AEO Geplaatst: 21 augustus 2010 Geplaatst: 21 augustus 2010 Hallo, Weer een leuk vraagje voor de techneuten. Al meerdere jaren heb ik van Oxxio een slimme meter. En het is inderdaad erg handig dat je dan via een eigen account op het internet je verbruik zelfs per uur kan bekijken, zowel het piektarief als het daltarief. Maar nu vraag ik me wel af of de meter te vertrouwen is. Ik heb drie kleine zonnepanelen op mijn dak liggen. Ze hebben een maximaal vermogen van 37 Wattpiek per stuk, laten we dat naar beneden afronden op 35 Watt. Ze staan in serie geschakeld en ze zijn met een OK4E inverter met het lichtnet verbonden. Dat betekent dat er iets minder elektriciteit van Oxxio verbruikt wordt, dat is denk ik wel duidelijk. In 1 jaar heb ik in totaal 77 kW opgewekt met dit kleine zonnepanelensysteem, een aardigheidje, meer niet. Want van terugleveren is tot nu toe geen sprake geweest. Maar van de week heb ik een nieuw zonnepaneel gekocht, een Wattpiek vermogen van 215 Watt levert hij. Ik test hem nu in een tijdelijke proefopstelling, het nieuwe paneel is op het lichtnet aangesloten met twee parallel geschakelde OK4E inverters. Vrijdag produceerden beide systemen samen 1,19 kW, terwijl rond eind juni de oude drie panelen maximaal 630 Watt op één dag haalden. En nu komt bij mij deze vraag op: Stel dat we met mooi weer een dagje weg zijn, dan verbruiken we bijna niets, en dan gaat er elektriciteit terugvloeien, het lichnet in. Loop ik nu het risico, dat de slimme meter dit als verbruik gaat zien? Want als dat zo is, dan zou ik er juist een hogere meterstand mee gaan creeëren en dus extra moeten gaan betalen. En dat is toch niet de bedoeling. Of geeft de meter een nulverbruik aan over de uren dat er stroom terugvloeit? Wie heeft er verstand van deze slimme meter van Oxxio? Al vast bedankt voor eventuele tips. AEO Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird
BokkieBok Geplaatst: 22 augustus 2010 Geplaatst: 22 augustus 2010 Kort geleden heb ik zelf drie panelen op het dak gezet. Toen heb ik ook rondgekeken naar energiemeters en de mogelijkheid van het terugdraaien. Als ik mij goed herinner kunnen de 'slimme meters' niet terugdraaien. Ze meten de geleverde energie aan het stroomnet niet. Op de site van Oxxio staat dit: "Indien u een zonnepaneel heeft waarbij u stroom teruglevert, kunt u geen gebruik maken van het energiemeetsysteem van Oxxio." HTPC -> Intel Q6600 - 3 GB RAM - Geforce 8600 GT - 2000 GB HD - Creatix CTX948 - Skystar HD2 - Tevii S470; Multytenne Twin + Funke DSC310; Win7 32bit; DVBViewer Pro 5.0 met Recording Service
BokkieBok Geplaatst: 22 augustus 2010 Geplaatst: 22 augustus 2010 Heb de site weer gevonden over stroommeters. De slimme staat er ook bij: http://www.GEEN-RECLAME.nl/shop/Meters-sp-7.html HTPC -> Intel Q6600 - 3 GB RAM - Geforce 8600 GT - 2000 GB HD - Creatix CTX948 - Skystar HD2 - Tevii S470; Multytenne Twin + Funke DSC310; Win7 32bit; DVBViewer Pro 5.0 met Recording Service
Gast Geplaatst: 22 augustus 2010 Geplaatst: 22 augustus 2010 Origineel bericht van: AEO Loop ik nu het risico, dat de slimme meter dit als verbruik gaat zien? Zo dom is die slimme meter gelukkig nog niet Hij zal door het produceren van zonnestroom wel minder verbruik gaan registreren, alleen alles wat je meer produceert dan wat je verbruikt gaat inderdaad gratis en voor niets naar Oxxio. Stel je sluipverbruik is nu 100 W en de panelen leveren 250 W, dan staat je verbruiksmeter stil en Oxxio krijgt van jou 150 W. Overigens is Oxxio verplicht jou een juiste meter te leveren, alleen zijn de kosten voor jou. Desnoods laat je ze een Ferrismeter plaatsen, die zijn nog het meest betrouwbaar, maar hebben wel een eigen verbruik van 7 Watt.
pukje Geplaatst: 22 augustus 2010 Geplaatst: 22 augustus 2010 De domme/slimme meter kan alleen verbruik naar het huis optellen maar niet aftrekken. Dus de teruglevering wordt niet vergoed. Verder is de slimme meter inbraak gevoelig . Iedere slimme meter heeft een data gsm inbel nummer . Het protocol is openbaar. Iedereen kan met een telefoon modem op een slimme meter inbellen de meterstanden opvragen ,de stroomtoevoer afsluiten zelfs de meterstanden verhogen of verlagen.
Gast Geplaatst: 22 augustus 2010 Geplaatst: 22 augustus 2010 Origineel bericht van: Sjaak(k) Een vriend van mij heeft ook zonnepanelen op zijn dak. Hij heeft een speciale meter gekregen die de opbrengst apart opneemt. Er is dus geen sprake van dat je gewone meter stil gaat staan of terug gaat draaien. Door die slimme meter worden beide meters apart vermeld op de rekening. Je kunt dus altijd op je rekening zien wat je zonnepanelen opgebracht hebben. Alleen mensen met panelen met subsidie krijgen twee bedragen op de rekening te zien. Iemand met panelen zonder subsidie, ziet maar 1 bedrag namelijk het eigen verbruik minus de opbrengst. Overigens draait de meter hier gewoon netjes terug, vooral op zonnige dagen is het aardig om te zien hoe de good old Ferris aan het binnen halen is. Zelfs als de wasmachine aan het draaien is, draait de meter netjes naar links Origineel bericht van: Sjaak(k) En je energie leverancier verekend de zonne energie met je gewone energie verbruik. Het vermogen dat je mag leveren aan het net is ook gebonden aan een limiet, dus je kunt niet onbeperkt leveren. Klopt, het maximum ligt op 3000 kW/u per jaar.
de Steef Geplaatst: 22 augustus 2010 Geplaatst: 22 augustus 2010 Wat een slimme meter doet weet ik niet. Als je subsidie hebt dan heb je een extra meter die belangrijk is om te bepalen hoeveel subsidie je krijgt. Je kan deze ook zelf tussen je panelen en het net plaatsen, dit kost niet zoveel en je weet wat je opbrengt. Als je een meter hebt die terugdraaid kan je net zoveel terugleveren als je wilt, zolang het maar minder is dan je op jaarbasis verbruikt. De moderne meters registreren apart hoeveel je teruglevert en maken daarbij onderscheid tussen de piek- en daluren. Je energieleverancier geeft je per KW net zoveel als je betaalt. Tenminste als je onder de 5000Kw (en geen 3000=vorig jaar) blijft.
AEO Geplaatst: 22 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 22 augustus 2010 Maar hoe zit het dan met het verbruik van de slimme meter? Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird
Gast roger4007 Geplaatst: 22 augustus 2010 Geplaatst: 22 augustus 2010 @ de Steef, Je energieleverancier geeft je per KW nooit zoveel als je betaalt maar een bedrag dat zeker minder is dan wat je er zelf voor betaald anders kunnen ze nooit iets verdiennen aan de door gifte van stroom en een slimme meter heeft meerdere telwerken die de dag nacht verbruik en dag nacht terug levering meten maar nooit krijg je het zelfde per kw dan wat je er voor betaald
de Steef Geplaatst: 23 augustus 2010 Geplaatst: 23 augustus 2010 Origineel bericht van: roger4007 @ de Steef, Je energieleverancier geeft je per KW nooit zoveel als je betaalt maar een bedrag dat zeker minder is dan wat je er zelf voor betaald anders kunnen ze nooit iets verdiennen aan de door gifte van stroom en een slimme meter heeft meerdere telwerken die de dag nacht verbruik en dag nacht terug levering meten maar nooit krijg je het zelfde per kw dan wat je er voor betaald Dan heb ik blijkbaar een uniek contract met Essent :-) Als particuliere klant (tot 5000KW) krijg je zelfs de transportkosten terug. Het mooie is zelfs dat voor beide tellerstanden (hoog en laag tarief, bij zonne energie is dat het weekeinde, aangezien je s nachts vrij weinig terug levert) het zelfde hoge tarief wordt betaald. Voor je dit voor elkaar hebt moet je overigens wel een aardige papierwinkel door. Lid worden van de vereniging van energieproducenten, certificaten krijgen en weer verkopen etc... Heel prettig
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen