Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil wat apparaten zoals een squeezebox en Dreambox een vast netwerkadres toewijzen in mijn netwerk. Zijn daar ook nadelen aan verbonden? Is het voor een gewone computer beter geen vast netwerkadres te hebben?

Geplaatst:

In mijn thuisnetwerk heb ik wat apparatuur zoals een netwerkschijf, printers, pc's e.d. een vast ip-adres gegeven.

Reden hiervoor zit hem ook deels in het feit dat een oude HP-printer handmatig ingesteld moest worden. Ik heb van mijn vaste lan-verbindingen eigelijk alleen maar profeit tot nu toe.

Voor het draadloze heb ik een reeks van 8 apparaten opgegeven die het mogen doen en zijn "aangemeld" in het MAC-Menu in de Modem/Router.

Achter mijn buro liggen wat "opvisbare" lan-kabels met netjes een labeltje van een letter eraan met het ip-adres.

Vooral met storingen en testen van pc's e.d is het wel gemakkelijk.

In principe hoeft het allemaal niet met het moderne spul van tegenwoordig, al wordt het bij de wat grotere bedrijven gewoon toegepast om uit elkaars netwerk te blijven en een velletje papier niet 4 etages hoger uit een printer rolt.

Geplaatst:

hoi,

nadelen zijn er zeker niet aan verbonden.

Best wel dat je vaste ip-adressen neemt die liggen buiten de range van de DHCP server.

Dus stel de range van je DHCP server in op bv 192.168.0.10 tot 192.168.0.100.

Als vaste ip adressen gebruik je dan 192.168.0.2 tot 168.0.9.

Anders is het altijd mogelijk dat je DHCP server een adres uitdeeld dat je hebt gebruikt voor een vast ip adres en dat geeft alleen maar problemen.

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

• Moderator
Geplaatst:

Ik heb alle netwerk apparaten een vast IP adres gegeven.

Voordeel is dat ik dan altijd weet wie waar zit.Alleen test of reparatie apparatuur stel ik op DHCP in.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Dank voor reacties.

Als ik een statisch adres wil toevoegen, kan ik dat dan beter doen via de router? Mijn Dlink geeft de mogelijkheid een statisch dhcp adres toe te voegen.

En is het maken van een gewoon statisch adres buiten de DHCP range alleen een kwestie van dit configureren op de computer of moet ik in het modem nog iets doen?

Geplaatst:

De instellingen moet je steeds maken in de router.

Je kan de DCHP server natuurlijk ook zodanig instellen dat hij dat bepaalde ip-adres steeds toewijst aan dat bepaald toestel.

Dit werkt via het mac adres van elk individueel toestel.

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Geplaatst:
Origineel bericht van: Sjaak(k)

Gebruik daarvoor het programma "Simple Port Forwarding V2.7.12",(geen andere versie kiezen!!) dit regelt alles voor je, even je router selekteren en de rest volgt zichzelf. laugh

Waarom geen andere versie dan??
De nieuwere zijn volop te vinden versie 3.08 is de laatste er staat ook op de site dat de oudere versies geen update meer krijgen van nieuwe routers dus met een beetje een nieuwe router heb je er niets meer aan. laugh
Geplaatst:

Een vast ip adres stel je nooit in een router in. Dat doe je op het apparaat zelf.

Als je het in de router instelt gaat alles nog steeds automatisch echter je stelt dan een voorkeur adres in, die het apparaat in principe weer moet krijgen als hij zich weer aanmeldt. Dit heeft echter niets met een vast ip adres te maken.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Voor die hogere versie met dezelfde functionaliteit moet je betalen, en voor de volledige versie V2.7.12 niet laugh

Heb uiteindelijk wel de juiste gevonden maar kan na één keer gebruik geen router meer selecteren je MOET upgraden.
Bij mij is hij er al weer af heb het prog niet echt nodig. laugh
Geplaatst:
Origineel bericht van: aart44

Gebruik daarvoor het programma "Simple Port Forwarding V2.7.12",(geen andere versie kiezen!!) dit regelt alles voor je, even je router selekteren en de rest volgt zichzelf. laugh

Waarom geen andere versie dan??
De nieuwere zijn volop te vinden versie 3.08 is de laatste er staat ook op de site dat de oudere versies geen update meer krijgen van nieuwe routers dus met een beetje een nieuwe router heb je er niets meer aan. laugh

Voor die hogere versie met dezelfde functionaliteit moet je betalen, en voor de volledige versie V2.7.12 niet laugh
Die oudere versie werkt exact hetzelfde als de hogere versie. Een routers kun je handmatig toevoegen, en je kunt zelfs het script voor alle routers aanpassen die het programma zelf gebruikt.
@Winwiz, dit programma kan ook de ip´s instellen van je systeem zelf, dus niet in de router zelf.
Je kunt ook een andere dns kiezen en instellen met dit programma, probeer het eens en je zult verbaast staan van de mogelijkheden. smile

@Sjaak: Ah dat wist ik niet. Persoonlijk heb ik het ook niet zo nodig wink maar ik heb er het een en ander over gelezen en het kan zeker een handig programma zijn.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen