Gast raas Geplaatst: 1 september 2010 Geplaatst: 1 september 2010 Mede forum'ers. ff zuchten en steunen. tijdens mijn vakantie had ik me een leuk projectje voorgesteld. Nóg een usb poort op mijn asus wl500g-premium solderen. Er zit een chip in waar 4 usb poorten op zitten. slechts 2 worden er in het apparaat gebruikt en aangeboden aan de 'consumer' d.m.v. usb-female poortjes aan de buitenkant. Aangezien ik 'custom' firmware op de router draai en al een flash-disk en velleman k8055 aangesloten had besloot ik ca. 3mnd geleden om 1 poort extra te solderen voor een geluidskaartje. so far so good.. dit destijds gedaan en dat werkte prima. Nu wilde ik de 4e poort in gebruik gaan nemen en besloot deze eraan te solderen. na alles gesoldeerd te hebben (4 verbindingen op een chip waar 1 kant ca. 20 pennen op zo'n 3cm heeft ) en een aantal keren goed doorgemeten te hebben het kastje dichtgemaakt en de voeding erin. alle lampjes aan... ca. 1 sec. toen alles uit en de welbekende lucht wanneer je de rook uit de componentjes laat. damn... doorgebrand. na nadere inspectie blijk dat er op een andere plek nog wat soldeer tin terecht is gekomen tjdens het vertinnen van draadjes niet goed uitgekeken. eigen schuld dikke buld. voorlopig mist mijn huis de volgende diensten totdat er voor een vervanger gezorgd kan worden. - 1 WLAN access point (minder) - geen gas en electriciteits verbruik meting/logging meer - geen extern wake-on-lan van alle thuis clients meer - geen constant draaiend mp3-spelertje meer wat op verschillende versterkers in het huis was aan te zetten. - geen webserver meer - geen 'net-disk' meer waarop ik van waar uit even iets op kon uploaden. - .... - damn... had ik echt zoveel diensten op dat ding draaien? maar goed dat ik het zelf gedaan heb.... weer een wijze les, teveel willen is nooit goed. eindconclusie... ik had gewoon een usb-hubje moeten kopen.
Gast raas Geplaatst: 1 september 2010 Geplaatst: 1 september 2010 He Sjaak(k), ze zijn niet meer zo gemakkelijk te krijgen, dus ik moet goed gaan zoeken. 'k wil mezelf niet op de borst kloppen, maar op het volgende forum heb ik een post gemaakt waarmee de complete n00b binnen 2 uur een compleet werkende linux installatie met webserver, php, mysql, mediasharing, fotoboek, samba-share, etc werkend heeft. http://www.wl500g.info/showthread.php?p=112117#post112117 gewoon letterlijk uitvoeren wat er in de posts vermeld staat en het zal werken. (het headstart II image is letterlijk duizenden keren gedownload. voor de energiemeting staat er een andere thread op dat forum http://www.wl500g.info/showthread.php?t=20378 gr. raas.
Gast raas Geplaatst: 1 september 2010 Geplaatst: 1 september 2010 nee, beter gewoon ´n hubje kopen... had ik ook moeten doen.. maar wilde het weer ´te sjiek´ maken.
Gast Kimble Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Nou Raas, ziet er perfect uit. Even vertalen en pm-en aan Lamko voor in de database En Sjaak(k), ooit wel een de USB-Camera van die gameconsole van Sony geprobeerd. Drivers staan op internet. Krijg je sneller en simpeler aan de praat als iedere andere Camera. Ook nog eens een lekker groothoekbeeld.
Gast raas Geplaatst: 2 september 2010 Geplaatst: 2 september 2010 Origineel bericht van: Kimble Nou Raas, ziet er perfect uit. Even vertalen en pm-en aan Lamko voor in de database ik verwacht dat de meesten hier de tussen-biertjes wel snappen...
Max8 Geplaatst: 4 september 2010 Geplaatst: 4 september 2010 Tja.. Jammer... Maarre, wat is er nu uitgerookt. Als het de proc. was, dan zal er geen redding meer zijn. Maar als het b.v. een deel van de voeding is, is er mischien nog iets van te maken? Grtz, Max 2x Relook DGS400 + Dreambox800HD = Te weinig tijd.
Gast raas Geplaatst: 5 september 2010 Geplaatst: 5 september 2010 daar heb ik eigenlijk niet meer naar gekeken.. heb 't ding van gif in een hoek 'gegooid'.. Een maat van me wist me gisteren te verassen met zijn asus wl500g premium. hij gebruikte hem niet meer en wist wat ik er allemaal mee deed en vond wel dat ik de zijne kon hebben.. ... heb er ook gelijk een usb-hubje bij gekregen, toffe vent ... ben weer blij... het hele spul eens gaan flashen en m'n images terugladen en dan hoop ik dat ik alle diensten weer terug heb.
Moderator Matchless Geplaatst: 6 september 2010 Moderator Geplaatst: 6 september 2010 Daar stel je me teleur sjaak Het is niet moeilijker dan de andere materie. Hier komt alleen wat meer linux erbij wat ook weer een uitdaging is @raas.. Ik zie dat je een k8055 gebruikt heb maar zou dat ook met een k8000 kunnen? die is niet usb maar parallel. Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
Gast raas Geplaatst: 7 september 2010 Geplaatst: 7 september 2010 @Sjaak(k) ik durf er gerust bij de vermelden dat die asus de enige linux 'bak' in mijn huishouden is. De rest is allemaal XP, XP, XP, W7, W7, Windows Home Server. Ik ben (beroepsmatig) een echte M$-man. Echter wilde ik wel eens wat nieuws probereren, en de tutorials op dat forum zijn zo letterlijk met goede uitleg, dat als je vroeger op school maar minimaal een voldoende voor 'begrijpend lezen' had je deze tot een succes kunt brengen. Ik begon er zelf ook met 'samengeknepen billen' aan, maar je kunt weinig fout doen (mits je niet met de soldeerbout aan de slag gaat).. gaat het fout.. reset, flash, en opnieuw beginnen.. @Matchless. de wl500g premium heeft geen paralelle poort aan boord, dus direct kun je die K8000 niet aansluiten. Houdt ook rekening met de driver.. Je zult ergens een linux-driver voor dat boardje vandaan moeten halen en zelf compileren op MIPSel processor.. voor de K8055 heb ik dat reeds gedaan.. (overigens staan hier ook tut's voor op het board) Er is overigens in de WL500-serie wel een router met een parallele poort.. deze vind je op MP voor zo'n 20-25 euro, hebben echter wel maar 1 usb-aansluiting
Moderator Matchless Geplaatst: 7 september 2010 Moderator Geplaatst: 7 september 2010 Citaat: Er is overigens in de WL500-serie wel een router met een parallele poort.. deze vind je op MP voor zo'n 20-25 euro, hebben echter wel maar 1 usb-aansluiting Die heb ik. Dat is de wl500g deluxe. Hij heeft extern idd maar 1 usb maar intern zit er nog 1 Daar zit bij mij nu een cf kaartje in voor opslag. Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
Gast raas Geplaatst: 7 september 2010 Geplaatst: 7 september 2010 He Matchless, voor die 'deluxe' is ook een oleg firmware op het andere forum aanwezig. Leuk bordje, die k8000, echter voor deze toepassing mis ik 1 ding, en dat is een digitale teller (16 bit counter). Deze heb je in mijn opzet wel eentje nodig. Dit omdat de linux driver van het bordje niet 'event-driven' is. Je zult iedere keer (1x/min) de status van het bordje uit moeten vragen. Daarbij kun je ook de teller van de KW/H-pulsen uitvragen. de pulsjes zijn namelijk zo kort dat je anders 200x/sec de status van het bordje uit moet vragen om te kijken of er een puls is (ingang = hoog). Dit wordt nu door de k8055 overgenomen, deze telt en houdt in de 16bit counter bij. 1x/min wordt die counter uitgelezen en gereset. zodat het bordje weer een volle minuut kan tellen. Mocht de k8000 wel een teller hebben, dan is de werking gelijk mits je een driver hebt waarmee je het bordje kunt aansturen.
Moderator Matchless Geplaatst: 7 september 2010 Moderator Geplaatst: 7 september 2010 Ik wil de deluxe ook niet gebruiken voor het meten van het stroomverbruik maar voor het sturen van het huis en/of evt aquarium. In huis heb ik nl ong 70 ledspotjes hangen waarvan de aansluitingen op 1 punt in huis samenkomen. Ik kan dus alle lampen afzonderlijk aansluiten. Ook de schakelaars komen in die ruimte uit. Nu wil ik de spots en schakelaars op de router aansluiten zodat deze ook via WiFi aan te spreken zijn. Ook heb ik een lcd monitor omgebouwd naar touchscreen en daar sluit ik dan een "oude" laptop aan. Op die laptop wil ik dan de verlichting of modus kiezen. Of een MP3tje kiezen Of zien wie aan de deur staat.. mogelijkheden zat dus. De K8000 is idd een vrij simpele interface en het is erg makkelijk om er een uitbreiding op te maken. Alles wordt op dat bordje gedaan met I2C chips dus een PCF chip erbij hangen en juist adresseren en ik heb weer 8 I/O poorten erbij Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
Gast raas Geplaatst: 7 september 2010 Geplaatst: 7 september 2010 He Matchless, verkeerde aanname van mij over de meeting. ik lees 16 vrij te configureren in/out poorten op de k8000. Dit betekent in feite dat je hiermee 65536 poorten kunt aansturen mits je er wat extra HW achter zet. (immers 2 tot de 16e = 65536) Dat zal wel genoeg zijn. ik heb hier nog een linux driver voor dat board gevonden. ook de makefile zit erbij, dus je zou 'm voor de asus moeten kunnen compileren. http://howto.htlw16.ac.at/k8000-howto.html
Gast raas Geplaatst: 8 september 2010 Geplaatst: 8 september 2010 excuus, die 65536 poorten moeten er natuurlijk 32768 zijn, er is nog 1 bit nodig om een 'state' (aan/uit) mee te geven.
Gast Kimble Geplaatst: 8 september 2010 Geplaatst: 8 september 2010 Waarom geen 24 i/o-er de 8255 (ook wel 82c55). Veel mee gebouwd waaronder ook een deurtje/open deurtje/dicht registratie op een printer bij de Blauwe Enveloppe Brigade in Apeldoorn en ziekenhuizen oproepsystemen, voordat dit 3 draads "intelligent" werd. Niet de snelste met 8 MHZ, maar sneller als de slagen van een kolibri per minuut (24) zoals een frans automerk reclame maakt dat ie bak net zoveel controles uitoefent per minuut voor veiligheid
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen