Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

Beetje vet kan geen kwaad tegen oxidatie (Meer uit cosmetisch oogpunt)

Al zou ook dat bij een goede kwaliteit connentor niet nodig moeten zijn.

(Als ze gaan roesten, weet je dat het China-kwaliteit is... :D )

VuPlus SoloSE2 met OpenPLI
Gilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotor

Geplaatst:
Origineel bericht van: Tonskidutch
hier bijna 3 jaar op 12 hoog zonder vulcaniserende tape altijd nog beeld.

FrankieV, heb je nu ook meetbaar betere waarden als resultaat van die krimp-connector actie?

ciao

Tonskidutch, ik weet het nog niet. Ik ben de hele boel aan het ombouwen van een triax met monoblock om aan het bouwen naar een bigsat met 4 Alps quad lnb's. Ik wilde graag de switches binnen hebben onder het dak. Dat is toch nog wel wat werk geweest. 16 kabels van een meter of 5. Dan ben je ook zo door de kabel heen. Ik moet in huis naar 3 tv's nog kabels trekken, en alle connectoren binnen nog aanzetten. Nog wel wat werk dus.

Maar weer ontopic. Ik denk dat ik aan de lnb connectoren een beetje siliconenvet smeer. Meer doe ik denk ik niet.

Ga eer aan ut werk; morgen weer naar de baas frown

Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Geplaatst:

ik heb soms mijn twijfels over het gebeuren met de aarding.

als je een coax neemt die bij de f-connectoren hoort, dan weet je dat wanneer je de f-connector op de coax schuift je een ijzeren ring (de aarding) tussen de buitenste mantel en de binnenkern schuift. dus deze maakt zeker al verbinding met je connector...

en dus de aarding is zeker gegarandeerd.

nu weet ik niet waarom je die kern nogmaals zou moeten overplooien en extra dikte creëren tussen de binnen en buitenmantel.

kijk eens naar mijn voorbeeld, het is nu wel niet een compressie plug maar ik ben niet thuis en had dus geen fotooke bij mij, maar het principe snap je wel.

je schuift de connector over de coax en die binnenring raakt mooi de aardingsmantel en dus is de coax perfect gemaakt zonder die aardingsmantel of draadjes over te plooien.

of heb ik het nu volledig mis confused

post-43448-1318261193,6774_thumb.jpg

Geplaatst:
Origineel bericht van: SatMann

Ik doe het in ieder geval zonder de draden terug te plooien. Als je de juiste plug bij de juiste coax hebt, zoals bijvoorbeeld een Thomas & Betts SNS651 plug die is gemaakt voor Belden H125, dan weet ik niet eens of het wel lukt om de plug over de kabel te schuiven als die draden ook nog eens terug gevouwen zijn.
Zonder die draden heb je al een krukje nodig om de plug op de aangestripte kabel te krijgen.

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Geplaatst:
ik heb soms mijn twijfels over het gebeuren met de aarding.

als je een coax neemt die bij de f-connectoren hoort, dan weet je dat wanneer je de f-connector op de coax schuift je een ijzeren ring (de aarding) tussen de buitenste mantel en de binnenkern schuift. dus deze maakt zeker al verbinding met je connector...
en dus de aarding is zeker gegarandeerd.

nu weet ik niet waarom je die kern nogmaals zou moeten overplooien en extra dikte creëren tussen de binnen en buitenmantel.

kijk eens naar mijn voorbeeld, het is nu wel niet een compressie plug maar ik ben niet thuis en had dus geen fotooke bij mij, maar het principe snap je wel.

je schuift de connector over de coax en die binnenring raakt mooi de aardingsmantel en dus is de coax perfect gemaakt zonder die aardingsmantel of draadjes over te plooien.

Als je de folie wegknipt, en de haren afknipt, zoals ik had gedaan, heb je geen controle over de aarding. Als de stalen kern (buisje) de folie en haren alleen maar wegdrukken, de kabel in, dan is de aarding niet optimaal.

Als je de folie laat zitten, en mee in het buisje steekt, weet je zeker dat de aarding juist is. Dit gelt ook voor de haren, als je die omvouwd om de mantel, weet je zeker dan het buisje, tussen de folie en de haren ingaat, en je dus een pefecte aarding krijgt. Ik heb er nu ruim 30 gedaan zo, en het gaat nooit mis, met het juiste gereedschap. Het is dus van belang een connector met een aangeschuind kantje te maken, en die over de folie te steken, en een aantal keer rond te draaien. Dan pas de connector opsteken. Doe je dit niet, stropt de folie op.

Je hebt met deze methode dus meer controle.

Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Geplaatst:

Het is bij dit soort connectoren belangrijk om de juiste te kiezen.

Ze bestaan o.a. voor kabel van 6.6...6.8mm, en voor 6.8...7.0mm.

VuPlus SoloSE2 met OpenPLI
Gilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotor

Geplaatst:

wel heren,

ik heb dan maar de fabrikant gecontacteerd en dit is het antwoord in mijn eigen woorden, had geen zin om letterlijk te vertalen.

je mag de ijzeren aardingsdraadjes nog het omhulsel niet overplooien bij compressie pluggen.

om deze manier maak je de kabel extra dik aan de rubberen ring die er net voor zorgt dat daar geen water in kan. Gevolg je maakt micro kanaaltjes aan die terug de plug niet waterdicht maken.

het strippen gebeurt tot op de witte kern.

dus draadjes en folie gaan eraf. zoals de foto in de post hier.

de ijzeren mantel in de plug sluit perfect aan met de aarding gezien de plug en coax op elkaar ingesteld zijn.

et voila.

dan effen gemeten bij mij :

de coax totale dikte = 7mm

de dikte van de binnenste witte omhulsel en koper kern = 4.5mm

de diamater van de ijzeren aardingskern in de plug = 4.9mm-5mm

dus 0.5mm speling.

net effen getest en hier dan de foto's.

wie nu nog het omgekeerde beweerd krijgt een schop onder zijn kont :D

foto1 = de f-compressieplug met bovenaanzicht (in het midden de aardings kern)

foto2 = nadat ik de plug erop duwde, er terug afhalen en kijk eens naar de verbreding in de kabel(rode lijn)

dus de aardingskern ging mooi tussen de buitenmantel en binnenmantel.

foto3 = nu ook eens voorzichtig de buitenmantel opensnijden, en je ziet dat de folie er zelfs mooi blijft uitzien en de draadje zitten een stukje dubbel en de andere kant mooi recht nog. (het dubbel zitten kan van mijn mes en het snijden zijn, was niet meer zo scherp)

dus het resultaat is er.

gebruik de juiste coax diameter met de juiste plug en je vermijd prutswerk of slechte verbindingen.

post-43448-1318261194,4652_thumb.jpg

post-43448-1318261194,4977_thumb.jpg

post-43448-1318261194,531_thumb.jpg

Geplaatst:
ik heb dan maar de fabrikant gecontacteerd

Ik heb dan voor de Thomas & Betts SNS651 ook maar de installatie voorschriften gedownload, en hieronder een plaatje van een deel van die instructie's.
En daar zie ik dat de draden wel omgekruld moeten worden.
Ik ga morgen eens kijken of dat überhaupt wel past.

vGnp

post-40989-1318261194,7075_thumb.jpg

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

vGnp,

nou ik schop mezelf en de jouw handleiding :D

ik kreeg duidelijk te horen dat het overplooien van de draadjes ervoor zorgt dat je micro kanalen maakt waarlangs vocht naar binnen kan.

en als ik mijn test bekijk, dan kan ik niet anders dan zeggen dat de aardingsmantel en draadjes perfect op de aardingsring komen te zitten.

nog mensen die regelmatig coax zetten?

altijd goed om te weten hoe zij het doen/moet.

Geplaatst:

geen draden terug vouwen gewoon de connector in de kabel duwen en dan snap and seal.ontvangst ging omhoog van 12.10 naar 12.50 op de dm800hd en dat maar na vervanging van 1 connector voor achter op de dm800hd.compressie connectors zijn top.ja en je kan ze weer hergebruiken als je de connector met beleid los haalt.

ps

heb mijn thomasbetts compressietang voor €75 tekoop (profi gereedschap).

gr

Geplaatst:

Ik zit inmiddels met een zaklantaarntje in de SNS plug te loeren, ga morgen ook eens proberen om met een schuifmaat te meten waar precies in de plug die omgekrulde draadjes uit zouden komen.

En natuurlijk ga ik proberen om "volgens voorschrift" zo'n plug op de kabel te monteren.

En, iets waar we niet aan voorbij mogen gaan, het hangt er natuurlijk ook vanaf met welk idee in het achterhoofd de betreffende connector voor een bepaald type kabel is ontworpen.

vGnp

Satlook Digital NIT

Geplaatst:

Type in google "compressie f-connector" en pak de linker video......... blush

Geplaatst:

nog mensen die regelmatig coax zetten?
altijd goed om te weten hoe zij het doen/moet.

Ik zet regelmatig de Thomas & Betts connectors, de groene, deze is voor 7 mm coaxkabel en ik strip altijd aales weg tot op de witte isolatie.
De truuk is dat de conische bus onder de buitenmatel schuift en zodoende aarding verzorgt.
Draadjes achterover vouwen maakt de plug onbruikbaar en niet te monteren. Ik zelf denk dat enkele onder ons de verkeerde combi van connector gebruiken op te dikke/dunne kabel.

post-2340-1318261195,2092_thumb.jpg

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen