Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hierbij een variant op de bekende modellen van Wifi richtantennes die op internet te vinden zijn.

Na al eerder met Omni, Biquad, Yagi en andere vormen van antennes geknutseld te hebben vond ik een oude zaklantaarn en ben daar eens mee gaan experimenteren als richt antenne voor de camping. Nu blijkt dat (gemonteerd in de mast van een schotelantenne) het bereik ruimschoots voldoet. De gebruikte Usb stick is een ‘uitgeklede’ WL608 met een ring als ‘koelvin’ op de chip gelijmd, maar iedere andere stick zal ook wel werken. De hieraan gesoldeerde kabel is 3 meter en met een verlenging naar 6 meter is het signaal nog sterk genoeg. Er zijn geen metingen verricht maar een techneut met de juiste meters zal hier zeker nog wel iets over kunnen zeggen en/of verbeteren. Bijgaand een plaatje van het geheel.

post-48314-1318261263,9647_thumb.jpg

• 3 weken later...

Geplaatst:

Het kan aan mij liggen, maar dit kan toch nooit werken?!?!?

(lees: het bereik vergroten)

Zo ligt het brandpunt van die lens (reflector) niet op het punt waar de USB-stick is geplaatst, maar veel dichter tegen de reflector aan.. (denk waar normaal het lampje zit.).

Alles wat die spiegel ontvangt wordt gereflecteerd naar een plek waar geen ontvanger zit.

ik denk dat je hetzelfde bereik zult zien als de de USB-stick waterdicht verpakt en op dezelfde plaats hangt waar je nu deze lamp hebt hangen.

Eigenlijk hetzelfde als de lnb 2 meter van je schotel af plaatsen.

Geplaatst:

Is het nu alweer 1 april?

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

Natuurlijk zijn er altijd mensen die het bij voorbaat al niet serieus nemen en dan commentaar geven voordat het verhaal goed gelezen is en zijzelf een experiment gedaan hebben. Nee, de antenne ligt niet in het brandpunt van het oorspronkelijke lampje maar doe ik dat wel dan werkt het niet en ook niet als de stick in de lengte wordt geplaatst. Zoals ik in het plaatje heb aangegeven werkt het wel en denk daarmee tegemoet te komen aan een eerdere vraag op dit forum naar een eenvoudige richtantenne voor de camping. Verder blijft de vraag staan of een techneut met de juiste kennis en meters hier iets over kan zeggen. Als daaruit blijkt dat dit een ‘toevalstreffer’ is dan mag de forumbeheerder deze posting verwijderen.

Geplaatst:

Het is gewoon een prima oplossing en als het werkt dan werkt het gewoon!

Een alternatief hierop is de pringle bus en zo zijn er nog vele andere....

I_6_tt457.png

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

@winwiz

al zit er achter die pringles-can wel wat meer diepgang dan dat het zomaar werkt. De lengte van de bus is namelijk lang genoeg om er een complete golflengte in op te vangen wat de ontvangst ten goede komt.

(alhoewel de diameter van de bus eigenlijk wat te klein schijnt te zijn)

@pijpje, mooi dat je nog even reageerd. Het is zeker niet dat ik het niet serieus nam. Je uitspraak dat 'men' zelf niet even geexperimenteerd heeft klopt voor mij omdat ik redeneerde vanuit theorie. En nu komt'ie "Assuption is the mother of all fuck-ups". Je uitspraak heeft me getriggerd om even een experimentje te doen. en de uitkomsten zijn verassend !!

Ik heb hier een iets grotere zaklamp uit elkaar gehaald om eens even te kijken alleen een iets grotere reflector.

Deze heb ik plat op de tafel gelegd (spiegel naar boven)

Hierboven op verschillende plaatsen een 3-tal lampen.

Vervolgens met een stuk papier de zgn. hotspot opzoeken.

Deze ligt bij deze spiegel niet op de plaats waar het lampje zit, maar begint op de plek van het glas, en blijft tot ca. 5 cm buiten de relector aanwezig. daarna verstrooid het licht, net zoals op de plek bij het lampje. ... say what??

Nu de aanname die ik deed (en zeker weten meerdere met mij) was dat ik refereer vanuit onze schotels (spiegels) die wij aan de muur hebben hangen om zoveel mogelijk signaal te versterken/fixeren op 1 punt zodat we het (uberhaupt) op kunnen vangen. Een inkomend signaal dus.

Echter, bij een zaklamp wil je niet al het licht centreren omdat je anders niets ziet. Daarom vormt men de reflector (waarschijnlijk) zo dat de lichtbron niet in het brandpunt zit waardoor er een vertrooide lichtbundel ontstaat waardoor men op een gebied licht heeft i.p.v. op maar 1 heel klein plekje.

Een uitgaande straal.

(bij een zaklamp met verstelbare lichtbundel beweegt idd ook het lampje heen en weer irl tot de reflector)

Dus, JA!, na zelf een experimentje gedaan te hebben moet ik mijn mening herzien en concluderen dat het niet per definitie niet hoeft te werken. Ligt aan waar die specifieke spiegel zijn brandpunt heeft zitten. De aanname dat deze standaard op de plek zit waar het lampje zit gaat dan niet op.

Dus.. alweer wat geleerd. :D

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen