Ga naar inhoud


Verschil Cat I en II bier ?


Hasselt

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Wat ik mij afvraag, is het volgende.

Wat is nu daatwerkelijk het verschil tusen CAT I en CAT II bier?

 

Zit in CAT II meer suiker dan CAT II, waardoor je sneller dik wordt?

 

Heb voor de test eens A.... bier gekocht en C.... eigen merk.

En nog wat onbekende merken CAT II

Normaal drink ik G..... bier laugh CAT I.

 

De prijsverschillen zijn enorm!!!!!

 

Oké ik geef toe de "G" superlekker is.

 

Maar toch door het grote prijsverschil cq. smaak, denk ik dat ik wat vaker een goedkoop biertje drink.

 

Graag jullie meningen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites


Afhankelijk van wat ik las ging mijn eerste gedachte er naar uit dat het te maken heeft met o.m. het alcohol percentage van het bier... In Zweden heb je zo bv Lättöl, mellanöl, starköl...

(licht, middel en sterkbier)

 

de eerste hit die ik tegenkwam (in het Duits) na even goochelen vertelt het dus al :

Citaat:

Abhängig vom Stammwürzegehalt vor der Gärung unterscheidet man in den Niederlanden folgende Bierkategorien:

 

* CAT III Stammwürze 1 - 4 %, Alkohol max. 2% entspr. "Alkoholarm"

* CAT II Normalbier Stammwürze 7 - 9 %,Alkohol 2,5 - 5% entspr. "Normalbier / schwaches Vollbier"

* CAT I Stammwürze 11 - 13,5 %,Alkohol 4,5 - 6% entspr. "(schwaches) Spezial"

* CAT S Stammwürze über 15%, Alkohol über 6% entspr. "Starkbier"

Bron/Quelle : http://www.familie-wischnewski.de/bier/

 

 

en vandaar dus ook de prijsverschillen, ongeacht het merk... je betaalt om te beginnen al meer accijnzen op de alcohol in sterkbier...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, zie bijlage als leesvoer en >> linkje overheid << .

 

Het gaat om het percentage "Plato"

 

Verwijzingskemerk van de categorie.

Extractgehalte van de stamwort uitgedrukt in gewogen procenten.

 

S : 15,5 of hoger

 

I : 11 tot 15,5

 

II : 7 tot 11

 

III : 1 tot 7

 

Het ene pilsje is het andere biertje niet... moet nog uitkijken met die namen ook blijkbaar.

Bierverordening_PD_2003.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Blackout,

 

 

Citaat:
Wat ik mij afvraag, is het volgende.

Wat is nu daatwerkelijk het verschil tusen CAT I en CAT II bier?

 

Normaal drink ik altijd een pilsje van het merk waarvan de eigenaar vroeger eens is ontvoerd en waarvan de naam begint met een H en niet die andere waarvan de naam begint met een A welke ze ook voeren als merk naam.

 

Kun je het nog volgen :D ..............

 

 

Citaat:
De prijsverschillen zijn enorm!!!!!

 

Dat hele gedoe met CAT let ik niet op, maar probeer wel eens een ander pilsje van een ander merk, waaronder ook huismerken.

 

Het belengrijkste voor mij is dat de smaak overeen komt met mijn A merk, H in dit geval.

 

Mijn A merk koop ik altijd per kofferbak vol wanneer deze in de aanbieding is, bijv. 3 halen twee betalen.

 

Toevallig kwam ik bij mijn speurtocht een huismerk tegen waarvan de smaak 100 % overeen komt met mijn eigen A merk bier.

Bij naderonderzoek van het etiket, kwam ik er achter dat het uit de zelfde brouwerij moet komen, alleen onder een andere exotische naam b.v..

 

De prijs, ongeveer een vierde van de prijs van mijn A merk wanneer ik deze niet in de aanbieding koop.

 

 

 

Dan nog even terug komend op jou opmerking waar ik nog niet helemaal uit ben :

 

Citaat:
Normaal drink ik G..... bier CAT I.

 

 

Ik ga er vanuit dat jou merk uit de achterhoek afkomstig is.

 

In dat geval zal jij waarschijnlijk het biertje wat ik drink niet lekker vinden ( lees een beetje zoetig ), ik heb n.l. het zelfde met het biertje wat jij normaal drinkt ( lees een beetje bitter ).

 

 

Moraal van het verhaal, er zijn echt goeie pilsjes te vinden voor minder geld dan waaronder de A merken worden verkocht die uit de zelfde fabriek komen.

 

Mocht je later een pilsje gaan pakken, dan alvast proost, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Catastrofus,

 

 

Citaat:
Achterhoek?? Waarschijnlijk bedoel je Twente (lees Enschede)

 

 

Kan kloppen, volgens mij zijn ze een aantal jaren geleden verkast :D , was toch wel mooi die oude brouwerij met die koperen ketels die vanaf de weg al te zien waren, gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Catastrofus

Achterhoek?? Waarschijnlijk bedoel je Twente (lees Enschede)


Enschede toch niet meer Boekelo staat de brouwerij toch??

Maar merknamen mogen toch gewoon genoemd worden alleen niet de naam van de winkel waar je het koopt.
Dus H is waarschijnlijk Heineken als dat klopt is A=Amstel en G=Grolsch.

Persoonlijk vind ik Grolsch ook een heerlijk bier evenals Heineken. laugh
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij G...... werd het bier voor de beugels/specials/export gebrouwen in Doetinchem en de massa's (pijpjes dus) in Enschede.

De brouwerij in Enschede werd verwoest door de vuurwerkramp toendertijd.

Bij de nieuwe brouwerij in Enschede aan de A35 wordt nu alles gebrouwen dus ook datgene wat in Doetinchem werd gebrouwen.

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de ramp in Enschede in 2000 zijn de pijpjes afgevuld zowel in Groenlo (hoe kwam ik toch op Doetinchem? blush ) als bij andere collega-brouwerijen in ons land.

Er is toen een nieuwe brouwerij gebouwd aan de A35 waarbij ook de produktie van Groenlo naar werd overgeheveld.

 

 

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@All,

 

 

Heb nog een leuk stukje, of dit klopt weet ik niet voor de volle 100 % zeker :

 

Toen men daar met de productie begon in Enschede, kon men het bier niet meer op smaak krijgen.

 

Het verhaal gaat dat men een pijpleiding heeft aangelegd vanaf Groenlo naar Enschede, om vandaar het opgepomte grond ( lees bron ) water te transporteren wat nodig is voor het productie proces.

 

Ik kan me er iets bij voorstellen, ik ben niet alleen gek op een pilsje, maar ook op water uit de kraan. Uit eigen ervaring weet ik dat hier enorme verschillen in kunnen zitten, vooral wat betreft de smaak van water.

 

 

Gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...