Ga naar inhoud


Belachelijke literprijs motorolie bij servicebeurt


Jürgen

Aanbevolen berichten

Nee goede olie zal wel belangrijk zijn.

Maar dealers zitten vaak in mooie panden, hebben vaak veel personeel in pak, en verdienen vaak nauwelijks aan nieuwe auto,s.

Als je dan wel de beurten daar moet laten doen weet je zeker dat de winst uit het garage deel van het bedrijf moet komen.

Dus veel winst op onderdelen en olie en niet te vergeten de hoge uurloon.

Ik begrijp best dat een dealer ook een bedrijf is wat moet draaien. Maar denk dat de winst niet alleen mag komen van het onderhoud van klanten die toch min of meer onder druk van de garantie daar weer terug moeten komen

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 78
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: RobbieT
Die olie kost in een webshop nog € 14,88 per liter.
De garage betaald afvoerkosten, dus is de prijs dan wel te verklaren.


Kijk! hier hebben we wat aan. Want dan weet je dat je niet wordt bedonderd en daar ging het mij om. Ik snap ook wel dat een bedrijf geld moet verdienen maar dan moeten ze op alle producten en diensten een min of meer evenredige opslag berekenen en niet omdat de onwetende klant het toch wel betaald bij sommige producten en diensten de prijs vele malen over de kop te duwen.

Eerlijkheid duurt het langst. Ik zou als garagehouder ook even de prijs van die olie goed uitleggen.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus
Eerlijkheid duurt het langst. Ik zou als garagehouder ook even de prijs van die olie goed uitleggen.

Een paar goede reacties waar ik mee kan leven en waaruit ook enigszins duidelijk wordt waarom er kwalitatief hoogstaande olie in mijn motor gedaan moet worden.

Ik ben benieuwd of mijn dealer desgevraagd ook uitlegt waarom hij dergelijke 'dure' olie toepast.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

Wat denk je dat het kost om onderdelen in voorraad te houden, dat kost klauwen met geld. Dat materiaal ligt er maar zonder dat het iets opbrengt.

Sjaak,
Je draaft nu wel een beetje door.
Als je zolang in die wereld hebt meegelopen dan moet je ook weten dat de prijs van de onderdelen wel tig keer over de kop gaat voordat deze worden verkocht, dus hier wordt zat op verdient en is allang ingecalculeerd, ..en ja ook de zogenaamde 'winkeldochters'.
En zóveel onderdelen hebben zelf de hoofddealers niet in voorraad omdat de onderdelendistributie in Nederland goed is opgezet, voor 15:00 uur besteld, de volgende morgen om 06:00 uur bij de dealer.
Heb je wel eens een onderdeel van een Japanse auto nodig gehad, nou ik wel en toen ik de prijs zag vroeg ik of dit onderdeel soms uit een zeldzaam edelmetaal was gemaakt.

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Ik merk wel dat jullie als "leken" reageren en niet weten wat zaken doen inhoud.

Ik vind dat jij hier wel heel erg generaliseert, naar mijn mening kun jij niet beoordelen of de verschillende reacties van forumleden afkomstig zijn van leden die geen verstand hebben van zaken doen.
Origineel bericht van: Sjaak(k)

Als je dan toch goedkoper uit wilt zijn en olie koopt van mindere kwaliteit of het bij beun de haas erin laat gieten,

Ik heb nu al een paar keer proberen uit te leggen dat ik geen minderwaardige olie in mijn auto wil hebben en ook niet naar een beunhaas wil gaan maar dat ik me uitsluitend afvraag of het nu daadwerkelijk noodzakelijk is om bij een verversingsinterval van 20.000km dergelijke olie tegen een dergelijke prijs te moeten accepteren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik toch niet ben tegengekomen is de kwaliteitsaanduiding van de olie. Meestal in de supermarkt SF/CD. Geschikt voor personenauto's, lichte bestelauto's en turbo's.

In een nogal aktieve zaak koop je de olie voor zo'n 6 euro in een kannetje van 4 liter voor onhgeveer 6 euro met een veel hogere

kwaliteitaanduiding en de viscositeit van 10W30.

Het lijkt me zaak te kijken naar de kwaliteitsaanduiding.

Helaas kan ik lichamelijk, m'n auto niet meer zelf onderhouden.

Ik heb dat 30 jaar lang gedaan, met behulp van onderhoudsboekjes

van Kluwer. Ik ben de naam van de boekjes kwijt.

Het scheelde me klauwen met geld. De aanleiding was: De dealer had z.g. kleppen gesteld. Dat was alleen even met voelers er doorheen geweest. Ze stonden allemaal veel te ruim. Hij reed een stuk beter toen ik het zelf had gedaan.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

Wederom zeg ik vraag het aan je dealer en hij zal zeggen wat ik al eerder zei dat hij gebonden is aan voorschriften van de fabriek/importeur. En hij kan daar ook niets aan veranderen dat je die (duurdere) olie moet gebruiken.

Sjaak,
Ook dit is geklets want zoals al eerder al verteld schrijft het instructieboekje voor dat 'Originele Nissan motorolie' moet worden gebruikt.
Naar mijn mening is de gebruikte Shell motorolie geen 'Originele Nissan motorolie' maar een simpelweg door de dealer gekozen olie uit de vrije markt.
Er is dan ook geen specificatie door Nissan opgegeven waaraan de gebruikte olie moet voldoen.
Op het laatste hoop ik dan desgevraagd antwoord van mijn dealer te verkrijgen.

Verder vraag ik je hoe het is te verklaren dat men in Duitsland bij een Nissan Hoofddealer voor hetzelfde type auto voor het olieverversen motorolie ELF Solaris 5W30 gebruikt met een literprijs van € 11,30 incl. MwSt.
Zullen de Duitse Nissandealers van de fabrikant dan andere voorschriften krijgen dan de Nederlandse?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag (in heel de eu) je auto ook tijdens de garantieperiode naar een onafhankelijke garage brengen, zonder de 1, 2 of 3 jaar garantie te verziezen die het automerk geeft. Wat eventueel geweigerd kan worden, afhankelijk van de regeltjes is de mobiliteitsgarantie... maar op zich maakt dat niets uit omdat je in de meeste gevallen toch al lid bent van een pechhulpdienst, en uiteindelijk is dat lidmaatschap geodkoper dan naar de merkdealer gaan.

 

http://www.aktief.com/images/Onderhoud.pdf

 

http://www.raivereniging.nl/dossiers/block%20exemption.aspx

 

http://www.amt.nl/web/Nieuws/Ondernemen/...-kan-kiezen.htm

 

http://www.r2rc.eu/index.php?page=ber&lang=nl

 

http://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/~/media/RaiAssociation/Files/Afdeling%20GT/Downloads/__Media%20folder/R2RC_New%20BER%20framework%20brochure%20A4.ashx

 

De site die ik afgelopen jaar erover gevonden had, die het netjes uitlegde kon ik niet meer vinden... bovenstaande liks zijn google resultaten.

 

 

Origineel bericht van: gerrit B
eeuuuh APK kost hier bij een autosnelservice 19,95 (als ze een actie hebben zelfs maar 9,95) en bij een andere auto-snelsevice maar weinig meer.

 

Voor een diesel auto moet je ook nog een roetmeting betalen... een gewone APK kost ZONDER dat je er ook een service beurt laat uitvoeren dit:

 

Citaat:
Onze tarief voor APK van LPG en benzine auto's is € 39 incl. BTW en voor APK van dieselmotor met roetmeting € 75 incl. BTW.

 

doe je de APK icm een grote of jaarbeurt dan betaal je vaak alleen de afmeldkosten... heb je pech, betaal je naast de afmeldkosten ook nog de roetmeting...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
hier het zelfde ik regel mijn eigen onderdelen voor mijn auto's
mijn garage zet ze er onder hoef alleen maar de arbeidkosten en een doos gebak mee te nemen voor de bezetting van de brug

Ik zie me al aan komen zetten met een partij onderdelen met de vraag of mijn garage het er dan even in wil zetten.
Van de winst op reserve onderdelen leeft zo´n garage juist.
En ik vind de onderdelen bij mijn garage (Audi) helemaal niet duur.
Komt nog bij dat ik bij normaal onderhoud garantie krijg en een mobiliteitsgarantie. Ik kan altijd onder de meest lastige omstandigheden...zelfs op zaterdag tot 14h00 aankomen met mijn problemen en wordt altijd netjes geholpen.
Daar is geen doos gebak voor nodig.
Als ik de rekening eens wat te laat betaal..geen probleem!

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jürgen

Ook dit is geklets want zoals al eerder al verteld schrijft het instructieboekje voor dat 'Originele Nissan motorolie' moet worden gebruikt.
Naar mijn mening is de gebruikte Shell motorolie geen 'Originele Nissan motorolie' maar een simpelweg door de dealer gekozen olie uit de vrije markt.


Onlangs 2 weken gereden in een huur Caddy ivm motorschade aan mijn eigen Caddy.
Bij het aangeven dat de huurwagen al ruim over zijn beurt heen was en dat ik er toch wel veel kilomters mee zou gaan rijden (heb er 4300km mee gereden in 2 weken), kreeg ik een liter Shell Helix AVL 5W30 mee.

Op deze literfles stond expliciet vermeld (netjes gedrukt met de rest van de opdruk) dat deze olie speciaal voor Volkswagen was vervaardigd.
Ik ken geen Shell Helix met AVL codering, dus toch een speciale batch voor VW?

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak
Dat is een punt maar verplaats je eens in de positie van de garage houder. Wat denk je dat het kost om onderdelen in voorraad te houden, dat kost klauwen met geld. Dat materiaal ligt er maar zonder dat het iets opbrengt. De magazijn man moet ook betaald worden en de computer en alles wat voor de voorraad nodig is. Ik merk wel dat jullie als "leken" reageren en niet weten wat zaken doen inhoud.
Ik heb lang genoeg meegelopen in deze wereld om te weten wat een magazijn beheren kost.
Onderdelen zijn nu eenmaal duurder, van die onderdelen prijs zou je wel 10 auto´s inelkaar kunnen zetten.
Maar zoals ik al uiteenzette zo werkt dat niet met de prijs van losse onderdelen.


Als je op dit moment kijkt wat men op voorraad heeft zijn dat vaak alleen maar de standaard zaken met een hoge omloopsnelheid.
Alle andere spullen die ze meestal hebben liggen is verkeerd besteld oid. maar ook die zijn dan vaak al eens door een klant betaald.
Alle andere zaken is meestal voor 9.00 uur besteld tussen 11.00 en 12.00 uur geleverd en voor 12.00 uur besteld tussen 15.00 en 16.00 uur geleverd en bij een dealer is dat vaak de volgende dag of diezelfde nacht al geleverd.

Voorraad is dood kapitaal en kost geld, dat klopt, maar een bedrijf met veel voorraad heeft meestal simpelweg zijn zaakjes niet goed op orde en moet vaak toch eens met zijn inkoper gaan praten.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout

En ik vind de onderdelen bij mijn garage (Audi) helemaal niet duur.


Tja, in duitsland zijn de prijzen toch al lager. Laatst heb ik (spontaan, was toch in de buurt) een set remschijven gehaald bij een Audi dealer in de buurt van Neuss.
Bij een later bezoek aan mijn eigen garage heb ik toch nog eens nagevraagd wat de schijven hier moesten kosten, en dat was toch duurder. Ik meen dat het €87,- p/stk tegen €75,- p/stk. Vaak krijg ik toch korting bij mijn eigen garage en dat geeft dat ik de onderdelen dan toch wel hier haal. Die jongens van het magazijn zijn echt allerbehulpzaamst.

Overigens heb ik een tijdje terug alles vervangen rond de distributie, snaren, waterpomp, riemen, thermostaat etc. en een lijstje vooraf gemaakt.
Dus de prijzen vergeleken met de dealer en die van een grote keten (B.......n) waar ik toch flinke korting (30%) kreeg.
Alles bij elkaar en het scheelde nauwelijks! Maar een paar euro op de paar honderd.

Dan liever origineel i.p.v. imitatie.

Maar de olie haal ik toch bij de B. Gewoon een hoogwaardige olie met de juiste specs die bij dat blok (6cyl) horen. Draait als een zonnetje.

DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
gerrit B, je vergeet dat die importeur wel de onderdelen op voorraad moet houden. Dat kost ze ook smakken geld en die berekenen ze gewoon door aan de dealer. Onderdelen uit Japan laten komen is duur dus kun je beter voorraad nemen om je dealers direct te kunnen leveren. Dus of je nu gebeten wordt door de kat of de hond, je betaalt gewoon whistle


Klopt, en dat lijkt me toch ook heel logisch, daar zijn ze immers importeur voor.
Maar als de dealer die dure onderdelen dan ook nog weer eens zelf op voorraad gaat houden dan wordt je door zowel de kat als de hond gebeten.
Gevolg de klant gaat op zoek naar alternatieven (lees imitatie) gevolg ze raken hun onderdelen niet kwijt waardoor ze nog weer duurder worden en je in een spiraal komt.

Het kan echter ook anders, om een voorbeeld te noemen,
Hier houden ze altijd een uitvoering voor de diverse gymverenigingen.
Om uit de kosten te komen wordt er entree geheven voor de opa's en oma's die even willen/moeten komen kijken.
Door die kosten kwamen er echter steeds minder waardoor de kosten steeds hoger en hoger werden en ook het bezoekers aantal steeds minder.
Tot vorig jaar; toen heeft men de entreeprijs juist flink verlaagd.
Gevolg de hele zaal stampvol, veel meer entree geheven dan normaal en de verkoop van fris ed. explosief gegroeid en daardoor met een flinke winst alles af kunnen sluiten.

Kijk eens naar het gemiddelde werkplaats tarief bij een dealer, toch logisch dat men alternatieven gaat zoeken. Dat proberen ze nu nog met beperkingen op garanties ed. te beperken, maar is de garantie weg dan is de gemiddelde klant ook weg terwijl op dat moment juist meestal het grote onderhoud moet beginnen.

Ik heb dan ook geen medelijden met de meeste dealers, zo gooien immers op deze manier zelf hun eigen glazen in.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dat materialen in het buitenland soms goedkoper zijn als hier, dat komt wel vaker voor.

En dan niet alleen de auto onderdelen.

Kijk maar eens naar een nieuwe auto in het buitenland of een liter benzine.

Of een pakje sigaretten of shag.

 

Maar soms is het ook net anders om.

Zo is in duitsland de koffie weer us prijzen met het buitenland moet je niet gaan vergelijken, met die hier in nederland.

 

En anders moet je zelf aan de regering gaan ziten, en de belastingen gaan verlagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...