Ga naar inhoud


Hulp gevraagd bij defecte buitenlamp


The Iron Maiden

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

ik heb een buitenlamp met licht-donker schakelaar bij de achterdeur hangen. Vorige week had ik 's avonds geen licht meer, dus ik heb de volgende dag de lamp open gemaakt.

 

Het was duidelijk te zien dat de lamp kapot was, het gloeidraadje was gebroken. Ik heb er vervolgens een nieuwe lamp in gezet,maar tot mijn verbazing had ik die avond nog steeds geen licht. Ik heb een andere lamp geprobeerd, en nog eens, en nog eens...allemaal zonder resultaat.

 

Vervolgens alle lampen met een multimeter doorgemeten, ze zijn allemaal nog ok. Als ik op de contactpinnen van de fitting meet en de sensor afdek om de avond te simuleren, meet ik 200 volt Ik vind het vreemd dat dit geen 230 volt is, maar goed, een gloeilamp werkt ook op 200 volt.

 

Ook het verbuigen van de pinnetjes van de fitting heeft geen zin. Ook heb ik geprobeerd eventuele oxide van de contactpinnen te verwijderen met schuurpapier, ook zonder resultaat helaas.

 

Mijn lamp heeft voorheen gewoon goed gewerkt, ik heb immers de lamp open geschroeft omdat de gloeidraad kapot was.

 

Wie weet er wat er met deze lamp aan de hand kan zijn?

Ik weet het niet meer....

 

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Dat je 200 Volt meet, kan betekenen, dat de nul geschakeld wordt, en dat de triac of thyristor defect is gegaan, toen de oude gloeilamp bij het kapot gaan kortsluiting maakte.

 

Verder kan het zijn, dat je met een hoogohmige meter meet, en dan wel spanning "ziet", maar dat de schakelaar toch defect is.

Een gloeilamp is laagohmig.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Triac kan kapot zijn, hoe gek het ook klinkt.

 

Ooit wel eens gehoord dat er een "stop" (lees: zekering) uitvloog toen een lamp kapot ging. Oorzaak was dat de gloeidraad brak en viel op de pootjes onderin de lamp. De weerstand is dan zo laag (gloeidraaid is dan geen +/- 4 cm meer maar een +/- 6 mm) dat het sluiting veroorzaakt.

 

Het zijn 2 antiparallel staande thyristoren met een spanningsval, waardoor jij geen 230 zal meten maar iets lager.

 

Om hem door te meten is het bij alle BTA modellen dat tussen pootje 1 en 2 het hoogohmig moet zijn. Tussen het 3e pootje 9gate) naar pootje 1 of 2 mag géén geleiding zijn. Dan is ie overleden.

 

Wat je meet nu "in bedrijf" is een lekstroom, of eigenlijk lekspanning beter gezegd en die is er al snel met 230

Link naar reactie
Delen op andere sites

pff, een heel technisch verhaal, maar toch bedankt voor de uitleg wink

 

Ik zal kijken of ik de licht-donker schakeling kan overbruggen, zodat de fitting rechtstreeks op de schakelaar zit.

Als de lamp dan wel werkt is, zou jullie theorie best wel eens kunnen klopppen wink

 

mvg,

The Iron Maiden

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: eagle
even de groep van de buitenlamp uitschakellen en na 5 min weer bijzetten
gr eagle



off topic

hahaha, die groep van die buitenlamp zijn een stelletje hangjongeren/ouderen die zich daar verzamelen. Even uitschakelen en dan bijzetten :D

kramp in mijn buik.......... :D

on topic
Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat hij er toch wat anders mee bedoelt.

Er zijn buitenlampen die je mbv. de aan uit schakelaar in een bepaalde stand kunt zetten.

- gewoon aan is dan vaak op automatisch

- even snel aan/uit is continu aan

- poosje uit en weer aan is weer automatisch

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de buitenlamp ook met een schakelaar aan en uit zetten.

Dat is toch ook voldoende?

 

De buitenlamp zit op dezelfde groep als de huiskamer, dus dat doe ik liever niet.

 

mvg,

The Iron Maiden

 

VU+ duo met OpenPli, CCam 2.11 op 78 cm triax wok en multiblock op Astra 19.2, 23.5 en 28.2

 

-- Hier had uw reclame kunnen staan --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een buitenlamp inderdaad ook met een schakelaar aan en uit zetten.

 

Daar ik denk dat er een stukje electronica ter ziele is gegaan kan je dat eruit halen en de bedrading iot de muur rechtstreeks op de lamp aansluiten.

 

Met een schakelaar binnen kan je het aan en uit zetten.

 

Kan gewoon op de groep van de huiskamer. Neem aan dat het geen 1000 Watt bouwlamp is maar dat er een spaarlamp van een 7 tot 9 watt in kan.

 

Zit hier gewoon op een dubbele schakelaar bij de voordeur waar de verlichting van de hal zit.

Bij de woonkamer zit één wissel naar de wissel bij de voordeur. Voordeur is zo'n gesplitste en daar zit de buitenlamp op.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...