Ga naar inhoud


Belachelijke literprijs motorolie bij servicebeurt


Jürgen

Aanbevolen berichten

Vroeger stond in de handleiding van je auto alleen maar dat je een goede 20W50 olie o.i.d. moest gebruiken. Tegenwoordig hebben veel autofabrikanten hun eigen normering voor motorolie. Daarbij zie je soms verrassende zaken. Het kan zijn dat een nieuwere motorolie niet in oudere auto's gebruikt mag worden.

 

Bedenk hierbij dat automotoren tegenwoordig met veel nauwere toleranties gebouwd worden als vroeger. Ik zou gewoon de voorschriften van de fabrikant volgen. Meerkosten van zeg €75 op de 30000km kunnen toch niet echt een probleem zijn lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

@Dream7020

 

Stel de vraag eens aan iemand van het fleetmanagement van een willekeurige leasemaatschappij.

 

Bij operational lease is onderhoud minimaal. Zelfs bij 35.000 km p/jaar zal na 4 jaar de distibutieriem niet vervangen zijn. De olie heeft de kleur van ruwe olie en de banden en ruitenwissers zijn nog net APK-waardig.

(Toeval is dat ik nl. ooit een operational lease-auto heb gekocht en die is naar mijn vrouw gegaan en toen hem even een grote beurt liet geven....aiiks).

 

Bij financial lease zijn de kleine lettertjes onverbiddelijk en stellen keihard dat je aan de eisen van de maatschappij moet voldoen.

 

Kan je beter via de bank een auto financieren, daar dat gewoon een geldlening is en je zelf bepaald of je naar de garage gaat of je handige buurman.

 

En de olieprijzen, tja olie is niet voor niets vloeibaar goud in de volksmond. Van banden, benzine, diesel, ruitenwissers, deurrubbers, benzine, smeerolie, vet t/m het schuimrubber van je stoel.... het maakt een auto niet goedkoper met de huidige olieprijs.

 

En de garantie is ook een wassen neus. Met de huidige technologie is een autowacht al aardig overbodig en gaan motoren dik 500.000 mee. Vroeger was 100.000 EOL. En mocht nu die ene remcylinder lekken en je laat hem in de garantie repareren dan heb je die al lang betaald toen je hem nieuw kocht. Garantie-overgang naar een 2e eigenaar.... die merken zijn op één hand te tellen.

 

Koop er één waar de kop af is, geniet er 3 jaar van en met zijn 5e levensjaar is er een brede markt voor (niet te jong en niet te oud, met een redelijke km-stand)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij dus nogal wat Km (toyota) en sla ondanks de garantie gewoon steevast een beurt over omdat ik anders zo ongeveer elke 3 maand mijn auto een dag kwijt ben voor een garage bezoek.

Mijn dealer moppert dan wel maar ik zeg dan altijd "jij beweerd toch altijd dat toyota de beste en betrouwbaarste auto ter wereld is"? "nou dan, wat is het probleem"?

 

Dan bazelt hij altijd wat over dat je dan wel onderhoud bij hem uit moet laten voeren maar de kleine beurt ed. laat ik gewoon uitvoeren bij een auto-snelservice in de buurt. Daar gebruiken ze ook shell olie en klaar terwijl ik een kop koffie drink ipv. de hele dag de auto weg, een dag niet kunnen werken, een leenauto van 25 euro en achteraf een gepeperde factuur.

 

Ik moet wel zeggen dat ze bij Toyota gewoon vaste prijzen hebben, de x0.000km beurt kost zoveel, de volgende x00.000 kost zoveel enz. zodat je vooraf weet wat iets kost.

 

Privé ga ik met de scenic ook altijd naar Dld. Een stuk goedkoper en ook klaar terwijl je wacht.

Geen kosten voor uitlezing per computer en dat soort flauwkul, maar gewoon monteurs die er verstand van hebben. Monteurs die bijna al weten wat er aan de hand is als je de klacht telefonisch door geeft en op gehoor sneller een probleem localiseren dan ze hier ooit met al hun computers ed. kunnen.

 

Nu je de betaalde BTW in Duitsland hier ook terug kunt halen gaat denk ik de bedrijfsauto ook regelmatig even de grens over voor wat onderhoud.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

@KImble???

 

Ik kan je nu even niet volgen. De topicstarter kwam met prijzen aan per liter olie en ben effe aan het shoppen geweest op google en kwam toen al uit op 14.88 per liter incl

Verder gaf ik als tip aan dat diverse beurten en onderhoud veel goedkoper zijn in dld bij de merk dealer dan hier bij de dealer.

 

Heb hier een beunhaas op het dorp zitten en die wilde mijn homokineet wel vervangen. Prijs gekregen en hij was € 15,00 goedkoper dan de officiële VW dealer in DLD.

 

Heb het bij de dealer laten maken en had gratis leenauto mee

 

Origineel bericht van: Kimble
@Dream7020

 

Stel de vraag eens aan iemand van het fleetmanagement van een willekeurige leasemaatschappij.

 

Bij operational lease is onderhoud minimaal. Zelfs bij 35.000 km p/jaar zal na 4 jaar de distibutieriem niet vervangen zijn. De olie heeft de kleur van ruwe olie en de banden en ruitenwissers zijn nog net APK-waardig.

(Toeval is dat ik nl. ooit een operational lease-auto heb gekocht en die is naar mijn vrouw gegaan en toen hem even een grote beurt liet geven....aiiks).

 

Bij financial lease zijn de kleine lettertjes onverbiddelijk en stellen keihard dat je aan de eisen van de maatschappij moet voldoen.

 

Kan je beter via de bank een auto financieren, daar dat gewoon een geldlening is en je zelf bepaald of je naar de garage gaat of je handige buurman.

 

En de olieprijzen, tja olie is niet voor niets vloeibaar goud in de volksmond. Van banden, benzine, diesel, ruitenwissers, deurrubbers, benzine, smeerolie, vet t/m het schuimrubber van je stoel.... het maakt een auto niet goedkoper met de huidige olieprijs.

 

En de garantie is ook een wassen neus. Met de huidige technologie is een autowacht al aardig overbodig en gaan motoren dik 500.000 mee. Vroeger was 100.000 EOL. En mocht nu die ene remcylinder lekken en je laat hem in de garantie repareren dan heb je die al lang betaald toen je hem nieuw kocht. Garantie-overgang naar een 2e eigenaar.... die merken zijn op één hand te tellen.

 

Koop er één waar de kop af is, geniet er 3 jaar van en met zijn 5e levensjaar is er een brede markt voor (niet te jong en niet te oud, met een redelijke km-stand)

Vu Plus solo 4k

Dreambox 8000 ssc

Triax 88 multiblock 19-23-28-13

Laminas 120 rotor digipower sga 2100 lnb inverto black ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niets met servicebeurten en dealertjes. Doe als het even kan alles zelf. Zo ook de 2 Fordjes. Vele jaren geleden heeft de ADAC een onderzoek gedaan naar op schema olie verversen versus nooit verversen en alleen bijvullen. De laatste groep had betere compressie en minder slijtage. Sindsdien alleen bijvullen met het juiste type olie. Bij de M....... of de L....... vaak in de aanbieding. De juiste olie kost me dan minder dan 5 euro/ltr. De diesel heeft daarmee 240.000 gereden en de benzine 160.000. Veel geld bespaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die prijs voor "originele" onderdelen is soms echt belachelijk, ik kan me herinneren dat is lang geleden een breuk in de gaskabel van mijn opel had, de dealer vroeg toen 95 gulden voor die kabel, moest ik hem er zelf inzetten, uiteindelijk bij de sloop gehaald voor 5 gulden.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste dealers in Nederland zijn stealers! Het bekende gezegde: voor service en garantie zijn we op vakantie! En daar is de importeur ook flink mede verantwoordelijk voor. De importeur levert aan de stealer de "speciale" diagnose computer, gereedschap en etc. En deze kosten worden weer verrekend, u raadt het al naar de klant. Net als bij motor olie. Die worden met flinke korting ingekocht bij een leverancier bijv. Shell, Castrol, Mobil en etc. De dealer maakt dan "zo genaamd" een speciale prijs. En daar worden ook alle kosten in verwerkt zoals: milieu lasten, invoer kosten, opstal kosten en ga zo door. En dan nog LIEGEN tegen de klant dat hun olie iets specials is. Maakt dat de kat wijs. De importeur en dealer zal ook nooit trouw blijven bij een bepaald motor olie merk. Zij kijken naar natuurlijk waar ze het goedkoopste A merk olie kunnen scoren.

 

Ik heb ervaren dat de meeste stealers misbruik maken van het goede vertrouwen van een klant. Ik zal een voorbeeld geven. De stealer claimt dat men een complete nieuwe olie aftap bout monteren bij het verversen van de olie. Terwijl de stealer alleen de kopere o ring vervangt van 3 a 4 euro cent. En zo een complete nieuwe olie aftap bout zo richting de 2 euro gaat. Maw de stealer rekent zichzelf lekker daar rijk mee. Asociale praktijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap ook niet waar jullie over lullen.

 

Als je met je auto naar een officiele garage/dealer gaat, dan ga je naar een ondernemer. Iemand die zijn brood eraan verdient.

Personeel in dienst heeft..die mensen moeten aan het werk gehouden worden. Gas, licht en brand moet betaald worden. Het bedrijfspand moet onderhouden worden, miljeu inspecties, vooraad..alles kost geld mensen.

En dan moet je niet gaan vergelijken dat een gaskabel bij de dealer €uro 95 kost en bij de sloop €uro 5,00. Wat is dat nou voor een onzinnige vergelijking?

En wat die olie betreft...ik zou er niet over pijnzen om mijn dure Audi A4 een minderwaardige olie te geven om een paar €uro uit te sparen.

Vroeger (25 jaar geleden) had mijn wagen..ook een Audi diesel om de 7.500 een kleine beurt en om de 15.000 km een grote beurt nodig. In beide gevallen moest de olie vervangen worden.

Nu is dat pas nodig als de wagen dat via de boordcomputer meldt. Dat zijn minstens 30.000 km of na 2 jaar.

Dus waar lullen we nou over.

Komt nog bij dat 7,4 liter olie voor een auto wel heel erg veel is. In grote motoren gaat kennelijk veel olie.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede ondernemer pakt geen 100 procent opslag op een liter olie en rekent ook nog de tijd die de leerlingmonteur bezig is, vervolgens ook nog het klein materiaal en als het tegenzit gebruik van het gereedschap en brug.

 

Grote winsten van minimaal 100 procent op de inkoop en dan ook nog 75 euro per uur voor een "monteur".

 

En vervolgens kunnen ze een probleem niet vinden en gaan op goed geluk onderdelen vervangen die JIJ gewoon mag betalen , ongeacht of het probleem is opgelost. kom nu niet met het verhaal dat je dat nie MOET betalen, want anders krijg je heel gewoon je auto niet mee.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg dit ook niet zo. Zeker weer komkommertijd?

 

Al die klagers gooien er met gemak iedere week 80 euries benzine in maar als er dan eens per jaar een beetje olie in moet is Leiden in last.

 

Als je een auto hebt waar 7 liter olie in gaat moet je niet zeuren!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Bert, en dan heb jij hebt het nog over 100% opslag, vaak gaat de prijs meerdere keren over de kop.

 

Ik weet ook wel dat een bedrijf moet verdienen maar soms is de verhouding zoek.

 

Zo'n simpel gaskabeltje kost hooguit 10 euro inkoop voor de dealer, maar omdat het een "origineel" onderdeel is gaat het negen keer over de kop. Meestal vanuit de gedachte dat de klant toch wel koopt. Waarom dacht je dat bedrijven als kwik fit en dergelijke zoveel afsnoepen van de dealer.

 

Een ander voorbeeld is de berekening van de uren, weet jij veel wat er normaal is voor een beurt? En dus schrijven ze maar wat extra uren, de onwetende klant betaald wel. Wat mij betreft is dat geen goed ondernemerschap.

 

 

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fabrikanten geven op wat standaard de beste soort motorolie is, dat kan je terugvinden in het boekje. Meestal is dat iets in de trant van 5W30 oid. Alleen is het wel zo dat hoe lager die viscositeitsgetallen zijn, hoe duurder de olie is. Mijn auto moet 5W30 hebben, maar hij loopt ook prima bij 10W40. Alleen in het verbruik zal dat wel schelen.

TIP: Motorolie is in Nederland duur. Als we in Frankrijk zijn, haal ik altijd een 5-literfles motorolie uit de supermarkt. Die is net zo duur als 1,5 liter in Nederland bij een autoshop, en meestal nog goedkoper dan 1liter bij een tankstation (daar betall je pas veel!).

Mut@nt HD51 OpenPli 6 | VU+ Duo | Topfield TF7710HD PVR (Enigma2 / HDMU)
Astra 19.2 | Astra 23.5 | Astra 28.2/5 | Hotbird 13.0 | Eurobird 9.0 | Digitenne

OSCam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: clemens2
Ja ik vind deze prijs buiten alle redelijkheid.
Daarom vervang ik zelf olie kost voor mijn diesel ongeveer 3,5 euro per liter.


Dat kan niet veel soeps zijn, zeker bakolie?

5W30 van goede kwaliteit zit je zeker op 10-15 euro de liter (in 5ltr verpakking), de Long Life is nog iets duurder.
Dit zijn prijzen van winkels als bij een autoshop e.d.
Ik haal zelf via de zaak bij een automaterialenleverancier en heb er 5W30LL voor 6 euro de liter in de btw, goedkoper krijg je niet in kleine hoeveelheid.

@Jurgen, ga niet voor ****geen reclame****, ****geen reclame**** en al die andere troep olie. goedkoop = duurkoop zeker op termijn.

Ook maakt het veel uit of je het bij een Dealer laat doen of bij een onafhankelijke garage/autobedrijf.
Beste ben je denk ik af bij toko's als ATU, een beetje shoppen scheelt je zo een hoop poen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Ik volg dit ook niet zo. Zeker weer komkommertijd?

Al die klagers gooien er met gemak iedere week 80 euries benzine in maar als er dan eens per jaar een beetje olie in moet is Leiden in last.

Als je een auto hebt waar 7 liter olie in gaat moet je niet zeuren!

Mijn topic heeft niets met komkommertijd te maken en dat er schijnbaar 7,4 liter olie in mijn motor gaat is volgens mij ook niets bijzonders.
In mijn auto zit gewoon een 2,0 liter commonrail diesel met 150pk, dus echt niets bijzonders.

Ook heb ik zoals al gezegd geen moeite mee dat er kwalitatief goede olie (dus geen minderwaardige) in mijn motor gaat.
Mijn grootste ergernis is dat de dealer schijnbaar ongeacht de kosten alles in de motor kan gooien zonder dat de klant ook maar enige invloed daarop kan uitoefenen.
Als ik tijdens de garantieperiode elders olie laat verversen dan wordt gedreigd dat een eventuele garantieclaim in gevaar komt.

Zolang mij niemand kan aantonen dat de door de dealer gebruikt olie werkelijk noodzakelijk is voor 20.000km blijft mijn ongenoegen bestaan.

Ik heb overigens deze klacht nu ook bij mijn Nissan dealer gedeponeerd, mij benieuwen welke reactie ik hierop krijg.

Overigens zijn tijdens de servicebeurt ook de voorste remschijven, remblokken, luchtfilter en brandstoffilter vervangen waardoor het totaal op € 868,= kwam maar daarover hoor je mij ook niet zeuren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik koop mijn olie in 60 litervaten en betaal dan ong 2 euro per liter. Das wel 15w40. 10w40 kost daar 2,30.

 

Als ik oude olie laat afvoeren haalden ze dat (de laatste keer althans) voor 50 euro 150 liter.

Groeten Thomas

 

Rule #1 Good computers don't go down.

Rule #2 There is no such thing as a good computer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...