Ga naar inhoud


nl zenders ontvangen


Gast petervanleeuven

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: vasonline
Alex:
Welke zenders geeft ie aan dat je kan ontvangen op je locatie?
Heb je buitenantenne type yagi o.i.d. ?

Groetjes,

S.

Bij mij is dit allemaal theoretisch aangezien ik (nog) geen antenne geplaatst heb. Het zal dan wel een Longwing UHF-antenne van Fuba worden, die heb ik nog liggen uit de analoge tijd. Met moeite kon ik toen net kanaal 25 uit Waver ontvangen (Télé21), antenne op ca. 10m hoogte, locatie Barendrecht (vlak onder Rotterdam).
Heel soms bij bepaalde condities kwamen de Duitsers (o.a. Wezel) en soms wat Britse zenders door.
Hij zal ook nu vn. geplaatst worden voor de Vlaamse zenders.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: Alex1970
Origineel bericht van: vasonline
Alex:
Welke zenders geeft ie aan dat je kan ontvangen op je locatie?
Heb je buitenantenne type yagi o.i.d. ?
Groetjes,
S.

Bij mij is dit allemaal theoretisch aangezien ik (nog) geen antenne geplaatst heb. Het zal dan wel een Longwing UHF-antenne van Fuba worden, die heb ik nog liggen uit de analoge tijd. Met moeite kon ik toen net kanaal 25 uit Waver ontvangen (Télé21), antenne op ca. 10m hoogte, locatie Barendrecht (vlak onder Rotterdam).
Heel soms bij bepaalde condities kwamen de Duitsers (o.a. Wezel) en soms wat Britse zenders door.
Hij zal ook nu vn. geplaatst worden voor de Vlaamse zenders.

Voor Digitenne indoor op 1,5meter zou je 82dB moeten invullen; voor outdoor op 10meter 56dB threshold.
Voor DVBH wordt gerekend met 56dB indoor.
Helaas zijn de diagrammen op FMscan niet de werkelijke zoals KPN ze uitzend maar wat men binnen de ITU heeft goedgekeurd dus het maximale wat mag.
Ik heb deze waarden niet zelf uitgevonden maar gevonden bij de planningtools die Ofcom in de UK gebruikt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: EdjeKroketje
Origineel bericht van: Bart Lowagie
Met zo'n richtantenne moet het zeker lukken. Misschien een iets zwaardere versterker nemen zoals bvb Johansson 7315 welke een versterking heeft van 25db.
Dit is niet helemaal juist.
Je antenneversterker zou eigenlijk net zoveel moeten versterken als dat je in de kabel verliest. Als die veel meer versterkt kan je weer andere rare dingen krijgen als oversturingen van zenders in de buurt. 10-15 dB zou voldoende moeten zijn en dan het liefst een zo laag mogelijk ruisgetal.
Het gaat namelijk niet om de klemspanning maar het gaat om de afstand tussen signaal en ruis. Deze vergroot je niet door een versterker te kiezen met een grotere versterker.


Ik vraag me af of je daar gelijk in hebt. Wellicht hangt het van de toestand van de tuners van huidige digitale ontvangers af. In de analoge tijd heb ik enorm veel geexperimenteerd met antennes en antenneversterkers in combinatie met laag verlies kabels zoals de Pope H43. Ondanks het feit dat er professionele versterkers met extreem lage ruisgetallen waren bleek toch steeds weer dat een Polytron breedband UHF versterker met maar liefst 32 dB versterking toch steeds weer de beste resultaten gaf. Destijds kon ik in noordoost Brabant vrijwel dagelijks zenders uit Engeland (Tacolneston, Crystal Palace), Frankrijk (Lille, Mezieres-Charlesville), Hessen (Grosser Feldberg), de DDR (Brocken, Inselsberg) enzovoorts uit de ruis zichtbaar maken als er GEEN speciale condities waren.

De verklaring was dat er niet alleen kabelverliezen goed te maken zijn, maar ook dat de tuner zelf een eigen ruisgetal heeft dat als het ware moet worden overkomen.

Maar goed, op FM werkt een versterker eerder negatief als je tenminste een goede ontvanger en antenne gebruikt, de reden is dat een FM-antenneversterker doorgaans meer ruis geeft dan een goede gevoelige FM tuner voor DX gebruik.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Alerius
[De verklaring was dat er niet alleen kabelverliezen goed te maken zijn, maar ook dat de tuner zelf een eigen ruisgetal heeft dat als het ware moet worden overkomen.
Maar goed, op FM werkt een versterker eerder negatief als je tenminste een goede ontvanger en antenne gebruikt, de reden is dat een FM-antenneversterker doorgaans meer ruis geeft dan een goede gevoelige FM tuner voor DX gebruik.

Je hebt 2 ruisbronnen in serie staan, 1 is de antenneversterker + het verlies in de kabel van de antenne naar de antennversterker. Nummer 2 is de ruis van de ontvanger + het verlies in de kabel van antenneversterker naar de ontvanger.
De eerste is ver uit het belangrijkste in de hele keten. Je kunt het hier hier goed bekijken en berekenen. First stage is dus antenneversterker gain en ruis, waarbij het verlies van de antenne naar de versterker opgeteld dient te worden bij het ruisgetal van de versterker. Dus als de versterker 5dB ruist en je kabeltje 1dB verliest dan is het ruisgetal van je eerste trap totaal 6 dB. Hetzelfde geldt voor de tweede trap dat je ruis is van je ontvanger + het verlies in je kabel.

Speel is wat met de getallen en je zult zien hoe belangrijk de eerste stap is.

Op FM zijn de kabelverliezen uiteraard veel lager dan op UHF.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...