Ga naar inhoud


Eén nummer voor telefoontje naar gemeentehuis


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

 

Nou eindelijk gaan ze het eens wat gemakkelijker maken ipv al dat gezoek iedere keer. Stel dat je in Amsterdam woont dan hoef je voortaan alleen 14020 te bellen en je hebt het gemeentehuis aan de lijn. (tariefen.... daar is nog geen woord over gerept)

 

Zo ken ik nog wel een paar diensten/instellingen die dit ook maar eens in moeten voeren. Pak nu een huisartsenpost. Je zoekt je een omgang.

 

Eerste zet is iig genomen en maar hopen dat het uitrolt.

 

 

 

Citaat:
Eén nummer voor telefoontje naar gemeentehuis

 

OOSTERHOUT - 140162. Dat is vanaf 1 oktober het gezamenlijke telefoonnummer waarop de inwoners van de gemeenten Oosterhout, Dongen, Geertruidenberg en Drimmelen hun gemeentehuis kunnen bereiken.

 

 

Die haken daarmee aan op een landelijk fenomeen: alle gemeentehuizen in Nederland zijn op termijn bereikbaar via het cijfer 14, gevolgd door het netnummer. Daarmee wordt een voorschotje genomen op het programma 'Antwoord' van de rijksoverheid. Dat programma voorziet er in dat vanaf 2015 álle vragen aan de overheid, óók die aan het rijk en de provincie, beantwoord kunnen worden op het 'eigen' gemeentehuis.

 

Een woordvoerster van de gemeente Oosterhout: "Voor verschillende diensten van onze gemeente is nu een aantal tiencijferige telefoonnummers in omloop. Met deze operatie worden die vervangen door één, zescijferig en gemakkelijk te onthouden nummer. Die '14' is landelijk en het eigen netnummer kent iedereen."

 

Complicatie voor Oosterhout en zijn drie buurgemeenten (Dongen, Geertruidenberg en Drimmelen) is dat ze alle vier als netnummer 0162 hebben.

 

Dat is opgelost met een gezamenlijke aanpak.

 

Wie straks 140162 belt, komt terecht bij een computer, die vraagt welke gemeente men wenst. De woordvoerster: "Die computer herkent alle uitspraken, vanaf algemeen beschaafd Nederlands tot plat wostrouts."

 

Wethouders van de vier betrokken gemeenten tekenen op 30 september een overeenkomst op een centraal punt, namelijk de watertoren in Raamsdonksveer. Een dag later gaat het nummer 'in de lucht'.

 

De woordvoerster van de gemeente Oosterhout houdt nog een slag om de arm. "We moeten nog wat bekendheid geven aan het nummer en nog een en ander regelen. Het zal wel half oktober worden. Elk van de vier gemeenten heeft zijn eigen invoeringsdatum."

 

Overigens blijven de huidige nummers van de gemeenten nog minstens voor een ruime gewenningsperiode in de lucht. Vanuit het buitenland kan het 14-nummer niet gebruikt woorden

 

Bron: BNDeStem

Auteur: Kees Den Exter

Datum: 20 september 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: Kimble

Nou eindelijk gaan ze het eens wat gemakkelijker maken ipv al dat gezoek iedere keer. Stel dat je in Amsterdam woont dan hoef je voortaan alleen 14020 te bellen en je hebt het gemeentehuis aan de lijn. (tariefen.... daar is nog geen woord over gerept)

Zo ken ik nog wel een paar diensten/instellingen die dit ook maar eens in moeten voeren. Pak nu een huisartsenpost. Je zoekt je een omgang.

Eerste zet is iig genomen en maar hopen dat het uitrolt.



Citaat:
Eén nummer voor telefoontje naar gemeentehuis

OOSTERHOUT - 140162. Dat is vanaf 1 oktober het gezamenlijke telefoonnummer waarop de inwoners van de gemeenten Oosterhout, Dongen, Geertruidenberg en Drimmelen hun gemeentehuis kunnen bereiken.


Die haken daarmee aan op een landelijk fenomeen: alle gemeentehuizen in Nederland zijn op termijn bereikbaar via het cijfer 14, gevolgd door het netnummer. Daarmee wordt een voorschotje genomen op het programma 'Antwoord' van de rijksoverheid. Dat programma voorziet er in dat vanaf 2015 álle vragen aan de overheid, óók die aan het rijk en de provincie, beantwoord kunnen worden op het 'eigen' gemeentehuis.

Een woordvoerster van de gemeente Oosterhout: "Voor verschillende diensten van onze gemeente is nu een aantal tiencijferige telefoonnummers in omloop. Met deze operatie worden die vervangen door één, zescijferig en gemakkelijk te onthouden nummer. Die '14' is landelijk en het eigen netnummer kent iedereen."

Complicatie voor Oosterhout en zijn drie buurgemeenten (Dongen, Geertruidenberg en Drimmelen) is dat ze alle vier als netnummer 0162 hebben.

Dat is opgelost met een gezamenlijke aanpak.

Wie straks 140162 belt, komt terecht bij een computer, die vraagt welke gemeente men wenst. De woordvoerster: "Die computer herkent alle uitspraken, vanaf algemeen beschaafd Nederlands tot plat wostrouts."

Wethouders van de vier betrokken gemeenten tekenen op 30 september een overeenkomst op een centraal punt, namelijk de watertoren in Raamsdonksveer. Een dag later gaat het nummer 'in de lucht'.

De woordvoerster van de gemeente Oosterhout houdt nog een slag om de arm. "We moeten nog wat bekendheid geven aan het nummer en nog een en ander regelen. Het zal wel half oktober worden. Elk van de vier gemeenten heeft zijn eigen invoeringsdatum."

Overigens blijven de huidige nummers van de gemeenten nog minstens voor een ruime gewenningsperiode in de lucht. Vanuit het buitenland kan het 14-nummer niet gebruikt woorden


Bron: BNDeStem
Auteur: Kees Den Exter
Datum: 20 september 2010


ok op zich goed, maar wordt op den duur misschien toch wel lastig denk ik al die nummers onthouden ??
14 voor de gemeente, 27 voor de tandarts, 45 voor de huisarts, 74 voor de supermarkt, 12 voor de loodgieter !

is het niet handiger om bijv. dit in het leven te roepen: 0800-tandarts, of 0800-gemeente of 0800-supermarkt o.i.d. ??

mvgr,

djpetit

Rebox 9000HD, DM600; Twinmonoblock(19-23),78 cm Triax wok,Pioneer plasma scherm PDP436PE,Nikon D60,ps3 80 GB,, 9-9-9 getrouwd en trotse Pappa van de mooiste dochter ter wereld !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit een uiterst slechte ontwikkeling... Al die "speciale" nummers kosten veel geld, en als ze dat nu nog niet doen, worden dit soort nummers vrijwel zeker in de toekomst duurder dan gewone regio nummers.

Ik ben zo weinig mogelijk van dit soort nummers, ten eerste omdat ik niet te veel wil betalen, en ten 2e omdat je die nummers ook niet altijd en overal vandaan kan bellen...

 

Je moet gewoon het normale nummer bellen, en als ze je zeggen dat je het andere nummer moet bellen, gewoon glashard beweren dat dat nou net het nummer is wat je gebeld hebt, en dat het nu al de 4e kaar is dat je doorgeschakeld werd... ze helpen je dan vrijwel altijd wink

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

14020 bestaat al een paar jaar in Amsterdam, eerste voorbereidingen en testen dateren uit medio 2005.

Kan me voorstellen dat het makkelijk is als je geen zin hebt om een nummer op te zoeken. Anders werkt het knap vertragend door de lange wachttijden. Tevens betalen de gemeentelijke diensten voor dit service nummer, alle overgeschakelde gesprekken worden in rekening gebracht bij de betreffende dienst, en aan het einde dus bij de gemeentelijke belasting betaler

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nadeel is dat die nummers niet werken via Voipbuster of andere gelijkige soort programma's. Dus bel ik altijd het gewone nummer, het voordeel is dat ze dat niet kunnen zien als je via Voip belt.

 

Salu2, D.Quijote

 

 

 M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch zie ik wel een probleem. Als de marketing echt 14 + je netnummer wordt is dat vaak ohandig. Als ik alleen in de regio uit dit artikel kijk zie ik al wat problemen. Stel: Ik woon in Hank, dan heb ik ook 0162 maar zal ik toch echt 140183 moeten bellen, Dussen (0416) idem dito. Als ik aan de andere kant in Terheijden (076) of Lage Zwaluwe (0168) woon kom ik met 14 + dat netnummer ook niet ver want dan moet je weer wel 140162 draaien. Volgens mij is Geertruidenberg eigenlijk de enige van deze vier gemeenten die volledig in het 0162-netnummer valt.

 

Ik kan me voorstellen dat dit voor ouderen en mensen met een minder bedeeld geheugen nog wel wat verwarring op kan leveren. 14 + het netnummer van je gemeentehuis zou al betere marketing zijn. Dat klopt wel.

 

Overigens komen er hiervoor geen extra kosten (ook niet altijd lokaal tarief heb ik begrepen) want overheden mogen aan deze dienstverlening simpelweg geen geld verdienen.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Pedro Newbie

Ach waar hebben we het over, hoe vaak bel je gemiddeld het gemeentehuis per jaar, in mijn geval denk ik zo'n 0,16666 keer per jaar (6 jaar geleden ooit een keertje gebeld naar het gemeentehuis).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou die spraakcomputer moeten oplossen. Die 0800-gemeente (naamnummer) is dan idd wat beter.

 

Maar waarom niet gewoon 14postcode en klaar is kees.

 

Ik heb bijvoorbeeld het kengetal 0599 (is gemeente Borger-Odoorn, Drenthe) maar 0599 is ook Stadskanaal, Groningen.

 

Zo zie ik meer iets in een 149521 waarbij 14 het gemeentehuis is en door de 9521 weet de computer in welke postcode ik behoor en zo naar Borger-odoorn wordt doorgeschakeld ipv Stadskanaal.

 

Iedereen weet zijn eigen postcode beter dan een naamnummer (bomvol typefouten)

 

Nog gemakkelijker is het koppelen aan de database van 112. Dan hoef ik alleen 14 of liever 140 (geen 114 ivm 112 problemen) te kiezen en ik heb het gemeentehuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig de gemeente hier de afgelopen maanden 2x gebeld inderdaad via het nieuwe nummer. Aangezien de gemeente Emmen en Borger-Odoorn hetzelfde kengetal hebben krijg je wanneer je 140591 belt een computer waarna je moet inspreken welke gemeente je wilt.

Boven verwachting zijn de telefoontjes snel en keurig behandeld(en goed doorgeschakeld in 1x)

 

Wat ik dan wel verwarrend vind is dat de gemeente eigenlijk twee kengetallen kent (Schoonebeek heeft 0524) maar die moeten dus ook 140591 bellen, maar een redelijk gedeelte van de gemeente Coevorden heeft ook kengetal 0591 maar die moeten dan weer wel 140524 bellen. En zo heeft Borger-Odoorn ook meerdere kengetallen.

 

Ja Kimble jij moet dus ook 140591 bellen ipv 140599 kijk maar op de site van Borger-Odoorn.

 

Lekker helder ofniet?

 

De gemeente hier kan je ook nog steeds op het gewone nummer bellen en de doorkiesnummer worden ook nog steeds vermeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...