Ga naar inhoud


Hoe krijg ik optimale analoge ontvangst van AB3 ?


gaatervoor

Aanbevolen berichten

Ik heb een oude analoge ontvanger aangeschaft. Ik wil daarmee op 5e west TF1 ontvangen. Ik heb inderdaad beeld van FT1 op de analoge ontvanger. Het beeld is echter wel heel erg zwak. het geluid is redelijk/zeer matig. Kennelijk is de analoge transponder heel zwakop ab3. Ik heb een triax 110 op dak staan.

De oude ontvanger is een lifesat LS400. De duitse zenders ontvang ik schitterend met de lifesat. Zijn er nog meer mensen met een slecht beeld op AB3?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Tot voor kort had ik met mijn (nu verkochte) Echostar-ontvanger en een schotel van 1 meter een prima ontvangst van de Franse analoge zenders.

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn weten staat de schotel goed afgesteld. Alle digitale zenders zeer goed te ontvangen op de AB3. Ook wanneer ik de schotel verstel wordt het beeld alleen maar slechter. Wanneer je digital wil kijken naar de franse zenders kun je kiezen uit TNTsat of Fransat. Beiden zijn gratis. Alleen de TNTsat is gelimiteerd in tijd zo staat op de verpakking. De Fransat kaart zou altijd geldig blijven. Het vervelende is wel dat je een nieuwe satontvanger erbij moet kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wan welke aard is de storing? Analoge zenders worden op satelliet met frequentiemodulatie uitgezonden, waardoor de kwaliteit doorgaans vrij goed is omdat bij FM zolang de draaggolf van de zender sterker is dan de ruis, de frequentie van de draaggolf exact vastgesteld kan worden en dus het originele ruisvrije signaal terug te halen is.

 

Als ruissignalen te sterk worden uit zich dat vaak door zwarte streepjes of puntjes door het beeld heen; op momenten dat het ruissignaal even te sterk is verschijnt zo'n zwart steepje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is sprake van veel ruis en streepjes in het beeld.

De kleuren zijn redelijk goed.

TF1 zit in de hogere ferquenties misschien dat de ontvanger de oorzaak is. Aan de schotel, een triax 110, kan het toch niet liggen. Anders moet ik een digitale ontvanger aanschaffen met een fransat kaart, de kosten bedragen ongeveer 100 euro.

Fransat ontvangers staan meestal niet te koop in Nederland, soms wel op een_of_andere_veiling_site. Bij Brico-depot kun je Fransat ontvanger krijgen voor 85 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel jammer, ik heb 2 weken geleden een hele goede analoge Technisat ontvanger weggegooid. Die had ik je gratis kunnen geven.

Daar keek ik veel mee naar TF1 en de andere analoge zenders op 5° west met perfekt beeld op een schotel van 1,2 mtr.

De analoge transponders zijn loeihard..met een schotel vanaf zo´n 80 cm moet dat geen probleem zijn.

De zenders zenden uit in SECAM en hebben als geluidsnorm J17. Typische de Fransen weer hé, die doen altijd alles anders.

Als je ontvanger alleen 50uS kan of Wegener, dan is het geluid niet goed.

Dus kijk of je onvanger J17 kan bij een bandbreedte van 200-900 Khz of meer.

Zorg ook dat de video bandbreedte breed genoeg is. Voor Astra is dit 26 MHz, voor AB3 is dit 35 MHz. Op een goede analoge ontvanger kun je dit allemaal instellen.

Een standaard Astra analoge ontvanger kan dit niet.

 

Maar je kunt o.a. TF1 en nog een hele boel meer Franse zenders ontvangen uit het BIS paket op Hotbird 13° oost met een EMU ontvanger zoals de oude getrouwe kult ontvanger Humax5400 of bijvoorbeeld de nieuwe Opticum X402HD of x403HD. Die zijn spotgoedkoop. (100-130 €uro) Een 2e handse Humax5400 krijg je al voor zo´n slordige €uro 50.

Even een EMU firmware erin en nog wat meer een je hebt TF1 en nog zo´n 20 andere zenders.

Ik kijk hier gewoon iedere dag TF1 zowel op mijn oude Humaxen 5400 en op mijn HD ontvanger: Opticum x403HD via Hotbird 13° oost. Gewoon digitaal en niet analoog.

Daarom heb ik mijn oude analoge ontvanger (wel met een traan) weggegooid.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Als ruissignalen te sterk worden uit zich dat vaak door zwarte streepjes of puntjes door het beeld heen

Die zwarte en witte puntjes (spijkers) ontstaan door te weinig openlus versterking van de PLL in de ontvanger.
Dit doet zich uitsluitend voor voor bij PAL en NTSC ontvangst. Niet bij SECAM, zoals de Franse analoge zenders.
Bij te weinig ontvangststerkte gaan daar de kleuren ruisen en strepen trekken. Dat noemt men het SECAM-vuur.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor de antwoorden. Ik ben er inmiddels achter wat er aan de hand is. Het probleen zit in de lifesat LS2400. Wanneer ik de lifesat laat "meekijken" op de juiste frequentie van de Echolink 9600 hd heb ik wel degelijk goed beeld. Het ligt dus niet aan de schotel of LNB. Daarnaast gaat de lifesat maar tot 2050 en doet dus niet de TF1. Door de spanning op de pll tuner te verhogen met ongeveer 0.50 volt krijg ik nu wel FT1 helder in beeld. Al met al erg omslachtig.

Misschien dat iemand nog een oude analoog in de kast heeft liggen. Maar ik ga ook naar het BIS pakket om te zien of deze open gaat met de echolink 96oo HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gaatervoor
Misschien een geheim menu EMU op de opticum?


Het heeft niets meer te maken met analoge ontvangst beter een ander topic openen maar er zit een geheim menu in.
Dus menu multimedia en dan 6 keer de acht drukken.

Citaat:
Dann aber die erste EMU-soft: Auch die wird erkannt (*.upd) und ist leicht aufgespielt, Senderliste zurückgespielt und gucken was los ist.
Hmm, erst mal nichts neues, denkt man. Jetzt rächt sich, daß man in kein Handbuch vorher reingeguckt hat, aber wozu hat man Freunde die einem mal schnell per Skype vorlesen, wie man in das versteckte Menue kommt. ( Menue---> Multimedia----> 6 mal die "8" drücken [Hammer] und beim dritten Anlauf hats dann auch geklappt: Es zeigen sich jetzt 4 weitere Unterpunkte:
1.) Twee Einrichtung : Was das ist hat sich mir noch nicht erschlossen
2.) Server Einrichtung: Aha, daß sagt mir schon eher was
3.) Home Server: Hmm, hab ich auch schonmal was von gehört
4.) Seriell Einrichtung: Da gehts wohl um die Möglichkeiten mit dem RS-232 Anschluß
laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...