Ga naar inhoud


triax schotel 88 CM,dubbele gradenboog,hoe zit dat precies?


maring

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik heb een vraagje over de triaxschotel 88 cm en de moteck SG2100a. Ik heb deze combinatie pas geinstalleerd en mij valt het op dat als het waait het beeld bijv. op 19,2 en 23.5 gr oost dan even bevriest.

Volgens mij zou jij met een 88 cm daar geen last van moeten hebben. Wie kan mij hier wat over zeggen??

Nu zit er bij de schotel een gedeelte waaraan de schotel wordt vast geklemd met aan beiden zijde een graden boog.

Maakt het nu wat uit hoe je die installeert want aan beiden zijde zit dus die graden boog en uit de bijgeleverde tekening kom ik het niet zo goed opmaken.

Maakt het in deze wat uit hoe die erop is gezet??

Bedankt alvast voor het meedenken.

 

gr Maring

Link naar reactie
Delen op andere sites


hoe de klem er op zit dat maakt niet zo veel uit, maar als het beeld bevriest dan zit er beweging in de schotel of hij is niet goed af gesteld

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Daarna zet je de schotel elevatie op 29 graden en zet hem op je rotor.

Dan wel 29 graden - de offset van rotorpijp.
Die staat iets van 5...15 graden schuin, staat bij de rotor vermeld hoe e.e.a. werkt.

VuPlus SoloSE2 met OpenPLI
Gilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotor
Locatie: 6.0E, 51.5N

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Hallo maring, in de ene stand van de graden klem heb je een elevatie bereik van 10-34 graden. En in de omgekeerde stand heb je een elevatie bereik van 23-48 graden. In nederland gebruik je een elevatie van ± 29 graden. Je kunt dus de beugel op 2 manieren gebruiken omdat 29 graden in beide standen in te stellen is.
Maar zo moeilijk is het ook weer niet, je stelt de elevatie van je rotor in op de lokatie waar je woont dus iets van ±52 graden. Dit is voor iedere lokatie in nederland natuurlijk weer anders. Daarna zet je de schotel elevatie op 29 graden en zet hem op je rotor. Je neemt nu de Sirius (5 gr E) als 0 punt voor je bereik, zoek daar een sterke zender en "fine tune" de elevatie (±29 gr.) van je schotel (dus niet van je rotor) op maximaal signaal.
En hoe je verder de schotel afregelt is hier al diverse keren aan de orde geweest. smile

Nou ben ik toevallig een moteck diseck 1.2 motor aan t installeren Sjaak.
Die 52 graden van je is de latitude en niet de graden instelling op de motor dat word dan in de tabel 38 voor een moteck.
Dan de bijbehorende schotelhoek staat in mijn tabel 22,5.
Ook je sirius verhaal dat is 5 graden afwijking neem dan de thor zit op 0,8 graden.
Met de sirius uitrichten zullen alle verre satellieten
slecht signaal geven.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Die 52 graden van je is de latitude en niet de graden instelling op de motor dat word dan in de tabel 38 voor een moteck.

De rotor heeft twee schalen.
Een met elevation. (zie manual voor de waarde die bij de latitude hoort)
De andere met latitude. Kun je ook direct gebruiken.

De schotel instelling = elevation - rotor offset (meestal zo'n 7.5 graden, dus 22.5 kan kloppen)

Citaat:
Ook je sirius verhaal dat is 5 graden afwijking neem dan de thor zit op 0,8 graden.

Klopt voor Nederland van geen kant. Sirius staat op ~1 graad west, thor 5/6 op 8.5 graad west...

VuPlus SoloSE2 met OpenPLI
Gilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotor
Locatie: 6.0E, 51.5N

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: arsat
Citaat:
Die 52 graden van je is de latitude en niet de graden instelling op de motor dat word dan in de tabel 38 voor een moteck.

De rotor heeft twee schalen.
Een met elevation. (zie manual voor de waarde die bij de latitude hoort)
De andere met latitude. Kun je ook direct gebruiken.

De schotel instelling = elevation - rotor offset (meestal zo'n 7.5 graden, dus 22.5 kan kloppen)

Citaat:
Ook je sirius verhaal dat is 5 graden afwijking neem dan de thor zit op 0,8 graden.

Klopt voor Nederland van geen kant. Sirius staat op ~1 graad west, thor 5/6 op 8.5 graad west...

Ik ga m vandaag uitrichten en op de sirius starten.
Voorheen op de thor icm met een motor altijd goed resultaat gehad maar dit was met een 130cm schotel degene op mijn avater.
Dus mogelijk is mijn ervaring daarom goed geweest.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Sirius op 1 graad west bedoelde ik ook de positie vanuit Nederland, niet de absolute positie qua longitude...

Dat is inderdaad 4.8E voor Astra 4a/Sirius 4, en 5E voor de Sirius 3/Astra 1e (niet meer actief...)

De SG2100A rotors hebben 2 schalen. Ene zijde elevation, andere latitude...

VuPlus SoloSE2 met OpenPLI
Gilbertini OP100L 100cm - MTI AP82-XT2N twin LNB - DG380 rotor
Locatie: 6.0E, 51.5N

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ene kant is de moteck schaal die je daar afbeeld en de andere kant zit de latidude schaal op de beugel.

Ik heb m klaar inmiddels goed signaal op hispasat tot astra 2.

Met een 65 cm triax. cool

Van 28 oost naar 30 west in 25 seconden weer beeld.

Daarom heb ik liever een moteck als een stabb plus t prijs verschil dan.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet ruzieen,elke sateliet die niet teveel naar de buren duwt op weinig selectieve schotel (Astra, Hotbird) is goed.

Je mag het nog op de turksat doen. Vermits je jouw positie t.o.v. de evenaar en de greenwich o-meridiaan weet.

tussen 0 en 28 graad oost kun je het nog met een oude antenne rotor af. Die heb ik ook nog vrolijk 15 jaar erbij staan.

 

Makkelijke is gebruik van beugels en rechte pijp die met opvulringen waterpas uitgelijnd kunnen worden. Maar geef toe ook al voor iemand met persé kromme buis klaar gespeeld t/m de Hispasat toe. Het uitrichten van een Triax losse dual LNB houder is lastiger :-)

Retired, when I get the Urge to Work, I lay Down until the Urge passes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...