Tonskidutch Geplaatst: 30 september 2010 Geplaatst: 30 september 2010 kid is niet online, dus pak ik de vraag op en wil dan wel eens weten, of je het native file system kent? dat is een virtueel systeem dat niets met het filesystem op het externe mount te maken heeft ik kan namelijk een NFS server en dus mounts op ntfs laten aankoppelen ik kan dat ook met wat truuks op de unix/apple OSX ik kan dat op de linux ext3 of 4 etc ciao Good Morning Heartache Laura Fygi, Toots Thielemans
Beobuddy Geplaatst: 30 september 2010 Geplaatst: 30 september 2010 Als ik heb allemaal goed heb begrepen(en ik heb mij aardig sufgelezen en filmpjes op YouTube bekeken) is hetgeen wat bij mij draait op de server een ZFS systeem. Het zeta file system. Het is een nieuw 128 bit systeem wat nog niet ondersteunt wordt door diverse OS'en. Apple was er mee bezig, maar schijnt afgehaakt te zijn. Het is een file systeem wat bijna garandeert dat er foutloos data wordt geschreven. Op de server is een pool aangemaakt met 2 virtuele devices. Iedere virtuele device (is hier) een raid5 configuratie met 3 schijven. Een virtueel device kan ook een computer op afstand zijn die deelneemt in die pool. Maar ik gebruik dus 6 schijven totaal (3x 2T en 3x 1T). Voordeel van deze raid configuratie is dat het onafhankelijk van een hardwarematige raidcontroller is en dat de schijven eventueel over te hevelen zijn naar een ander (Freenas/BSD) systeem. Nadeel is wel dat je erg voorzichtig moet omgaan met het aanmaken van pooltjes en dergelijke als je gaat wisselen van schijven. Het is een supersafe systeem, maar je moet wel weten wat je doet. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Tonskidutch Geplaatst: 30 september 2010 Geplaatst: 30 september 2010 dus alles werkt prima als je de juiste mount aangemaakt hebt je freenas zelf maakt geen mounts, dus is niet 't probleem je nfs client maakt een mount dus test gewoon... ik neem aan dat het mountprincipe exact eender werkt indien je het NFS mount als fs type gebruikt op je zfs raid5 3 terrabyte freenas (lichtelijk ironisch geschreven, maar wat heb je aan die superveilige dingen als het niet conform de NFSversie is?) ik denk ECHT dat je niets aantast op het freenas met zfs als je eens test om een mount te maken vanaf je client, misschien zelfs met identieke werkwijze. ciao Good Morning Heartache Laura Fygi, Toots Thielemans
Kid Geplaatst: 30 september 2010 Auteur Geplaatst: 30 september 2010 ik hoef eigenlijk niet te antwoorden, maar ik ik heb inderdaad een ZFS bestandsysteem met 2 virtuele devices en een pool op raid 0 draaien. Ik kan de data die op deze NAS staat toch missen, daar het eigenlijk alleen om Media files draait. Voor mijn overige data heb ik een andere NAS server die gelinked is aan een externe server en die dagelijks een sync uitvoert. Je moet hierbij dan denken aan bedrijfsdocumenten en gegevens en foto's. Je kan heel veel veiligheid inbouwen in je NASserver, maar als je huis afbrand, heb je toch niets aan al die mirrors. Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt... Ciao, Kid
Beobuddy Geplaatst: 30 september 2010 Geplaatst: 30 september 2010 Het supersafe heeft te maken met het omzetten van mijn DVD collectie in combinatie met schijven als die het begeven gewoon zijn om te wisselen. Op dit moment share ik ook op CFIS basis diverse mounts op de Freenas. Gaat echt als een speer. Alles via webremote te bedienen overigens. Maar ik dacht dat DM's alleen ext2-3 geformateerde schijven zag. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Tonskidutch Geplaatst: 30 september 2010 Geplaatst: 30 september 2010 Beobuddy, je hebt enkele zaken niet helemaal begrepen (denk ik) en dus zou je er beter aan doen als je een eigen topic start (met die vraag) over die kwesties daar het wel heel boeiend is maar niets met de oorspronkelijke vraag van Kid te maken heeft. en ik wil je bij een nieuw topic graag helpen. ciao Good Morning Heartache Laura Fygi, Toots Thielemans
Beobuddy Geplaatst: 30 september 2010 Geplaatst: 30 september 2010 Je hebt idd gelijk. Teveel off topic en er zijn dingen die ik nader toegelicht zou willen hebben. Maar alvast bedankt voor de handreiking. DM8000HD PVR, DM800HD met OpenPli! ,T90 met 2x Octo en 2x Qua op A1,2,3 en HB.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen