Ga naar inhoud


ervaringen bio-ethanol sfeerhaard


dukdalf46

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan een bio-ethanol sfeerhaard te kopen. Ik heb er al het een en ander over opgezocht, maar de een zegt dat het schadelijk kan zijn en de ander weer niet.

 

Zijn er mensen bij sat4all die hun ervaringen met bio-ethanol willen delen?

 

Wat vinden jullie de voor- en nadelen? Ik ben min of meer aangewezen op bio-ethanol vanwege de onmogelijkheid van een afvoerkanaal.

 

Eventuele tips over goedkope bio-ethanol zijn ook welkom.

 

thanx, dukdalf46

Link naar reactie
Delen op andere sites


Testrapport :

Zonder rook, maar ook zonder gezondheidsrisico?

Het nationaal laboratorium voor metrologie en tests (LNE – Frankrijk) heeft vier representatieve modellen van de huidige generatie bioethanolkachels onderzocht. Om de productie na te gaan van koolstofmonoxide, stikstofoxide en vluchtige organische stoffen, werden de tests in reële omstandigheden uitgevoerd. De hoeveelheid geproduceerde koolstofmonoxide werd gemeten in een normaal geventileerde ruimte. Bij drie van de vier kachels werd de drempelwaarde van koolstofmonoxide overschreden.

 

Sommige mobiele kachels die werken op gas of op stookolie, zijn uitgerust met een veiligheidssysteem dat gebaseerd is op de meting van koolstofdioxide (de meting van koolstofmonoxide via losse detectoren is weinig betrouwbaar en daarom leidt men ze af uit de meting van koolstofdioxide).

Eens de drempelwaarde wordt overschreden, wordt de veiligheid van het toestel ingeschakeld en valt de verbranding stil. Toestellen met bioethanol zijn niet uitgerust met een dergelijke veiligheid.

 

Koolstofmonoxide is overigens niet het enige gevaarlijke gas dat kan geproduceerd worden bij de verbranding van bioethanol. De lucht bestaat voor 78% uit stikstof en de verbranding van bioethanol maakt stikstofmonoxide en –dioxide vrij. De tests hebben uitgewezen dat bij de vier toestellen de geproduceerde stikstofdioxide hoger ligt dan de drempel die vastgelegd is door de Wereldgezondheidsorganisatie.

 

Tot slot kunnen de geproduceerde vluchtige organische stoffen op korte termijn irritatie en allergieën veroorzaken van de luchtwegen, de ogen en de huid. Op lange termijn zouden sommige vluchtige organische stoffen kankerverwekkend zijn. De kachels op bioethanol kunnen dergelijke organische stoffen uitstoten, te wijten aan de kwaliteit van de brandstof, het gebruik ervan onder de vorm van gel, de vluchtigheid van bestanddelen van de brandstof en de materialen waaruit de kachels zijn gemaakt.

 

Ondanks de verbeteringen die sommige fabrikanten beginnen aan te brengen aan de kachels op bioethanol, kan men niet zomaar voorbijgaan aan het gevaar van bepaalde stoffen die ze uitstoten. Het is dus noodzakelijk om de ruimte waarin men dergelijke kachels gebruikt, goed te verluchten. De tests hebben evenwel uitgewezen dat ook dat niet volstaat. Men moet dus bijkomende veiligheidssystemen voorzien.

 

Er zijn nog andere risico's verbonden aan het gebruik van dit soort kachels. Sommige onderdelen van de kachels kunnen zeer warm worden. Bovendien is bioethanol zeer vluchtig. Als men een warme kachel bijvult, kunnen de ethanoldampen vuur vatten, wat de gebruiker kan verrassen of zelfs verbranden. De vlam is zeer licht en dus ook zeer gevoelig voor de luchtstromen in de ruimte waarin de kachel staat.

 

 

Enkele voorzorgsmaatregelen bij het gebruik van bioethanolkachels

Het gebruik van kachels op bioethanol is dus niet zonder risico. Als de consument ze toch wil gebruiken, dan moet een aantal belangrijke voorzorgsmaatregelen worden genomen. In de eerste plaats de kachel alleen bijvullen of verplaatsen wanneer hij koud is en niet aanstaat. Omwille van het brandgevaar, houdt u best een blusapparaat in de buurt. Sla geen grote hoeveelheden bioethanol op en hou ze buiten bereik van kinderen. Zorg ervoor dat de ruimte goed verlucht wordt om risico's op vergiftiging zo veel mogelijk te vermijden.

 

 

Een wetgeving is noodzakelijk en intussen moeten de toestellen teruggeroepen worden en de verkoop ervan verboden

Het is de hoogste tijd om een wettelijk kader te scheppen voor de verkoop en het gebruik van kachels op bioethanol. Frankrijk werkt momenteel aan een norm voor alle huishoudtoestellen die werken op bioethanol. België mag niet achterblijven.

 

Omwille van de risico's op vergiftiging, brand en brandwonden die gepaard gaan met het gebruik van bioethanolkachels, omwille van de aard van de brandstof en het ontwerp van de kachels, eist Test-Aankoop dat de toestellen die niet aan de algemene veiligheidsverplichting voor producten voldoen, worden teruggeroepen en dat de verkoop ervan wordt verboden. Test-Aankoop dringt er bovendien op aan dat er zo snel mogelijk werk wordt gemaakt van een reglementering voor bioethanolkachels.

 

 

Bron : Testaankoop Belgie.

 

 

Groeten , Gene.

Kabel: Orange.

Schotel: Vu+ UNO 4K SE , TVV , Triple Quad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dacht je van een gashaard zonder afvoer?

 

Veel leuker dan die bouwmarkt oliepotjes.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kachels zijn al eerder dit jaar door de Tüv getest.was te zien op RTL bij Stern TV.De meeste waren onveilig en konden zelfs de omgeving in brand zetten.Over de gassen die vrij komen werd weinig vermeld.Alleen die in Duitsland gemaakt werden waren redelijk.Wil je ongevaarlijke sfeer haarden neem dan een elektriche sfeer haard,daar zijn talloze modellen in div dessins verkrijgbaar,Heb er vorig jaar een Stand op de IFA in Berlijn gezien,schitterend om te zien,maar ik heb echter geen folder meer of merk namen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu gewoon niet aan een apparaat zonder rookgasafvoer. Of je nu diesel, kero, of alcohol verstookt, je blaast de ruimte waarin je zit vol CO2, NOx, fijnstof en andere rommel zoals zwavel. Verder ben je ook nog eens de boel aan het bevochtigen.

Laten ik het zo zeggen, ik verlies het als kettingroker met mijn zware shag echt van deze kacheltjes qua productie van allerhande rommel.

 

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Wat veiliger is, koop een 30 inch led tv, die kosten tegenwoordig ook niet veel meer.

Bouw die in een schouw en sluit er een dvd speler of de pc op aan.

Koop dan de dvd met het openhaardvuur, (of zoek hem op internet)

En draaien met die dvd

 

En je hebt een prachtige openhaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...