Ga naar inhoud


Brildragende autobestuurders dienen in de auto een 2e bril te hebben


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Hoi mensen,

Brildragende autobestuurders dienen in de auto een 2e bril te hebben, zoals iedereen weet.

daarover enkele vraagjes:

-Maar heb je hem ook als je een op sterkte aangemeten zonnebril meeneemt?

-Mag het een oudere zijn die net een dioptrie minder OF anders is? (behoudens een leesbril natuurlijk)

-Hoeveel mag dat in dioptrieën afwijken?

-Nieuwe rijbewijshouders hebben pasfoto zonder bril, wie weet dan dat ik brildragend ben?

 

bij de auto-verzekering heb je dat opgegeven, is dat direct op te vragen door de flik?

 

ciao

Schools Out For Summer

Alice Cooper

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Geen idee, als dat verplicht is.

Maar ik ben zelf brildragend en draag eigenlijk altijd lenzen. Maar ik heb altijd een reserve bril in de auto liggen. Je weet het maar nooit. Zonder oogaanpassing kan ik me niet in het verkeer begeven. Zelfs niet als voetganger.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

in diverse europese landen (oa Zwitserland) is het verplicht om een reservebril in de auto te hebben als je brildragend bent, volgens mij voldoet een zonnebril op sterkte ook aan die voorwaarde......voor mijn rijbewijs laat ik altijd pasfotos maken zonder bril.....dus ben ik niet-brildragend....

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Spanje is het ook verplicht en 2de bril in je auto te hebben. Zelf draag ik een bril met meekleurende glazen, maar dat werkt niet in de auto, dus heb daar ook een zonnebril in liggen. Verder heb ik ook nog een oude bril met iets minder dioptrie heeft. De politie gaat huis niet controleren hoeveel de strekte van je reserve bril is.

 

Salu2, D.Quijote

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn rijbewijs haalde had ik nog perfect zicht.

Inmiddels heb ik een bril (of lenzen, ligt aan mijn bui) maar dat staat nergens geregistreerd.

 

Trouwens, hoe zit het dan met mensen die eigenlijk een bril nodig hebben maar er niet aan (willen) beginnen?

Die krijgen pas problemen als de verzekering na een ongeval vermoedens heeft over verslechterd zicht en problemen gaat geven...

DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-T
Qnap NAS TS-210 Canal Digitaal & Digitenne
Wavefrontier T55 / Triax 88
met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat het in europa zelfs geharmoniseerd is qua medische geschiktheid heb ik wel gevonden

 

rijbevoegdheid en rijgeschiktheid zijn enkele zaken die ik al wat dagen ben aan het nazoeken

het CBR geeft toelichting op een aangepaste wet uit 2004 maar juist de bijlage inzake bril en/of contactlenzen vind ik nergens

 

feitelijk is een zichtbeperking tot 8 dioptrieën mogelijk voordat er een echte keuring aan te pas komt en die beperking op je rijbewijs onder punt 12 komt te staan.

 

maar meer vind ik er niet over...

 

ciao

Schools Out For Summer

Alice Cooper

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat het in andere europese landen verplicht is een 2e bril bij je te hebben wist ik, in Nederland is mij hier niks van bekend.

 

Het is zo dat wanneer je examen doet je een zogenaamde eigen verklaring moet invullen met je examen, 2 vragen daarvan zijn:

 

Citaat:
8a

 

 

Ziet u minder goed met één of beide ogen, zelfs als u gebruik maakt van een bril of contactlenzen?

 

 

 

 

Wordt of werd u behandeld door een oogarts? Of hebt u een oogoperatie of een laserbehandeling van de ogen ondergaan?

 

Wanneer het antwoord hierop Nee is mag je gewoon examen doen, en krijg je ook geen vermelding op je rijbewijs!

 

En dan is er ook niemand die officieel weet of je brildragend bent(zelfs niet door je pasfoto, want je pasfoto is van dat moment)

 

Waar je wel problemen mee kan krijgen is als na onderzoek na een ongeluk zou blijken dat je zicht niet goed was je verzekering moeilijk gaat doen.

 

En dan nog het verschil tussen rijbevoegdheid en rijgeschiktheid:

 

Na een examen geeft het CBR een (digitaal) uitslagformulier waarop staat je je rijgeschikt bent (uitslag voldoende).

Hiermee kan je naar het gemeentehuis om je rijbewijs aantevragen, wanneer jij je rijbewijs hebt ben je bevoegd een voertuig te besturen voor de categorie van het afgegeven rijbewijs.

 

Een bewijs van rijgeschiktheid is een half jaar geldig en je rijbewijs in principe 10 jaar(op de uitzonderingen (medisch/leeftijd daargelaten).

 

Wanneer je rijbewijs wordt ingevorderd(je bevoegdheid dus) kan er een onderzoek komen naar je rijgeschiktheid. De uitslag hiervan (d.m.v. examen of ander soort onderzoek) heeft dus direct weer invloed op het "terugkrijgen" van je rijbewijs. Niet geschikt = niet bevoegd

(wel bevoegd is niet altijd geschikt maar dat is weer iets anders :-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij een broodje aap verhaal.

Wat heb je nou aan verplicht een 2e bril.

Dat is alleen mensen met extra kosten opzadelen.

Als je hebt gezopen mag je ook niet meer rijden en heb je geen reserve hoofd bij je en neem je gewoon de taxi.

 

Het lijkt mij gewoon logisch dat als tijdens het rijden je bril kapot gaat dat je dan sowieso niet geschikt bent om auto te rijden.

Dan ben je nog onhandiger dan Mr Bean of je hebt zojuist een boom of vrachtwagen geramd.

En dan neem je ook maar een taxi.

 

Als je op vakantie gaat kan het wel handig zijn een oude bril of lenzen mee te nemen.

Dan ben je langere tijd van huis en loop je meer risico bij het partijtje voetbal of het raften.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch

Brildragende autobestuurders dienen in de auto een 2e bril te hebben, zoals iedereen weet.

Huh?

Voordat je iedereen hier aan het schrikken maakt is het misschien wel even handig als je erbij vermeldt voor welk land deze regel dan zou moeten gelden. In Nederland is dit vrijwel zeker niet het geval.
Link naar reactie
Delen op andere sites

om het nu af te doen als broodje aap is een beetje broodje poep, ome willem whistle

ik zoek naar de juiste internationaal afgesproken overeenkomst betreffende rijbevoegdheid en rijgeschiktheid inzake een medische indicatie

en de wettelijke OF verzekeringstechnische polis bepalingen inzake een tweede bril in de auto

 

dat lijkt me goed om te weten.

 

 

 

Schools Out For Summer

Alice Cooper

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: columbo
volgens mij zijn er geen Internationale afspraken ,ieder land heeft zijn eigen bepalingen.Echter bestaat er wel zo iets als een internationaal rijbewijs dit is in het Engels,dit word echter niet door alle landen geacepteerd.


En de landen waarvan de regeringen het wel accepteren kun je er ook weinig mee omdat ze altijd naar je originele rijbewijs vragen. Internationaal rijbewijs is onzin en geldklopperij.

Daarnaast heb ik nog nooit gehoord dat brildragers verplicht zijn een 2e bril in hun auto moeten hebben. Niet in Turkije, Nederland of Noorwegen.

Het enige wat je wel verplicht bent is een bril met de juiste sterkte te dragen wanneer je gebruik maakt van een auto. En dit is denk ik de enige regel die er bestaat omtrend brildragers. Je mag simpelweg niet autorijden wanneer je zicht belemmert is, dus een 2e bril is handig, verplicht lijkt me onzin.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh

Daarnaast heb ik nog nooit gehoord dat brildragers verplicht zijn een 2e bril in hun auto moeten hebben. Niet in Turkije, Nederland of Noorwegen.

In Oostenrijk en Zwitserland weet ik het zeker dat de aanwezigheid van een reservebril verplicht.
Volgens mij is dit ook voor Duitsland van toepassing maar daar kon ik zo snel geen gegevens over vinden.

Wat ik hierin veel belangrijker vind is dat jezelf altijd een reservebril in de auto moet hebben want je moet er toch niet aan denken dat jouw bril tijdens een reis defect of kwijt raakt en je geen reserve hebt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...