Ga naar inhoud


2 antennes koppelen


Alexander88

Aanbevolen berichten

ik heb nu reeds een antenne horizontaal staan en ontvang daarmee RTBF VRT en R1+R3 bouvigny(soms ook de HDmux). nu zou ik ook graag de nederlandse zenders willen toevoegen, mijn huidige installatie is draaibaar opgesteld maar richting goes geen signaal. al probeert de ontvanger wel een lock te krijgen.

daarom wil ik nu een 2de antenne vertikaal plaatsen, hoe kan ik dat best doen?

sperfilters zijn niet echt een optie daar goes en de RTBF zo dicht bij elkaar zitten (kan 54 en kan 56). verder mag ik ook niet veel signaal verlies hebben,anders dreig ik de franse muxen te verliezen.

 

hartelijk dank voor alle tips

Link naar reactie
Delen op andere sites


Google maar eens op 'koppelfilter dvb-t' en ik kwam er al één tegen voor €11,95

Gezien de aard van DVB-T signalen is een sperfilter niet nodig, bij DVB-T heb je geen last meer van reflecties zoals bij analoge signalen.

Tegen het signaalverlies zou je nog een antenneversterker (in de mast vóór het koppelfilter) kunnen gebruiken.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je 2 ant.koppeld door middel van een scheidings fiter hoeven de ant.niet perse in de zelfde richting te staan.wat versterker betreft is het alleen bij zeer zwakke signalen nootzakelijk een voor versterker bij de antenne te plaatsen,met de huidige DVBT uitzendingen is dit meestal ,niet noodzakelijk,een ruis arme UHF ant.verst van ca 22db is voldoende ,en kan onder het koppel fiter worden gemonteerd.@ALEXander 88:Antennes interfereren niet,ze kunnen elkaar wel beinvloeden,dit is echter géén Intreferentie,dit word veroorzaakt door oa sterke zenders in de omgeving!.Ps zorg wel voor een goede bescherming tegen vocht in je filers,gebruik uitsluitend een bedradings beschermer voor HF,vroeger had je van die groene spay van Philips ,was zeer goed,maar of die er nog is weet ik niet.De ant.beugels kun je gewoon met ML inspuiten tegen het roesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: Lexzie
...... bij DVB-T heb je geen last meer van reflecties zoals bij analoge signalen.

Tegen het signaalverlies zou je nog een antenneversterker (in de mast vóór het koppelfilter) kunnen gebruiken.

Mmm..... leg me dat eens uit confused
En dat laatste is onjuist, je moet een versterker altijd na een (koppel)filter zetten, anders wordt je filter weer breedbandiger wink
En leg mij dat dan weer eens uit.
En niet omdat ik het beter weet, integendeel omdat ik het juist niet weet.
Dat koppelfilter is toch nu juist geen filter meer? (Er zitten dus geen sperfilters meer in) dus wat geeft het dan dat het filter breedbandinger wordt? Dat was-ie toch al. Als ik bij die Google opdracht naar het resultaat van "dvbstad" (maar dan in het engels) kijk (filter van €15,50) daar staat in de specificaties dat beide ingangen 47-862 MHz zijn, dus geen sper- of doorlaatfilter. Het "koppelfilter" is volgens mij eigenlijk een coupler of hoe je dat ook noemt.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sjaak(k) Ik ben geen zendmateur. Ik ben slechts in het bezit van Marcom-B. Ik heb echter geleerd, dat propagatie de voortplanting is van radiogolven. Voor alle zekerheid nog even opgezocht in Wikipedia. Propagatie wordt vestoord door obstakels, denk ik. Verder kan ik niet tippen aan je kennis en hulp aan mede-forumleden. Geen kritiek bedoeld.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allen,

volgens mij kunnen antennes wel degenlijk interferreren. Het resultaat is versterking en uitdoving,afhankelijk van het faseverschil.Kijk maar naar Yagi's. Digitaal signaal wordt per pakket gecontrolleerd en berekend.Storingen worden er zo uitgefilterd en hebben daardoor minder effect.

Groetjes,

Willem53

Link naar reactie
Delen op andere sites

lexie: dat koppel filter wat je noemt is een filter VHF en UHF is dus niet wat je nodig hebt, Je moet evt gewoon een fiter hebben waarmee je 2 ant kunt koppelen Met evt kannaal scheiding.googel is slechts een zoek maschiene,je kunt er net als bij wikipedia géén rechten ontleden aan de juist hijd en evt fouten die worden vermeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hield het slechts iets korter. Voortplanting zonder beinvloeding door factoren.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een verst.voor een kop station,kabel netwerken voor Hotels ed,is op zich een erg dure oplossing,zeker voor een partikulier.als je alleen van de UHF kanalen gebruik wild maken kan het ook hier mee.Links is een koppelfilter voor 2 antennes,van het merk sonim,rechts is de Triax 25db ruis arme versterker.Met dit alles moet het zeer zeker lukken om de 2Antennes Horizontaal en vertikaal met elkaar te koppelen,zonder dat de impedantie verloopt.Verlies van 2a3 db,is dus niet zo veel.de versterker word via de coax kabel gevoed,middels een aparte voeding.Dit alles komt nog uit de analoge tijd.Maar het werkt ook vandaag de dag nog prima,want,alléén de informatie is digitaal,het zender signaal is gewoon bij het oude gebleven,wel is het zender vermogen flink gereduseerd,het geen ook en behoorlijke energie besparing opleverd.

post-33806-1318261210,0556_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig Columbo, bekende kastjes ik heb ze ook en die zijn denk ik 20-30 jaar oud.

Maar die linkse heb ik als splitter (er staat immers ook 'OUT1' en 'OUT2' en geen 'IN', dus twee TV's op één antenne. Werkt dat dan ook andersom?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zeker,het werkt ook anders om ,dus 2 ant in en 1 output.er zit ook nog een dc doorgang op,maar die heb je niet nodig.Ik heb dergelijke kastjes vroeger gebruikt om kan 62 en nog een ander kan.uit Genk?Schoten Belgie.te koppelen samen met duitsland Kleve en Wezel,al hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...