Ga naar inhoud

[DM500S] Dreambox automatisch herstarten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een dreambox (met CCcam) die dmv een tijdschakelaar 's nachts wordt uitgezet.

Nu heb ik sommige dagen het probleem dat wanneer die box terug opstart ik wel op het juiste kanaal zit, maar geen beeld(en epg) heb. Wanneer ik deze (remote) via de webbrowser reboot werkt alles terug zoals het hoort.

Hoe kan ik deze reboot automatiseren (met windows taakplanner) of is er een oplossing voor dit probleem ?

Geplaatst:

via een tijdschakelaar uitzetten is dus gelijk aan stekker trekken (kill power)

dat is niet de fijne wijze om een computer uit te schakelen

mede omdat het besturingssysteem geen kans krijgt bepaalde zaken af te sluiten en of op te slaan.

bij de enigma1 dreamboxjes wordt ook een EPG cache aangemaakt afhankelijk van image hetgeen je met een "power kill" onmogelijk maakt

je kunt beter middels het menu / timer de box laten uitschakelen opdat een echte shutdown wordt verricht.

dan heb je wellicht niet het probleem met kanaal en epg 's morgens

ciao

Good Morning Heartache

Laura Fygi, Toots Thielemans

Geplaatst:

Het is misschien meer een Windows vraag dan een Dreambox vraag. Hij wil via zijn Windows PC geautomatiseerd een reboot geven in de Webif.

M_Z

Geplaatst:

weet niet of dm500+ WOL ken/kan???

Code:
wakeonlan -i 192.168.1.255 00:16:EC:4C:45:56 # broadcasts to the subnet broadcast address

dat had netter geweest om een via het netwerk reboot te geven.

ciao

Good Morning Heartache

Geplaatst:

Ik weet niet waarom de reboot moet, of is het alleen puur om de stroombesparing? Je kunt op de box ook een cronjob maken daarvoor, deze kan uitgevoerd worden op een bepaald tijdstip (en dag evt). Afhankelijk van je image gaat dat verschillend.

In Gemini is het redelijk makkelijk: maak een unixbestandje reboot.sh in folder /var/script met daarin 2 regels:

Code:
#!/bin/shreboot

Geef deze uitvoerrechten, en kies het bestandje bij het maken van de cronjob.

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.
.: Triax TDS110, Stab HH120/MS220 | Visiosat BiSat G3D A123 HB :.

Geplaatst:

Kan ik met een cronjob de dreambox ook uitschakelen en terug opstarten op een bepaald uur ?

Dat zou nog het handigste zijn, dus dreambox uit, kwartiertje later met de tijdschakelaar de stroom er af en 'smorgens terug het zelfde om hem aan te zetten.

Geplaatst:

als je de stroom per schakelaar erop zet start ie sowieso

dan heeft een cronjob reboot ook geen zin...

het zit 'm in het per commando of timer laten shutdownen om inderdaad bij een boot ook alle opgeslagen items te kunnen terug vinden

ciao

Good Morning Heartache

Geplaatst:

Het uitzetten zou kunnen gaan met een cronjob halt.sh en commando halt. Zelfde manier als eerst. Daarna kan de stroom eraf. Opstarten alleen met de tijdschakelaar.

Ik weet niet zeker of halt de boel dan netjes doet opslaan (het gaat hier om enigma1, dus init werkt niet? of anders 'killall -9 enigma' en dan pas halt?).

.: AZBox Me OpenRSI-2.1 | DM 8000HD DM 500HD DMM-GP3 | Emitor Satlook Micro+ G2 | TBS 5925 | TechniSat USB 2 HD CI :.

Geplaatst:
Origineel bericht van: dagg
Het uitzetten zou kunnen gaan met een cronjob halt.sh en commando halt. Zelfde manier als eerst. Daarna kan de stroom eraf. Opstarten alleen met de tijdschakelaar.
Ik weet niet zeker of halt de boel dan netjes doet opslaan (het gaat hier om enigma1, dus init werkt niet? of anders 'killall -9 enigma' en dan pas halt?).

Ik ben helemaal niet zogoed in die dingen..
Wat ik gedaan heb.

bestand halt.sh gemaakt:

#!/bin/sh

halt

en ook
#!/bin/sh
killall -9 enigma
halt

Deze heb ik in /var/bin gezet en de rechten aangepast

dan heb ik dat script uitgevoerd (met telnet)
bij het eerste gaat het beeld zwart en blijven de menu's die openstonden gewoon staan.
bij het tweede gaat alles zwart, maar niet in standby ofzo.

is dat oke ?

Met open pli werkt dit allemaal iets anders blijkbaar, maar ik zie de door het bos de bomen niet meer,...
Kan er me iemand opweg helpen met de basics ?
Geplaatst:
Origineel bericht van: iceke

dan heb ik dat script uitgevoerd (met telnet)
bij het eerste gaat het beeld zwart en blijven de menu's die openstonden gewoon staan.
bij het tweede gaat alles zwart, maar niet in standby ofzo.

is dat oke ?

Voor de volledigheid, ik denk dat de 2e wel ok was geweest. Op mijn 7000 met display is dan alles uit, maar die heb jij niet. Met Gemini is enkel met halt al de boel geheel uit.
Slim vd timer Tonskidutch, daar had ik niet aan gedacht!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen