Ga naar inhoud


2 antennes koppelen


Alexander88

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: columbo
Dit is een verst.voor een kop station,kabel netwerken voor Hotels ed,is op zich een erg dure oplossing,zeker voor een partikulier.als je alleen van de UHF kanalen gebruik wild maken kan het ook hier mee.Links is een koppelfilter voor 2 antennes,van het merk sonim,rechts is de Triax 25db ruis arme versterker.Met dit alles moet het zeer zeker lukken om de 2Antennes Horizontaal en vertikaal met elkaar te koppelen,zonder dat de impedantie verloopt.Verlies van 2a3 db,is dus niet zo veel.de versterker word via de coax kabel gevoed,middels een aparte voeding.Dit alles komt nog uit de analoge tijd.Maar het werkt ook vandaag de dag nog prima,want,alléén de informatie is digitaal,het zender signaal is gewoon bij het oude gebleven,wel is het zender vermogen flink gereduseerd,het geen ook en behoorlijke energie besparing opleverd.


Toestel wordt inderdaad gebruikt voor kopstations, maar zo duur is dit helemaal niet!


mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Origineel bericht van: columbo
lexzie: dat koppel filter wat je noemt is een filter VHF en UHF is dus niet wat je nodig hebt, Je moet evt gewoon een fiter hebben waarmee je 2 ant kunt koppelen Met evt kannaal scheiding.

Die eerste van 11,95 klopt, dat is VHF+UHF maar die van 15,50 heeft 2 inputs van 47-862MHz, dus m.i. VHF én UHF + VHF én UHF.

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Hallo Lexzie, ik zal het proberen uit te leggen.
Origineel bericht van: Lexzie
Tegen het signaalverlies zou je nog een antenneversterker (in de mast vóór het koppelfilter) kunnen gebruiken.


Versterkers kun je beter achter de filters zetten, dan compenseer je wél de verliezen. wink

Zoals ik al zei, in dit geval is er geen sprake van een filter maar koppel je twee antennes aan elkaar zonder enige filtering.

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Maar het ging mij meer over deze opmerking:
Origineel bericht van: Lexzie
...... bij DVB-T heb je geen last meer van reflecties zoals bij analoge signalen.

Bij "digitale" signalen heb je net zo veel "last" van reflecties als bij "analoge" signalen whistle
Ik denk ook dat je eigenlijk "interferentie" bedoelde, dus het verschil signaal van 2 zenders op dezelfde frequentie.
Interferentie heb je ook bij een digitaal signaal daar gaat net als bij een analoog signaal de stelregel op "het recht van de sterkste".
Reflectie is zoals het woord zegt, het reflecteren van een signaal tegen een object. Dat wordt ook wel propagatie of "condities" genoemd, reflectie tegen de "D" of "E" laag.
Maar dat laatste heeft verder niets met je antenne te maken. smirk

Nee, ik doelde juist niet op interferentie, uiteraard als twee verschillende muxen op hetzelfde kanaal zitten dan moet je wel één van de twee sperren (diegene die je niet wenst te ontvangen) of zorgen dat deze zwak is en de ander sterk door de juiste keuze van antennes.
Maar zoals je al schrijft zul je eerst helemaal in kaart moeten brengen wat je wilt ontvangen, maar ook wat je aan ongewenste kanalen eventueel binnenhaalt van zenders verder weg maar als alle zenders op unieke kanalen zitten (zoals hier op 54 en 56) heb je m.i. i.t.t. vroeger geen sperfilters meer nodig. Als je bij een analoog signaal dezelfde zender zowel via de ene als via de andere antenne binnenkreeg kreeg je problemen, ik heb begrepen dat dat effect niet meer optreedt bij digitale signalen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...