Ga naar inhoud


Wanneer stopt CD met SD uitzendingen?


Gast 1664

Aanbevolen berichten

Bij gebrek aan enige communicatie vanuit Canaldigitaal over een tijdspad ten aanzien van het mogelijk stoppen van sd uitzendingen (lees mpeg2) vraag ik mij af hoe de andere forummers daar over denken. De gebundelde kennis zal vermoedelijk een redelijke aanduiding geven. Persoonlijk denk ik dat we nog maar een jaar te gaan hebben waarbij ik tevens denk dat CD de Astra1 positie geheel zal verlaten.

 

Wellicht is een poll zinvol?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Allereerst ze stoppen niet met SD uitzendingen alleen ze zullen geleidelijk overgaan op mpeg4 met DVB-S2 ipv DVB-S een nieuwe uitzend norm die hoofdzakelijk alleen door HD capable receivers wordt ondersteund. Wil niet zeggen dat de zenders hd zijn. De SD kanalen blijven gewoon bestaan maar dan in mpeg4.

 

Ik ben het met je eens.. binnen een jaar zal het meeste wel naar mpeg4 zijn verhuist.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Codx

Ik ben het met je eens.. binnen een jaar zal het meeste wel naar mpeg4 zijn verhuist.

Ik denk dat CDS wel kalm aan zal doen met de Nederlandse zenders in het basispakket op Astra 1. Lijkt me momenteel een brug te ver om die op korte termijn al uit te zetten. En ken ook nog niet veel zenders die nu al hun SD-versie uitzetten, dan zou CDS ook nog koploper zijn in dit opzicht.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk en verwacht dat Nederland 1,2,3 en BVN nog lange tijd op de Astra 19.2 zitten.

En gewoon met de "oude" CanalDigitaal SD decoders zijn te ontvangen.

 

Mogelijk dat in het kader van de aangekondigde bezuinigingen op de publieke omroep er helemaal mee gestopt gaat worden om de publieke zenders via de satelliet te verspreiden.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een medewerkder van CD aan de telefoongehad, die me wilde upgraden. Met de vraag op dan SD verdween kwam hij alleen met het antwoord dat bepaalde zenders in de uitgebreidere pakketten alleen in HD werken uitgezonden, maar het normale pakket 1,2,3,Rtl 4,5,7,8, SBS6, Discovery, NGC, Animal Planet, Nickelodeon, Cartoon Network voorlopig gewoon SD bleven (kan er nu één of meerdere vergeten zijn).

Op de vraag hoe lang is voorlopig kwam het antwoord dat ze eerst alles op 23,5 gingen verzetten en dan gingen uitfaseren. In verband met de hoge kosten zullen bepaalde zenders zoals de regionale zenders wel SD blijven.

 

Trek ik mijn conclusie dat het nog wel enige tijd zal duren gezien HD tuners ook SD ondersteunen en hun prio ligt bij de kaartwissel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Johan45
Ik denk en verwacht dat Nederland 1,2,3 en BVN nog lange tijd op de Astra 19.2 zitten.
En gewoon met de "oude" CanalDigitaal SD decoders zijn te ontvangen.

Mogelijk dat in het kader van de aangekondigde bezuinigingen op de publieke omroep er helemaal mee gestopt gaat worden om de publieke zenders via de satelliet te verspreiden.


Er is zelfs een hele grote kans dat het derde net komt te vervallen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)

Ja en...dan hebben ze nog 2 netten over en dat zijn nog steeds "prime kanalen" voor CD.
Zonder deze zenders zouden heel wat kijkers afhaken van satelliet smirk

Dat lijkt me inderdaad ook nog een bijkomend maar zwaartellend argument.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter verduidelijking: Ik denk niet dat alle zenders snel HD zullen uitzenden, maar wel DVBS2 met mpeg4. Waardoor feitelijk toch een HD ontvanger nodig is. Reden: geld.

 

De Astra3 positie is veel goedkoper dan Astra1 en met DVBS2 kun je met minder transponders toe. Als alle zenders op Astra3 zitten is het voldoende om de bestaande schotel een 'schop' te geven, zelfs geen duo lnb meer nodig.

 

Als CD dan ook nog een zeer aantrekkelijk aanbod kan doen voor vervanging van de SD ontvangers zullen veel abonnees akkoord gaan en CD twee vliegen in 1 klap: een grote base gecertificeerde ontvangers en iedereen op Astra3.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...maar dat zal naar verwachting niet gebeuren. De terugverdientijd op een ontvanger is bij een settopboxabonnee te groot, en vermoedelijk ook bij een basispakketabonnee. Mensen met goedkopere abonnementen zullen daarom naar verwachting zelf een HD-ontvanger moeten kopen, of, als het zover is, een duurder abbo nemen in ruil voor een ontvanger.

 

Eén en ander betekent dat de overgangstermijn langer moet zijn. Als je naar het gedrag van CDS kijkt is dat heel consistent: Alle basispakketzenders zijn te ontvangen met een MPEG2-ontvanger.

 

Je kunt op de website van CDS nog steeds een MPEG2-ontvanger kopen. Dat doen ze niet als die volgend jaar stopt met werken. M.a.w. het duurt nog een paar jaar. Ikzelf schat tot zo 2015 MPEG2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ron1872
Origineel bericht van: Johan45
Ik denk en verwacht dat Nederland 1,2,3 en BVN nog lange tijd op de Astra 19.2 zitten.
En gewoon met de "oude" CanalDigitaal SD decoders zijn te ontvangen.

Mogelijk dat in het kader van de aangekondigde bezuinigingen op de publieke omroep er helemaal mee gestopt gaat worden om de publieke zenders via de satelliet te verspreiden.


Er is zelfs een hele grote kans dat het derde net komt te vervallen.


dat zou pas zijn als de nieuwe mediaweg per 2013 inwerking kan gaan. Dat is dus nog een hele lange tijd te gaan. Er kan veel gebeuren laat maar zeggen.
Zelfs John de Mol zei nog in De Wereld Draait Door dat het onwenselijk zou zijn als een land geen 3 publieke zenders zou hebben.

Overigens mocht iemand zeggen dat Belgie er maar twee heeft. Fout: Belgie heeft 5 publieke zenders voor het gehele land door de VRT, RTBF en BRF.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Amager95

Overigens mocht iemand zeggen dat Belgie er maar twee heeft. Fout: Belgie heeft 5 publieke zenders voor het gehele land door de VRT, RTBF en BRF.

Reken maar dat die naar verhouding duurder zijn dan die drie die wij hebben.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Amager95

....
Overigens mocht iemand zeggen dat Belgie er maar twee heeft. Fout: Belgie heeft 5 publieke zenders voor het gehele land door de VRT, RTBF en BRF.

Maar in Vlaanderen worden de Waalse publieken niet (terrestrieel) uitgezonden en andersom ook niet. De publieke zenders zijn daar ook een zaak van het gewest (dus Vlaanderen, Brussel en Wallonië incl. Duitstaligen) en niet van de federale overheid. In Nederland worden de drie zenders wel in elke provincie uitgezonden.

Topfield TF-5300k | Samsung SMT-1000T

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Hageneis
. De publieke zenders zijn daar ook een zaak van het gewest

De publieke zenders zijn daar ook een zaak van het gewest (dus Vlaanderen, Brussel en Wallonië incl. Duitstaligen) en niet van de federale overheid.


Njet... Televisie is een bevoegdheid van de gemeenschappen, niet de gewesten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Zuppelan
Origineel bericht van: Hageneis
. De publieke zenders zijn daar ook een zaak van het gewest

De publieke zenders zijn daar ook een zaak van het gewest (dus Vlaanderen, Brussel en Wallonië incl. Duitstaligen) en niet van de federale overheid.


Njet... Televisie is een bevoegdheid van de gemeenschappen, niet de gewesten.


Ik probeer het al jaren en jaren, maar ik kan het land Belgie nog steeds niet begrijpen hoe het in elkaar steekt. Het bestuur en de politieke partijen, wie de bevoegdheid heeft en wie niet. Het is voor mij een onbegonnen werk. Hoewel ik mijn best doe. Dus hoe de bevoegdheden zijn en bij wie die liggen, van de publieke omroepen, in het land Belgie heb ik echt geen idee van. Zelfs er naar raden durf ik niet en doe ik maar niet.

Maar ik geloof dat ook vele mensen buiten Nederland het Nederlandse omroepbestel niet snappen. Van de politiek snapten ze ook weinig maar daarvan zijn vele partijen gefuseerd tot bij voorbeeld het CDA (ARP, CHU en KVP) en Groenlinks (PPR, PSP, CPN en EVP). Dit is volgens mij voor het buitenland beter te begrijpen geworden, omdat de huidige partijen tegenwoordig meer overeenkomen met de situatie van die andere landen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...