Ga naar inhoud


Einde aan stiekem verlengen contract !


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Citaat:

Einde aan stiekem verlengen contract

 

DEN HAAG - Er komt een einde aan het stilzwijgend verlengen van abonnementen en contracten, bijvoorbeeld van tijdschriften of sportscholen. De Eerste Kamer is akkoord gegaan met een wetsvoorstel van PvdA-Kamerlid Martijn van Dam, zo werd dinsdag bekend.

 

Met de wet worden consumenten beter beschermd, stelt Van Dam. „Zonder dat je het door had, zat je ineens weer een jaar aan een abonnement vast of moest je weer een jaar voor de sportschool betalen omdat je net te laat was met opzeggen”, aldus het Kamerlid.

 

Ook wordt opzeggen voortaan net zo gemakkelijk als het afsluiten van een abonnement of contract. Terwijl je voor een nieuw abonnement alleen maar hoeft te bellen, is voor het opzeggen vaak een aangetekende brief nodig. „Met deze wet is dat allemaal verleden tijd”, aldus Van Dam.

 

 

Bron: Telegraaf (Internet-Editie)

Auteur: Onbekend

Datum: di 05 okt 2010, 16:43

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zou nog mooier worden als naast deze wijziging, het aangaan via aangetekend schrijven moest en opzeggen met slechts één telefoontje.

 

Niks geen "per ongeluk" meer lid ergens van, zoals ik deze week mocht vernemen op tv met een telefoonabbo terwijl je het toestel zelf gewonnen had sick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst kwam ik erachter dat ik zonder het zelf te beseffen

een extra Live content abo had afgesloten bij m'n telefoonprovider.

Ik was ingelogd in "mijn huppeldepup"

en zat zo te bladeren wat er allemaal mogelijk was.

3 maand later werd er opeens 1 euro extra voor "live content" afgeschreven.

Ik dacht dat dat voor mobiel internet was,

wat ik op m'n mobiel niet eens had,

maar dat bleek dus voor een ringtonedienst te zijn.

terwijl ik 100% zeker nergens opdracht/toestemming voor heb gegeven.

 

Email gestuurd naar klantenservice.

Ik had dus 3 maand gratis ( mad ) hiervan gebruik kunnen maken.

Heb gezegd dat ik me nergens voor aangemeld had

of toestemming voor gegeven had,

maar volgens hun dus wel

omdat ik in een ingelogde omgeving zit. mad


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wordt tijd dat dit ook voor de fnv bond gaat gelden.

 

Die hebben ook zo'n waardeloze opzegtermijn

 

 

 

Origineel bericht van: Kimble
Citaat:

Einde aan stiekem verlengen contract

 

DEN HAAG - Er komt een einde aan het stilzwijgend verlengen van abonnementen en contracten, bijvoorbeeld van tijdschriften of sportscholen. De Eerste Kamer is akkoord gegaan met een wetsvoorstel van PvdA-Kamerlid Martijn van Dam, zo werd dinsdag bekend.

 

Met de wet worden consumenten beter beschermd, stelt Van Dam. „Zonder dat je het door had, zat je ineens weer een jaar aan een abonnement vast of moest je weer een jaar voor de sportschool betalen omdat je net te laat was met opzeggen”, aldus het Kamerlid.

 

Ook wordt opzeggen voortaan net zo gemakkelijk als het afsluiten van een abonnement of contract. Terwijl je voor een nieuw abonnement alleen maar hoeft te bellen, is voor het opzeggen vaak een aangetekende brief nodig. „Met deze wet is dat allemaal verleden tijd”, aldus Van Dam.

 

 

Bron: Telegraaf (Internet-Editie)

Auteur: Onbekend

Datum: di 05 okt 2010, 16:43

Vu Plus solo 4k

Dreambox 8000 ssc

Triax 88 multiblock 19-23-28-13

Laminas 120 rotor digipower sga 2100 lnb inverto black ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu eerst eens afwachten hoe deze wet zijn uitvoering zal gaan krijgen en waarvoor deze wet gaat gelden.

 

Kijk voor de sportvereniging, blad oid. kan ik me er alles bij voorstellen.

Maar er zijn ook andere kontrakten, bijv. het onderhoud van je verwarming, verzekeringen, beveiligingssysteem of zelfs het onderhoud van je tuin.

 

Veel van dit soort kontrakten zijn niet simpel per maand uit te voeren en dan ook stop te zetten.

Voor je CV systeem betaal je bijv. een vast bedrag per maand maar men komt vaak maar 1 keer per 12 of 14 maanden om ook daadwerkelijk onderhoud uit te voeren hoe wil men dan zo'n contract na 5 maand stop zetten?

 

Dus ben best benieuwd hoe men zoiets op gaat lossen.

 

suc6

 

Gerrit

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je eens proberen om bij basic fit van een abo af te komen.

Mijn zoon heeft daar veel problemen mee op dit moment.

Zou mooi zijn als ze dit nu eens snel en voor altijd regelen in den haag.

-= Dreambox 7000 Echostar LT8700 en SR8700,Skystar 2,Humax 5400 2 x Nokia 9500 1 x 90 cm met twin en een Channelmaster 1.2 met een quad =-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien gewoon doen zoals in België, na de oorspronkelijke contractstermijn, stilzwijgende verlenging voor dezelfde periode, maar dan wel met de mogelijkheid om stop te zetten met één maand opzeg.

 

Greets

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Paullo
Misschien gewoon doen zoals in België, na de oorspronkelijke contractstermijn, stilzwijgende verlenging voor dezelfde periode, maar dan wel met de mogelijkheid om stop te zetten met één maand opzeg.

Greets


Dat is het hem nu net. Als je een teleabbo hebt met je GSM opeens automatisch er weer 2 jaar aan vast zitten. Hier kan je ook vaak eea wel in één keer stop zetten als je wel even netjes het totaalbedrag van het "resttermijn" betaald.

Het is inderdaad in België beter geregeld, maar ik ben van mening einde is einde en laat de dienstverlener/leverancier/club zelf maar met een brief komen of je wilt verlengen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het een beetje kortzichtig om alles maar over 1 kam te scheren.

Immers het ene contract is het andere niet en een contract van de sportschool of voor een tijdschrift kan natuurlijk elke maand stop gezet worden, maar bij andere contracten ligt dat toch vaak anders.

 

Ik heb zelf een poos in de telecom gezeten, contract voor een heel jaar waarbij men recht heeft op telefonische ondersteuning en 1 keer per jaar worden alle toestellen nagekeken, snoertjes vervangen enz.

Betaling keurig achteraf en op elk moment op te zeggen, wat was het gevolg?

Men maakte het hele jaar gebruik van het contract, stelde vragen, er werd op afstand software gewijzigd enz. en niets aan de hand totdat de maand aanbrak dat het onderhoud ter plekke plaats zou vinden, dan werd het contract plots opgezegd en waren onze diensten niet meer nodig.

Werd er een factuur verstuurd over de afgelopen maanden dan was het "ze zijn nog niet één keer geweest" en kon je met incasso's je geld zien te krijgen.

 

Ik ben er dus sterk voor om onderscheidt te maken in het soort contracten want zie het al voor me; vergeten het contract voor de CV te verlengen, zit men in de winter plots in de kou moet het onderhoudsbedrijf hals over kop komen en krijgen ze ook nog op de kop als men het volle pond moeten gaan betalen omdat het contract niet op tijd verlengd is.

Of contract voor de beveiliging niet verlengd, komt er een inbraak, is er geen onderhoud uitgevoerd, verzekering keert niet uit en komt men bij de installateur omdat deze niet duidelijk heeft aangegeven dat het contract is komen te vervallen.

 

Ik zie dus niets in een algemene wet voor alle soorten contracten.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B
Ik vind het een beetje kortzichtig om alles maar over 1 kam te scheren.
Immers het ene contract is het andere niet en een contract van de sportschool of voor een tijdschrift kan natuurlijk elke maand stop gezet worden, maar bij andere contracten ligt dat toch vaak anders.

suc6

Gerrit


Zoals ik al schreef,google eens op basic fit opzeggen.
Dat geloof je zelf niet wat die uithalen.

Het lijkt de leesmap wel van 30 jaar terug die zijn er mee begonnen volgens mij.

Wat de telecomaanbieders betreft ben ik net zo somber.
Moet je het stukje in de wakkere ochtendkrant maar eens lezen van vandaag over de voice mail van kpn.
Men blijft constant proberen om argeloze burgers een poot(je) uit te rukken.

Je vergelijing met de cv boer gaat in mijn ogen mank omdat dit vaak geen grootgrutters zijn maar lokale bedrijfjes die meestal wat meer fatsoensnormen hanteren als bovengemelde bedrijven.


Van mij mag die wet snel werkelijkheid worden.

-= Dreambox 7000 Echostar LT8700 en SR8700,Skystar 2,Humax 5400 2 x Nokia 9500 1 x 90 cm met twin en een Channelmaster 1.2 met een quad =-

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat zeg je wel, maar zoals het er nu naar uitziet krijgt die CV boer, het tuinbedrijf, de glazenwasser maar ook je verzekeringen en al dat soort bedrijven er wel mee te maken.

 

Kijk over die sportschool, voetbal vereniging, maandblad ed. en andere zaken voor de noodzaak om een jaar contract af te sluiten niet echt aanwezig is, natuurlijk geen enkel probleem.

Daar moet per maand opzeggen gewoon kunnen.

 

Maar bij andere zaken zou ik toch wat voorzichtigheid adviseren want die leveren niet alleen een dienst aan jou, jij hebt er ook baat bij dat die dienst wordt geleverd en vergeet je het zelf een keer te verlengen dan kunnen de gevolgen aardig in de papieren gaan lopen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gerrit B


Maar bij andere zaken zou ik toch wat voorzichtigheid adviseren want die leveren niet alleen een dienst aan jou, jij hebt er ook baat bij dat die dienst wordt geleverd en vergeet je het zelf een keer te verlengen dan kunnen de gevolgen aardig in de papieren gaan lopen.

suc6

Gerrit


Een bank verleend ook een dienst aan je, en je krijgt zodra ze hun voorwaarden wijzigen netjes een schrijven. Ben je het er niet mee eens kun je overstappen naar een andere. Service ?, nee lijkt me heel normaal.

Met betrekking tot verzekeringen, glazenwassers e.d. zie ik geen enkel probleem dat ze je een maand voor afloop een schrijven sturen. Biedt hun ook de mogelijkheid om eventuele verhogingen of bonus/malus aan te geven. Het is een feit dat je met overstappen aardig kunt "verdienen", zoals de energiesector.
Wat mijn uitvaartverzekering betreft, die ben ik aangegaan tot aan het eind van mijn leven en opzeggen is altijd mogelijk. Mijn inboedelverzekering heb ik met een door hun aangegeven termijn van 1 jaar lopen. Laat ze het dan op 24 maanden zetten als ze een postzegel per jaar willen besparen.

Kijk, er ligt een stuk verantwoordelijkheid bij je eigen en dit moet je niet afschuiven. Het gaat nu om het stiekem verlengen zoals het telecom(gsm) gebeuren, die je keihard voor eenzelfde termijn verlengen. Nederlanders kiezen over het algemeen de voordeligste abbo en dan heb je dus 2 jaar een contract, die met eenzelfde lengte wordt verlengd. Daar zit hem nu het probleem. Kan je pas op zijn vroegst in de 47e maand opzeggen.

Kijk eens naar de "battle" die ieder jaar ontstaat aan het einde van het jaar voor een zorgverzekering. Komt uiteindelijk geheel ten goedde van de verzekeringsnemer.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gerrit

Een jaar of seizoen contract moet ook wel gelden voor sport verenigingen zoals voetbal enz.

Dit omdat je altijd met bonds afdrachten te maken hebt.Die gaan altijd per seizoen of jaar.Deze moeten voor de competities al worden overgemaakt.

Dus als het lidmaatschap per maand kan worden opgezegd komen er heel veel verenigingen in de problemen.

Dreambox 7020,Dreambox 500s,Dreambox 800 en div weersatelliet ontvangers.

Ik rommel maar wat aan en.......soms lukt het ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...