Ga naar inhoud


PC (Toshiba Satellite Pro L10 laptop) verschikkelijk traag


MBa

Aanbevolen berichten

klopt, er is een Norton 2005 meegeleverd maar die is er al afgekieperd... inclusief Office One Note (aangezien ik (lees: mijn moeder) dat toch niet zou gebruiken)

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Kun je niet ergens een echt kale winxp cd ritselen?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@winwiz, het kan absoluut niet dat dat een verschil zou maken... Deze PC heeft altijd perfect met deze OEM versie gewerkt en waarom zou dat nu (met als enigste verschil dat het nu 2 jaar later is) niet meer zo zijn?

 

Het moet gewoon een hardwarematig probleem zijn... Geheugen is het in elk geval niet... met een ander kaartje nog steeds hetzelfde probleem.

 

Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn dat een PC wel werkt maar de CPU zo goed als overleden is? Als dat mogelijk is dan verdenk ik mijn CPU er gewoon van (mede door het absurde misbruik).

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een cpu traag werd door verkeerd gebruik / ouderdom.. Of hij werkt, of hij werkt niet.

 

Wat ik wel af en toe meemaak, is dat de harde schijf langzaam aan het afsterven is, de machine werkt dan gewoon, zonder al te veel problemen, maar wordt eerrrrruuuggg tttrrraaaaagggg..

 

Misschien een testje waard!

 

groetjes,

 

Maestro

- - - - To SAT or not to SAT , that's the question - - - -

 

** Dreambox 500S - Humax 5400 - Target CI2000 **

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: MBa
@winwiz, het kan absoluut niet dat dat een verschil zou maken... Deze PC heeft altijd perfect met deze OEM versie gewerkt en waarom zou dat nu (met als enigste verschil dat het nu 2 jaar later is) niet meer zo zijn?

Het moet gewoon een hardwarematig probleem zijn... Geheugen is het in elk geval niet... met een ander kaartje nog steeds hetzelfde probleem.

Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn dat een PC wel werkt maar de CPU zo goed als overleden is? Als dat mogelijk is dan verdenk ik mijn CPU er gewoon van (mede door het absurde misbruik).


Kijk als "system" tegen de 100% cpu opslokt is hij dus ergens mee bezig. Nu is system (en ook svhost) zo'n proces die je niet ergens vast op kan pinnen dat hij dat of dat doet.

Je gebruikt een recovery cd die ook de nodige extra software bevat die misschien (!) zodra je hem aan het internet hangt meteen gaat updaten en eigenlijk niet goed uit de voeten kan omdat de software al jaren oud is.

Het rare met computers en software is dat je soms de meest onverwacht rare dingen kunt meemaken waarvan je eigenlijk zegt "het kan niet". De kunst is nou om dit soort dingen zo veel mogelijk uit te sluiten en dus installeren met een zo kaal mogelijke basis.

Tevens zeg ik probeer eens win7. Die mag je sowieso 30 (uitbreidbaar tot 90) dagen legaal als test gebruiken. Je zult verbaasd zijn hoe goed dat werkt op oude hardware.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@maestro, dat van die harddisk is inderdaad wel eens het proberen waard... moet ik alleen even goed opzoek gaan want ik dacht wel eens een 50GB erin te hangen (die het in een case gewoon perfect doet, deze uit die Toshiba trouwens ook) maar dat werkte niet... waarschijnlijk dus max uitbreidbaar tot 40GB deze laptop en hij heeft nu al een 40GB (van origine).

 

@winwiz, ik heb hier nu een WIN XP PRO uit 2001 liggen (dus zonder enige Service pack, de echte allereerste retail zeg maar). Zal het vanavond eens proberen.

 

Gisteren avond nog wel een keer de OEM versie opnieuw geïnstalleerd want ik wist nou niet meer zeker of ik al een LAN kabel in z'n kont geprikt had... deze heeft er nu in elk geval absoluut niet ingezeten en heb ook nog niets aangepast en het probleem met 100% CPU misbruik is er nog steeds.

 

Heb ook de laptop opnieuw open gehad en alles van verse koelpasta (met zilver deeltjes) voorzien. Heb wel het idee dat ik de fan minder hoor (maar dat kan ook illusie zijn). De oude (witte) pasta was in elk geval nog absoluut niet uitgedroogd.

 

Voor wat betreft Windows 7, dat houdt ik nog even als optie over om het te testen maar wil uiteindelijk die PC toch echt op XP hebben draaien (hoe zeer ik zelf Windows 7 zeer waardeer en er graag dagelijks mee werk).

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist een andere harddisk geplaatst (uit een Compaq Armada E500). Eerst nog even met de OEM versie maar weer 100% CPU misbruik.

 

In de Compaq werkt deze harddisk (met de XP die daar nog op stond) gewoon voorbeeldig (voor wat je mag verwachten met 800MHz) maar in de Toshiba dus wéér 100% CPU gebruik.

 

De XP PRO zonder ServicePack kan ik helaas niet testen want ik heb een leeg doosje van mijn kennis mee gehad... schiet niet op dus...

 

 

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een heel simpele test. Download een live CD van Ubuntu. Start er mee op en je hebt een volledig OS. Dan moet je toch redelijk kunnen bepalen of een en ander goed werkt. Kost niets enkel een lege CD. Ik gebruik dit meestal om snel te kunnen bepalen of er geen gekke dingen aan de hand zijn met de hardware.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.seniorweb.nl/nieuws.aspx?id=36587&nieuwsbrief17-2010

 

Tis wat he, ik had een laptop met dit verschijnsel en mijn schoonmoeder kan ook niets met haar XP laptop. Heb gisteren wel aantal updates gehad en lijkt het probleem hier bij mij verholpen. Weet nog niet of schoonmams al normaal met haar laptop kan werken.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,,

 

Kijk eens bij "start , configuratiescherm systeembeheer , logboeken"

Kijk of je fouten ziet bij het opstarten van je pc.

 

Kijk ook eens bij "start , configuratiescherm , systeem " dan het tabblad hardware dan tabblad apparaatbeheer .........

 

Zoek dan naar ...IDE/ATA/ATAPI-controllers..

Klik dan op Primaire IDE controller .. dan geavanceerde instellingen....

Kijk hier of je Harddisk in pio mode of in dma mode loopt...dma is beter/sneller..

 

Kijk ook eens bij Apparaatbeheer , tabblad Beeld...verborgen apparaten... kijk voor niet goed ge-installeerde hard/software/apparaten.. en verwijder die...

 

Kijk ook eens via taakbeheer hoeveel processen er lopen en schakel eens de overbodige uit. met msconfig ...

 

Beeldkaart test...

Probeer ook eens : start ,uitvoeren: dxdiag.exe voer daar de test uit en test je beeldkaart functie's onder het tabblad beeldscherm....

 

Soms word het gewoon niet goed herkent door sommige oudere laptopjes , ook een backup met ghost bv.. gaat niet altijd goed..

Soms heb je een nieuwe/andere driver(s) nodig die dan het trage probleem oplossen.

 

bert

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@winwiz, zojuist de DVD versie van knoppix gedownload (gebruikte al en oude versie om zo nu en dan wel een data te redden, al dan niet thuis, dan wel bij anderen.) maar die start niet eens op. Hij blijft hangen op het laden van "X.Org Server 1.7.4". Ubuntu is nu in elk geval aan het downloaden.

 

@Penthe, Bedankt voor je link. op zich omschrijft dit wel mijn probleem maar ik vermoed dat het hierbij gaat om PC's die aan het internet geknoopt zitten... Die van mij draait onder enige update op de allereerste uitgave van Windows XP zeer traag maar ook op de OEM versie. Dit bijde zonder enige vorm van internet of updates. De OEM versie heeft het altijd voorbeeldig gedaan.

 

@bert@ne, De logboeken tonen geen problemen (alleen 1 die ik zelf gecreëerd heb door iets te veel processen te stoppen).

 

Bij apparaat beheer staat de schijf op "DMA, indien beschikbaar" en daaronder staat "Ultra DMA Mode 5".

 

Bij de verborgen apparaten komt onder "Stuurprgramma's die niet Plug en Play-compatibel zijn" het apparaat "serial" naar boven. Deze verwijderd en herstart maar geen verbetering helaas.

 

Heb via taakbeheer een zooi processen uitgeschakeld maar helaas geen verbetering. Het enigste proces wat die 110% CPU misbruikt is "System", een die ik (uiteraard) niet kan stoppen.

 

Wat betreft de beeldkaartest, beide tests uitgevoegd en allemaal met succes doorlopen.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je er ook op gelet toen je de laptop open had dat er elco's bol stonden

wand ik heb hier 2 moederborden liggen met veel bolle elco's

die de verschijnselen vertonen die jij beschrijft

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@satencom, ik heb wel toen ik het moederbord in mijn handen had gekeken of er componenten gesprongen waren, niets gevonden, maar specifiek naar de elco's heb ik niet gekeken. Vanavond nog eens even openschroeven aangezien ik er nog steeds heilig van overtuigd ben dat het iets hardwarematigs is zou dit wel eens de gouden tip kunnen zijn.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist de laptop (weer) volledig open gemaakt en alle c'tjes gecontroleerd... geen van hen lijkt overleden te zijn. Overigens is het ook bijna niet vast te stellen aangezien er geen "normale" inzittem, alles is SMD.

 

1 Ding wat mij wel is opgevallen is dat er op een Intel chip (ik vermoed de video chip) een zwarte sticker zit (waarvan er meer inzitten op plekken waar je bij kan door een klepje los te nemen) en dat daar een klein puntje opzit (3mm diameter) wat verschroeid is (of in elk geval gesmolten is). Dit geprobeerd los te halen en met een mesje het gesmolten stukje weggeschrapt maar ik zie geen schade aan de chip.

 

Voor zover ik kan nagaan is werkt de video gewoon goed (lees: ik heb gewoon goed beeld).

 

Ik ga hem zo weer in elkaar schroeven maar ik vrees zachtjes aan een beetje dat ik de laptop maar beter uit mijn hoofd kan gaan zetten en hem een pensioen ga geven in het definitieve archief...

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar Windows in elk geval nog installeer een draait (zij het met een CPU misbruik van 100%)... krijg ik Linux niet aan de praat...

 

Knoppix loopt, zoals eerder gezegd, vast op X.Org en Ubuntu blijft een zwart scherm houden. Staat nu al 4 uur aan, dus verwacht niet dat er nog iets gaat gebeuren. Knoppix heeft afgelopen nacht de hele nacht aangestaan (uurtje of 10 in totaal) maar stond 's ochtends nog steeds op hetzelfde scherm met X.Org in beeld.

Windows: A 32 bit extension for a 16 bit patch to an 8 bit operating system, originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company, that can't stand 1 bit of competition.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...