Ga naar inhoud


Geen ontvangst BVN via satmex 6 (113 w) in Brazieli (Lagarto)


Gast aila

Aanbevolen berichten

Beste,

 

Ik ben gevestigd nabij aracaju in Brazilie (Latitude: -10.9145°, Longitude: -37.6639°)

 

Volgens de gegevens wordt er uitgezonden op de:

Satmex 6 (113W)

Elevation: 5.7°

LNB skew -78.7°

Azimuth (magn.): 295.7°

 

Frequentie: 12.080 GHz (ik kan mijn ontvanger enkel instellen op mhz dus naar mijn mening 12080

Polarisatie: Horizontaal

Symbolrate: 25635 Ks/s

FEC: 3 / 4

 

Alles zo ingesteld maar het signaal komt niet boven de 61%, geen enkel beeld of geldige transponder op deze positie. mogelijk zit ik er iets naast maar ik heb bijna alle posities gebrobeerd (zowel horizontaal als verticaal en de LNB skew aangepast. maar geheel niets.

 

Wat is in deze het belangrijkts en wat is de juiste volgorde van de 3 instellingen (Hor 113, vert 5,7 en de LNB skew -78,7)

 

De LNB komt uit Nederland en is universeel tot 12550 de schoteldiameter is 60 cm. De bekabeling is goed, de LNB naar mijn mening ook (ik heb ook een reserve LNB maar die doet hetzelfde, dus daar ligt het volgens mij niet aan.

 

Ik herrinner zo een 5 jaar geleden dat ik hier hetzelfde heb gedaan maar toen zond BVN uit op een andere sateliet, de verticale postie was toe zo dat de schotel bijna geheel naar boven gericht moest worden en bij de satmex6 is dat maar 5,7 graden. Dat vind ik vreemd.

 

Mogelijk kan iemand me toch helpen met een goede uitleg.

 

BVN zend uit op de KU-band via de satmex 6, maar volgens mij moet de LNB dit aankunnen, ook is volgens mij de instelling van 12080 goed, want in mijn dreambox 7020 kan ik geen GHZ instellen.

 

Mogelijk kan iemand me toch helpen met een goede uitleg.

 

 

Groetjes

 

Aila

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als jij op 37° west woont en de satelliet staat op 113° west, dan heb je inderdaad een vrij lage elevatie, ook al woon je zo te zien vlak bij de evenaar.

Ik kan me voorstellen dat je spiegel bij het juiste uitrichten zelfs wat "naar beneden moet kijken" als je een offset schotel hebt.

De veldsterkte binnen de footprint is ca. 51 dBw, dat is genoeg voor een relatief kleine schotel.

Dus als je zeker weet dat je schotel goed staat uitgericht, zijn er 2 dingen waar je op moet letten.

De skew: Dus de stand van de LNC in de houder. Zal bij die lage elevatie ook wat aangepast moeten worden. Bijna -78°. Dat is voor jouw lokatie als je achter de schotel staat en naar de LNC kijkt op ongeveer 4 uur (3 uur zou 90° zijn). Dat komt omdat jij ten zuiden van de equator woont. Je schotel moet dus naar het noorden worden uitgericht.

Ik had ooit eenzelfde situatie in de Kongolese Republiek waar ik een uplink moest uitrichten naar 68,5° oost. Daar zat ik praktisch op de equator.

En in Madagascar moest ik een schotel op 7° oost uitrichten. Dat is pal naar het noorden. Dat is heel verwarrend als je met onze situatie in Europa bekend bent.

Verder kan het zijn dat je LNC een wat afwijkende LOF heeft. De Dreamboxen zijn niet erg tolerant in dit geval en locken dan niet. Je kunt dit verhelpen door een iets afwijkende frequentie in te geven. Bijvoorbeeld 12176 - 12177 - 12178 - 12179 - 12180 - 12181 - 12182 - 12183 - 12184

Dan helpt een signaal meter natuurlijk ook als je die hebt.

 

Succes

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De footprint die op de BVN site staat geeft aan dat op jouw locatie de sterkte tussen de 47 en 48 dBw ligt.

Ik denk dat je zeker gezien de vrij lage elevatie een grotere schotel moet gebruiken. Ik zou met een 80cm schotel proberen.

 

grtz

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal hartelijk dank voor de reacties en de hulp bij het zoeken naar BVN in het noordoosten van brazieli.

 

maar ik HEB BVN INTUSSEN GEVONDEN, Het lag inderdaar aan de evaluatiehoek die minder rechtstond dan uit het vermoeden bleek. het lijkt of de schotel hier dus nog onder de horizon is uitgericht.

 

Het ontvangst is erg stabiel, 83%. En nu inderdaad een BIERTJE, komt goed uit zo net voor het weekend.

 

Groeten en een goed weekend

 

Aila

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...