Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben nieuwsgierig wat een gemiddelde htpc per jaar kost, zie wel het e.e.a. m.b.t. pc's op bijv. de Nuon pagina staan. Maar wat zal bijv. een Silverstone, Thermaltake DH-102, Antec kastje (ws. ook afhankelijk van de voeding) kosten qua stroomverbruik wanneer je het vergelijkt met een mediacenter, Dreambox etc.

Geplaatst:

Da's een beetje rare vraag. Is ongeveer hetzelfde als hoeveel verbruikt een auto.

Dit heeft niets met de voeding te maken maar met de stroomverbruikende onderdelen in je HTPC. Soms zie je dat mensen dat ding ook als server gebruiken met veel harde schijven erin. En hij moet ook films in een ander formaat kunnen zetten dus een lekkere vette processor. En we willen natuurlijk ook de laatste spelletjes erop kunnen spelen dus ook gelijk maar even een dikke grafische kaart erin.

Door de bank genomen kan jij als je heel erg je best doet een HTPC bouwen die 35 watt doet (60 watt komt eerder). Maar met een dikke grafische kaart ga je zo over de 200 watt.

Op dit moment zijn er wel allemaal leuke initiatieven met mini-itx boardjes. Misschien dat je je daarop moet richten.

Overigens moet je je ook weer niet helemaal blindstaren op het stroomverbruik. Zorg dat dat ding op idle gaat als je hem niet gebruikt. En zo'n HTPC kan natuurlijk wel effe wat meer dan die mediaspelertjes. En een hobby mag best wat kosten.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Mijn HTPCtje in de slaapkamer, gebaseerd op een Asus AT3N7A-1 met daarin 4 GB geheugen en een Western Digital 160GB Scorpio Black (2,5Inch SATA), welke in staat is om vrijwel alle FullHD content (LiveTV, MKV's en Blurays) weer te geven gebruikt in het uiterste geval zo'n 51Watt. Standby is dat nog steeds 16 watt! Maar z'n lang gemiddelde tijdens aanstaan is 34 watt.

M'n HTPC in de huiskamer, waarin een Athlon X2 5600+ met 4 GB geheugen, 2x 160GB Samsung Spinpoint in RAID, een HD4650 en een Samsung Bluray-rom zit verbruikt met simpel livetv zo'n 126watt. Standby doet is 19 watt en z'n max heb ik wel eens op 212 watt geklokt.

Groot verschil is natuurlijk dat die kleine problemen zal hebben zodra iets niet met hardware acceleratie is af te spelen. Maar voor de rest doet ie niet onder voor z'n grote broer beneden!

Ian

Setup: Huis vol HTPCs met DVBLink TVSource/NWP Server

(Skystar HD2 + TBS6981 -> DVBLink TVSource 3.2/NWP 3.2/ACamd 0.6.2.0 met OSCAM 1.00-un_svn b4011

)

Geplaatst:

Ik heb een redelijk zuinige NAS gebouwd, maar ja, het zuinigste is zo'n server toch als hij uit (of in suspend mode) staat. Dus, zuinig is 1 maar er verstandig mee om gaan is 2.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Geplaatst:

er verstandig mee omgaan is idd een punt.

imho zal een dedicated mediaspelertje/dvb-tuner (op de lange) termijn zuiniger zijn.

Een HTPC heeft veel veer mogelijkheden die je vroeg of laat toch een keer gaat benutten. Wellicht zet je er een webservertje bij omdat je ook buitenshuis over je bestanden wilt kunnen beschikken en voordat je het weet staat het ding 24/7 te draaien.

Zo is mijn (main) sat-pc ook de backup-server van alle clients, de webserver, de dlna-server, de virtuele-host voor VM.

De config hiervan staat in de handtekening. Wanneer deze idle is opgestart trekt'ie 60-70 wat volgens de APC PowerChute software, start ik DVBDream op draait'ie op zo'n 95 watt met een SD kanaal, wanneer ik echter een HD kanaal pak, (HW codering door een ATI Sapphire) gaat er zo'n 100 watt doorheen. Dit zit 'm niet in de CPU, maar de HW-codering heeft ook nog wel wat stroom nodig. laat ik echter de quad-core het HD-feest coderen dan wordt er ca 125-130 watt verbruikt.

Start ik er dan een virtuele machine bij op en laat deze doorstarten todat deze idle is, dan verbruikt hij zo'n 115-120 watt, voornamelijk omdat er een stuk meer geheugen (2gb) gebruikt wordt. (er vanuit gaande dat ik DVBViewer gesloten heb en weer vanuit een idle systeem ga werken).

Het is denk ik maar wat je ermee wilt doen.

Volgens mij kun je op een dreambox ook weer custom software draaien.. als je hier vervolgens diensten onder hangt die veel van de cpu vergen dan zal het stroomverbruik van die dreambox ook weer toenemen.

Uiteindelijk is Hardware altijd sneller/zuiniger dan Software omdat de Hardware een specifiek toegespitste (dedicated) taak krijgt welke dermate geoptimaliseerd kan worden zodat het stroomverbruik daalt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen