Ga naar inhoud


Inverto Black Ultra Single LNB wel geschikt voor Astra3 ?


Jürgen

Aanbevolen berichten

In een ander draadje had ik al gemeld dat ik voor mijn Spaanse vakanties i.p.v. de huidige DUO block een Triax Flexblock voor Astra1 en 3 wil toepassen.

Mijn keuze voor de LNB t.b.v. de ontvangst van Astra3 was gevallen op de Inverto Black Ultra Single LNB, dit i.v.m. de gemelde goede ontvangstcapaciteiten want die kun je in midden Spanje op de hoogte van Valencia wel gebruiken.

Voor Astra1 zou ik dan een ALPS BSTE-8 Single LNB gebruiken.

 

Nu lees ik op een Duits forum (HiFi-Forum) dat bij testen is gebleken dat de Inverto Black Ultra LNB voor de normale satellieten zoals A1+A2+A3+HB minder geschikt zou zijn omdat deze LNB dusdanig sterk is dat deze zou kunnen oversturen.

Pas bij kabellengtes van > 70m zou een dergelijke LNB zijn nut kunnen bewijzen.

 

Nu had ik gedacht dat juist een dergelijke sterke LNB in Spanje voor de ontvangst van Astra3 een toegevoegde waarde zou kunnen zijn of heb ik het hier mis?

 

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Citaat:
Nu lees ik op een Duits forum (HiFi-Forum) dat bij testen is gebleken dat de Inverto Black Ultra LNB voor de normale satellieten zoals A1+A2+A3+HB minder geschikt zou zijn omdat deze LNB dusdanig sterk is dat deze zou kunnen oversturen.Pas bij kabellengtes van > 70m zou een dergelijke LNB zijn nut kunnen bewijzen.

Lijkt mij zeer ongeloofwaardig. Oftewel: pure lulkoek!

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen

Nu had ik gedacht dat juist een dergelijke sterke LNB in Spanje voor de ontvangst van Astra3 een toegevoegde waarde zou kunnen zijn of heb ik het hier mis?


als dat je ECHTE vraag is...
dan kun je enkel antwoorden dat er geen sterke LNB's zijn
er zijn goede LNB's met fatsoenlijke ontvangst waarden die niet sterk zijn maar goed

versterken kun je enkel met ander speelgoed... ook bedenkelijk.

wat andere fora schrijven zou wel eens controversiële flauwekul kunnen zijn en commercieel

je kunt de ultra en premium ervaringen hier gegarandeerd terug vinden... en dan is ultra enkel nat-weer gevoelig maar verder een prima lnb

ciao

90

John Mayall

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Inverto Black Ultra Single LNB werkt hier perfect op alle sat's die ik met m'n draaibare systeem kan krijgen. Dus ook de door jou genoemde astra's. Deze LNB is trouwens echt aan te raden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik hem op mijn 120 cm gregorian schotel via ± 8 mtr coax , niente problemo !!!

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Herco M.
De Inverto Black Ultra Single LNB werkt hier perfect op alle sat's die ik met m'n draaibare systeem kan krijgen. Dus ook de door jou genoemde astra's. Deze LNB is trouwens echt aan te raden!


Hier ook en er was zelfs een verbetering in ontvangst tov mijn vorige LNB. laugh

Samsung 4K UHD 55 inch 7500 - 60 cm Schotel HH motor SG2100A

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig bevestigen jullie mijn oorspronkelijke keuze en ik zal dan ook een Inverto Black Ultra bestellen.

 

Als je op onderzoek uitgaat naar testresultaten en je komt dan op serieuze fora zoals o.a. HiFi-Forum.de terecht en je leest dergelijke (wat nu blijkt) nonsens dan krap jij je toch wel even achter de oren.

Maar gelukkig is er ook weer een forum waar door de leden weer e.e.a. wordt rechtgezet.

 

Mijn dank voor de verstrekte info.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen
Nu lees ik op een Duits forum (HiFi-Forum) dat bij testen is gebleken dat de Inverto Black Ultra LNB voor de normale satellieten zoals A1+A2+A3+HB minder geschikt zou zijn ...


Stel, stel dat het bovenstaande zou kloppen dan heeft dit altijd nog betrekking op plaatsen waar de veldsterkte van de genoemde satellieten erg hoog is. In Zuidoost Spanje is dit voor de Astra 3 niet het geval en derhalve zou ook in het geval dat de stelling juist is een Inverto Black Ultra lnb een zeer goede keus zijn.

LG 42LM620S met Fransat CAM, MaxDigital 225S, Strong SRT 7805 (HD+), Next MiniX HD Punto

Triax 88cm (draaibaar), Triax 78cm (6 lnb's), Triax 64cm (5gr west)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch

je kunt de ultra en premium ervaringen hier gegarandeerd terug vinden... en dan is ultra enkel nat-weer gevoelig maar verder een prima lnb


@Tonskidutch,

De ervaringen op dit board met een regengevoelige lnb
gaan volgens mij over de Inverto Multiconnect.

De Inverto Black Ultra presteert goed zowel bij droog als bij nat weer.


Met vriendelijke greten wink

sattaz
Link naar reactie
Delen op andere sites

De vele positieve berichten over de Inverto Black Ultra hebben mij nu doen besluiten om deze inderdaad te bestellen.

Ik zal deze gebruiken i.c.m. met een Triax Flexiblock en een ALPS BSTE8, de laatst genoemde omdat ik deze nog over heb.

De ALPS voor Astra1 en de Inverto voor Astra3.

Als ik binnenkort weer naar Spanje ga zal ik mijn bevindingen hier nog even vermelden.

Allen bedankt voor de goede adviezen.

 

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

In tegenstelling tot wat sommigen hier beweren.

-In een LNB zit wel degelijk een versterkertrap (de laatste trap voordat het naar beneden geconverteerde signaal de coax op wordt gezet).

-Bij een hard signaal kan je wel degelijk de tuner van je ontvanger oversturen.

 

Als je diverse LNB's op een spectrum analyser aansluit zal je zien dat de vaak oudere types LNB veel minder hard uitsturen dan de nieuwere. Dit is simpel te zien doordat niet alleen de spijkers van de transponders harder zijn, maar ook de ruisdrempel hoger ligt.

Of dit effect heeft op de ontvangst is de vraag. Het ligt aan de gevoeligheid van de gebruikte tuner en het regelbereik van de AGC. Een ontvanger die hier vroeger gevoelig voor was was de Nokia 9500 / 9600 serie met de lange tuner blikjes. Die waren prima te oversturen.

 

Nu is het gelukkig zo dat consumenten LNB's geen ruk meer kosten, dus gewoon proberen.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt in principe gelijk Prutsie...maar die "harde" LNB ´s worden maar al te graag op de markt gebracht met het effect dat onwetende leken zich blind staren op de ontvangst-balken op hun ontvangerscherm en dan helemaal wild worden van deze waarden, dit dan op verschillende boards berichten zodat de LNB in kwestie een zeer hoge waardering krijgt toegewezen.

 

Een LNB met zo´n "harde" uitgangsversterker is niets beter dan een "zachte" LNB met als enigste verschil dat je er wat langere of minder goede kabel mee uit kan sturen.

In mijn ogen is dit geen voordeel, eerder een nadeel want ik kan me voorstellen dat er ontvangers zijn die zich hierdoor laten oversturen met een hoop narigheid van dien die dan ook nog moeilijk te lokaliseren is.

 

Ik heb veel liever een "zachte" LNB en laat de AGC van de ontvanger dit probleem verder oplossen. Een goede ontvanger mag hiervan geen hinder ondervinden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...