Ga naar inhoud


[Televisie] Vergeet 3D,Ik wil 8K pixel kwaliteit.


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Komt ie, een een Kimble-Fish vertaling.

 

Bron: NederlandsMediaNieuws

Auteur: Sybren Arnoldus

 

Citaat:

In een vorige posting schreef ik over indrukwekkende 4K televisietoestellen. 4K heeft natuurlijk wel wat in samengebruik op televisie en in digitale bioscopen.

Maar nu is er inmiddels een nog meer indrukwekkend systeem: 8K

 

Op de IBC 2008 was ik voor het eerst getuige van een 8K demo, ook bekend als Ultra-HD of Super Hi-Vision. De Japanse uitzendorganisatie NHK ontwikkelde het en de basis is eigenlijk een videosysteem met een resolutie van 7680* 4320, wat 16 keer groter is dan HD. Ieder jaar staan ze wederom op de IBC met een nieuwe demo met een groeiende technology die steeds opnieuw indruk maakt.

 

De ervaring die ik had opgedaan met de 4K schermen is bijna hetzelfde als de 8K digitale camera. Het is net zo scherp als de realiteit in het echt. Vergelijk het alsof je door een raam naar buiten kijkt en van alles ziet, maar nu tegen een scherm aan kijkt. Niet eens onecht, maar gewoon veel pixels.

 

De camera

 

In 2008 was de camera groot! Nu ziet ie er uit als een standaard hihg-end studio camera. Nog niet echt portable omdat alles een factor 16 keer groter moet zijn en veel krachtiger.

 

Er zijn verder ook nog wat kleinere problemen zoals de chromatische aberratie, maar het is nog in ontwikkeling dus een kwestie van tijd.

 

Er is echter nog een probleem, de mens. De camera zal steeds verbeteren, maar het menselijk oog heeft zijn limieten. Het 8K beeld is zo scherp en zo vol met details, dat het voor de mens moeilijk is om op andere objecten te focussen.

 

De cameraman moet het publiek volgen via een scherm en ziet andere dingen ronom hem niet meer. Om het beeld optimaal te houden zal hij langzaam de camera moeten bewegen en goed de foucus, diepte en het zichtveld in de gaten houden.

 

8K kan ook de dood betekenen van prachtig gevulde schermen met close-ups. Dit omdat iedere onvolkomenheid van het object enorm scherp op het beeld zichtbaar zal zijn. Zelfs perfecte make-up kan dit niet verdoezelen. De 8K digitale bioscoop definitie zal een andere manier van film maken moeten krijgen. Zoals bijvoorbeeld het bekende IMAX-Stijl

 

Over IMAX gesproken, ze zijn ook bezig met de ontwikkeling van een nieuwe digitale IMAX 3D camera. Jammer dat het 3D moet zijn. Stereoscopie 3D in 8K is echt niet nodig. Je zal eerder 16x meer kans op hoofdpijn krijgen. Een gratis paracetamol bij iedere 3D-bril kan dat wel oplossen.

 

 

 

Spelen met de grote mensen spullen

 

22.1 audio

Jij dacht dat 5.1 (home cinema) of 7.1 (digital cinema) indrukwekkend is ? Dan heb de dus 22.1. audio nog niet meegemaakt. Ja, je hebt 22 microfonen op de set voor een opname en eindigd met 22 kanalen vol audio om 22 speakers aan te sturen in de bioscoop. Oh, ja en nog een subwoofer.

 

Waarom zoveel audio kanalen ? Nou, geluid komt niet alleen van links, rechts, van voren of van achteren, het kan ook van boven komen, vanaf beneden of welke hoek dan ook en ertussen.

 

Om die kanalen te mixen heeft NHK een Wii-achtige controller ontwikkeld om ieder kanaal in 3D ruimte te plaatsen. (Silm bedacht)

 

 

Morgen meer, want de data-opslag van al dat moois kan in je broekzak.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Origineel bericht van: satcat
Hier hebben we het er ook al over gehad.
Klik


Bijna goed, want het deel wat er bij hoort, de opslag is een leuke "gagdet". Dit is een artikel van een onafhankelijke verslaggever die naast de Video en Audio die ik bovenstaand heb gezet iets verder doorgevraagd heeft, waar toch al die data op te slaan.

En dat past dus in je broekzak. De kans dat de uiteindelijke discussie is dat Blue Ray en DVD zo 2010 zijn en ik dan iets anders verwacht onder de kerstboom is reël aanwezig. Gaat dus niet zozeer over een dikke harddisk, maar om AV bestanden op deze resolutie met 22.1 cool
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk alleen, dat we hier thuis niet veel aan gaan hebben.

We lopen tegen de grenzen aan, van wat we met onze ogen kunnen waarnemen.

 

Met goede ogen en een 65" Full-HD is de maximale kijkafstand al 3 meter, om alle details nog goed te kunnen zien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ja, je hebt 22 microfonen op de set voor een opname en eindigd met 22 kanalen vol audio om 22 speakers aan te sturen in de bioscoop. Oh, ja en nog een subwoofer.
Zit ik me wel af te vragen waar ze die microfoons dan allemaal op willen richten.

Op de set heb je juist veel wat je juist helemaal niet wil horen.
Zoals de gehele filmcrew die niet in beeld mogen en dus ook niet gehoord mogen worden.
Daarnaast is het helemaal overbodig als de speaker opstelling in de filmzaal niet hetzelfde zou zijn als de microfoon opstelling op de set.
Citaat:
Waarom zoveel audio kanalen ? Nou, geluid komt niet alleen van links, rechts, van voren of van achteren, het kan ook van boven komen, vanaf beneden of welke hoek dan ook en ertussen.

De mens heeft maar twee oren.
De richting waar het geluid vandaan komt wordt enkel bepaald door het tijdsverschil tussen het linker en rechter oor.
In principe volstaan dus twee luidsprekers.

Als een mens naar een scherm zit te kijken kan hij dus niet horen of een geluid van onder of van boven komt daar er geen tijdsverschil in zit.
Zo kan een mens in pricipe dus ook het verschil tussen voor en achter niet horen.

Dat een mens toch meent waar te nemen dat geluid van boven, onder en achter komt is dus illusie wat versterkt wordt door wat hij ziet.
Zolang men niet in een IMAX-theater zit, en men dus gewoon naar voren kijkt en niet met het hoofd alle kanten op draait, is een multi kanalen systeem overbodig.
Link naar reactie
Delen op andere sites

4K resolutie is een begrip uit de filmwereld, met name 35 mm film.

Het is een zogenaamde "intermediate standaard".

Om een 35 mm negatief zonder verliezen om te zetten naar een digitaal formaat is 4K de tussenstandaard. Het is ongecomprimeerd.

In dit digitaal domein wordt de film ge-editeerd, effecten toegevoegd, kleurcorrectie toegepast etc.

Van dit digitale tussenformaat worden allerlei verschillende zogenaamde "deliverables" gemaakt. Dat zijn versies op Blue-Ray, DVD, VHS, Internet, Smartjog voor distributie naar POC´s (PlayOut Center´s) en noem maar op.

Daarna wordt het eindresultaat weer terug op 35 mm positiev film gescanned voor de bioscopen.

Meer resolutie zit er in 35 mm film niet in.

Voor 16mm film is een resolutie van 2K voldoende en dit is al vergelijkbaar met wat wij nu in HD thuis zien.

Toen ik hier beroepsmatig mee te maken had werd er gezegd dat 4K de technische grenzen bereikt had van wat mogelijk was. Er waren maar heel weinig echte 4K projectoren. O.a Sony en Barco.

Voor 8K zie ik alleen toepassingen in bioscopen, 3D waarbij ik betwijfel of er vandaag de dag werkelijk echte 8K projectoren commercieel verkrijgbaar zijn.

Ik heb de 8K demonstratie gezien op de IBC, het was verbluffend.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog hogere resulutie is eigenlijk alleen goed te zien bij zeeeer grote schermen, zoals in de Bioscoop. Dit biedt weinig vooruitgang (in vergelijking met de kosten). 3D zal daarom de eerstvolgende doorbraak zijn. Echter nu nog niet kopen. Denk maar aan de begin/pioneerstijd van HDTV dat begin in MPEG2... al die apperatuur kan nu in de prullenmand.

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb thuis 3D, het was een kleine meerprijs, en ik kan nu al genieten van de meerwaarde van 3D.

Iedereen die hier thuis bij mij komt kijken is er enthousiast over.

De techniek zal niet stil staan, en het uiteindelijke systeem wat gebruikt gaat worden dan misschien niet compatibel zijn, maar op dit moment kan ik er al van genieten.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja..dat is nou eenmaal zo. Niets is voor de eeuwigheid. Ik geloof dat we dat nu wel vaak genoeg gezien hebben. Ik noem maar even wat:

 

rooksignalen, tamtam, telegraaf, telefoon, radio, telex, telegram, langegolf - kortegolf - middengolf - FM - analoog - sateliet - digitaal - grammofoon - DAB - CD - MP3 - D2MAC - MPEG2 - MPEG4 - HD - DVB-T - bandrecorder - cassetterecorder - beeldbuis - plasma - LCD.

 

Hoe vaak ben ik al niet naar de schroothoop gereden en heb mijn goede spullen zo weg kunnen donderen?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik meer bedoel is dat voor 3D momenteel gebruik wordt gemaakt van de side-by-side techniek over een standaard HDTV kanaal. Je hebt dan feitelijk 1/2 HD resolutie maar dan met twee beelden elk voor een ook bedoeld. Uiteindelijk zal men overgaan naar echte 3DTV in HD en zeer zeker onze huidige HD ontvangers (en waarschijnlijk ook de huidige 3DTVs) zijn daar niet geschikt voor.

 

Omdat beide beelden veel op elkaar lijken zal het niet het dubbele in bandbreedte gaan kosten. Zeker als er in de nabije toekomst speciale codecs komen voor 3DTV (die bijvoorbeeld het hoofdbeeld doorgeven + de verschillen).

Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Ja..dat is nou eenmaal zo. Niets is voor de eeuwigheid. Ik geloof dat we dat nu wel vaak genoeg gezien hebben. Ik noem maar even wat:

rooksignalen, tamtam, telegraaf, telefoon, radio, telex, telegram, langegolf - kortegolf - middengolf - FM - analoog - sateliet - digitaal - grammofoon - DAB - CD - MP3 - D2MAC - MPEG2 - MPEG4 - HD - DVB-T - bandrecorder - cassetterecorder - beeldbuis - plasma - LCD.

Hoe vaak ben ik al niet naar de schroothoop gereden en heb mijn goede spullen zo weg kunnen donderen?


Bij de huidige CD ben je zelfs te snel geweest en de voorlopers ervan vergeten te noemen.
De huidige CD is de opvolger van: foto-cd, audio-cd en cd-i.

Deze drie soorten CD hadden allemaal hun eigen afspeelapparatuur. Bij de "fusie" van de CD kon je tevens de oude apparaturen naar de schroot brengen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...