Ga naar inhoud


Diesel?/Lpg?/of Benzine


ferrarisat

Aanbevolen berichten


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: Obi Wan

Gas kun je ook niet overal tanken en met een gastank heb je toch nog steeds een benzine deel nodig volgens mij. Moet je dan ook af en toe switchen of is dat niet nodig?


In Nederland is LPG goed verkrijgbaar. Alleen op zondag moet je weten waar je terecht kunt, omdat dan sommige pompen onbemand zijn. (En dan mag er geen LPG verkocht worden volgens de wet in NL)
Het overschakelen van benzine naar lpg gaat volledig automatisch met de moderne installaties. Daar merk je eigenlijk niets van. De auto start automatisch op benzine en als de motor warm genoeg is (+/- 1 à 2 minuten) dan schakelt ie over op lpg.
Je moet dus altijd wat benzine in de tank hebben. Hoewel je ook op lpg kunt starten als je dat persé wilt (als de benzine op is)...

Origineel bericht van: Obi Wan

Welke autos hebben af fabriek een gas installatie?


Af-fabriek... Dacia's hebben dat en Toyota Aygo's tegenwoordig.
Verder zijn er merken die voor een bepaald type auto de fabrieksgarantie niet laten vervallen als je een door hen aangeraden lpg-installatie laat inbouwen.
De Suzuki-SX4 bijvoorbeeld. En Citroën heeft dat ook bij een bepaald type.
Zullen er vast nog wel veel meer zijn. Gewoon even navragen bij de dealer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
Citaat:
@Tonskidutch,waar heb je die onzin van daan

van ARD Ratgeber Auto + Verkehr en de ADAC
Nou stuur ze maar een bericht dat er niets van klopt.Bron autogas.nl,dit klopt wel.Het megsel propaan butaan verschild in de zomer en winter,dit ivm de verdamping.Butaan verdampt niet als het erg koud is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zuivere berekening is heel moeilijk. De berekeningen op internet zijn altijd bevooroordeeld voor de aanbevolen brandstof.

 

Vaak wordt er domweg gekeken naar liters brandstof per kilometer, maar dat is onzin.

 

Een liter diesel bevat meer energie dan een liter benzine en in een liter benzine zit weer meer energie dan in een liter (vloeibaar) autogas. Je krijgt bij diesel gewoon meer energie geleverd, dan mag de literprijs hoger zijn. Hoe effectief de motor die energie er uit kan halen bepaalt weer het verbruik en motorvermogen. Een moderne dieselmotor is een stuk duurder dan benzine, maar gaat langer mee. De overige verschillen worden door de overheid veroorzaakt, belastingvoordeel voor autogas en belastingnadeel voor diesel.

 

Niets is zo onbetrouwbaar als de overheid dus daar kun je geen lange-termijn berekening op loslaten.

 

Een ander gegeven is de onbetrouwbaarheid van lpg ten opzichte van dieselmotoren. Veel bedrijven verbieden om die reden het gebruik van auto's met lpg in hun leasewagenpark.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
Origineel bericht van: Tonskidutch
Citaat:
@Tonskidutch,waar heb je die onzin van daan

van ARD Ratgeber Auto + Verkehr en de ADAC
Nou stuur ze maar een bericht dat er niets van klopt.Bron autogas.nl,dit klopt wel.Het megsel propaan butaan verschild in de zomer en winter,dit ivm de verdamping.Butaan verdampt niet als het erg koud is.


En toch heeft Tonski gelijk... In Zweden heet autogas "Fordonsgas"... (ett fordon is een voertuig). Het product is algemeen verkrijgbaar en behoort tot de milieuvriendelijkere brandstoffen. Het wordt internationaal ook wel afgekort tot CNG (wat misleidend :Compressed Natural Gas betekent). Fordonsgas zie je bij vrijwel iedere grote pomp... en bestaat uit Methaangas.
LPG of Motorgas zoals dat in Zweden heet is in Zweden vrijwel nergens verkrijgbaar. Het product wordt ook Gasol genoemd, maar dan zit het meestal in flessen. LPG is een mengsel van propan/butan in verhouding 96/4 het hele jaar in Zweden, In Nederland is het afhankelijk van het jaargetijde 50/50 - 70/30.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je voor de bijval, maar ik heb het zelf wellicht niet goed gedefinieerd

Autogas Versus Erdgas

was even met de terminologie / afkortingen in verwarring die in verschillende landen gebezigd worden.

 

er is dus wel degelijk een tweede gasvormige brandstof voor auto's

ciao

 

 

dus correctie bericht boven:

c) autogas is niet LPG en daar moet je wel aan denken mbt 't aantal pompstations die autogas hebben

moet zijn

c) autogas is niet aardgas en daar moet je wel aan denken mbt 't aantal pompstations die aardgas hebben

O Yeah

Yello

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerard 76
Origineel bericht van: wanderer
ik ben zeer tevreden met mijn belastingvrije dieseltje...


Haha,hoe lang nog belastingvrij?
Denk maar niet dat dit nog 2 jaar zo is.


dan heb ik altijd nog 5000€ voordeel gehad door het ontbreken van bpm......voorlopig lach ik....trouwens die 2 jaar voordeel is ook weer ca 2000€.....
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wanderer
diesel is het zuinigst in verbruik, het goedkoopst in aanschaf....geen bpm en geen mrb....heb zelf de Fabia GL 1.2TDI rij daarmee dik 1:22 en lach elke maand en bij elke tankbeurt....er zijn nu veel meer aanbieders van diesels zonder bpm en mrb....


Ik denk dat dit het enige juiste alternatief is.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je dan het probleem weer krijgt van dat het geen goedgekeurde brandstof is om hier te gebruiken.

Er zijn nl. wel alternatieven, maar dan krijg je weer met de wetgeving te maken die bijv. de veeeeel goedkopere slaolie verbiedt als brandstof.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja Sla olie,maar daar zit geen accijns op.in priciepe kun je ook op oud Frietuurvet rijden,wel eerst voor verwarmen en fiteren,vooral met oudere diesel motoren zonder Commonrail(elektronnische inspuiting)gaat dit prima.Maar ja hier in NL mag niks,alléén belasting betalen,maar dat Moet,om de banken over eind tehouden,anders gaan ze er nog vandoor met ons geld.Dus BELGIE of Germany.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...