peterksr Geplaatst: 25 september 2010 Geplaatst: 25 september 2010 hallo, ik ben bezich om een blad in excel te maken om energie gebruik te berekenen voor huurders van een chalet. ik heb bv de cel O voor beginstand water en de cel P voor eindstand water en cel Q voor berekening totaal water verbruik. ik gebruik daar de volgende formule voor =SOM(P3-O3)*3,5 waar *3.5 het bedrag per kuub water is. nu is dit een berekening voor een klant maar ik heb meerdere rijen met klanten met de zelfde cellen dus cel O cel P en cel Q maar zoals je in mijn voorbeeld kan zien heb ik dus preces de cellen met regels aan gegeven dus P3 O3 Q3. nu zou ik willen weten of er een mogelijkheid is om met een formule de berekening per klant te maken zonder de rij te vermelden. ik bedoel dus =SOM(P3-O3)*3,5 zonder de regel aanduiding . als dit kan zou iemand mij dan de formule kunnen geven want dat zou veel werk besparen. ik kan het eigen bestand niet als bijlage toevoegen want heeft een xlsx extentie. alvast bedankt Peter 1 maal VU+ DUO +
Gast Kimble Geplaatst: 25 september 2010 Geplaatst: 25 september 2010 Hallo, Even het bestandje zoals je hebt inpakken (winzip, winrar) en even mailen of hier als bijlage posten. Zo aangepast en dan werkt het zoals je wilt. Nadat ik het heb aangepast krijg je een filmpje per mail (screencapture wat ik heb gedaan). Voor de meelezers hier zal ik het geheel uitkloppen Kimble
peterksr Geplaatst: 25 september 2010 Auteur Geplaatst: 25 september 2010 Origineel bericht van: Kimble Hallo, Even het bestandje zoals je hebt inpakken (winzip, winrar) en even mailen of hier als bijlage posten. Zo aangepast en dan werkt het zoals je wilt. Nadat ik het heb aangepast krijg je een filmpje per mail (screencapture wat ik heb gedaan). Voor de meelezers hier zal ik het geheel uitkloppen Kimble nou ik heb het bestand gezipt dus is nu als rar bestand toegevoegd. gr peter 1 maal VU+ DUO +
Kowalski Geplaatst: 25 september 2010 Geplaatst: 25 september 2010 Het rijnummer zal nodig zijn voor de berekening. Je kunt de cel met de formule echter heel eenvoudig kopieren van de ene cel naar de andere cellen daaronder, de rijnummers worden dan automatisch aangepast. Het beste reserveer je voor bedrag per kuub water ook een cel waar je naar verwijst zodat je die ook in 1 keer kan aanpassen. Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E
peterksr Geplaatst: 25 september 2010 Auteur Geplaatst: 25 september 2010 Origineel bericht van: Frank67 Het rijnummer zal nodig zijn voor de berekening. Je kunt de cel met de formule echter heel eenvoudig kopieren van de ene cel naar de andere cellen daaronder, de rijnummers worden dan automatisch aangepast. Het beste reserveer je voor bedrag per kuub water ook een cel waar je naar verwijst zodat je die ook in 1 keer kan aanpassen. kan je mij dan eens de formule geven zoals ik hem in moet voeren om het voor alle rijen te laten werken ? gr peter 1 maal VU+ DUO +
peterksr Geplaatst: 25 september 2010 Auteur Geplaatst: 25 september 2010 ik ben er uit had even niet goed gelezen bedankt Frank67 gr peter 1 maal VU+ DUO +
Gast Kimble Geplaatst: 25 september 2010 Geplaatst: 25 september 2010 Hierbij het aangepaste bestand. Kon op 2 manieren. Eén door gebruikmaking van een "$" commando, maar ik heb nu in de cellen waarin berekend wordt het volgende gedaan. Selecteer in de bovenste rij de cel met de berekening erin. Ga boven de cel staan in de rechteronderhoek en druk de <CTRL> toets in. Dan trek je in de kolom het door naar beneden. Behoefde maar in een aantal cellen en klaar was het verhaal. Zag wel dat als je er een kwartier meer aan besteed de eindstanden weer als beginstanden kan zetten bij volgende berekeningen. Is ook slechts één verwijzing en doortrekken. Doe dit bij Gas, Water en Licht en alleen ingave van eindstanden is voldoende. Ook optellen van (sub)totalen is de kosten kan je dan maken. Koppel je op blad 2 een grafiek van en je ziet visueel, wat er gebeurd bij een bepaald personen-aantal zodat je eventueel je verhuurkosten kan aanpassen. Naast de prijs die je wel in je hoofd zal hebben voor de verhuur zie ik geen toeristenbelasting, kan met 9 man in 2 weken aardig oplopen. Mocht je vragen hebben of aanpassingen willen, geef maar een gil. Wil je het filmpje hebben wat ik heb, dan even aangeven... zet ik hem elders op een server. Is iets te groot voor een normale mailbox.
peterksr Geplaatst: 25 september 2010 Auteur Geplaatst: 25 september 2010 dank je voor je uitgebreide antwoord en bijlage. in geval van energie is het zo dat ik niet de eindstand als volgende beginstand kan overnemen daar er wel eens een kleine periode tussen zit van leegstand van het chalet. daar dan de stoom en gas natuurlijk aangesloten blijft is er altijd wat gebruik wat niet door de verhuurders word gebruikt. het is een chalet in de ardenne dus s'winters moet er toch een kachel branden (dus gasverbruik zonder verhuring) het spreadsheet is gemaakt alleen voor mij als beheerder van dit chalet en ik ontvang borg betaling vanwelke ik de gemaakte energie en schoonmaak kosten moet aftrekken na het verblijf van deze personen. ik heb dus met huurbedragen en toeristen belasting niets te maken dit rekend de eigenaar/verhuurburo aan. bij de huurders. ben nog wel nieuwschierig hoe dat met het "$"commando werkt. filmpje lijkt mij ook interesant gr peter Ps kan je mij nog vertellen hoe ik het euro teken kan krijgen bij de bedragen van totaalverbruik electra,gas en water in die bewuste cel ? 1 maal VU+ DUO +
Gast Kimble Geplaatst: 25 september 2010 Geplaatst: 25 september 2010 Het bewuste filmpje, ingepakt van een 2,78MB is naar je gemaild. Door de cellen waar bedragen moeten komen te selecteren. (bijvoorbeeld de bovenste in een kolom selecteren en dan doortrekken naar onderen zodat je meerdere cellen hebt geselecteerd) Dan druk je op de rechter-muistoets en kies je celeigenschappen. Hierbij heb je de optie valuta. Dan heb je de keus om een symbool (in dit geval de €) te selecteren en dan aan te geven of bij negatieve getallen er een -teken of in het rood moet worden weergegeven alsook hoeveel decimalen achter de komma. Kies het Euro teken (€), 2 decimalen en rood voor negatieve waarde. Toepassen (OK) en klaar. Heb het voor je in het filmpje gezet en bij een kolom in het aangepastte voorbeeld. (Zie bijlage) Het dollarteken ($) werkt iets anders, maar is eigenlijk een must in berekeningen met cellen die verspringen in rijen en kolommen. Zal hiervoor proberen een simpele uitleg te maken die iedereen begrijpt. Het is even doorhebben en je kan er enorm veel profijt van hebben. Zal het uitwerken. verhuringen Segers.zip
peterksr Geplaatst: 25 september 2010 Auteur Geplaatst: 25 september 2010 hallo Kimble hier het door mij aangepaste bestand gr peter 1 maal VU+ DUO +
Gast Kimble Geplaatst: 25 september 2010 Geplaatst: 25 september 2010 Nou ziet er toch goed uit ! Je zou nog op de cel R17 de tekst "Totaal" kunnen zetten en dan op S17 de berekening "=SOM(S3:S15)" zodat je de het totaalbedrag ziet. (Natuurlijk wel de eigenschappen van cel S17 ook in valuta zetten en R17 in tekst) Aanhalingstekens in beidde gevallen niet gebruiken. Met betrekking tot het $ teken, zoals ik al aangaf voor vaste waarde, in sheets. Het heeft te maken met vaste waarden die je in berekeningen door de gehele sheet wilt gebruiken. In jouw specifieke geval zou je dus cellen kunnen aanmaken met de waterprijs/kuub, stroomprijs/KWh en gasprijs/kuub. Alleen door die waarde dan te veranderen, wordt die doorgevoerd in de gehele sheet zonder dat je in een cel een formule moet gaan maken en moet knippen en plakken (lees:dupliceren) Stel =A2/(1+$C$5)^B3 in een cel betekend dat bij het "doortrekken, knippen, kopieëren" van deze formule in een andere cel A2 en B3 wijzigen (het zijn nl. verwijzingen) en de waarde $C$5 (dus cel C5) blijft bestaan. Die cel C5 is dus een gegeven vaste waarde. Niet 100% vast natuurlijk, want cel C5 mag ook een berekende cel zijn. Hoop dat het zo iets duidelijker is. In jouw specifieke geval kan je dus het één en ander zodanig aanpassen dat je op een cel de huidige prijs per kuub/gas zet en dit ook zo doet voor water en licht. Stel voor: A3 = cel gasprijs 1,34 A4 = cel waterprijs 1,10 A5 = cel electraprijs 1,70 Mocht er nu een wijziging komen in de gasprijs dan is het slechts alleen cel A3 wijzigen, daar je inmiddels de berekeningen hebt aangepast naar verbruik*$A$3 Door de gehele sheet wordt dan alles aangepast en knippen en plakken is niet meer nodig. Een klein ""rekenkundig" probleem is dat je bij het optellen van de totaalkosten de mist in kan gaan. Hiervoor kan je gebruik maken van een wat complexere formule met datum, maar ook het tabblad geheel kopieëren naar een volgend tablad met de nieuwe ingangsdatum en de al betaalde regels verwijderen. Voor de netheid, kan je een blad aanmaken met de totaalprijs. Zo'n formule ziet er uit als BLAD1(S16)+BLAD2(S16) etc etc Als er nog vragen zijn , ik hoor het wel.
Con Geplaatst: 25 september 2010 Geplaatst: 25 september 2010 F4 is hier het toverwoord. Met F4 kun je cellen absoluut maken waarbij een string ($) voor de cel wordt gezet. Zo kun je met herhaaldelijk F4 intoetsen kiezen voor de kolom, de rij en indien nodig de rij en kolom absoluut maken. Ga maar eens in een formule staan op een cel en toets F4 herhaaldelijk en zie wat er gebeurt. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Gast Kimble Geplaatst: 25 september 2010 Geplaatst: 25 september 2010 Origineel bericht van: Con F4 is hier het toverwoord. Met F4 kun je cellen absoluut maken waarbij een string ($) voor de cel wordt gezet. Zo kun je met herhaaldelijk F4 intoetsen kiezen voor de kolom, de rij en indien nodig de rij en kolom absoluut maken. Ga maar eens in een formule staan op een cel en toets F4 herhaaldelijk en zie wat er gebeurt. HG CC Mooi, maar als ik hier op F4 druk, maakt niet uit in welke pakket of buroblad, dan gaat mijn pc handelingen opnemen (geen video zoals ik met Jing doe) die vaak herhaald moeten worden, zodat ik die dan met F5 weer opstart. Heb t/m F7 mijn functietoetsen een eigen commando toegewezen. Maar het klopt.... via F1 had ie het ook kunnen vinden
peterksr Geplaatst: 26 september 2010 Auteur Geplaatst: 26 september 2010 nou daar ben ik weer dus. ik ben de zaak nu wat aan het verfijnen en zou graag eens weten hoe ik dus in plaats van de electra dag en nacht aparte afreken bedragen tegen nu de som van het totaal gebruik electra dag en totaal gebruik nacht maal de kwh prijs kan maken. nu bereken ik de bedragen apart door de formule voor de dagstand als volgd te doen : =SOM(J3-I3)*0,35 en achter het sterretje is dan de kwh prijs. aangezien de kwh prijs van de dag een nacht stroom voor het zelf kwh bedrag (0,35) wil ik de som samenvoegen in een toalen prijs electra. nu zou ik een aparte kolom van de kwh prijs willen maken en daar dus de totalen kostprijs electra verbruik van het totaal dag en totaal nacht te samen in een kolom te willen zien. nou ik hoop dat mijn uitleg begrepen word en voeg nog even het exel blad toe zoals het nu is dus zonder de door mij geopperde verandering. gr peter 1 maal VU+ DUO +
Gast Kimble Geplaatst: 26 september 2010 Geplaatst: 26 september 2010 Moest even een paar keer lezen voor ik door had wat je bedoelde Maar na kolom N heb ik een kolom ingevoegd (de ouder O-P-Q etc verschuiven dan automatisch. Die nieuwe kolom heet O. In O heb ik gezet =kosten verbruik electra dag + kosten verbruik electra nacht. Bij de totale optelling van de kosten heb ik de dag en nacht kolom verwijderd en daar de kolom totale kosten electra. Maar even wat anders. Als ik cellen naloop zie ik geen eenheid. Zo zie ik op een rij een geheel andere berekening bij de kosten. Kan zijn dat die mensen geen borg hoeven te betalen. Mocht dat zo zijn dan kan je dit aanpassen in het begin van de kolommen. Iets van Borg, Borg betaald, Borg niet nodig. Bij borg heb je een vast bedrag die € 400,= dus als die betaald is dan vul je het betaalde borg bedrag in de volgende kolom. Middels een "x"-teken in een volgende rij kan je zeggen of borg dan nodig is of niet. We horen het wel weer.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen