Ga naar inhoud


Belachelijke literprijs motorolie bij servicebeurt


Jürgen

Aanbevolen berichten

Kijk dat is nu wat ik bedoel, geen garantie meer?

Dan gaan we toch niet te veel betalen bij de dealer en zoeken we ons heil toch zeker ergens anders.

Als de dealer normale prijzen als iedereen zou berekenen, wie zou dan nog naar de allround garage gaan?

Dan ga je toch naar iemand die alles van je auto weet.

Maar door hun torenhoge tarieven, dacht dat ik de laatste keer 95 euro per uur heb betaald (mijn advocaat rekend dan maar 160 euro per uur) jagen ze zelf de grootste klantengroep weg en dat stuk wordt ingepikt door de auto-snelservice, auto-snelservice, autosnel-service enz.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dit dacht ik zelf al.. je moet dus niks..

Ik rijd voor de zaak een Toyota, deze breng ik wel naar de officiele dealer omdat de kosten toch in de lease zitten.

Maar ik vermoedde al een keer op te vangen dat ik 'm naar elke willekeurige BOVAG garaga mag brengen voor een beurt/onderhoud/reparatie evenals schade.

 

 

Je kiest er dan zelf voor om naar een Nissan dealer te gaan.

Een officiele dealer rekend al snel meer als 30% als een onafhankelijke garage.

 

lees dit stuk maar eens:

"Een nieuwe auto heeft fabrieksgarantie van het merk.

Vaak is dit een uitgebreide garantie die 2-3 jaar geldig is.

 

Deze garantie hoort bij de auto en is overdraagbaar op de volgende eigenaar. In het verleden stelden veel merken de eis dat een auto binnen het "merkkanaal"

(dus bij de officiële merkdealer) in onderhoud moest zijn. Gebeurde dit niet,dan verviel de garantie.

 

Dit vervallen van de garantie vanwege onderhoud elders is niet meer toegestaan.

In de Europese Wetgeving 1400/2002 staat duidelijk dat een consument vrij dient te zijn in de keuze van zijn onderhoudsadres.

 

BOVAG ABA heeft enige tijd terug alle garantievoorwaarden van nieuwe auto's bekeken en de importeurs die op dit punt onjuiste voorwaarden hanteerden hierop aangesproken. Inmiddels zijn deze garantievoorwaarden aangepast aan de nieuwe wetgeving.

 

Dat betekent dat een consument zijn auto ook tijdens de fabrieksgarantie gewoon elders in onderhoud mag geven. Wettelijk was dat al zo, maar nu zijn ook de garantievoorwaarden daarop aangepast."

 

Bron: Autoweek.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: caveman
.......Ten tweede het periodiek verversen van olie is een beetje een hoax, in de industrie word olie alleen ververst als uit de analyse blijkt dat de smerende eigenschappen achteruit zijn gegaan. Vaak is dit tussen de 5 en 10 jaar (continu bedrijf).
......................


Motoren die in continuebedrijf draaien, hebben vrijwel ALTIJD een onderhoudscontract, daar zitten de kosten van de oliewissels in verwerkt.
5 jaar continue bedrijf zou betekenen dat de olie pas na 40.000 uur wordt vervangen...... da's BULLS..T !!

Olie in motoren die continue draaien wordt meestal elke 1500 draaiuren vervangen, van de afgewerkte olie wordt een sample naar een laboratorium gestuurd, die analyseren de boel en de firma die het onderhoudscontract heeft afgesloten met de klant bepaald aan de hand van de analyse welk onderhoud of reparaties noodzakelijk zijn.

Olie in verbrandingsmotoren wordt sowieso sneller vervangen als olie in bijv. een tandwielkast....

Panasonic TX-P42V20E + Aston cam, Sony KDL-24EX325 + Aston cam + Quad LNB + Kathrein UFS 922si + 1x Mediaguard cam + 1x Aston cam+ Cloneplus 3x. Visiosat Bisatellite met 3x LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nogal een stevige uitspraak dat 40.000 uur bullshit is, ik ben al 20 jaar werkzaam in energieopwekkende sector, voornamelijk gas en stoomturbines van 5 tot 125MW.

Wanneer de olievolumes wat groter worden gaan we per kwartaal een monster nemen wat op water/verontreinigingen/ viscositeit etc word onderzocht. 1x per jaar is er een uitgebreide test. Gezien de kosten hiervan is het voor kleinere volumes (tot 5M3 of zo) niet interessant.

 

hier een leuk artikel:

http://www.machinerylubrication.com/Read/596/lubricant-oxidation

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: caveman
.....................ik ben al 20 jaar werkzaam in energieopwekkende sector, voornamelijk gas en stoomturbines van 5 tot 125MW.
Wanneer de olievolumes wat groter worden gaan we per kwartaal een monster nemen wat op water/verontreinigingen/ viscositeit etc word onderzocht. 1x per jaar is er een uitgebreide test. Gezien de kosten hiervan is het voor kleinere volumes (tot 5M3 of zo) niet interessant.

hier een leuk artikel:
http://www.machinerylubrication.com/Read/596/lubricant-oxidation


Ben ook al een jaar of 10 werkzaam in die sector (voor leveranciers van installaties), voornamelijk wkk's tot +/- 5 MW, de gasmotoren die daar staan draaien beslist geen 40.000 uur zonder olie verversing.
Stoom en gasturbines zijn wel iets andere techniek als een 4 takt gasmotor, dus hebben ook andere smeer behoeftes.

Denk dat de gasmotor qua olieverversen dichter bij de topic starter's Nisaan komt dan een stoomturbine.

Sorry Michel, moest ff reageren hierop. Nu slotje?

Panasonic TX-P42V20E + Aston cam, Sony KDL-24EX325 + Aston cam + Quad LNB + Kathrein UFS 922si + 1x Mediaguard cam + 1x Aston cam+ Cloneplus 3x. Visiosat Bisatellite met 3x LNB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nog even nagekeken welke directeur van welke oliemaatschappij in de media had gemeld dat olie verversen onnodig is. Dat was Henk de Groot van Castrol.

 

Hieronder het artikel wat geloof ik uit de Telegraaf komt:

 

Voormalig olie-baas: olie verversen onnodig!

door Charles Sanders

AMSTERDAM - De man die zelf directeur was van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.

 

Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.

 

De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

 

En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt... ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu."

 

Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

 

De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

 

,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling."

 

Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.

 

Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

 

"Ook daarom luid ik de noodklok", vertelt De Groot, "voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

 

Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden."

 

Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

 

Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden 'langgebruikers' de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

 

Tentakels

 

"Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler", aldus Henk de Groot. " Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

 

Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming - er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen - werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken."

 

Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. "Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!"

 

Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. "Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan."

 

Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. "Leuk hoor, dat u meedenkt", werd hem dan fijntjes verteld, "maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!"

 

Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. "Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt."

 

Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard ( www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.

 

"Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen", zegt Henk de Groot. "Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte... 'Even doorsmeren', noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!"

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, die meneer is echt wel vaker in het nieuws geweest, dan alleen in De Telegraaf. Hij praat alleen tgen dove(n)mans oren.

 

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: kriebie
A zo, de Telegraaf. Het doet me sterk denken aan m'n kettingrokende opa die 164 jaar oud is geworden.


Nou ja, normaal gezien word er maar voor de helft overdreven, heeft je 82 jarige opa toch mooi 175000 kilomter gereden zonder olie te verversen. laugh

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat we nu toch bij t hete hangijzer aangeland zijn wel of niet de olie verversen bij een verbrandingsmotor.

Mijn mening en ervaring van meer als 2 miljoen km en onderhoud zelf gedaan al die 30 jaar lang.

T oliefilter is altijd nodig ongeacht welke motor je hebt.

Op gas deed ik om de 100.000 km en haalde dan ook de carterpan los dan zag je ook dat het echt nodig was na aftappen lag er dan een ongeveer 5 mm dikke laag in van sludge komt dit op de hoogte van de aanzuigbuis van de oliepomp kan je raden wat er gebeurd juist oliedruk loopt terug/valt weg.

Diesel wel nodig 20.000 km diesels [hebben nu nog steeds]een vuilere verbranding en hebben dus gewoon op tijd verse olie nodig .

De huidige benzine motor zeer schoon en kan dus ook gewoon met 100.000 km ververst worden.

In mijn taxicarriere heb ik wel collega s met diesels meegemaakt die gewoon niets deden 100.000 km lang tot ze langs de weg stonden en een nieuwe motor nodig hadden.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gigantaandemuur,

Waar was die taxicarriere?

 

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...