Ga naar inhoud


Geluids vertraging Digitenne Radio


rolandroland

Aanbevolen berichten

In de huiskamer luister ik naar Radio 1 via Digtenne en in de keuken naar Radio 1 via de FM. Ik merk op dat er nogal verschil in zit. Geluid van Digitenne komt veel later aan. Kan dat niet wat veranderd worden zodat dit verschil gelijk getrokken word? Bij de schotel heb je dit ook, maar dat ligt omdat er een hele afstand afgelegd wordt van de satelliet naar de aarde. Maar wat betreft Digitenne? Kan iemand mij dat uitleggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


De aanvoerwegen naar beide zenders zijn heel verschillend.

Voor DVB-T moeten de zenders gemultipexed/ge-encodeerd worden en daar is heel wat digitaal rekenwerk voor nodig. dat kost tijd en is duidelijk hoorbaar.

 

Technisch kan het wel gelijkgetrokken worden maar waarom?

Ik denk niet dat de kosten tegen de baten opwegen.

Voor hetzelfde geld luistert er iemand in de woonkamer via satelliet naar bijvoorbeeld radio 5 en in de keuken via de middengolf en in de bijkeuken via DVB-T en in de schuur via de kabel. Moet je eens horen wat dat een feest is.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Voor hetzelfde geld luistert er iemand in de woonkamer via satelliet naar bijvoorbeeld radio 5 en in de keuken via de middengolf en in de bijkeuken via DVB-T en in de schuur via de kabel. Moet je eens horen wat dat een feest is.

Ja da's ook lachen. laugh

Hier hebben we dat verschil zelfs met 2 verschillende DVB-T ontvangers. Portable TV met ingebouwde DVB-T in de keuken en een normale TV met settopbox in de huiskamer. De ene heeft daarbij een grotere vertraging waardoor je continue een soort soort echo echo kan kan horen horen als ze allebei hard genoeg aanstaan. aanstaan

Een oplossing? Hang een FM-transmitter aan de TV/ontvanger in de huiskamer en luister daarnaar met de FM-tuner in de keuken, dan loopt het mooi gelijk. Kan je ook meteen TV luisteren in de keuken, handig als je een programma aan het volgen bent en van de huiskamer naar de keuken en terug loopt.

Mocht de FM-transmitter niet genoeg bereik hebben, dan moet je er een spriet van 75cm aan knutselen, daarmee heb je genoeg bereik voor het hele huis (en een paar meter daarbuiten). smile

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je advies, leuk idee. In de krant stond een stukje hoe dat met voetballen gaat: 1 kijkt tv via schotel weer een ander via de kabel en nog een gezin via Digitenne. Alle zullen niet tegelijk juichen voor een doelpunt. Met mijn DAB ontvanger had ik het precies hetzelfde.

 

Ik heb een FM transmitter die 45 meter bereik heeft. Deze werkt alleen tussen de 88.0 tot 89.2. Op mijn Topfield ontvanger zit helaas maar 1 uitgang op voor audio. Via mijn dolby surround set kan ik echter het geluid ook oppikken via de scart plug. Zit er verschil tussen een tulp stekker en scart plug audio gedeelte? Ik kan het verschil niet echt horen. Dan zou ik namelijk via de tulp stekkers misschien dat kunnen brengen naar de FM transmitter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
De aanvoerwegen naar beide zenders zijn heel verschillend.
Voor DVB-T moeten de zenders gemultipexed/ge-encodeerd worden en daar is heel wat digitaal rekenwerk voor nodig. dat kost tijd en is duidelijk hoorbaar.
Ook aan de zenderkant treed vertraging op. Omdat de zenders in een SFN werken, moet voor iedere zender in dat SFN de pakketjes op exact hetzelfde moment worden uitgezonden. De weg naar de zenders toe is uiteraard niet gelijk en er moet nog wat zekerheid worden ingebouwd. De pakketjes hebben een timestamp meegekregen, worden vastgehouden door de zender en op exact het juiste moment de ether in gestuurd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...