Ga naar inhoud


Kwaliteit HD/ SD ontvangst met Scartaansluiting


marcow

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

Ik heb een HD ontvanger aangesloten op een LCD-tv ( die geen

HDMI aansluiting heeft) met een scartkabel .

Is nu de ontvangstkwaliteit van de zenders NED 1,2,3 in HD gelijk aan NED 1,2,3 in SD voor mijn tv.

 

Maw maakt het nu niet uit of ik switch naar bv NED1 in HD of

SD ontvangst .

 

Mvg Hansvw

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste forumleden,

 

In aanvulling op mijn vorige vraag:

 

Als er een uitzending op bv NED1 HD is die niet in HD is

opgenomen, is de beeldkwaliteit dan wel beter als op NED1 SD.

Ik heb nl ergens gelezen dat je alleen een veel betere

beeldkwaliteit hebt als de uitzending ook echt in HD is

opgenomen.

Dit vraag ik mede omdat ik nog enigzins mijn twijfel heb

om mijn tv te vervangen door een HD-tv als er maar een

paar kanalen van CD echte HD uitzendingen hebben.

Zie ik dit misschien verkeerd en is de investering voor een

HD -tv toch de moeite waard.

 

MVG Hansvw

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In het algemeen kan je stellen, dat de, van origine SD programma's, uitgezonden via de HD transponder een betere kwaliteit geven op je scherm.

Dit komt doordat de HD transponder MPEG4 i.p.v. MPEG2 compressie gebruikt, waardoor er bij gelijke bandbreedte meer informatie kan worden overgedragen.

Ook de gebruikte DVB-S2 modulatie staat een hogere data-rate toe bij gelijke bandbreedte.

 

Daardoor zal je zelfs bij het weergeven van een SD programma via het HD kanaal op een SD beeldscherm een betere kwaliteit krijgen.

 

Daarnaast is de verwachting dat er steeds meer (SD) programma's uitgezonden gaan worden in MPEG4, en niet meer te ontvangen zijn met de MPEG2 SD ontvangers.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scart (RGB) ondersteunt alleen maar SD resoluties, dus in dit geval 576i.

 

Met component kun je wel hoge resoluties halen. Sommige Scart aansluitingen kun je softwarematig omzetten naar component. Mogelijk hebben je TV en/of je ontvanger zo'n Scart aansluiting of anders aparte component aansluitingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, met Scart zet je een digitaal signaal om naar analoog. Dus beter dan wat Scart ooit was kan het nooit worden. En ik vond Scart niet al te best.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Tja, met Scart zet je een digitaal signaal om naar analoog. Dus beter dan wat Scart ooit was kan het nooit worden. En ik vond Scart niet al te best.



In die tijd had je niet veel beter maar je had/hebt ook nog keuze tussen rgb en composite

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het aan mij vraagt zou ik geen nieuwe tv gaan kopen die wel HD aankan, zolang de oude het nog goed doet. Belangrijker is de vraag of je tevreden bent over de beeldkwaliteit die je nu hebt op je bestaande TV... is het antwword JA, dan moet je hem in ieder geval houden.... als hij na een aantal jaar kapot is, is er tijd genoeg om je geld kwijt te kunnen.... dan krijg je ook weer meer waar voor je geld dan nu het geval is.

De NL zenders heb ik niet in HD, maar wel bijvoorbeeld de Duitse hoofdzenders... Als er een echte HD uitzending is, zoals vaak Tatort, dan kijk ik op het HD kanaal... maar de gewone programma's kijk ik eigenlijk overwegend op het gewone kanaal. Dan is het beeld zeker niet beter op de HD zender...

HD is echt een hype... misschien niet het exact goede woord wat ik gekozen heb, maar laat je niet verleiden om veel geld uit te gaan geven voor iets wat zeer sporadisch echt gebruikt wordt... over een aantal jaar zal de HD content vast veel hoger zijn, en dan is het vroeg genoeg om je tv te verruilen voor een HD exemplaar.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste forumleden,

 

Bedankt voor jullie reacties

 

Een ding is mij nog niet helemaal duidelijk bij een antwoord:

 

´´De Scart-aansluiting zet het digitaal signaal om in een

analoog signaal´´

 

Hoe kan het dan dat ik met satelliet een veel betere ontvangst

heb dan toen ik analoge kabel had van UPC.

 

Mvg Hansvw

Link naar reactie
Delen op andere sites

... en omdat er verschil is tussen analoog en analoog. Met een analoog RGB-signaal dat via SCART overgedragen wordt is een zeer hoge scherpte te bereiken, bij goede kabels levert de SCART-kabel dezelfde beeldkwaliteit als een digitale HDMI in 576i.

 

Een analoog PAL-signaal is een ander verhaal: Daar moeten luminantie, roodheid, blauwheid en ook nog eens het geluid een smal frequentiebandje van 8 MHz delen. Het effect van PAL is duidelijk te zien aan de beeldkwaliteit. Daar komt dan nog eens bovenop de ruis die ontstaat als je analoge signalen over lange afstand gaat versturen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan
... en omdat er verschil is tussen analoog en analoog. Met een analoog RGB-signaal dat via SCART overgedragen wordt is een zeer hoge scherpte te bereiken, bij goede kabels levert de SCART-kabel dezelfde beeldkwaliteit als een digitale HDMI in 576i.


....


Dat is erg afhankelijk van de bron... Als deze digitaal is heb je twee conversieslagen bijvoorbeeld dvd -> analoog -> kabel -> analoog -> digitaal

terwijl hdmi gewoon digitaal naar digitaal is dus in potentie de beste beeldkwaliteit kan bieden.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Met component kun je wel hoge resoluties halen.

Dat is niet juist. Er is geen resolutie verschil tussen RGB en componenten.
Beide vormen van signaal overdracht geven exact dezelfde beeld kwaliteit.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scart en het component signaal zijn twee verschillende werelden. Het kan wel eens voorkomen dat scart een component signaal ondersteund, maar dat hoeft niet.

 

Wel heeft scart wel altijd een composite signaal, terwijl component echter wel een HD signaal ondersteund.

 

Dream heeft destijds op een thread over het scart naar HD een reaktie gegeven in hun forum.

 

 

 

VU+ Duo2 met  4x DVB-S2 / 2x Dual DVB-S2 Tuner. Plugin remote channel stream converter

Wavefrontier T90. 6x Google TV Android 4K clients.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste forumleden,

 

Op mijn Panasonic tv zit geen VGA aansluiting.

In het menu van de Tv kun je ook geen resolutiewaarde instellen.

Ik vraag mij af wat het nut is van de Y-Pb-Pr aansluiting

op mijn TV; ik zag nl geen beeldverbetering in vergelijking met de Scart aansluiting ( omdat je toch geen hogere resolutie kan toepassen als 576I.)

 

Een tweede opmerking die ik graag wil voorleggen :

Op mijn computerscherm zit een VGA aansluiting en een DVI

aansluiting. Ik constateer geen beeldkwaliteitverschil als ik

beide aansluitingen vergelijk .

 

Mvg Hansvw

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je component aansluit op je LCD TV dan moet je niet de TV resolutie aanpassen maar in je HD ontvanger de resolutie naar 720p of 1080i veranderen en dan zie je als het goed is wel verschil.(ik ga er van uit dat je wel een HD ready TV hebt)

 

En op je computerscherm kun je met DVI een hogere resolutie halen dan met VGA mits jouw scherm dat ondersteund.

Marantz SR7008,Pioneer PDP5090,ET-10000,Monitor Audio RS8 en subwoofer GSW12 en Antec Fusion Remote

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...