dagstroom meter aangevraagd.

 

Een jaar later, zonder enige vorm van excuses, een brief, een emailtje of ook maar iets van dien aard werd er zomaar 2560 euro terug gestort.

 

Inmiddels zitten we op een maandbedrag van 255 euro.

 

(Mijn) Conclusie: Een tiepmiep heeft een tikfout gemaakt, en de vereniging was de dupe.

 

Maar je hebt als het er op aan komt geen poot om op te staan.

 

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EL PIÑO
Dank voor de tips tot zover. Ik ga eens zo'n digitaal metertje aanschaffen, maar dan om per apparaat eens te kijken of het niet lekt of zo.


Je hebt bij ****Geen Reclame**** aardige vermogens metertjes van een paar tientjes die opgenomen verbruik kunnen meten, zelfs over een periode van een hele dag.

Origineel bericht van: EL PIÑO

@EddyVL, met de gedachte van de airco heb ik al gespeeld maar dat ding staat hooguit tien uur per dag aan in de zomer en volgens mijn berekening zou dat met zijn 850 Wh (max) 4390 uur per jaar op volle kracht moeten zijn, oftewel bijna 183 dagen non-stop. Lijkt me wat veel wink.


Zeg nooit nooit! Wij hebben hier een aantal zonnepanelen en die leveren in de maanden maart tot en met oktober flink vermogen, dus ruim een half jaar. De airco zou langer kunnen draaien dan jij denkt. Ga die maar eens in de gaten houden!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben hier hetzelfde een keer gehad.

Heb wel de meter laten vervangen omdat ik van mening was dat het nergens anders aan kon liggen.

Weer een jaar later weer een hoge rekening,toen maar even gezocht waar het aan lag.

Gevonden vloerverwarming in de badkamer elec. die bleek alle stroom op te vreten,deze uit en het was opgelost.

DM 800HD open pli

T90 7-13-19.2-23.5-28.2 Oost en 30 West

Amiko Alien

Samsung LE40A856

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ron1872
Zeg nooit nooit! Wij hebben hier een aantal zonnepanelen en die leveren in de maanden maart tot en met oktober flink vermogen, dus ruim een half jaar. De airco zou langer kunnen draaien dan jij denkt. Ga die maar eens in de gaten houden!


Punt is dat ik een mobiele airco heb die ik zelf aan en uitzet, die staat dus nooit ongemerkt aan. Dat scheelt enorm ten opzichte van geïntegreerde airco's met (bijvoorbeeld) climate control.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...