Ga naar inhoud


gezocht luikse saus


The Librarian

Aanbevolen berichten

Dit is zo off topic als het maar kan zijn.

 

Ik ben op zoek naar een verkooppunt waar ik Luikse saus bij voorkeur van het merk Lambert kan kopen / bestellen in Nederland.

 

Of als deze saus in België algemeen te koop is een member uit België die bereid is me een doosje toe te sturen. alle kosten worden uiteraard

 

De reden waarom ik dit vraag ligt nogal in de privé sfeer,maar als een Mod nadere info wil laat deze dan even contact opnemen met mij.

 

Ik hoop op een spoedige reactie, e,e,a is ook nog eens

tijdgebonden

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: The Librarian
De reden waarom ik dit vraag ligt nogal in de privé sfeer.


Nu maak je volgens mij iedere lezer hier wel nieuwsgierig wat jij met die saus gaat doen, een hele doos nogwel wink

Kimble
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit van Luikse saus gehoord... dus even gegoocheld...

Ik vond een recept voor boerekool met gehaktballen in Luikse saus... met recept voor de saus... er moet stroop (!) in... ik denk dan gelijk aan rinse appelstroop oid... maar er staat: bij voorkeur Luikse... tja......

 

Hier heb ik het gevonden, dus als het zo makkelijk is kan je het ook gewoon zelf maken!

http://www.brutsellog.nl/2008/11/22/boerenkool-met-gehaktballen-in-luikse-saus/

Citaat:
Luikse Saus:

Voor de Luikse saus bak je 1 fijngesnipperde ui in hete boter. Als de ui bruin is voeg je 2 eetlepels azijn toe. Bak al roerende even mee. Voeg vervolgens 200 ml vleesfond, 3 eetlepels stroop (bij voorkeur Luikse stroop) en 2 eetlepels rozijnen toe. Laat het een minuut of 10 pruttelen. Bind de saus met 2 eetlepels maïzena (aangemaakt met een beetje water).

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het even in het woordenboek opgezocht:

 

Van Dale groot woordenboek zegt:

Citaat:

Fond

 

(culinair) sterk ingekookte bouillon van vlees, wild of gevogelte als basis voor sauzen, ragouts en soepen

1

·

blanke fond

van ongebakken vlees en groenten

 

1

·

bruine fond

van gebakken vlees en groenten

 

ook als tweede lid in samenst. als de volgende, waarin het eerste lid een vlees- of vissoort noemt

gevogeltefond, kalfsfond, kalkoenfond, kippenfond, lamsfond, visfond, wildfond

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een fond is niet hetzelfde als bouillon dacht ik.

 

Hier wordt een bouillon ingekookt tot het een fond is.

 

Citaat:
Want bouillon krijg je door onderstaand recept te volgen en het gezeefde kookvocht tot tweederde te laten inkoken (3 liter kookvocht wordt dus 2 liter bouillon). Ga je door met inkoken tot je een derde hebt overgehouden (3 liter kookvocht geeft dus 1 liter fond), dan heet het fond.

 

Fond is dus sterker van smaak en dikker.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk inderdaad dat je je bouillon eerst verder moet inkoken... anders moet je gerecht te lang pruttelen, en dan kook je de ingredienten kapot.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sverige
Bind de saus met 2 eetlepels maïzena

gadver.
Tja is niet sverige maar dat recept (dat begrijp je wel)

daarom hebben we nog nooit van luikse saus gehoord :D
dat wordt dikke drab.
en de zoete vleessaus die moet je met krenten maken en geen rozijnen (is verschil)

en in de link die Matchless gaf, wordt de halve "aangebrande" UI vergeten die het basis aroma geeft aan de bouillon.

(de Einsplus - kooktv avond elke maandag is misschien voor enkelen die van zchefkoks willen leren koken, interessant > overigens ook uitzending gemist met Rainer Sass NDR- Basis Fleischsoße kan helpen)

de fond zelf maken is essentieel
de zeer fijn gesnipperde uien fruiten in de kasserol
apart enkele fijn gesneden groenten blancheren (wortel-prei-boontjes)
de saus afmaken met roomboter, lepeltje appelstroop en krenten
en voor het optische genot wat fijn gesnipperde geblancheerde groenten erin die nog een hint geven van waar de saus uit gemaakt is.

dat kun je niet reeds voorbereid in een winkel kopen.

ciao

Sweet Hours

Beth Rowley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

In Luik maakt men de Luikse stroop op basis van peren.

Dit vormt de basis voor het maken van een Luikse saus.

Nederlandstalige recepten:

Luikse stroop om "Luikse saus" te maken

 

 

Mvg,

 

Ivy

Mvg, Ivy
-----------
Sony 65XD8599 UHD TV, Tadaam internet en TV, Selfsat H30D Solo vlakantennes 19.2 graden en 28.2 graden

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...