Ga naar inhoud


Diesel?/Lpg?/of Benzine


ferrarisat

Aanbevolen berichten

Ik heb begin dit jaar de onderstaande afweging en berekening gemaakt bij de aanschaf van een 2e handse Renault Megane, benzine of diesel...

 

Extra voordeel wat niet in het overzicht staat is dat begin dit jaar een diesel uitvoering van dezelfde auto 1.000 euro goedkoper was dan deze auto in een benzine uitvoering...

 

De prijzen van tweedehands diesels zijn het afgelopen jaar veel harder gedaald dan vergelijkbare benzine modellen.

Een tweedehands dieselauto kost hierdoor inmiddels net zo veel of zelfs goedkoper als een vergelijkbare benzine variant.

 

Het omslagpunt wordt nu dus vrijwel geheel bepaald door het verschil in motorrijtuigenbelasting, brandstofkosten en het verschil in de verzekeringspremie.

 

Uit berekeningen blijkt dan dat het omslagpunt al bij een jaarlijks kilometrage van 10.000 km wordt bereikt.

De Bovag adviseert daarom consumenten om ook bij een lager kilometrage een dieselauto te overwegen.

 

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3951235/__Bovag__Koop_een_dieselauto__.html?p=37,1

 

 

rekenvoorbeeld 1.6 benzine:

=====================

 

Tankinhoud in liters: 60

Verbruik liter/100km: 7.04

Actieradius: 852km

Literprijs brandstof: € 1,40

Verzekering: € 396

Motorrijtuigenbelasting (1.190kg): € 496,00

(http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/)

 

Vaste kosten: 496 + 396 = € 892,00

Prijs per km (cent) (kosten tank benzine / actieradius): 60x1.4 / 852 = € 0.0985

 

 

rekenvoorbeeld 1.5 diesel:

=====================

 

Meerprijs Dieseluitvoering: € 0,00

Tankinhoud in liters: 60

Verbruik liter/100km: 4,72

Actieradius: 1.271km

Literprijs brandstof: € 1,07

Verzekering: € 504

Motorrijtuigenbelasting (1.235kg): € 1.156,00

(http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/)

 

Vaste kosten: 1.156 + 504 = € 1.660,00

Prijs per km (cent) (kosten tank benzine / actieradius): 60x1.07 / 1.271 = € 0.0505

 

 

Omslagpunt benzine / diesel:

=====================

 

Verschil vaste kosten / verschil brandstofkosten per km

 

[€ 1.660,00 - € 892,00] / [€ 0.0985 - € 0.0505] =

 

€ 768 / € 0.048 = 16.000km

 

Nu rijd ik zo'n 23.000 km voor woon/werk en prive dus ik bespaar met diesel tijden tov op benzine rijden. Daarbij komt nog dat diesel onderhoud goedkoper is bij de onderhoudsbeurten dan bij benzine auto's.

 

Deze berekening kan je uiteraard ook voor LPG/ Autogas doen.

Ik heb gekozen voor diesel omdat je hierbij meer koppel hebt en rustiger rijdt.

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Origineel bericht van: hemertje

rekenvoorbeeld 1.6 benzine:
Vaste kosten: 496 + 396 = € 892,00
Prijs per km (cent) (kosten tank benzine / actieradius): 60x1.4 / 852 = € 0.0985

rekenvoorbeeld 1.5 diesel:
Vaste kosten: 1.156 + 504 = € 1.660,00
Prijs per km (cent) (kosten tank benzine / actieradius): 60x1.07 / 1.271 = € 0.0505


Als je nu hiernaast de 1.6 met LPG zet en er vanuit gaat dat je met LPG 20% meer liters verbruikt dan bij benzine:
Verbruik liter/100km = 8,45
Actieradius bij tank van 50 liter = 592 km
Literprijs = € 0,57
Prijs per km (cent) (kosten tank benzine / actieradius): 50x0,57 / 592 = € 0.0481

Prijs per km is dus nagenoeg gelijk aan de dieselvariant, echter de wegenbelasting is een stuk lager met LPG dan bij diesel. En de verzekering zal wat goedkoper zijn. Daardoor spaar je € 500,- per jaar uit t.o.v. de diesel.

Kosten van lpg-inbouw niet meegerekend. Dat kost zo'n 1900,- euro. Maar dat valt gedeeltelijk weg tegen de meerkosten van een diesel-auto.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn auto (diesel bestelwagen, ex-grijskenteken, nog wel goedkoper dan een gewone diesel personenauto) is aan zijn 11e levensjaar bezig... en dus heb ik, omdat ik met hetzelfde probleem zit te worstelen "wat kopen als ik een nieuwe auto moet kopen", een eenvoudige excel sheet gemaakt.

Je noteert een aantal auto's die je 'denkt' dat goed zijn en noteert, aanschafprijs incl eventuele bpm, mrb, verbruik... en dan ga je rekenen... ik heb 3 jaarkilometrages genomen die ik 'waarschijnlijk' zal doen... en dan 2 versies voor hoelang ik de auto zal houden. 8 jaar en 10 jaar. Rij je langer is het dus 'winst'. De auto rij je helemaal op... en voor de goedkopere klasse auto's is dat dan ook wel zo.

Door de benzine en dieselprijs en eventueel dan ook LPG of CNG prijzen in te voeren krijg je dan de berekening hoeveel je auto op jaarbasis zal gaan kosten.

Ik weet momenteel nog niet welke het zal gaan worden... maar wat ik dus wel merk is dat het niet altijd de goedkoopste auto is de ook na 8 of 10 jaar het goedkoopste per jaar is!

Als het de bedoeling is om zuinig te zijn, zoals bij mij het geval is, is dit wel echt de moeite waard!

Bedenk wel dat je dus alleen auto's neemt die je ook echt zou willen kopen... het heeft geen zin om bijvoorbeeld een Toyota Aygo op te nemen als er constant 4 volwassenen van 2 meter lengte in moeten rijden... die auto zal dan misschien wel goedkoop uit de bus kunnen komen, maar als je er niets aan hebt, geeft dit alleen maar verwarring in je lijst.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is een diesel lobby en in Nederland is die zeer actief geweest rondom 1990 waardoor dus wetgeving en belastingstelsel in het voordeel van de diesel verbruiker (dus verkoper) is veranderd

 

als je op "diesel lobby" zoekt zul je overigens enkele interessante EN erg leuke commentaren vinden > zoals deze

 

enkel voor 6 assen geschikt of een tractor :D

 

oliemaatschappijen bleven met diesel zitten > dan creëer je de vraag (autoindustrie + overheden + reclame)

 

maar een feit is en blijft dat die lobby het voor mekaar gekregen heeft de diesel af te schilderen als beter voor het milieu

terwijl het eigenlijk enkel in echte turbines enigszins milieu vriendelijk verbrand wordt (temperatuur)

 

echter als je je herinnert aan de roetfilter discussie van vier jaar terug (die in de roetpot gestopt is) weet je dat de maatschappij heel veel belastingcenten kwijt is aan fijnstof consequenties in woningbouw, natuurbehoud en gezondheidszorg

 

je rijdt wellicht goedkoper, maar nog steeds ten koste van anderen

 

jeremies stellingen (toen 1993) dat ze zwaarder, luider en smeriger zijn zal wel iets verbeterd zijn maar roet uitstoot is nog steeds een heel groot probleem voor onze steden en dus gezondheid.

 

eigenlijk, moet het vervoer middels de automobiel voor iedereen even goedkoop of even duur zijn als je ervan uitgaat dat elk transportmiddel ook even milieuvriendelijk is per kilogram en afgelegde kilometer.

 

en dat is nu NIET het geval.

ciao

O Yeah

Yello

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schildert diesel nu wel heel slecht af. Diesel heeft echt heel wat voordelen boven benzine.

 

Het begint al bij het raffinage proces. In vergelijking met benzine is het veel makkelijker om diesel te winnen uit aardolie. Dat kost minder energie, en dus ligt het rendement hoger.

 

Je kunt ook heel makkelijk bruikbare diesel brandstof uit plantmaterialen winnen, bijna iedere moderne dieselmotor kan op slaolie etc. draaien.

 

Door de hogere compressie verhouding is het thermodynamisch rendement van een dieselmotor ook hoger. Dus uit dezelfde hoeveelheid energie in de brandstof haalt een dieselmotor meer energie aan de krukas.

 

Het hoge koppel bij lage toerentallen maakt de diesel heel geschikt voor gebruik in auto's bij normale kruissnelheden. Die lage toerentallen zorgen voor weinig mechanische verliezen in de motor zelf, dus ook voor een hoger rendement.

 

Het nadeel van dieselmotoren is dat het heel moeilijk is om de brandstof volledig te laten verbranden. Dat levert dus de bekende roetproblemen op. Naarmate de brandstof fijner verstoven wordt treedt dit probleem minder op. Vandaar die enorm hoge druk waarmee de dieselolie tegenwoordig wordt ingespoten. Het brandstof systeem van een diesel is dus heel kostbaar.

 

Vroeger waren diesels traag, en hadden weinig vermogen. Nu wint Audi er de 24 uur van Le Mans mee. Zoals ik het zie heeft de diesel de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: grunnsat

Het begint al bij het raffinage proces. In vergelijking met benzine is het veel makkelijker om diesel te winnen uit aardolie. Dat kost minder energie, en dus ligt het rendement hoger.


Maar dat is toch één en hetzelfde proces? Je bedoelt misschien dat benzine een hoger kookpunt heeft, maar het zou waanzin zijn om die dan maar af te fakkelen.
Ik heb zelfs begrepen dat de diesel in verhouding zoveel populairder is geworden, dat er zoiets als een benzineoverschot ontstaat. Geen idee meer waar ik dat precies gelezen heb, trouwens.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: kriebie

Maar dat is toch één en hetzelfde proces? Je bedoelt misschien dat benzine een hoger kookpunt heeft, maar het zou waanzin zijn om die dan maar af te fakkelen.

Diesel heeft een hoger kookpunt, het is gebaseerd op cetaan (16 koolstof atomen) en benzine is gebaseerd op octaan (8 koolstof atomen). Benzine wordt verder ook verkregen door zwaardere aardolie componenten te kraken, het is niet alleen een simpel kookproces.

Citaat:
Ik heb zelfs begrepen dat de diesel in verhouding zoveel populairder is geworden, dat er zoiets als een benzineoverschot ontstaat. Geen idee meer waar ik dat precies gelezen heb, trouwens.

Lijkt mij minder waarschijnlijk, ze kunnen m.i. het raffinage proces redelijk aanpassen op de wens.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was in belgie het geval: daar is diesel enorm populair (82% van van alle verkeersbrandstof is diesel!!!)

 

Probleem is dat bij het maken van diesel, benzine wordt verkregen (dat heeft dus met dat kraakproces te maken, als er dus ketens van 8 atomen zijn krijg je dus benzine...)

 

bron

Xtrend ET9000 - OpenPLi 4.0
Ontvangst: 7,13,19,23,28,42E

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet alleen belgie barst van de dieseltjes...wat dacht je van frankrijk?

eigenlijk knort half europa in een dieseltje behalve in NL want in het Haagse houden ze niet van diesel.....dus worden in NL al jarenlang de dieselrijders gestraft...met hoge taxes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mis alleen de 4e optie : Hybrid ?

 

Dus electrisch bij constante kruissnelheden en benzine/LPG bij accelereren...?

 

Iemand daar al cijfers over ????

 

Wellicht dat een prius of een civic nog zuiniger zijn dan de overige diesels en G3 wagens ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kan je een min of meer objectief het verschil zien in omslag punt tussen benzine en diesel.

Het gaat om nieuwe lease autos. Dus er is rekening gehouden met onderhoud, afschrijving, inruilwaarde, fiscale bijtelling en standaard kosten per kilometer.

 

Het lijkt mij om een totaal plaatje te maken voor ons "leken" een vrij complexe berekening. Dus deze handige calculator biedt dan wellicht enig inzicht.

 

Groet,

Twel12.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo, we kunnen tot eind 2013 zonder MRB blijven rijden dat is toch mooi 2 ,5 jaar x 1100€=2700€ verdient + geen BPM hoeven te betalen bij de aanschaf = ca 5000€ dus een kleine 8000€ verdient, dat is al meer dan de helft van de aanschafprijs van m'n Skoda.....tel uit je winst.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wanderer
zo, we kunnen tot eind 2013 zonder MRB blijven rijden dat is toch mooi 2 ,5 jaar x 1100€=2700€ verdient + geen BPM hoeven te betalen bij de aanschaf = ca 5000€ dus een kleine 8000€ verdient, dat is al meer dan de helft van de aanschafprijs van m'n Skoda.....tel uit je winst.....


Mooi want hebben net twee weken een Seat ibiza met 1200 dieselmotor aangeschaft voor de vrouw en dit is toch wel een besparing op de oude Fiat Panda van € 272,00 mbr/jaar
en de auto is heel wat zuiniger dan de Panda scheelt ook nog ongeveer € 450,00/jaar aan brandstof kosten maar wel € 75,00 meer aan verzekering.Dus ze is heel wat meer auto gaan rijden en bespaart ongeveer € 572,00/jaar. In vergelijk met een nieuwe Panda is het dus niet helemaal goed wat ik hier schets. Dan is er een prijs verschil in aanschaf van zo'n € 5000,00 dat de Ibiza duurder is.
Het is dus erg afhankelijk benzine, diesel of LPG waar de auto voor word ingezet.

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...