Ga naar inhoud


advies gevraagd. wat moet ik aanschaffen.


Marius junior

Aanbevolen berichten

Ik ben blij dat de beginner hier ook vragen mag stellen.. ;-)

 

Nouja.. beginner.. valt mee wel. Ik heb met succes al eens een schotel geplaatst EN afgesteld! In Duitsland.

Maar ik kan wel wat advies gebruiken wat betreft het te aanschaffen van apparatuur.

 

In Nederland maakte ik de laatste jaren gebruik van de kabel, maar ik moet bezuinigen, dus die is afgezegd.

 

Wat ik wil:

- Alle vrije Nederlandse zenders ontvangen (regionaal hoeft niet, commercieel is leuk, maar ben niet bereid daar veel voor te betalen).

- zo min mogelijk uitgeven

- Geen maandelijkse kosten, of anders zo weinig mogelijk

- Zoveel mogelijk Russische zenders

 

Wat ik heb:

Strong srt 8000H receiver met veroudert smartcard zonder afstandsbediening

 

Ik dacht er eerst aan om ergens een goedkope analoge receiver te kopen op marktplaats, omdat ik de afstandsbediening niet meer kan vinden, die receivers kan je denk ik zo beetje gratis krijgen. Maar volgens mij kan je daar geen Nederlandstalige zenders meer mee krijgen? En ben je verplicht om een canalplus abbo te nemen? Voor gratis zenders?

Ik kan me herinneren dat ze vroeger een abbo hadden van 3,50 ofzo.. maar de goedkoopste die ik nu zie is 10 euro. Is er een goedkopere manier? Ik zag bij de Saturnus zon usb kaart voor de PC waarmee je gelijk gratis kon kijken?

Of zou die oude smartcard voldoende zijn om de FTA zenders te bekijken?

 

Ander vraag, hoe groot moet de schotel zijn. ik wil natuurlijk Astra, mijn vrouw Hotbird, en misschien Sirius.

 

Andere vraag, is de Strong 8000h geschikt om een schotel met dubbele (of meer) LNB aan te sluiten? Ik zag dat het geschikt moest zijn voor iets met een heel moeilijk woord. (iets met een Q) zodat het de signalen weer uit elkaar kon halen.

Zoja.. dan loont het wel de moeite om ergens een losse afstandsbediening te kopen, prijs valt mee, 18 euro zag ik.

 

Is de Strong niet geschikt, wat is dan de goedkoopste oplossing?

 

Een schotel is ook de kosten niet, op 1 of andere veilingsite zie ik een leuke 85 cm doorzichtige kunststof Vector schotel voor 35 euro, dus als ik voor heel weinig geld weer TV kan kijken, zou dat natuurlijk wel geweldig zijn ;-) Maar kan je hier een dubbele LNB op installeren?

 

p.s.

heb er nog geen superhaast mee, want hoewel ik de kabel heb afgezegd, heb ik nog steeds beeld.. ;-)

Maar mijn vrouw zou in ieder geval wel graag wat Russische zenders willen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites


oja..

hoe ik het in Duitsland deed?

1 schotel, enkele LNB.. en als ik van Satelliet wilde veranderen, zette ik de TV op het gewenste kanaal en ging ik naar het balkon, en draaide met de hand de schotel een beetje bij tot ik weer beeld had.. ;-)

Ik denk nu, dat MOET beter kunnen! Ik ben alleen in verwarring met die duo LNB's, en ik haal ze een beetje door elkaar.. die met dubbele kop, of die met dubbele aansluiting zodat je ze op 2 ontvangers kan aansluiten. ik vind dat verwarrend.

Een dubbele LNB zijn toch 2 fysieke koppen? En moet je een speciale schotel voor hebben? Omdat ik hier en daar LNB's zie die beweren 2 satellieten te kunnen ontvangen?

 

en oja.. ik heb een oude TV, dus HD intresseert me nog niet. Voorlopig ;-)

 

p.s.

deze bijvoorbeeld:

Inverto monoblock twin. Kost iets van 32,50 en daarmee zou je zowel Astra als Hotbird mee kunnen ontvangen.

Past die op elke schotel?

En welke astra? Ik begreep dat er 3 zijn? Gaat mij om de gratis zenders...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt aan die strong niet veel. Schaf een fta ( free to air ) satelietontvanger aan.

Op deze site: http://nl.kingofsat.net/ kun je zien, welke satelieten voor jou interressant zijn. Je kunt de encryptie hier ook zien en dus ook dat bepaalde zenders fta ( vrij te ontvangen ) zijn

Ook qua schotel en diseqc switch materiaal moet je keuzes maken. Maar dat hangt geheel af, welke satelieten voor jou interressant zijn.

Ik raad je eigenlijk een diseqc rotor aan met een schotel en een single LNB ( enkele LNB ) aan. Zo ben je, denk ik, het goedkoopst uit. Je moet er wel opletten dat je satelietontvanger diseqc 1.1 en 1.2 en eventueel USALS ondersteunt.

 

Wat ook nog een optie is om een goedkope CI ontvanger aan te schaffen. Dan heb je altijd nog een optie om een abonnement te gaan nemen met een CAM module.

 

Even wat prijs ideëen: ( bij benadering )

 

* LNB single ca 15 euro

* Diseqc rotor ca 70 tot 90 euro

* Schotel 78 cm triax: ca 35 euro

* Coax kabel ( let wel 75 ohm ) ca 0,75 per meter

* 4 F-konnektors: Een paar euro

* Schotelontvanger fta , daar lopen de prijzen wat uitéén, maar veel meer dan 150 euro zal dat niet zijn.

* Ophangmateriaal schotel: Hangt van de situatie af, maar reken maar zo rond de 20 tot 50 euro.

 

Denk er wel aan, je moet vrij zicht hebben op het zuiden tot zuidoost. Het signaal van de satelieten koen circa onder een hoek van 25 graden tot 30 graden binnen. Er mogen geen bomen of zo iets in de weg staan.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dus in ider geval Hotbird 6 en misschien ook 8 (13.0 oost)

Op dezelfde positie? Dus kan met 1 kop?

 

Overal waar GEEN FTA bijstaat moet je dus voor betalen? Of zijn er kanalen bij die je kan ontvangen met 1-malige kosten?

 

Bij de Nederlandse zenders zie ik alleen BVN. Dus de publieke omroepen kan je dus NIET gratis ontvangen?

 

Zover ik nu kan zien, zou ik dus geen motor nodig hebben, en schaf ik gewoon een enkele schotel met single kop aan, en maak mijn vrouw gelukkig. Ik kijk dan zelf hoe lang mijn kabel nog blijft werken (misschien vergeten ze die wel af te sluiten) en als dat wegvalt, zoek ik wel een andere oplossing. Ik zag ergens een PC oplossing waarbij je maar 1 malif 7,50 betaald?

 

 

Maar nu dat vrij zicht. Dat stemde me eerlijk gezegd wel vrij pessimistisch. Niet dat ik straks geld en moeite kwijt ben en het werkt niet.

Probleem is dat ik op de begaande grond woon, en op het zuiden dus huizen en veel bomen...

Is satelliet dan geen optie?

Als ik een beetje rondkijk in de straat, om te zien hoe anderen het doen, dan zie ik mijn bovenburen wel gewoon een schotel op het balkon hebben. Dus blijkbaar is 2,5 meter hoog genoeg om over de daken heen te kunnen kijken... Ik zie 1 van de buren die ook op de begaande grond woon een schotel hebben op een paal van 2,5 meter, dus dat bevestigd wel dat dit genoeg zou zijn.

Ik zou de schotel dus op mijn schuur kunnen plaatsen..

Probleem blijft die bomen. Er staat tenminste 1 boom flink in de weg voor mijn schuur. Het begint nu herfst te worden en er begint nu wel een beetje redelijk zicht te kmen tussen de bladeren door.

Maar hoe ernstig zijn die bomen? Is het misschien wellicht overdreven? Op mijn oude adres had ik ook een schotel, en ik kan me herinneren dat daar toch ook bomen in d weg stonden. Nooit geen ontvangstproblemen gehad? Met een simpel schotel van 60 cm.

Misschien zijn de problemen wel op te lossen met een grotere schotel?

Of misschien kan ik wel wat takken wegzagen, mocht het niet werken...

 

Maar anyway.. aan de Strong heb ik dus niets? Dus ik ga kijken voor een FTA ontvanger. Dat mag gewoon analoog zijn toch?

 

Andere vraag: 13 graden oost, dat is toch niet in het zuiden? Maar noordoost? Of begint de gradenverdeling in het zuiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het verwarrend. Persoonlijk haal ik de vertikale en horizontale draaiingen door elkaar.

 

Maar als ik het goed begrijp: Hotbird is naar het zuiden, en dan 19 graden naar links toe draaien?

En alle schotels moeten met een hoek van 30 graden naar boven toe.

 

ik zie trouwens ook staan dat bij de Sirius de obstakels dichter bij de schotel mogen staan. (HOE dicht?) Dus misschien is dat een optie, om toch WAT te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Tonskidutch
als je op 13 Oost moet wezen, zul je niet naar 19 Oost moeten draaien

zuid is 0graad
x graad oost is achter je schotel staande links

hij wordt namelijk gespiegeld op de offset schotel

zie ook de app>>> klik


Dus TOCH naar links draaien?
eerst zei je nog NEEN?

Ik ben nog steeds even confused als VOOR het bezoek aan dit forum frown
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Marius junior
Ik ben nog steeds even confused als VOOR het bezoek aan dit forum frown

Kijk anders hier eens naar het filmpje onder Video presentatie 2008: introductie satellietontvangst

vGnp

VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite
Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90
Satlook Digital NIT

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Marius junior
Origineel bericht van: Tonskidutch
als je op 13 Oost moet wezen, zul je niet naar 19 Oost moeten draaien

zuid is 0graad
x graad oost is achter je schotel staande links

hij wordt namelijk gespiegeld op de offset schotel

zie ook de app>>> klik


Dus TOCH naar links draaien?
eerst zei je nog NEEN?

Ik ben nog steeds even confused als VOOR het bezoek aan dit forum frown


ja zo ontstaat babel en ben je confused

jij wilde naar hotbird positie gaan en draait van zuid naar 19 graden
dan ben je niet op hotbird maar op astra 1H
links OF rechts was niet de kwestie als je weet waar oost en west is, maar ik schreef neen omdat hotbird niet op 19 oost ligt maar op 13 oost

als je de clarkbelt op internet zoekt als plaatje / afbeelding, zoals ook gerdy's tekeningen al tonen

en als je al op 19,2 Oost was aangekomen zoals columbo schreef moet je terug dus naar rechts

maar hotbird 13 graden OOst ligt links van het zuiden :D

een fantastische reden, als je verward bent om die hele wok in de vijver te gooien, als we niet over hetzelfde spreken en schrijven...
succes

Cry Me A River

Dinah Washington

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...