Ga naar inhoud


Antenne advies gevraagd, 1 antenne naar 3 ontvangers


Neptunus

Aanbevolen berichten


Origineel bericht van: Neptunus
Maar door alle discussies weet ik nog steeds niet wat ik moet doen. De afstand van het platte dak naar de ontvangers is ongeveer 7 meter.
Tja, als je in 3-en gaat splitten ben je zeker wel 6dB, dus de helft kwijt, hier komt dan nog het verlies van de kabel bij. Als je genoeg hebt en blij bent met wat er overblijft dan kan je dat gewoon doen. Waarom probeer je het niet eerst zonder versterker en als het niet goed is dan zet je er een versterker tussen zo dicht mogelijk bij de antenne.
Neem dan wel een splitter die op alle poorten spanning doorlaat, of zet een powerinserter op de ingang van de splitter om de versterker te voeden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt er aan of je signaal van 1 kant komt of van verschillende kanten.(de duitse zenders bijvoorbeeld).

Er zijn DVBT antennes die ook rondom signaal opvangen en de gewone die dit minder doen.

Ik vind deze DVBT antennes vaak tegen vallen ten opzichte van de oude matjes. Maar meestal voldoen ze wel goed genoeg en zijn ze niet groot. Er zullen wel veel meningen komen maar vind zelf de strong DVBT antenne beter dan die van funke.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Edje.hoe kom je er bij komt dat je de helft kwijt bent met 6db,maar volgens mij heb je er de balllen verstand van,verlies coax meer dan 7m?als je goede Sat Coax gebruikt kun je wel 100meter gebruiken,ook bij sat ontvangst.Het verlies is nl freqentie afhankelijk DVBT gaat hoogstens tot 862MHZ kan. 69.Een goede splitter geeft overigens maar 2a3 db verzwaking per uitgang.Een versterkings faktor(is winst)dus als je nader hand 3dB verlies zou maken met een splitter,dan heb je nog altijd 100% signaal over bij een S/N 65dB of hoger bij 6dB versterking van de ant. bij een ant van een 8 elemets UHF ant 21-69 is 5..10dB,bij een 25 element UHF 21-69 heeft een winst van 9...13dB,een RASTER ant 10..13dB,deze ant heeft een Horizontale opening hoek van 48*graden,Vet.24* en is zeer geschikt voor DVBT daar hij minder richtings gevoelig is als lange FUBA ant.Dus met andere woorden als je een RASTER ANT. gebruit bijv,dan heb je helemaal geen versterker nodig mits het te onvangen gewenste signaal sterk genoeg is in jouw regio,anders een ruisarme UHF ant. verst,gebruiken zo dicht mogelijk bij de ant.Uitsluitend afgschermde splitter met F conktor aansluiting gebruiken.Bron ant.mat. Astro Haubtkatog 1987/88-2009/20010. Voor kabel netwerken dibkom Kabelnetz handbuch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
@Edje.hoe kom je er bij komt dat je de helft kwijt bent met 6db,maar volgens mij heb je er de balllen verstand van

Columbo ik heb zojuist besloten dat dit mijn laatste reactie is op jouw, in mijn ogen, onzin postings. Als er hier 1 de ballen verstand van heeft dan ben jij het wel.

Een splitter die 2-3 dB verliest bestaat volgens mij niet, anders graag link naar zo'n ding. We hebben het hier over een vraag van iemand die het in 3-en wil splitsen.

Voor mensen die mijn berekening bevestigd willen zien, kijk dan op http://nl.wikipedia.org/wiki/Coaxkabel , en dan onder het kopje bandbreedte. Daar kan je gewoon lezen dat met 6dB de helft van je signaal is verdwenen. Dat is nu juist het mooie van dB's als je snapt hoe het werkt. Uiteraard zal dit ook als onzin worden aangemerkt door mensen die denken hoe meer je achter elkaar typt en hoe langer je bericht is, des te meer gelijk je hebt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een passive één op twee verdeler geeft 4dB demping en een één op vier verdeler geeft 8 dB demping per uitgang.

Een één op drie verdeler zal daar tussen liggen. 6dB dus.

 

Ik zou een kleine yagi nemen, een UHF antenneversterkertje van een dB of 12 is al genoeg.

Een rasterantenne zou ik niet nemen vanwege zijn grote openingshoek, tenzij je verschillende zenders binnen de openingshoek wilt ontvangen.

Al met al hef je de verliezen op van de toevoer coax en de verdeler. En door de matige versterking krijg je geen ongewenste storingen.

 

Het idee van de verdeler en versterker met F-connectoren vind ik goed.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is de antenne met onderstaande specs voldoende? Moet de 5 volt voeding eraf?

 

specs:

 

König Yagi antenne voor de ontvangst van UHF signalen. De antenne is geschikt voor de ontvangst van Digitenne van KPN en andere digitale (DVB-T) signalen.

• Kanalen: 21-69

• Impedantie: 75Ohm

• Connector: f-type

• Versterking: 11dB

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

@edje.Aan wikipedia kun je géén rechten ontleden .Die ouwe Coax verkopen ze alleen in de bouwmarkt.er zijn verschillende soorten coax in de handel,en 50ohm voor computer netwerken gebruikt ook niemand meer tegen woordig.Speciale dubbel afgeschermde coax wat voor oa sat.inst.gebruikt word heeft heel wat minder verlies,en 100m coax is vaak geen enkel probleem meer.Ik werkte al aan ant.inst.al lang voor dat er Tv satelieten,en breedbeeld tv's waren,half nederland keek nog zwart/wit.Ik dus heb veel ervaring met ant.instalaties,die toen ook vaak nog 300 ohm kabel hadden.Internet Bestond nog niet en Hilversum 3 ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Xilence
Welke antenne versterkers zijn eigenlijk geschikt voor DVB-T signalen? Splitters moeten de 5 volt door kunnen geven, neem aan dat het ook voor de versterker geld?
Ik had er nog een oudje liggen, maar die geeft geen signaal door.
Alleen als je een versterker gebruikt voordat het signaal bij de splitter aankomt moet de splitter de 5 volt doorlaten. Als je geen versterker gebruikt dan kan je alle splitters gebruiken die geschikt zijn voor de UHF-band. Alle Digitenne antennes hebben wel een antenneversterker, dus als je die gebruikt moet je splitter wel de 5 volt doorlaten.

Je versterker hoeft niet de 5 volt door te laten, die moet alleen maar aan het werk met die 5 volt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het antwoord, maar ik denk dat ik het mijn vraag een beetje onduidelijk verwoorde.

 

Net als TS heb een splitter tussen de antennekabel gezet waardoor het ontvangst signaal op de tv minder werd.

Het idee is nu om een versterker er tussen te plaatsen, maar welke versterker is geschikt voor Digitenne of maakt dat niet uit.

Mijn voorkeur gaat uit naar een hirschmann of een König versterker.

 

Er hangt overigens een DVB-T Strong buitenantenne aan de muur.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Is de antenne met onderstaande specs voldoende? Moet de 5 volt voeding eraf?

specs:

König Yagi antenne voor de ontvangst van UHF signalen. De antenne is geschikt voor de ontvangst van Digitenne van KPN en andere digitale (DVB-T) signalen.
• Kanalen: 21-69
• Impedantie: 75Ohm
• Connector: f-type
• Versterking: 11dB

Dat lijkt me een goede oplossing...geen overmatig DX gedoe, niet al te groot. Ik zou hem zeker in overweging nemen.
Ik geloof dat EdjeKroketje de 5 volt problematiek al heeft uitgelegd.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die strong ant.als die passief is dus zonder verst,dan maakt in princiepe niets uit,als de versterker maar geschikt is voor de freqentie waar voor je hem gebruikt.Alleen de informatie is Digitaal ,de freq.band VHF/UHF waar op het DVBT signaal word uitgezonden is niet veranderd met DVBT,is dus het zelfde gebleven.Met andere woorden,al het ant matt.uit het analoge tijdperk kun je gewoon nog gebruiken.Als je maar goede kwalitijt gebruikt,dus een ruis arme verst is aan bevolen.Dus Hirschman is prima.PS de signaal sterkte is niet zo heel erg belangrijk,als je er maar voor zorgt dat je signaal niet te zwak wordt,anders krijg je beeld uival in de vorm van Blokjes.Dus als de signaal kwalitijt aanduiding op je reciever +-50% aan geeft heb je nog redelijk voldoende signaal.De sterkte van het signaal heeft geen invloed op de beeld kwalitijt.Overigens is de uitlezing/of aanduiding hier van bij elke reciver anders.Bijv.stong geeft bijv.50% en een ander merk bijv. 40% aan. !.....Je kunt nu een maal niet alles op internet lezen!Dus ook niet op wikipedia.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...