Ga naar inhoud


hoe er wordt omgegaan met grote Nederlandse bedrijven


Amager95

Aanbevolen berichten

Soms snap ik het niet meer wat er toch allemaal aan de hand is.

 

Lees nu weer dat de HEMA in de verkoop gaat, voor de tweede keer zelfs in drie jaar tijd. Net een paar dagen daarvoor het bericht dat de V&D en de Bijenkorf te koop worden aangeboden. Zelfs het verzelfstandige restaurant La Place van V&D wordt te koop aangeboden. Het oude Vendex KBB concern is nu bijna geheel opgeblazen en uit één gevallen.

Dan hoor ik ook dat TNT haar core-busisness, het bezorgen van brieven wilt afstaan?!

 

Sorry maar dit soort dingen begrijp ik niet meer. Het gaat wel om mensen en bedrijven die het hart van de Nederlandse samenleving bevatten. Door speculanten wordt er maar meegespeeld of het allemaal niets voorstelt, zonder geweten. Rekening houden met de mensen is er niet meer bij.

 

Ik krijg het idee dat iedereen het maar normaal vind dat dit soort ontwikkeling "gewoon" zijn. Ik hoor er niemand meer over ten minste. Daarom doe ik het maar, ook al weet ik dat het weinig te maken heeft met satellieten en televisie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Amager95,

 

 

Citaat:
Soms snap ik het niet meer wat er toch allemaal aan de hand is.

 

 

Ik probeer geen moeite meer te doen om dat te begrijpen, maar toevallig had ik vandaag nog een gesprekje daar over met de man van TNT die mij de post bracht.

 

Het ergste vind ik dan nog het gesjoemel van die grote jongens, ik noem geen namen, maar ze doen het niet voor de eerste keer. Voor miljoenen aan apparatuur achterover drukken en voor de buiten wereld verstoppen in de een of ander gehuurd magazijn, en zich dan falliet laten verklaren om daarna vrolijk onder een andere naam weer verder te gaan. Kijk eens hoeveel toeleveranciers hier problemen mee krijgen en die misschien ook op de fles gaan.

 

Het wordt idd tijd dat de overheid daar eens iets aan gaat doen, zouden wij als kleine jongens eens moeten doen.

 

Het mooie in het geval van de Hema is dat, wat ik er van begrijp, de laatste eigenaren ( een groep investeerders ? ) alleen nog maar verlies hebben gedraaid :D ...........

 

 

Gr.

 

 

Zilverster.

 

 

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De HEMA was overgenomen door investeringsmaatschappij, zij hebben de HEMA nu voldoende leeggetrokken, de schuld bedraagt evenveel als de omzet: 1 miljard.

 

Iets soortgelijks is met PCM gebeurd.

 

Zou mooi zijn als er iets aan gedaan kon worden maar ik vrees dat het nadelig bij-effect van het kapitalisme is.

 

Overigens stond vanochtend een artikel in Gelderlander met als strekking dat er toekomst zit in de HEMA.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zilverster

Het mooie in het geval van de Hema is dat, wat ik er van begrijp, de laatste eigenaren ( een groep investeerders ? ) alleen nog maar verlies hebben gedraaid :D ...........


Gr.


Zilverster.



Dat heeft een andere reden Hema was altijd een gezond bedrijf is overgenomen door de Engelse investering maatschappij.
En die laat de Hema opdraaien voor de hoge rentelasten van het geleende geld waarmee ze gekocht zijn.
Dus de investeerder betaalt niet hij laat het bedrijf geld lenen en de lasten zijn dus voor het bedrijf.

Gevolg is de Hema die altijd winst heeft gemaakt en belasting betaald ineens verlies maakt en krijgt geld terug van de belasting en eigenlijk betaald iedere burger die belasting betaald mee aan de Hema.
Maar er zijn meerdere bedrijven die zo gefinancierd zijn neem bijvoorbeeld Ziggo om er maar één te noemen de belasting betalende burgers betalen Ziggo voor de investering maatschappij.

De overheid zou die gaten eens moeten dichten zodat de mooie bedrijven niet meer op deze manier opgekocht kunnen worden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

"Wij" zijn de schuldige! (De samenleving!!!)

 

Wij willen dat onze geinvesteerde centen meer opbrengen...

Kijk maar naar het loon van sommige "managers" en hun "bonussen" (niet het waspoeder Bonus)

Lees dit:

zoals... of:

 

zoals hier

 

Is dit nog normaal?

En de moraal zakt nog verder nog meer oprapen ten koste van wat?

Nu vinden de banken dat Astra te weinig opbrengt... dus komt de CI+ zodat wa verplicht de broodnodige boodschappen zullen slikken...

" tja het hangt van "ons" af!"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Jan Ambers
"Wij" zijn de schuldige! (De samenleving!!!)

Wij willen dat onze geinvesteerde centen meer opbrengen...
Kijk maar naar het loon van sommige "managers" en hun "bonussen" (niet het waspoeder Bonus)
Lees dit:
zoals... of:

zoals hier

Is dit nog normaal?
En de moraal zakt nog verder nog meer oprapen ten koste van wat?
Nu vinden de banken dat Astra te weinig opbrengt... dus komt de CI+ zodat wa verplicht de broodnodige boodschappen zullen slikken...
" tja het hangt van "ons" af!"


Inderdaad Jan we zitten in een maatschappij die enkel bestaat uit hebzucht en materialisme.Wat de 60 ers van nu en de generatie daar voor hebben opgebouwd zijn door deze generatie volledig afgebroken.

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Nederlandse pensioenfondsen moeten gewoon dit soort bedrijven opkopen in plaats van aandelen kopen in een ver land.

 

Mocht het niet het verwachte rendement opleveren, dan weet je in ieder geval zeker dat jouw pensioencenten bijdragen leveren aan de salarissen etc van landgenoten en dan is verlies aan rendement beter te verteren.

Lid van 10 november 2003 t/m 30 oktober 2015

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Neptunus
De HEMA was overgenomen door investeringsmaatschappij, zij hebben de HEMA nu voldoende leeggetrokken, de schuld bedraagt evenveel als de omzet: 1 miljard.

Iets soortgelijks is met PCM gebeurd.

Zou mooi zijn als er iets aan gedaan kon worden maar ik vrees dat het nadelig bij-effect van het kapitalisme is.

Overigens stond vanochtend een artikel in Gelderlander met als strekking dat er toekomst zit in de HEMA.


Zou mooi zijn maar gebeurd niet kijk maar is wat Obama al voor moeite heeft wetten te wijzigen en t is hier niet anders.
De ""vrije marktwerking"" mag niet door overheids bemoeienis worden beinvloed.
Dus op t moment van verkoop naar een ander word je de speelbal.
EC kijkt even naar de deal en kan niks onrechtmatigs vinden.
Er staat ook nooit in die contracten we kopen dit speculatief.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja... kapitalisme is niet iets wat ik hoog in het vaandel draag... maar veel mensen 'denken' dat dit de beste oplossing is, hebben in mijn ogen onterecht hun leven er voor op het spel gezet.... tja, dan 'zal'het wel niet verkeerd zijn, en moeten ze het zelf weten als ze er allemaal aan ten onder gaan...

 

probleem met dit draadje wordt uiteindelijk de censuur hier omdat je niet echt open over politiek mag praten.... dus ik laat het hier maar bij voordat ik te veel ga schrijven..... sick

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sverige

probleem met dit draadje wordt uiteindelijk de censuur hier omdat je niet echt open over politiek mag praten.... dus ik laat het hier maar bij voordat ik te veel ga schrijven..... sick


De regels af en toe lezende, is het duidelijk dat voetbal en politiek helemaal niet meer wordt gecensureerd. Zodra één van de moderators of leden het merkt (moderatorknop) dat een discussie uit de hand dreigt te lopen wordt er ingesprongen.

De reden hiervoor is dat er geen haat verhoudingen onder de leden onderling kunnen ontstaan en sat4all geen billboard wordt met politieke uitingen, haatzaaiing(en), oproerkraaiing e.d.

Een beetje gezond verstand weet echt wel de grens en hoeft die dan ook niet op te zoeken. Spreek/schrijf daarom altijd vanuit de "ik" positie. Ook als moderator, een gewoon levend persoon heeft een mening, mag die geven en kan ook teruggefloten worden.

Met betrekking tot dit draadje:

Naar mijn mening worden door de hoge belastingdruk en financieeringslasten, waar niet onderuit te komen is het klimaat voor bedrijven steeds benarder waardoor ze andere wegen gaan zoeken om te bezuinigen. De kortste klap is te gaan bezuinigen op personeel en/of deze te vervangen door flexwerkers, 0-urencontractanten of goedkoop personeel uit landen als Polen e.d.
Door fusies aan te gaan zijn verliezen opeens fiscaal aftrekbaar, wat ook weer een voordeel geeft. Nederland is een te duur land, dus productie in goedkopere landen is het logische gevolg. Een onderneming maakt dan opeens weer de nodige winst en de fiscus is er als de kippen bij. Daarom sta ik er helemaal niet van te kijken dat grote ondernemingen een ander belastingklimaat opzoeken (het belastingsstelsel wordt wel door de TK geregeld).
Politiek gezien maakt het niet uit of we links, midden, rechts zitten..... er is een financieeringstekort die gedicht moet worden. Naar mijn mening gaat het op deze manier niet lukken, of Nederland zou voor bedrijven een zeer aantrekkelijk belastingklimaat moeten krijgen.

Probleem in Nederland is dat we ons laten leiden en lijden door de regelgeving.
Link naar reactie
Delen op andere sites

het ging immers in het eerste bericht, over de HEMA

 

Citaat:
De HEMA werd opgericht als Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam door Leo Meyer en Arthur Isaac, directeuren-generaal van N.V. Magazijn De Bijenkorf.

bron wiki

 

een Nederlands bedrijf dat verkocht werd en wordt

aan die, aan hem, aan zus en zo.

 

kopen en verkopen is immers een eerlijk en geaccepteerde kwestie

en dat je er geld mee verdient, door een verkoop, lijkt ook iedereen de normaalste zaak van de wereld

het is dus ook al lang geen Groot Nederlands bedrijf meer

 

1 miljard schulden, als het klopt, wordt mee overgeheveld naar de nieuwe koper dus daar veranderd niets aan.

 

hoe die 1 MALjard op papier komt, dat is het eigenlijke en perfide probleem van het huidige open economische systeem

dat weten we dus nog niet, dus zo open is het niet.

ciao

 

O Yeah

Yello

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het DVHN webeditie staat helaas weinig over de Hema. In de papieren versie vanochtend echter bijna een hele pagina.

 

Aantal citeringen in verkorte versie:

 

Hema is eigendom van het Britse Investeringfonds Lion Capitol die de mogelijkheden voor de verkoop aan het bekijken is.

 

Lion Capitol kocht Hema in 2007 van Maxeda eigenaar van onder meer V&D en de Bijenkorf. Gezien de marktwaarde van de Hema gaat deze nu in de verkoop. De V&D en de Bijenkorf stonden al in de etalage van Maxede.

 

Maxeda gaat ook La Place een restaurantketen verkopen.

 

Vakbonden CNV en FNV gaan de verkoopactiviteiten en onderhandelingen aan de pols volgen om personeel te beschermen.

 

Hema heeft 530 winkels in Benelux, Frankrijk en Duitsland. Omzet 2009 was goed voor 1,1 miljard, 3% meer als in 2008.

 

Bedrijfsresultaat steeg met 7% tot 140 miljoen euro tov een jaar eerder. In 2009 staat er onder de streep een verlies van 18,7 miljoen tov 15,2 miljoen in 2008.

 

Oorzaak zijn de belastingen en financieringslasten.

 

Mogelijke overnamekandidaat neemt schuldenlast over en kan dit afwentelen op bedrijfsresultaat.

 

 

 

Verder een tweede artikel met vragen en antwoord aan Ronald van Zetten, een Hema toppman.

 

Waarom is Hema een goede koop ?

- Hema heeft goede reputatie en de 3 winkels in Frankrijk slaan aan, dus enorme expansie aldaar.

 

Voorkeur koper Hema ?

- Voorkeur gaat uit naar partij die de huidige strategie overneemt.

 

Beursgang Hema ?

- Niet het uitganspunt.

 

Hoe was het om te werken onder Lion Capital ?

- Fijne samenwerking en een investeringsfonds die gaat verkopen doet dit ivm het rendement, dus verkoop was te verwachten.

 

Wat moet Hema gaan opleveren ?

- Geen idee.

 

 

Bron : Papieren Editie Dagblad Van Het Noorden (DVHN)

Auteur : Redactie DVHN/Economie

Datum : 10-09-2010

Bewerking, inkorting tekst : Kimble

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er nog ECHT grote Nederlandse bedrijven dan ? Ik denk dat de meeste al lang in buitenlandse handen zijn, of gaan komen (hou bv de Chinezen in de gaten...) Bij deze overnames is het natuurlijk helder dat alleen de investering en rendement bij verkoop telt, voordat er ook maar gedacht wordt aan werknemers.... Je bent gewoon een nummer....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ronaldsl
Zijn er nog ECHT grote Nederlandse bedrijven dan ? Ik denk dat de meeste al lang in buitenlandse handen zijn, of gaan komen (hou bv de Chinezen in de gaten...) Bij deze overnames is het natuurlijk helder dat alleen de investering en rendement bij verkoop telt, voordat er ook maar gedacht wordt aan werknemers.... Je bent gewoon een nummer....

Je moet 2 dingen onderscheiden 1 bestuur en 2 aandeelhouders.
Alles wat beursgenoteerd is en dat zijn de grote bijna allemaal dan is t logisch dat er een groot deel van de aandelen in buitenlandse handen is zeker als deze bedrijven op meerdere [buitenlandse ]aandelenbeurzen geld gaan ophalen.
Maar als werknemer heb je in de eerste plaats met het bestuur te maken want aandeelhouder besturen niet die kunnen alleen dingen aannemen /wegstemmen.
In dat opzicht hebben we zat grote die een [nog]nederlands bestuur hebben.
Zeker met de crisis worden die niet zo maar even overgenomen.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...