DennisB Geplaatst: 22 september 2010 Geplaatst: 22 september 2010 Mijns inziens een grote stap voorwaarts in de adoptie van het Linux Platform voor consumentenpc's Citaat: Een ontwikkelaar heeft aan de Gallium3D-bibliotheek code toegevoegd waardoor DirectX 10- en 11-software onder Linux direct de gpu kunnen aanspreken. Door deze native ondersteuning kunnen mogelijk meer Windows-games op Linux draaien. De nieuwe code voor de Gallium3D-library, d3d1x geheten, is geschreven door Luca Barbieri. Volgens de programmeur gaat het nog om een eerste versie van wat uiteindelijk een complete Direct3D 10/11-implementatie binnen het grafische Gallium3D-framework moet worden, maar het zou al mogelijk zijn om enkele in DirectX geprogrammeerde texturing-demo's onder Linux te draaien. De ontwikkelaar stelt dat zijn code waarschijnlijk vrij eenvoudig verwerkt kan worden in Wine. Deze opensource Windows-emulator moet in het huidige ontwerp Direct3D-calls omzetten naar OpenGL met snelheidsverlies tot gevolg. Bovendien is ondersteuning voor de DirectX 11-api geheel afwezig in Wine. Door de d3d1x-code in Wine op te nemen zou het mogelijk moeten worden om Windows-games en -applicaties die gebruikmaken van Microsofts 3d-api op volle snelheid in Linux te draaien doordat de grafische hardware hiermee direct kan worden aangesproken. Barbieri meent dat het ondersteunen van DirectX in Linux ontwikkelaars de mogelijkheid geeft om een andere api dan OpenGL te gebruiken. Volgens de developer zijn DirectX 10 en 11 aanmerkelijk efficiënter en beter gestructureerd dan de huidige OpenGL-api. Barbieri hoopt dan ook dat Gallium3D met een volwaardige DirectX 10 en 11-implementatie zal uitgroeien tot een standaard die ontwikkelaars voor Linux en andere opensource OS'en kunnen gebruiken, mede omdat developers hiermee sneller en dus goedkoper zouden kunnen werken. Bron: www.tweakers.net Datum: 22-09-10 Auteur: Dimitri Reijerman Dreambox8000, Dreambox800HD & Multytenne HTPC: Ubuntu 10.4, XBMC
Lamko Geplaatst: 22 september 2010 Geplaatst: 22 september 2010 Ik zat het nieuwsbericht vol met bewondering te lezen maar hoe kan hij dit zo snel implementeren ? @DennisB Dat bedoel ik niet, de win32 api doen ze jaren over, en dit rolt er zomaar uit ? Mythbuntu 12.04 Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam
DennisB Geplaatst: 22 september 2010 Auteur Geplaatst: 22 september 2010 Je kan hem handmatig WINE in compileren. Hij is dus nog niet ge-implementeerd in WINE. Verder nu dat ik het stukje teruglees zie ik ook trouwens een foutje in het nieuwsbericht. "Deze opensource Windows-emulator moet in het huidige ontwerp Direct3D-calls....." Ik moet eerlijk bekennen dat de brakke ondersteuning van DirectX naar OpenGL mij er altijd van heeft weerhouden om een complete overstap te maken naar Linux. Dit bericht doet mij weer hopen op een Windows vrije zone Dreambox8000, Dreambox800HD & Multytenne HTPC: Ubuntu 10.4, XBMC
NINjak Geplaatst: 22 september 2010 Geplaatst: 22 september 2010 Als gaat dit flink mee gaat helpen dat ik onder linux goed en op (bijna?) full-speed kan gamen...dan staat er straks echt helemaal geen Windows meer op mijn pc. [funnymode] Mogelijk zal ik zal die dag nog wel een traantje laten [/funnymode] Voor het aantal linux gebruikers zal dit goed zijn want waarom zou je geld betalen voor een OS om te kunnen gamen en dan kan je zelfs nog meer games kopen. De toekomst zal het gaan uitmaken of en hoe het wat gaat worden. Dit soort ontwikkelingen zijn natuurlijk nooit slecht en ook niet de keuze onder welk OS je zou willen gamen en/of werken.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen