Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Op het moment heb ik vele mediakastjes in huis staan, zoals een Sat-receiver (Dreambox 600), mediaspeler (TVIX 6500), harddisk recorder, blue ray speler.

Aangezien ik een hd tv heb leek het me een goed idee om alles te vervangen voor een goed werkende HTPC inclusief HD SAT DVB-S2.

In huis heb ik een pc van een paar jaar oud staan, een Quad Core process met een leuke NVidea kaart. Een Skystar 2 kaart lag al een aantal jaar in huis en afgelopen weekend besloot ik deze in de bouwen in mijn huidige pc en het e.e.a. te testen.

Op de pc is Windows 7 + Media en DVBLink. De synchonisatie tussen beide applicaties verliep prima, behalve schrok

ik van twee zaken:

1. De beeldkwaliteit - mager in vergelijking met mijn Dreambox 600

2. Zappen heel traag

Wanneer ik een andere schotelkaart zou gebruiken zou dan de beeldkwaliteit verbeteren of blijft dat altijd minder als bij een Dreambox (ik begrijp natuurlijk dat ik met de oude Skystar 2 kaart geen HD kanalen kan openen).

Is het nu verstandig om uberhaupt voor een HTPC te gaan of is het makkelijker om bijv. gewoon een andere receiver te namen een AZBOX te nemen (HD SAT + media) of VU DUO+ (alleen geen 1080p)?

Geplaatst:

De beeldkwaliteit is afhankelijk meerdere zaken. Meestal komt het door de videokaart (Hoe kijk je? Kijk je via HDMI? Kijk je via Scart? Kijk je via een VGA-aansluiting? Wat voor resolutie heb je gekozen? Wat is het type?) in samenwerking met de instelling van de TV. Want de meeste TV's zijn vaak, bij gebruik van de digitale HDMI/DVI ingangen, niet goed afgesteld en dan krijg je een wazig beeld.

Zet sowieso de beeldverbeteraars van je TV uit (digitale ruisonderdrukking bijvoorbeeld) ! Bij een digitaal signaal hoef je namelijk geen beeldverbeteraar te gebruiken.

Wat betreft het zappen: Ja, dat is gewoon trager dan een Dreambox en dat zal ook niet echt veel sneller worden. Overigens zap ik hier gemiddeld rond de 2 seconden.

Overigens heb ik ook een Azbox, maar die gebruik ik nagenoeg niet meer. Simpelweg omdat mijn HTPC alles slikt wat ik wil kijken (inclusief Blu-Ray).

Mvg,

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Slaapkamer : Een MediaMVP icm de vompserver v0.30 VDR plugin.

Geplaatst:

Ik kijk via DVI (1360 x ....) resolutie. Videokaart is een Nvidea Gforce 9500 - 256 Mb (2 x DVI).

TV valt niet veel aan in te stellen (betreft een zgn. HD Ready tv maximaal resolutie 1920 maar dan 1080i). Overigens werkt den 1920x resolutie niet lekker met de NVidea kaart samen (matig beeld).

Geplaatst:

Ik heb in het hele huis maar 1 HTPC met NVidia video en die is duidelijk minder (op m'n Pioneer Plasma) dan m'n andere HTPC's waar ATI kaarten in zitten. Ik wil daar absoluut niet mee zeggen dat NVidia kaarten per definitie slecht zijn voor dit doel.

Maar duidelijk is wel dat het beeld in m'n huiskamer op m'n FullHD Plasma van Pioneer van m'n HTPC (met ATI HD4650 aangesloten via DVI->HDMI kabel) menig bezoeker versteld doet staan. En dat het er dus echt wel heel goed uit kan zien!

Als je een SD beeld (altijd lager dan 720x576) op een resolutie van 1366x768 of 1920x1080 wilt weergeven moet er flink worden geupscaled. Ik denk zelf dat daar een deel van de kwaliteit verloren kan gaan. Maar ook deinterlacing en de kleurinstellingen in je videodrivers hebben daar invloed op.

Ian

Setup: Huis vol HTPCs met DVBLink TVSource/NWP Server

(Skystar HD2 + TBS6981 -> DVBLink TVSource 3.2/NWP 3.2/ACamd 0.6.2.0 met OSCAM 1.00-un_svn b4011

)

Geplaatst:

In dat geval zou de TV het scalen moeten uitvoeren. Tja het is de vraag of dat dan beter zal zijn. Wie weet!

Ian

(Skystar HD2 + TBS6981 -> DVBLink TVSource 3.2/NWP 3.2/ACamd 0.6.2.0 met OSCAM 1.00-un_svn b4011

)

Geplaatst:

Ik heb zelf een redelijke tijd gebruik gemaakt van een dedicated PC als HTPC (mediaportal) met ATI kaart.

Een HTPC is geweldig, je hebt alles binnen een systeem.

Ik gebruikte hem ook als sat receiver.

Maar ik ben nu overgestapt naar een VU+ en ik vind het een verademing. Zappen veel sneller, geen windows update ellende meer, stabiel en ook nog eens veel goedkoper.

Ik kijk foto's en luister muziek via de Mediaplayer op de VU+.

Dat geeft wel enkele beperkingen, maar ik ga niet meer terug naar een HTPC.

Geplaatst:

Ik heb ook aan de VU+ of AZBOX zitten denken, AZBox lees ik toch soms mindere berichten. VU+ heeft weer een klein nadeel geen 1080p

Was het zappen ook dan zo 'dramatisch' op de htpc?

Geplaatst:

Op het multimedia-vlak dan loopt de Azbox gewoon een behoorlijke streep voor ten opzichte van de VU+. De mediaplayer op de VU+ is zeer beperkt in af te spelen formaten. Dit terwijl de Azbox is gebouwd om een Sigma chip heen (deze chip is bekend van de Popcorn Hour NMT).

En voor de duidelijkheid: Zappen op zowel de Azbox als een HTPC is niet te vergelijken met de zap-snelheid van de Dreambox en/of VU+ (Dreambox/VU+ zappen onder de 1 seconde).

Maar persoonlijk vind ik zap-snelheid een non-issue, geen halszaak en een must dat vaak overdreven wordt. Simpelweg omdat ik de EPG controleer wat er op dat moment wordt uitgezonden wordt. Dus dan wordt de need om te gaan zappen automatisch minder.

In een notendop komt het hier op terecht:

- Wil je gaan voor gemak, snelle zaptijden en hecht je weinig waarde aan de multimedia-mogelijkheiden: Kies een Dreambox/VU+.

- Zijn zaptijden geen probleem, hecht je veel waarde aan multimedia-mogelijkheden en wil je een standaard receiver: Kies een Azbox.

- Zijn zaptijden geen probleem, wil je alle multimedia-formaten en Blu-Ray/DVD willen afspelen en dit zelf bouwen: Kies een HTPC op basis van Windows 7 met MCE7 icm DVBLink (voor softcam clientplugins) en PowerDVD Ultra (benodigd voor Blu-Ray playback).

Overigens heb ik deze opties bij verschillende bekenden zien draaien en ze zijn allemaal WAF-compliant.

Mvg,

Niels Wagenaar

Woonkamer : Xubuntu 8.04 met VDR 1.7.4 en WinTV NOVA-HD-S2 icm Reel Extension HD.

Geplaatst:

Dank voor jullie antwoorden/hulp, blijft een lastige keuze. Alle drie de opties zijn interessant,

1. Dreambox met compleet HD (dus 1080P en eventueel meerdere tuners is prijzig). VU heeft als klein nadeel geen 1080P

2. AZBox wel 1080P, maar lees dat er aardig wat bugs zijn wat zo lees op het internet(zaptijd is neem ik aan toch niet langer dan 3,4 seconden zoals bij bijv. HTPC?). Is er tevens een mogelijkheid om zijn AZBOX, het beeld, met XBMC (XBOX, XBOX360 over te nemen)

3. HTPC lijkt heel interessant, de issues die ik momenteel heb met mijn huidige pc weerhouden me nog.

Ga nog proberen met mijn huidge pc om de resolutie te verlagen maar heb het gevoel dat het aan mijn DVI videokaart ligt (andere zaken ruisondrukking e.d. waren reeds disabled). Een verloop van DVI naar HDMI zal dan ws ook niet het issue verhelpen?

Geplaatst:

Ik dacht trouwens hier te lezen dat de VU+ sinds 4.0 ook 1080P ondersteund?

Ian

)

Geplaatst:

Klopt. En volgens mij ondersteunt de 800HD zelfs maar tot 1080i, geen idee of dit geldt voor de resterende HD-versies van de Dreambox.

Mvg,

Niels Wagenaar

Geplaatst:

Volgens mij niet. Je hebt wel een soort van WEBTV via VLC, maar dat is behoorlijk beperkt.

Mvg,

Niels Wagenaar

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen