Ga naar inhoud


WINTERUUR/ZOMERUUR: zinloos of zinvol?


Gerdy

Aanbevolen berichten

Daarom de zomertijd simpel ook gewoon de hele winter laten staan.

Voorkom je de jaarlijkse discussie hier, hoef je je niet elk half jaar weer aan te passen en zitten we in de winter dan wel 'smorgens een uurtje langer in het donker maar is het s'avonds ook een uurtje langer licht.

 

De reden dat de klok weer terug gezet werd in de herfst is denk ik wel zo langzamerhand achterhaald nu de meeste die vroeg aan het werk gaan al met energiezuinige verlichting ed. werken.

En of je nu de lamp tot 9.30uur aan moet houden en pas om 17.00 weer aan moet doen of om 8.30 uit kunt doen en om 18.00 uur weer aan maakt weinig uit.

Denk zelfs dat het minder energie kost immers niet iedereen is om 8.30 uur al uit bed, terwijl je daar zo rond 18.00 uur toch wel van uit mag gaan.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

:D

ja en wat de nog meer noordelijk gelegen landen dan?

of die er toch al niks van merken (dus zuidelijker?)

 

een erg uitgebreide uitleg vindt je op de duitse wikipedia Sommerzeit, vooral inzake het jaarlijks terugkerende bioritme dat verstoord is gedurende enkele dagen.

ciao

I Gona Love You - Micky More & Andy Tee remix

Jestofunk, Micky More & Andy Tee

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gerrit B frown

 

Citaat:
En of je nu de lamp tot 9.30uur aan moet houden en pas om 17.00 weer aan moet doen of om 8.30 uit kunt doen en om 18.00 uur weer aan maakt weinig uit.

 

Verleden jaar moest ik nog gaan werken... frownfrownfrown

 

In het voorjaar kwam ik telkens dichtbij het punt waarbij ik het licht kon doven (maar net niet). frown

 

Toen moest ik een uurtje vroeger opstaan en zat ik terug voor een ganse tijd in het donker. frown

 

Voor de baas maakt het in de winter niks uit. Maar in de zomer kon die het licht 's morgens toch uitlaten want tegen wanneer iedereen er was was het al licht. En in de late namiddag was het dan nog licht genoeg om de lampen gedoofd te laten.

 

Voor mij maakt het wél uit in de overgangsperiode: ik draai 's morgens op voor de besparing van de baas in de namiddag. frownfrownfrown Want ik zit wél in het donker...

 

Je ziet het verbruik in totaal is evenveel, alleen degene die de rekening moet betalen is verschillend...

 

En daarom zullen de PRO's altijd gelijk krijgen...

 

M.v.g.

 

Eddy Vl

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat ik het niet snap, maar thuis ben ik de baas die de energie rekening moet betalen.

Als ik in mijn nest lig terwijl het licht is schiet ik daar niets mee op, wordt de klok verzet zodat het 'smorgens een uurtje later licht wordt dan merk ik daar een groot deel van het jaar nog steeds niets of weinig van.

'savonds wordt het echter een ander verhaal, dan zal vrijwel iedereen het prettig vinden dat het een uurtje langer licht blijft en dat scheelt mij en ook jou in de portemonee en niet alleen de werkgever.

 

en ja er zal een overlappingstijd zijn dat het weinig of niets uit maakt, en ja er zijn ook mensen die pas op 10.00 beginnen te werken tot 20.00 uur, of juist heel vroeg beginnen en dan in het donker zitten.

Maar ook die hebben vaak een man/vrouw en kinderen die het wel prettig vinden dat het 'savonds wat langer licht is en waardoor er energie wordt bespaard.

 

Dus waarom straks de tijd dan weer terug zetten?

Om de werkgever meer te laten betalen?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Als je om zes uur moet opstaan in de overgangsperiode en om 7 uur vertrekken is het nog te donker om het licht uit te doen.

Om kwart voor acht is het echter al licht. Ik betaal hiervoor toch de electriciteit, want ik steek thuis het licht aan.

 

Net als het licht genoeg begint te worden om het licht uit te kunnen doen, moeten we een uur vroeger opstaan.

 

Gevolg: het is terug een uurtje donker. En ik betaal hiervoor de electriciteit. Als ik op het werk aankom is het terug licht...

 

 

In het eerste geval is het rond 4 uur in de nammiddag te donker om te werken, en moet het licht aan (betaald door de baas).

 

We zijn vroeger opgestaan na de wissel dus om 4 uur in de namiddag is het 3 uur en nog volop licht, dus dan hoeft het licht niet meer. De baas betaalt dus niks...

 

Dus dit is een manier om je loon te verminderen zonder dat je er bij stilstaat. Normaal moest je baas de electriciteit 's avonds betalen, wel, nu betaal ik dat 's morgens...

 

En als het uur NIET verandert betaalt ieder zijn deel...

 

En ik weet dat niet iedereen in hetzelfde geval is maar dit geld wel voor een groot deel van de bevolking...

 

M.v.g.

 

Eddy Vl

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch,

 

 

Citaat:
vooral inzake het jaarlijks terugkerende bioritme dat verstoord is gedurende enkele dagen.

 

 

Dat is ook mijn grootste probleem en houd bij mij wat langer aan dan enkele dagen blush ...........

 

 

Gr.

 

 

Zilverster.

You are "The last in line" - Ronnie James Dio R.I.P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik maar denken dat alleen Nederlanders zuinig zijn..... smile

 

Over hoeveel kw praten we als je 's morgens eventjes een paar lampjes aan doet voordat dat je naar je werk gaat ?

 

Dat uurtje 's avonds langer licht vind ik persoonlijk heel prettig en mag van mij blijven !!

compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En weegt dat lampje wat je 'smorgen even extra aan moet doen op tegen het uur dat de hele familie 'savonds het licht niet aan hoeft te doen?

En de kinderen pas een uur later achter de TV/computer oid. duiken omdat het buiten toch al donker is?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Sinds iedereen aan zijn of haar eigen huishouden denkt,

wat denk je dat dit jaarlijks scheelt wereldwijd?

Met al die spaarlampen is het nog wel te overzien. laugh

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind die zomer/wintertijd toestand niet erg handig. Neem bijvoorbeeld handelingen die voorzien worden van een 'timestamp', de datum & tijd wordt daarbij vastgelegd. Op 31 oktober komt het uur van 2.00 tot 3.00 uur 's nachts twee keer voor. Als je dus vastlegt dat iets om 02.15 uur gebeurd, dan is het de vraag of dat de eerste of de tweede 02.15 uur was. Niet handig, en zeker niet in een computersysteem. Hetzelfde geldt voor internationale dienstregelingen. Als tussen twee punten op aarde doorlopend hetzelfde tijdsverschil aanwezig is, dan is het relatief makkelijk om dienstregelingen tussen die twee punten op te zetten. Als bij één van twee punten de tijd twee keer per jaar wijzigt, dan is zo'n dienstregeling heel wat lastiger op te zetten. In Amerika heeft men ook zomer/wintertijd, maar met natuurlijk andere begin en eind data. Je kunt je een aardige voorstelling maken van de complexiteit van een dienstregeling die zich moet uitstrekken over Europa, Amerika en landen zonder zomer/wintertijd. Bij dienstregeling moet je natuurlijk niet alleen denken aan vervoer etc., maar aan alle werkzaamheden waarbij afstemming van tijden van belang is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nou nog nooit meegemaakt dat dit een probleem is. Wel ver gezocht hoor!

 

En dan ga ik nu de traditie voortzetten:

 

Citaat:
jaarlijks terugkerende bioritme dat verstoord is gedurende enkele dagen.

 

Onzin! Dat zit alleen in je hoofd. Dat krijg je alleen als je er al maanden van te voren over begint te zeuren en jezelf voorhoudt dat je er last van hebt als de klok weer is aangepast.

 

Ik heb veel gereisd. Ben je al 20 uur onderweg zonder te slapen in een vliegtuig. En dan kom je aan en dan is het weer ochtend. Dan moet je het gewone dagritme aanhouden. Ben je misschien 2 dagen wat moe maar dan heb je het gehad.

 

Als je dit toepast dan stelt een uurtje vooruit / achteruit helemaal niets voor. 's Avonds de klok aanpassen en als je dan de volgende ochtend om zeg 9 uur wakker wordt dan is het dus 9 uur punt uit klaar!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjattuh
Sinds iedereen aan zijn of haar eigen huishouden denkt,

wat denk je dat dit jaarlijks scheelt wereldwijd?


De reden die men geeft om het zomeruur te rechtvaardigen en in stand te houden is dat het energiebesparend werkt.

Wel, als je 's morgens opstaat ben je aktief en je hebt de volle verlichting nodig (kwestie van je koffie niet in het botervlootje uit te schenken). 's Avonds ben je meestal passief, kassie kijken, PC. Dan volstaat een schemerlamp of bureaulamp. Het licht in de keuken is bij veel mensen uit. (niet altijd of bij iedereen, maar ik vermoed bij het grootste deel)

Reken op 2 Tl's van 40W (die eigenlijk 80W gebruiken) en 12 spotjes van 25W), nog wat badkamer en toilet, en het "uurtje" donker geeft al vlug een verbruik van 500W. Als je dat 3 maand moet doen zit je al vlug aan 30 kWh per jaar. Dit is inderdaad nog niet 1% van je verbruik dat erbij komt.

Als ik rond acht uur zie hoeveel er in de file staan, en het grote deel is daarvan ook al een half tot een uur onderweg, dan weet ik dat ik niet alleen ben. Ook degene die met de trein komen zitten met hetzelfde... en dat zijn er ook veel.

Kun je gerust stellen dat 1 op de 20 inwoners in dit geval is. Reken op 25 miljoen inwoners voor Nederland België. 1.250.000 x 30 kWh = 37,5 MWh per jaar. Leg dit naast de besparing in het bedrijfsleven dan kom je tot de vaststelling dat de besparing die ze maken betaald word door hun werknemers.

En ja ik weet het, ik heb nu spaarlampen en LED's, en ik kom nu aan zo'n 100W per dag. Maar de bedrijven hebben die ook...
En ik ben nu in "onbepaald verlof" en sta om 8 uur op.

Maar dat maakt het zomeruur voor mij niet méér aanvaardbaar.

Als men als reden aanhaalt dat het energiebesparend werkt is dit een drogreden om de werknemer te laten opdraaien voor de onkosten van een aantal bedrijven (er zijn ook veel bedrijven met een ploegenstelsel die er totaal niks aan winnen).

Als dit de bedoeling is, dan hoeft het zomeruur niet voor mij...

Als je later opstaat, en je vind het leuker dat het nog langer licht is en je hebt er desnoods een klein bedrag voor over...

Dat is voor mij een aanvaardbare reden.

Ik persoonlijk hoef de "Jetlag" niet, en het gevoel van "A never ending Winter" als je maandenlang moet opstaan in het donker, zijn voor mij redenen genoeg om het zomeruur af te schaffen.

M.v.g.

Eddy Vl




Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt er nu net op alsof je doet dat die computer en die TV minder stroom verbruiken dan een lampje.

 

Maar ik heb 's morgens helemaal geen 2 TL bakken en 12 halogeenlampjes ed. aan.

Immers de rest van het huis slaapt nog en dat wil ik ook zo houden, dus alleen 10 min 2 kaarsjes van 7W gaan in de badkamer aan om me te kunnen scheren en wassen.

Op de overloop brand een ledlamp van 0,1W die zolang het donker is zoveel licht geeft dat je daar je benen niet breekt.

In de keuken gaat 10 min 1 Tl bakje van 9 w aan en de gootste stroomverbuiker is denk ik wel de 20W lamp in de koelkast die even aan gaat om mijn broodtrommel en een beker karnemelk te pakken.

Dus ipv. 500w gebruik ik 4 of 5W (voor 7 uur ook nog het nachttarief hé) en dan stap ik in de auto om naar mijn werk te gaan.

Daarin tegen bespaar ik met het uur extra licht 's avonds (even de andere gebruikers buiten beschouwing gelaten) de lamp 9W lamp in de bijkeuken, de 3 x 7w lampen boven de keuken tafel de 3W en 11W lamp in de kamer, de 3W lamp bij de computer en dan de 2 x 9w lamp nog op de slaapkamers van de kinderen.

Die lampen zijn niet even 10 min aan maar branden gewoon het hele uur als het donker is, dus opgeteld 62W tegenover hooguit 5W in de morgen.

Stel even dat er van de 365 dagen 100 dagen in aanmerking komen dan gebruik ik s'morgens 500w en bespaar ik 6200W in de avond

Tel uit je winst :D

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Citaat:
Het lijkt er nu net op alsof je doet dat die computer en die TV minder stroom verbruiken dan een lampje.

 

De TV en de PC zet je niet aan omdat het donker is...

 

Zoals gezegd heb ik de TL's en de Spotjes vervangen door Spaarlampen en LEDS om reden van verbruik... En dat zal dus bij iedereen verschillend zijn. Maar gemiddeld kom je voor een gans land op een groot bedrag.

 

Uiteindelijk respecteer ik jou visie, er is niks mis mee, je hoeft ze van mij niet te veranderen, ze kunnen gerust naast elkaar bestaan.

 

Mijn punt is onderhand ook duidelijk:

 

De overheid dringt het zomeruur op maar gebruikt hiervoor een argument dat géén steek houd. Het zomeruur creert een onrechtvaardigheid, en dat alleen al is voor mij voldoende om het af te keuren.

 

End of statement...

 

M.v.g

 

Eddy Vl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...