Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oei oei oei...... ik denk dat ik een foutje heb gemaakt.

Ik heb de volgende f-connectors:

pict00032x.jpg

pict0002z.jpg

Hierin zit een metalen buisje wat ongeveer 1cm in de mantel van de coax wordt gedrukt. Hierdoor dacht ik dat dit de afscherming zou vervangen. Dus heb ik mijn kabel als de bovenste op volgende foto gestript:

pict0003kq.jpg

Wat ik zie op youtube, moet het zoals onderste kabel; dus gestript, haren naar achteren vouwen, en alu-folie laten zitten en in het buisje steken.

Nu is het zwarte gedeeldte van de connectoe van kunststof, dus de haren omvouwen om de mantel heeft geen zin toch?

De alu-folie in het metalen buisje is erg moeilijk (strop snel op) en gaat erg zwaar. Het metalen buisje steekt in de mantel (1cm) en zorgt toch voor de afscherming?

Moet ik de 16 connectoeren opnieuw doen op het schuine dak??? mad De kabel ligt er nu onder de pannen, dun effe opnieuw binnen doen gaat niet.

Frank

Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

• Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Ik heb zelf nog nooit met dit type f-connectors gewerkt maar wel eens met coax pluggen voor HDF kabel en daar werkte het als volgt mee:

Gewoon alleen de kerndraad blank laten uitsteken, het metalen buisje zal zich dan tussen de buitenmantel / gevlochten afscherming inpersen.

Geplaatst:

Hoe dan ook. De plug zal dus wel contact moeten maken met de mantel. Dus strippen zoals de bovenste kabel zal niet goed zijn.

Misschien zijn de pluggen bedoeld voor een dunnere coax en past het daarom niet, maar je zal m.i. altijd ervoor moeten zorgen dat de gevlochten mantel contact maakt met de plug.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Geplaatst:

Bijzondere titel zeg en ik noem het gewoon een knijp f-connector.

Zoals ik het lees en zie is het prima zoals jij gedaan hebt en de metalen buis moet inderdaad tussen de mantel en de kern komen en als de aluminium folie niet meewerkt inderdaad verwijderen of inkorten tot vlak voor de buitenmantel. Dit waarschijnlijk om zo te waarborgen dat de huls tussen de mantel-draden en de aluminium folie geschoven wordt om een absoluut 100% afsluiting te krijgen.

De mantel-draden niet ombuigen want zo kun je weer lekkage creëren tussen de buitenkant van de kabel en de rubberen afsluiting.

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Geplaatst:

Niet te geloven..... blush...Ik heb ze vanmiddag alle 16 effe opnieuw gedaan. Gestript zoals de onderste op de foto en de folie mooi glad gestreken. Nu de connector erop en samenknijpen. Nu loopt de folie mooi door over de mantel. Voor mijn gevoel is het nu 100% goed. Kan het niet veroorloven, dat een slecht signaal de oorzaak is van een niet goed gemonteerde connector.....

Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Geplaatst:

Ik heb gebruik zelf Thomas and Betts compressie f-connectoren. Ik weet niet voor kabel u gebruikt. Met een goede kabel kunt u onderste optie wel degelijk goed aansluiten. Misschien helpt dit wel bij u.

1. Demonteer het zwarte plastic van de f connector. Gebruik daar voor de compressie tang dat bij geleverd is.

2. Schuif nu het plastic over de kabel heen.

3. Gebruikt nu de kabel stripper. En strip deze af zoals de afbeelding in de onderste plaatje van de foto.

3. Pak nu de f connector. Monteer deze nu "omgekeerd" op de kabel.

4. Draai paar keer rond. Zodat de isolatie en metalen folie mooi rond is.

5. Schuif nu de f connector op de juist manier in. Kijk goed als deze netjes in "het buisje" schuif. Zo niet herhaal stap 4.

6. Schuif nu de plastic tegen de f connector en krimp deze vast met de speciale tang.

Succes.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Ventura
Ik heb gebruik zelf Thomas and Betts compressie f-connectoren. Ik weet niet voor kabel u gebruikt. Met een goede kabel kunt u onderste optie wel degelijk goed aansluiten. Misschien helpt dit wel bij u.

1. Demonteer het zwarte plastic van de f connector. Gebruik daar voor de compressie tang dat bij geleverd is.
2. Schuif nu het plastic over de kabel heen.
3. Gebruikt nu de kabel stripper. En strip deze af zoals de afbeelding in de onderste plaatje van de foto.
3. Pak nu de f connector. Monteer deze nu "omgekeerd" op de kabel.
4. Draai paar keer rond. Zodat de isolatie en metalen folie mooi rond is.
5. Schuif nu de f connector op de juist manier in. Kijk goed als deze netjes in "het buisje" schuif. Zo niet herhaal stap 4.
6. Schuif nu de plastic tegen de f connector en krimp deze vast met de speciale tang.

Succes.

Vetura, precis zoals ik het nu heb gedaan!!!! smile
Zwarte kapje eraf getrokken en met een oude f-connector (een beetje aangeschuind) de alu folie glad gemaakt, door deze goed rond te draaien. Kapje eerst over de kabel, dan de connector, wat ronddraaien en aandrukken tot het plastic aan de voorkand gelijk ligt met de gladde voorkand van de moer. De koperkern steekt dan 3 a 4 mm uit. En dan met de tang aandrukken.
Voel me wat beter nu, dat ik weet dat deze methode goed is, en dat ik nu zeker weet dat alle kabels goed zijn!

Geplaatst:

Weer wat erbij geleerd vandaag en ze heten inderdaad compressie f-connectoren.

Je schrijft dat je vandaag opnieuw gedaan hebt en kun je dan weer de plug hergebruiken of moest je nieuwe pluggen gebruiken?

DM7080 - DM8000 met twee Multytenne 45 twin en een Triax 78cm draaibaar.

Geplaatst:

Ja inderdaad nieuwe. Het was een zak van 50 stuks, maar zo gaat het wel snel...... smile.

Nog een kort vraagje. Ik lees van alles om de connectoren vochtdicht te maken. De connectoren die ik gebruik zijn spatwaterdicht, maar niet waterdicht. Nou heeft de quad lnb van Alps een kapje om de connectoren. Moet ik hier nog iets doen?

1. Vulcaniserende tape. 16x tapen zo dicht naast elkaar; bijna ondoenlijk! En bijna niet los te krijgen.

2. Rubber tule. Kan niet meer; connectors zitten er al aan smile ("open doel"?...). En misschien past het kapje van de lnb's dan niet meer.

3. Flink Siliconen vet aan de connectoren en in het kapje? Iemand een goede tip?

Frank

Geplaatst:

Ik gebruik, ondanks het kapje aan de Alps, gewoon rubberen tules die ik, voordat ik met de f-connectors bezig ging (cool), over de coax geschoven heb.

Het kapje past nog prima.

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Geplaatst:
Origineel bericht van: FrankieV
Ik lees van alles om de connectoren vochtdicht te maken. De connectoren die ik gebruik zijn spatwaterdicht, maar niet waterdicht. Nou heeft de quad lnb van Alps een kapje om de connectoren. Moet ik hier nog iets doen?

Ik zal toch voor de vulcaniserende tape kiezen. Als het echt niet lukt dan misschien overwegen om krimpkous te nemen. Deze kunt u kopen bij een elektronica winkel. Ik zal bij een Alps waar zo afdek kapje zit. Geen "dure" compressie f connectoren gebruiken. Dat is een beetje zonder. Wat ik meestal doe is kabel door het kapje, kabel strippen en een normale "goede" f connector monteren, aansluiten op de LNB en kapje vast klikken aan de LNB. En klaar.
Geplaatst:
Origineel bericht van: Ventura
Origineel bericht van: FrankieV
Ik lees van alles om de connectoren vochtdicht te maken. De connectoren die ik gebruik zijn spatwaterdicht, maar niet waterdicht. Nou heeft de quad lnb van Alps een kapje om de connectoren. Moet ik hier nog iets doen?

Ik zal toch voor de vulcaniserende tape kiezen. Als het echt niet lukt dan misschien overwegen om krimpkous te nemen. Deze kunt u kopen bij een elektronica winkel. Ik zal bij een Alps waar zo afdek kapje zit. Geen "dure" compressie f connectoren gebruiken. Dat is een beetje zonder. Wat ik meestal doe is kabel door het kapje, kabel strippen en een normale "goede" f connector monteren, aansluiten op de LNB en kapje vast klikken aan de LNB. En klaar.

Duur, valt mee; Voor 100 (dacht 50 maar zijn er 100) connectoren, compressietang en stripper heb ik 75 euro betaald. Jij zegt kabel door het kapje --> strippen --> connector --> aansluiten --> kapje vast.
Ik neem aan, voor het kapje vastklikken --> krimpkous?

Heb jij de quad lnb wel eens gezien? De aansluitingen zitten zo dicht bij ekaar. Denk jij dat het lukt met de vulcaniserende tape, om deze rond de connector te trekken?

Geplaatst:

Kapje aan de LNB is voldoende. Meestal resulteert het (proberen om het) waterdicht te maken in meer ellende dan het oplost. Er kan altijd vocht in komen (door de schroefdraad en eventuele kleine gaatjes).

Bij wisselende luchtdruk en luchtvochtigheid komt er waterdamp binnen, die vervolgens neerslaat op de plug. Als je de boel nu helemaal inpakt, kan deze waterdamp niet meer weg, en zal de plug veel eerder wegrotten.

Wij hebben dit veel meegemaakt met o.a. waterdichte intercoms. Als je het vocht geen mogelijkheid geeft om er weer uit te kunnen, waren printen soms al na een maand aangetast, terwijl printen in alleen een regenwaterdichte behuizing er na vele jaren nog als nieuw uitzagen...

VuPlus SoloSE2 met OpenPLI
Gilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotor

Geplaatst:

Peter, dus jij zegt niets doen?

Voer mijn gevoel wat siliconenvet aan de buitenkant van de connectoren is wel wat, of niet...

Frank

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen