Ga naar inhoud

Probleem met nieuwe Schotelinstallatie met 2 tuners icm bestaande bekabeling

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo iedereen!

Bij deze wil ik me alvast even voorstellen.

Mijn naam is Christophe "Boullie" Boulenger, ben 25 jaar, en woon in Antwerpen (Deurne, nabij sportpaleis).

Woon ondertussen al bijna 4 jaar samen met de vriendin, en sinds afgelopen jaar zijn we begonnen met alle providers op te splitsen.

Internet: Dommel Cityconnect (écht ongelimiteerd, geen FUP)

Telefonie: Belgacom (moet voor Dommel omwille van adsl signaal)

Televisie: Telenet Digitale TV.

De kosten van ons Telenet-abonnement waren nogal aan de hoge kant (40euro per maand, waarvan 2 themapaketten en huur digicorder), vooral omdat wij haast geen televisie kijken..

Even gezocht naar alternatieven, en dan scheen TV Vlaanderen een goed alternatief te zijn.

Even op internet rondgezocht, en een enorm buitenkansje gevonden! 100euro voor een basispakket van TV-vlaanderen (philips 2221 non-hd receiver, schotel, duo-dual lnb, bekabeling, etc...).

Deze gisterenavond geïnstalleerd, even getest, absoluut géén signaal...

Bon, het was ondertussen al 23u, vandaag maar verder gekeken.

Bleek dat ik wat beginnersfoutjes gemaakt had (gradenboog was foutief gemonteerd, en heb dus de graden aan de verkeerde kant bekeken, en ook had ik het kompas wat verkeerd begrepen...).

Bon, in alle geval, vanmorgen nog eens gecontroleerd met handleiding erbij, alles correct gedaan, en mooi! Ontvangst laugh (signaal zit op een 80% in het groene, weet niet of dit signaalsterkte of kwaliteit is..., is het enige dat je kan zien in de menu van de decoder).

Bon, dat allemaal zowat als inleiding smile

Nu over het probleem!

In ons appartement komt de kabeldistributie aan de straatkant binnen, en de schotel hangt aan de achterkant (signaal komt binnen via een vensterdoorvoer - 2x platte coax kabel -).

de kabeldistributie gaat met F-connector in een versterker (van telenet), en van hieruit gaat er 1 kabel naar de digicorder (en via de kabel-uit naar televisie).

Ook loopt er 1 kabel (aangesloten via f-connector) naar de andere kant van de living (waar een typisch televisie-antenne-bakje tegen de muur hangt).

Echter van dit bakje, is er doorgelust naar de slaapkamer (ipv een nieuwe kabel te trekken), naar opnieuw zo'n televisie-antenne-bakje.

Hoe ik het wou aansluiten was als volgt:

1 kabel (van de lnb) naar de raamdoorvoer, van daar een kabel direct naar de sat-ontvanger in de slaapkamer.

1 kabel van de andere raamdoorvoer, met adapter (vrouwtje) naar het televisie-antenne-bakje.

Dan via de bestaande bekabeling naar het antennebakje in de living, waar het signaal dan doorgestuurd wordt (aangezien het bakje doorgelust staat), naar de f-connector aan de versterker (die inmiddels is afgekoppeld).

Hier wou ik dan een via een f-coupler een andere coaxkabel op aansluiten, om zo naar de sat-ontvanger te gaan.

In schema:

LNB -> Vensterdoorvoer -> Antenneaansluiting slaapkamer -> Antenneaansluiting living (met intern doorgeluste - in serie gezette - coax kabel -> F-Coupler -> Sat-ontvanger

Heb dit zo getest, maar krijg absoluut géén signaal op de ontvanger (philips 2221). Het toestel begint zelfs te flippen als de satellietkabel is aangesloten, want ik kan niet zappen met de afstandsbediening oid. Geen mogelijkheid om in het menu te gaan, geen beeld, niets...

Trek ik de satellietkabel uit, wel beeld (uiteraard geen signaal, maar menu kan geopend worden, kan zappen, etc...)

Volgens mij moet dit ergens aan het doorgelust gedeelte liggen. De kabel is wél goed doorgelust (in serie geplaatst), want in de slaapkamer kan ik perfect kabeltelevisie kijken...

Iemand enig idee wat hier fout kan zijn?

Geplaatst:

welkom boullie

je kunt niet het schotel signaal toeven aan het kabel signaal

zo kan het wel

post-33015-1318261229,8551_thumb.gif

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Als ik het goed begrijp heb je het kabelsignaal er niet meer

opstaan, het satellietsignaal loopt nu dan feitelijk over

de oude bekabeling + verdeeldoos van de kabel?

Als dat het geval is moet je een proberen om de kabel bij

de verdeeldoos door te lussen (dus verdeeldoos er tussenuit).

Mogelijk dat het dan wel werkt, wel is het overigens

beter met satellietsignalen om één hele kabel te hebben

en niet meerdere stukken.

Pluk een roos, die is rood.
Geplaatst:

klopt volledig!

op de bestaande kabel is geen signaal meer aanwezig.

min of meer de input gebruiken als output, en de output als input... (gewoon richting van signaal omdraaien, en ipv kabel satelliet...)

goede tip voor het doorlussen zonder het bakje!

zal iets voor morgen zijn smile

bedankt!

Geplaatst:

Oké, even update:

ik heb de doorgeluste aansluiting gekoppeld.

Nogmaals getest, zelfde probleem...

Ik ga me een coax-tester aanschaffen om te kijken waar de verbinding fout loopt smile.

Als deze aangekomen is volgt er een update!

Geplaatst:

Ik denk een idee te hebben van waar het probleem zich situeert.

Bij het demonteren van de contactdoos heb ik gemerkt dat deze een in- en output heeft.

Lijkt me vreemd dat zo'n ding daar een veiligheid voor zou hebben, maar blijkbaar wordt het signaal tegen gehouden, dat de "verkeerde" richting uitgaat...

Na even op internet gezocht te hebben lijkt het gebruik van een combiner en diplexer (in de praktijk hetzelfde toestel) mij een mogelijke oplossing

Voor zij die dit niet zouden kennen (wordt wel op het forum besproken):

het kabel-signaal en satelliet-signaal wordt gecombineerd door de zogenaamde 'combiner', en dit wordt over 1 kabel doorgestuurd, en uiteindelijk wordt dit signaal opnieuw opgesplitst naar 2 kabels door het gebruik van de diplexer.

Op deze manier kan ik de bestaande bekabeling gebruiken, en blijft alles werken wanneer wij hier zouden verhuizen, en de volgende huurder terug kabel-tv zou nemen... (en moet ik dus niet 2x werk uit te voeren om alles werkend te houden/krijgen).

Geplaatst:
Origineel bericht van: Boullie

Na even op internet gezocht te hebben lijkt het gebruik van een combiner en diplexer (in de praktijk hetzelfde toestel) mij een mogelijke oplossing
Voor zij die dit niet zouden kennen (wordt wel op het forum besproken):
het kabel-signaal en satelliet-signaal wordt gecombineerd door de zogenaamde 'combiner', en dit wordt over 1 kabel doorgestuurd, en uiteindelijk wordt dit signaal opnieuw opgesplitst naar 2 kabels door het gebruik van de diplexer.

Op deze manier kan ik de bestaande bekabeling gebruiken, en blijft alles werken wanneer wij hier zouden verhuizen, en de volgende huurder terug kabel-tv zou nemen... (en moet ik dus niet 2x werk uit te voeren om alles werkend te houden/krijgen).

ik dacht dat mijn foto duidelijk genoeg was ,misschien wat onduidelijk wat het allemaal beteken

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Ik heb even een schema opgesteld...

Zou dit zo kunnen werken met een diplexer?

1283582403-790.jpg

Geplaatst:

als je het maar in deze volgorde aan sluit ,het nadeel is dat je

het op deze manier doet je hebt wel signaal verlies

post-33015-1318261232,5404_thumb.gif

Geplaatst:

ik weet dat je met die diplexers er 2 moet plaatsen.

maar zou dat ook werken wanneer het signaal van 2 kanten komt?

maw: beide diplexers gebruiken als in- en ouput?

Geplaatst:

ik denk het wel, gewoon proberen zo duur zijn nou ook weer niet

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen