Ga naar inhoud


Instellingen Tuner config met EMP switch P.164-IW


FrankieV

Aanbevolen berichten

Guys, ik heb hulppppp nodig.

Ik kom er niet meer uit!

 

Heb het volgende geplaatst:

 

Visiosat big bisat.

4 Alps quad Lnb's voor Hotbird 13,0 - Astra 19,2 - 28,2 - 23,5

EMP P.164-IW switch 4x 4/1

 

VU+

2x Dreambox 600 PVR

Settings Henksat

 

Vorige week heb ik de schotel gehangen, en alle hardware aangesloten. 16 kabels naar binnen en aangesloten op de EMP switches. De schotel geplaatst volgens de Visiosat welbekende instalatiehandleiding (PDF) en dus uitgericht (elevation en Azimut) op Astra 19,2 met een satbeeper. Satbeeper was aangesloten op de tweede lnb welke aangesloten is op input2 van alle 4 de switches. Scew van de schotel alleen volgens Visiosat PDF-je afgesteld. LNB's staan parallel in de houders en krijgen hun scew door het verdraaien (skew) van de schotel. Verder niets gecontroleerd ivm de regen.

 

Schema:

screenshot1283116229.jpg

 

Tuners eenvoudig ingesteld (switch input 1,2,3,4 overeenkomstig met Diseqc A,B,C,D) en had meteen beeld op Astra 19,2 bij alle 3 de decoders. De signaalmeters zijn voor Astra 19,2 en Astra 23,5 uitstekend. Voor Hotbird 13,0 en Astra 28,2 gewoon nog slecht. Dit kan natuurlijk nog door een niet geheel goede afstelling van de schotel zijn.

 

Maar waarom krijg ik geen beeld op Astra 23,5? Signaal is ruim 90%; kwaliteit ergens in de 70% met een lock. Heb al alles geprobeerd, tuner-intellingen naar geavanceerd etc.

 

Dit zijn de VU+ geavanceerde instellingen. Ook hiemee alleen beeld op Astra 19,2.

De ander 3 lnb's zijn hetzelfde ingevuld, behalve "vastgelegd diseqc commando" --> AA,AB,BA,BB en onderaan input1,2,3,4.

screenshotsk.jpg

 

Ik verdacht eigenlijk de EMP switches. Verkeerde instellingen bij de tuners? Maar zowel bij de VU+ als bij de DB600 geen beeld op Astra 23,5. Heeft deze switch speciale geavanceerde instellingen nodig? Of werkt deze met de eenvoudige instellingen. Laat ik het anders zeggen, wie heeft er de zelfde configuratie, en kan mij de tuner-config settings geven van zowel de VU+ als de DB600 om de EMP P.164-IW switches aan te sturen?

 

Wie heeft er tips? Ik weet het eigenlijk niet meer na een hele dag......... mad

 

Frank

 

Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites


In principe zou je opstelling moeten werken, de EMP-switches voldoen over het algemeen goed. Mocht je alle switch problemen willen uitsluiten moet je óf Spaun kiezen óf een actieve Multiswitch met Quattro LNB`s gaan gebruiken, maar dit terzijde.

 

De volgorde van aansluiting maakt in principe niks uit, zelf werk ik altijd zoals de volgorde aan de horizon: A-2, A-3, A-1 en HB, maar nogmaals, dit maakt niks uit als je volgorde maar in overeenstemming is met je inputs op de Vu+.

Kies in ieder geval voor simpele configuratie bij het instellen, dus Diseqc A,B,C,D.

 

De 1e tip die ik je wil geven: Zorg eerst dat de wok optimaal is afgesteld, een niet goede afstelling werkt vaak schakelproblemen in de hand, dit uit ervaring al meerdere malen ondervonden.

Een satbeeper is niet de beste manier om af te stellen, kies hiervoor een betere meter of anders de meters van de box zelf.

 

 

Dreambox 8000HD, Xtrend et5000 & et9000, Qnap 209-II Pro 2Tb,Wavefrontier T 90,Stab HH120 Triax 78 cm, Triax 78 cm CDS Duo LNB

Member of the PLi team

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan er iemand mij eens stap voor stap vertellen hoe ik de schotel optimaal af kan stellen op Hotbird en Astra 1,2,3? Volgens de Visosat PDF moet ik Astra 19,2 uitrichten.

 

Geef een voorzet:

 

1. Schotel horizontaal draaien to de meter max. piept/uitslaat op Astra 19.2.

2. Schotel verticaal draaien (Azimuth) tot de meter max. piept/uitslaat op Astra 19.2.

3. Skew afstellen (-10,9)? Scew verdraaien, tot de meter, bij de verst buitenste (Hotbird) max. piept/uitslaat.

4. Scew lnb's zelf afstellen, door de lnb's naar links en rechts te draaien, tot de meter max piept/uitslaat.

 

Hoeveel waarde moet ik hechten aan de waardes op de Visiosat PDF? Ik heb nu de lnb's exact op de posities van de sheet gezet. Moet ik nog naar links en rechts gaan schuiven op de rail/houder? Stap 1 en 2 had ik al gedaan, en de skew staat precies op -10,9 graden. Hoe verder?

 

Foto van de schotel:

p1000289.jpg

Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

FrankieV,

 

als je emp's maar 4/1 zijn moet je gewoon kiezen voor eenvoudige diseqc en zeker niet deze instellingen die jij nu hebt.

 

in geval van een 8/1 of 16/1 moet je dan wel andere instellingen gebruiken die nog verschillend tov jouw screenshot.

 

zet maar eens eerst je diseqc dus op eenvoudige en kies gewoon 1234 de juiste sat.

 

tzal je een stukje helpen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SatMann
FrankieV,

als je emp's maar 4/1 zijn moet je gewoon kiezen voor eenvoudige diseqc en zeker niet deze instellingen die jij nu hebt.

in geval van een 8/1 of 16/1 moet je dan wel andere instellingen gebruiken die nog verschillend tov jouw screenshot.

zet maar eens eerst je diseqc dus op eenvoudige en kies gewoon 1234 de juiste sat.

tzal je een stukje helpen.



Satmann,

Dat had ik natuurlijk het eerste gedaan. Zoals het schema boven is, zo is het aangesloten. De lnb's, van links naar rechts, zo zitten ze ook op de schotel, gezien vanaf de achterzijde. De skew -10,9 is linksom, tegen de klok in. Aansluiting 1,2,3,4 van de EMP's komt overeen met Diseqc A,B,C,D. Het probleem is dat ik alleen op de uigerichte astra 19.2 beeld krijg. Astra 28.2 en Hotbird hebben nagenoeg geen signaal. Zowel bij de dm600's en de vu. Astra 23.5 heeft net als Astra 19.2 vol signaal (ruim 90%) en een BER van 0, maar hier geen beeld. Hoe kan dit? Ik doe toch iets verkeerd.... blush

Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien een domme vraag, maar heb je toevallig nog een oude diseqc liggen? 4/1

steek die eens ertussen en kijk dan eens?

als je ook niets hebt, dan is het je schotel en lnb's.

 

ik gebruik enkel en alleen emp thuis, niets van problemen (4/1-8/1-16/1)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, heb niets anders. Maar misschien kan ik testen door de lnb's een voor een rechtstreeks te verbinden aan mijn oude humax zonder switch? De switches zitten binnen, dus een kwestie van los maken, aan de decoder en aanschakelen en proberen. Dit 4x doen bij 1 switch. Of niet?

Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk moet je dat altijd eerst doen, rechtstreeks aansluiten van alle sat posities aan je ontvanger, kijken of je alles optimaal uitgericht hebt, en dan pas nadien de switch er tussen zetten

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer dit ook even

 

instellingen zijn dan :

LNB1

****

Satelliet : sat kiezen

LNB : LNB1

Prioriteit : Auto

LOF : universele usb

Spanningsmodus : Polarisatie

Verhoogd Voltage = nee

Tone modus : Band

Diseqc-modus : 1.1

Toneburst : Geen

Committed Diseqc commando : geen

Snelle Diseqc : nee

herhaal sequence : nee

Commando volgorde : uncommitted, committed,toneburst

Unicommited Diseqc commando : Input1

Diseqc herhaling : Geen

 

LNB2

****

Satelliet : satkiezen

LNB : LNB2

Prioriteit : Auto

LOF : universele usb

Spanningsmodus : Polarisatie

Verhoogd Voltage = nee

Tone modus : Band

Diseqc-modus : 1.1

Toneburst : Geen

Committed Diseqc commando : geen

Snelle Diseqc : nee

herhaal sequence : nee

Commando volgorde : uncommitted, committed,toneburst

Unicommited Diseqc commando : Input2

Diseqc herhaling : Geen

 

enzo verder

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

satencom,

 

Die instellingen had ik ook al geprobeerd. Deze had ik gevonden in jullie topic over de andere EMP switch. Maar helaas werkt dat niet. Wel als ik bij "Committed Diseqc commando" AA --> AB --> etc. invul. Maar dan weer alleen Astra 19.2.

 

Als ik vanavond nog effe tijd krijg, ga ik toch zonder de switch ertussen nog even testen. Alle spanning moet neem ik aan van de decoders af. (stekker eruit). Vervolgens bij 1 switch alle 4 de lnb's een keer rechtstreeks aan de oude humax aansluiten. Als ik hier hetzelfde probleem constateer zal het liggen aan een slecht uitgerichte schotel of defecte lnb. Klopt dit verhaal? Kan ik dat zo doen?

 

Wie kan er in simpele taal nog op terug komen hoe ik in stappen deze schotel en lnb's goed afstel? "Try en error procedure" lijkt mij niet de juiste.

Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satencom
kijk hier even voor software hoe je de lnb's moet plaatsen klik


Die heb ik gebruikt. Met de gegevens van deze pdf heb ik Astra 19.2 afgesteld. Hierdoor dacht ik dat de rest wel goed zou zijn. De elevation klopte precies en de azimut heb ik wat bij moeten stellen.

screenshot1283196702.jpg

Deze domme jongen heeft wel een klein foutje gevonden....... blush
Op het schema, bovenaan in deze post, kun je zien dat in Astra 2 en 3 heb verwisseld. 28,2 <--> 23.5.
Alles staat nu op eenvoudig en meteen beeld op Astra 23.5 en 28.5, maar niet op Hotbird. De SNR op Hotbird, staat maar op en neer te floepen van 0 naar 36% en terug. Ik ga er van uit dat dit komt door een slecht uitgerichte schotel???
Zie de signaalmeters hieronder:

screenshot1283199344.jpg

Toch zou ik nog steeds graag tips willen hebben, hoe ik vanuit deze instelling, stap voor stap, de schotel zou moeten bijstellen om een goed signaal op alle satelieten te krijgen?????

Frank

Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

een ding valt mij op dat je de instellingen bij elke satelliet allemaal gelijk hebt staan ik weet niet dat wel goed is

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: satencom
een ding valt mij op dat je de instellingen bij elke satelliet allemaal gelijk hebt staan ik weet niet dat wel goed is


Dat is een hele scherpe opmerking. Ik adviseer om eerst de astra 1 optimaal afstellen met behulp met een satfinder. Omdat de signaal meter van een satelliet ontvanger te optimistische waarde aangeeft. Zet de satelliet ontvanger uit. Sluit de satfinder tussen de satelliet ontvanger en de LNB die op de astra 1 zal ontvangen. Zonder de DiSEqc! Zet de satelliet ontvanger aan en ga naar de signaal zoeker scherm. Vul de volgende gegevens is:

Satelliet: 19.2E astra1
Systeem: DVB-S
Frequentie: 12515
Symbolerate: 22000
Polariteit: Horizontaal
FEC: 5/6
(Nederland 1)

Als het goed is zit er een draai knop op de satfinder. Zet deze eerst in de vol uit (rechts om). Als u met de schotel de astra 1 hebt gevonden. Dan zult u een "lock" zien in de satelliet ontvanger en de satfinder zal voluit een "irritant" piep geven. En nu gaat u de schotel "fine tuning". Draai nu de knop van de satfinder in de midden staan. Het "irritante" piep geluid zal minder luidt zijn u (ook te zien aan de wijzer van de satfinder). Stel nu de schotel af tot u de maximale "irritante" piep weer hoort. Als u dat bereikt hebt. Draai nu de knop tot een kwart slag naar links. Zorg wederom dat tot u een maximale "irritante" piep hoort. En hebt u de schotel "maximaal" uitgericht. En nu hoeft u alleen de LNB voor de astra 2,3 en hotbird afstellen door de LNB houder van de Visiosat Big Bisat naar links of naar rechts te schuiven. Gebruik dan de volgende gegevens/instellingen:

astra 2:
10773 Horizontaal 5/6 22000 (BBC ONE)

astra 3:
11914 Horizontaal 3/4 27500 (Omroep Brabant TV)

Hotbird:
10815 Horizontaal 5/6 27500 (Beste van Vlaanderen en Nederland)

Als het niet lukt of u hebt weinig geduld. Dan adviseer ik een "professionele" satelliet monteur in te huren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...