FrankieV Geplaatst: 30 september 2010 Geplaatst: 30 september 2010 Het schijnt dat mijn HD van de mediaspeler (1TB) defect is en RMA moet. Ik moet dus zo'n 800GB (films) backuppen. Nu was mijn gedachte om de VU+ met 1TB HD te gebruiken om de data te backuppen. Dit kan natuurlijk via FTP maar duurt erg lang. De mediaspeler (TviX) ik met een USB kabel zo inpluggen en ziet hem als een HD in windows verkenner. Kan dit met de VU+ ook, zodat ik de data gemakkelijk via USB2.0 kan kopieren? Frank Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)
Tonskidutch Geplaatst: 30 september 2010 Geplaatst: 30 september 2010 tja, zonder via via te gaan (pc verkenner etc) en dus met linux commando op de VU+, hetgeen het snelst is moet dat eigenlijk kunnen maar het kan zijn dat je media-disc per usb eerst gemount moet worden 1) uitschakelen VU+ 2) usb mediaspeler in poort achter aan de VU+ 3) booten dan wordt meestal de usb geinitialiseerd en hopelijk automatisch gemount 4) dan per telnet de hele riedel van usb naar hdd kopieren. rsync zou nog mooier zijn maar die draaien niet standaard op de VU+ en mediaplayer ciao Second Life Mungo Parker
FrankieV Geplaatst: 30 september 2010 Auteur Geplaatst: 30 september 2010 He Tonski, Bedank voor je reply. Ben alleen niet zo handig met Telnet. 1) Snap ik 2) Snap ik (welke van de 2 poorten maakt niet uit?) 3) Booten..... Beide app. staan nu nog uit. Als ik de mediaspeler (ook Linux) in de PC duw, zet ik meestal eerst de speler aan en als hij opgeboot is, steek ik hem in de USB poort van de pc. Hoe doe ik het in dit geval? Beide staan uit? Bootvolgorde? 4) Nooit eerder gebruikt. Is hier een simpele uitleg van. Een collega verteld me iets over Putty? Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)
Tonskidutch Geplaatst: 30 september 2010 Geplaatst: 30 september 2010 3) mediaplayer laten opstarten... pas dan is er een constant signaal aan de usb stekker dan pas de VU+ aanzetten, opdat ie het aanwezige signaal kan aanbinden. ja putty is een client daarvoor, maar kan ook met dcc of vucontrolcenter en zelfs via windows uitvoeren telnet. de juiste kopieer commando's zul je even op de linux / telnet manpages moeten zoeken. ciao Second Life Mungo Parker
Moderator wiz Geplaatst: 30 september 2010 Moderator Geplaatst: 30 september 2010 ik zie dat mijn usbstickie is gemount op /media/usb. Ik gok dat jouw media box dan ook op /media/usb wordt gemount (kan je checken met het commando "mount") Code: root@vuduo /etc/mdev # mountrootfs on / type rootfs (rw)/dev/root on / type jffs2 (rw)proc on /proc type proc (rw)tmpfs on /dev type tmpfs (rw)devpts on /dev/pts type devpts (rw)sysfs on /sys type sysfs (rw)usbdevfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw)/dev/mtdblock2 on /boot type jffs2 (ro)tmpfs on /var type tmpfs (rw)tmpfs on /tmp type tmpfs (rw)/dev/sda1 on /media/hdd type ext3 (rw,data=ordered)/dev/sdb1 on /media/usb type ext2 (rw) Als alles wat op die disk staat gekopieerd moet worden naar de disk in je vu kan je dit doen: cd /media/hdd mkdir mplayer cd mplayer Nu sta je in /media/hdd/mplayer doe daar een cp /media/usb/* . -R (kopieer van /media/usb alles naar . (huidige dir =/media/hdd/mplayer, inclusief alle directories recursief)). Overigens vraag ik me af of het via usb sneller zal gaan dan over het netwerk. groet, Wiz VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
Tonskidutch Geplaatst: 30 september 2010 Geplaatst: 30 september 2010 mooie samenvatting @wiz, van een linux syntax die ik zou moeten opzoeken maar via netwerk kan het inderdaad ook.... als die gemount zou zijn op de mediaplayer. via usb en in telnet op je VU geef je het commando en bent niet via windows verkenner ftp of samba cash/ indexing / virtueel geheugen dubbel aan het copieren. hetgeen extreem langzaam is laat staan de beveiliging in windows die een molensteen om je nek is. ciao Second Life Mungo Parker
Moderator wiz Geplaatst: 30 september 2010 Moderator Geplaatst: 30 september 2010 Overigens hoef je de vu+ niet te powercyclen om een usb disk aan te sluiten, ik meen dat hotplug draait op de vu zodat je een usb device kan aansluiten terwijl hij draait, en dan zou in theorie als hij het device kent gepaste maatregelen moeten nemen. Tenminste, dat is in openpli zo. Ik weet niet of dat voor het originele image ook geldt, die heb ik nooit gebruikt, vanaf dag 1 openpli op de mijne. In geval van een usbstick of disk zou het dus zo moeten zijn dat die dan vanzelf wordt herkend, drivers geladen en uiteindelijk gemount wordt. Ik heb het zelf echter nog niet geprobeerd, ik zal vanmiddag als ik thuis ben even checken of dat inderdaad zo is groet, Wiz VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
FrankieV Geplaatst: 30 september 2010 Auteur Geplaatst: 30 september 2010 Thx Guys, Ik ga thuis wat hobbie-en. Dus Wiz, jij bedoeld, dat ik de Tvix (aan en opgeboot), zo in de VU+ kan steken zonder deze uit te zetten. Via netwerk kan altijd, denk ik.... Met cuteftp kan ik temiste beide boxen benaderen. Wat is nu de beste methode?? Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)
Moderator wiz Geplaatst: 30 september 2010 Moderator Geplaatst: 30 september 2010 beste methode is die jij het makkelijkste vindt. Je kan ook nog de disk van de vu+ mounten op de tvix box als je daar op kan inloggen en daar kopieren Maar als die disk stuk is, hoe ga je dan die data daar nog vanaf krijgen? groet, Wiz VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
Tonskidutch Geplaatst: 30 september 2010 Geplaatst: 30 september 2010 neen dat klopt niet helemaal, met respect wiz. alles wat via een software client onder windows wordt gekopieert gaat via windows en dus alle remmen die windows heeft en die door het systeem worden geknevelt belemmeren de snelheid. misschien een toevoeging ter verduidelijking 1)als je een commando start op de linux achtige VU+ per telnet die het busybox gebruikt ben je het doelmatigst bezig 2)gebruik je een windows commando per samba op de VU+ heb je het meest last van alle verificaties en windows eigen belemmeringen 3)gebruik je een FTP client, VANUIT windows, ga je via windows systemathiek 4)kun je dus de pure linux mogelijkheden gebruiken, zoals een rsync inbouwen of tuxcommander etc... ben je van die windows afhankelijkheden los/vrij/af ciao Second Life Mungo Parker
Moderator wiz Geplaatst: 30 september 2010 Moderator Geplaatst: 30 september 2010 Dat klopt wel Tonski, maar ik vraag me af of je via een usb aansluiting op die tvix en kopieren vanaf de vu sneller bent dan als beide apparaten in het netwerk hangen het over het netwerk niet net zo snel of sneller gaat. Tuurlijk heb je gelijk met dat de data van de ene box via je werkstation weer op de andere box terecht komt, maar ik denk dat je via usb op beide apparaten zeker geen topsnelheid haalt, domweg omdat de processorcapaciteit van beide apparaten niet toereikend zal zijn om dat supersnel over de usb interface te kunnen sturen. Maar goed, da's een kwestie van uitproberen, er stond nogal wat data op die tvix, dus het is denk ik best even de moeite waard om te bepalen wat de snelste methode is. Overigens zou ik denk ik beide disks op mijn linux werkstation mounten met nfs en een rsync doen, maar da's persoonlijk VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
FrankieV Geplaatst: 30 september 2010 Auteur Geplaatst: 30 september 2010 Origineel bericht van: wiz Maar als die disk stuk is, hoe ga je dan die data daar nog vanaf krijgen? Wiz, Disk is niet stuk, maar geeft "spin retry count" 2x in SMART. Schijnt een ernstige fout te zijn; mechanisch defect in de lagers of koppen. Aangezien de disk nog garantie heeft, gaat ie retour. Hij werkt dus nog gewoon, maar de vraag is hoe lang. Als in de Smart status een fout wordt gegeven is dit altijd een reden voor een RMA. Frank Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)
FrankieV Geplaatst: 30 september 2010 Auteur Geplaatst: 30 september 2010 Jullie worden overigens voor mijn doen wel erg technisch. Linux weet ik niet veel van. Zijn jullie het er al over eens hoe ik dit het gemakkelijkst aan kan pakken? Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)
Moderator wiz Geplaatst: 30 september 2010 Moderator Geplaatst: 30 september 2010 grin. Dat zeg ik. Als je 800 gig van die disk af wil hebben zou ik eerst proberen om die tvix aan je vu te koppelen via usb en eens te kijken hoe rap dat gaat. En lukt dat niet, dan beide disks op je pc mounten en dan toch maar via het netwerk kopieren. succes, Wiz VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
FrankieV Geplaatst: 2 oktober 2010 Auteur Geplaatst: 2 oktober 2010 Wiz, Jou handleiding is perfect. Heb de Tvix in de vu geplugd met de usb kabel. De vu was meteen verbonden met de Tvix. Vervolgens met PuTTY verbonden met de Vu, en met jou handleiding de map op de vu gemaakt en de boel aan het kopieren gezet. Het commando/pad was iets anders: cp cp /media/sdb1/* . -R mount gaf: rootfs on / type rootfs (rw) /dev/root on / type jffs2 (rw) proc on /proc type proc (rw) tmpfs on /dev type tmpfs (rw) devpts on /dev/pts type devpts (rw) sysfs on /sys type sysfs (rw) /dev/sda1 on /media/hdd type ext3 (rw,data=ordered) usbdevfs on /proc/bus/usb type usbfs (rw) /dev/mtdblock2 on /boot type jffs2 (ro) tmpfs on /var type tmpfs (rw) tmpfs on /tmp type tmpfs (rw) /dev/sdb1 on /media/sdb1 type ntfs (rw,uid=0,gid=0,fmask=0177,dmask=077,nls=utf8 ,errors=continue,mft_zone_multiplier=1) Kan nu niet zien hoe lang het duurt, ik weet de overdracht snelheid niet. Ik neem de tijd wel op. Dan kan ik jullie vertellen hoe lang het duurde en wat de overdracht-snelheid was. Linux.... het lijkt wel een mengelmoes tussen "good old" dos en unix..... Frank Xtrend ET-10000 (1TB HD & Open PLi 4.0) --> 2x Max Digital XP1000 (Open PLi 4.0) --> EMP MS17/8PIU-6 V10 --> Visiosat Big Bisat met 4 Quad Alps lnb's (Astra 1,2,3,Hotbird)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen